Vraag ivm "Safety's"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PowerSound
    • Nov 2001
    • 1892

Vraag ivm "Safety's"

Op mijn laatste klus had ik safety's gebruikt, maar op een bepaald moment was er een safety te kort om een 4bar correct te "safetiën".

Nu m'n vraag : Als een safety te kort is, mag men deze verlengen met een andere safety ? Indien ja, heeft die invloed op de maximale draagkracht van de safety ?

Nog iets : De safety gaat door de beugel of oog die ervoor bestemd is, maar moet dan de safety over HEEL de truss of is één "trussbuis" genoeg ?

Alvast bedankt.

(vervolgens wat langere bijkopen)
    PSL Bvba powered by
    L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
    Yahama LS9-32 / MC7L-48
    Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
    Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic
  • Stijn Vanstiphout
    • Oct 2000
    • 1160

Sinds wanneer gaan er safeties rond een fourbar? Ik dacht dat een object, opgehangen aan twee of meer primaire bevestigingspunten dit niet behoefde. Elke par op zich moet wel een safety hebben t.o.v. de fourbar, als ik het mij goed herinner.

mvg,
    Stijn Vanstiphout,
    LVL Multimedia
    België

Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

Comment

• PowerSound
      • Nov 2001
      • 1892

Ja ok goed, maar dit antwoord niet op m'n vraag. Ga me toch nu ook ni kwalijk nemen dat ik safeties plaatst waar ze niet moeten toch ???
      PSL Bvba powered by
      Yahama LS9-32 / MC7L-48

Comment

• Stijn Vanstiphout
        • Oct 2000
        • 1160

Nee, zeker niet, beter te veel dan te weinig, uiteraard. Maar ik heb het altijd zo gelezen en geleerd, dusja, we merken het wel in de volgende berichten .

mvg,
        Stijn Vanstiphout,
        LVL Multimedia
        België

Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

Comment

• Pieter Huijgen
          • Sep 2003
          • 766

citaat:Geplaatst door PowerSound

Op mijn laatste klus had ik safety's gebruikt, maar op een bepaald moment was er een safety te kort om een 4bar correct te "safetiën".

Nu m'n vraag : Als een safety te kort is, mag men deze verlengen met een andere safety ? Indien ja, heeft die invloed op de maximale draagkracht van de safety ?

Nog iets : De safety gaat door de beugel of oog die ervoor bestemd is, maar moet dan de safety over HEEL de truss of is één "trussbuis" genoeg ?

Alvast bedankt.

(vervolgens wat langere bijkopen)
          >>Safeties aan elkaar knopen is geen enkel probleem. Als een safety is gecertificeerd tot 190 kg, dan geld dit voor het geheel, dwz. incl. oog en karabiner. Als je 2 safeties aan elkaar knoopt, ga je uit van degene die voor het laagste gewicht is gecertificeerd.

> De safety mag gewoon over 1 truss buis. Het gewicht waarvoor je de safety toepast hangt ook aan 1 buis.

En om even te reageren op Stijn: In principe hoeft dit bij 2 primaire punten niet, maar het is wel aan te raden. Als er 1 spothaak van de fourbar los raakt, komt er op de bout van de andere spothaak een vrij groot moment. Met een aluminium fourbar snijdt de bout in het ergste geval door het aluminium en ligt de fourbar toch op de grond. >> het beste is dus: parren onafhankelijk van een safety voorzien, en (bijv. in het midden) de fourbar met een zwaardere safety.

groeten,

Pieter
          Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• PowerSound
            • Nov 2001
            • 1892

Oké bedankt Par-Av.nl .

Dacht wel dat als er een van de 2 haken van bv. een 4bar het begeeft, de andere haak al het gewicht krijgt en het ook niet lang zal houden.

Maar alvast bedankt
            PSL Bvba powered by
            Yahama LS9-32 / MC7L-48

Comment

• Pieter Huijgen
              • Sep 2003
              • 766

citaat:Geplaatst door PowerSound

Oké bedankt Par-Av.nl .

Dacht wel dat als er een van de 2 haken van bv. een 4bar het begeeft, de andere haak al het gewicht krijgt en het ook niet lang zal houden.

Maar alvast bedankt
              De haak houdt t meestal wel. Zo'n standaard doughty haak kan zo 40 kg hebben. Er komt door het moment (laten we zeggen 1 meter) een grote kracht op de boutverbinding bij de spothaak. Aluminium kan hier niet goed tegen. Ook is het mogelijk dat de spothaak van de truss afgaat omdat de fourbar door zijn gewicht verticaal wil hangen.

Comment

• Joost van Ens
                • Jan 2001
                • 628

Hmm, 40 kilo voor een standaart g haak? Ik meen ergens opgestoken te hebben dat deze haken boven de 17 kilo gaan vervormen. Maar kan het mis hebben. Safety's verlengen is geen enkel probleem, maar Het zwakke punt van de safety's zit hem in de musketon haak. Deze is nl. niet gecertificeerd en dus de zwakste schakel in het geheel. Beter zou het zijn om de safety's van goed gekeurde harpsluitingen te voorzien maar helaas zie je dit (bijna?) nergens. (ook ik zelf niet) Nu kun je natuurlijk een stel van die musketons stuk trekken, en de gene waar je de minste kracht voor nodig hebt als referentie gebruiken. Maar ik weet zeker dat je kabeltje vele malen sterker zal zijn. Misschien is het een idee om idd kleine carabiners voor de bergsport te gebruiken. (daar staat tenminste een wll op) maar die zijn weer niet primair bedoeld om aan te hijsen dus mag het volgens mij weer niet (rinus?)Maar sterker zijn ze vast en zeker.

Voor wat beterft het safetyen van een 4-bar, ik doe altijd 2 kleine safety's om de middelste 2 parren en de bar. En dan 2 lange safety's om de buitenste parren, de bar en de truss. dan is dus alles gesafed.

En idd 1 ligger is voldoende, maar geen spijltje gebruiken.

groeten

Comment

• Pieter Huijgen
                  • Sep 2003
                  • 766

Die vervorming ligt aan het type spothaak. De doughty haken die ik aan zowat ieder armatuur heb hangen mogen wel degelijk 40 kg hebben.
                  Wat betreft de safety's: als je een gecertificeerde safety hebt, hoort daar ook een gecerticeerde karabiner bij. Die dingen uit de bergsport kan je in principe gebruiken, mits hiervoor een SWL/WLL gegeven wordt. (en ze in de juiste maat te vinden zijn). Er zijn namelijk ook veel karabiners waar de valstootbelasting in kN wordt gegeven.

Dan nog iets over SWL (Safe working load) /WLL (working load limit). betekent allebei hetzelfde. Voor staaldraad en sluitingen mag je uitgaan van een verhouding van 1:5 tov. de breukbelasting. Een beetje forse karabiner kan dus best wat hebben.

Dan een algemene tip mbt. steels (wat in 1 keer het probleem van het ontbreken hiervan oplost): Koop een tang waarmee je zelf op steels een zgn. taluritklem kan aanbrengen en knijp de ene kant vast met een lus door het daarvoor bedoelde oog op het armatuur. De andere kant door een karabiner met oog. Dan zit je nooit meer zonder en komt het ook niet voor dat er lampen uit de losse verhuur terug komen zonder safety.

Groeten,

Pieter

Comment

• LJ Chris
                    • Jul 2002
                    • 477

citaat:Geplaatst door Stijn Vanstiphout

Sinds wanneer gaan er safeties rond een fourbar? Ik dacht dat een object, opgehangen aan twee of meer primaire bevestigingspunten dit niet behoefde. Elke par op zich moet wel een safety hebben t.o.v. de fourbar, als ik het mij goed herinner.

mvg,
                    Jij hebt toch ook safetys rond je TBars?
                    Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

citaat:Geplaatst door par-av.nl
                      1. Als een safety is gecertificeerd tot 190 kg, dan geld dit voor het geheel, dwz. incl. oog en karabiner.
                      2. Als je 2 safeties aan elkaar knoopt, ga je uit van degene die voor het laagste gewicht is gecertificeerd.
                      3. De safety mag gewoon over 1 truss buis. Het gewicht waarvoor je de safety toepast hangt ook aan 1 buis.
                      HaParAv,
                      1. = "Dream on bubba!" Als dat waar zou zijnkon ik een uurtje uit mijn cursussen schrappen! Maar ik heb volop bewijs van het feit dat dat NIET zo is. Er wordt in Nederland (en daarbuiten) heel wat afgeknoeid met safety's, en hun certificering. Pas een Duits onderzoek gevonden over safety's tot 60kg. Deze materie (lekker dikke pil) moet ik alleen nog wel FF nader doorlezen.
                      2. = zie boven & "Sweet dreams are made of this"!
                      Correct, zolang de stootfactor (zeg maar de "Valknal!") op die trussbuis maar beperkt blijft!
                      In de IEC-norm hiervoor wordt de valafstand beperkt tot 30cm! (=1 foot!).
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

citaat:Geplaatst door Joost van Ens
                        Ik meen ergens opgestoken te hebben dat deze haken boven de 17 kilo gaan vervormen. Maar kan het mis hebben.
                        IDD mis Joost: bij 170kg gaan ze (plastisch) vervormen, dus 1/10 daarvan is 17kg!
                        En dat houden we dan als toelaatbaar aan voor de G-clamp of C-haak, of spotbeugel, of hoe we al die fraaie gebogen/gezette stukken platstaal ook mogen noemen.
                        In Duitsland houdt men voor safety''s als "verbinder" een 'maillon rapide', 'Quick-link' of 'Notkettenglied' aan. Franse uitvinding, met zo'n lange zeskantmoer over de open ruimte in een van de benen van de schalm.
                        Ik heb er nog geen consistente Nederlandse naam voor gezien, en vind Quick-link een prima naam ook al zijn ze lang niet zo 'Quick' als de naam doet vermoeden!
                        Overigens heb je deze in vele soorten en kwaliteiten, en met of zonder WLL erop.

Comment

• Joost van Ens
                          • Jan 2001
                          • 628

Kijk aan, ik wist dat het iets was met 17 kg maar had op het moment van schrijven de exacte lectuur niet bij de hand. Het zelfde bedoelde ik dus bij de safety's. Zo'n quick link. Ik noemde hem alleen per abuis carabiner. Oorzaak zelfde als hierboven.

groeten

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

citaat:Geplaatst door par-av.nl
                            1. Er zijn namelijk ook veel karabiners waar de valstootbelasting in kN wordt gegeven.
                            2. Dan nog iets over SWL (Safe working load) /WLL (working load limit). betekent allebei hetzelfde. Voor staaldraad en sluitingen mag je uitgaan van een verhouding van 1:5 tov. de breukbelasting.
                            3. Een beetje forse karabiner kan dus best wat hebben.
                            4. Koop een tang waarmee je zelf op steels een zgn. taluritklem kan aanbrengen en knijp de ene kant vast met een lus door het daarvoor bedoelde oog op het armatuur.
                            Hallo Pieter,
                            nog FF wat details:
                            1. Valstoot belasting is iets heel anders dan SWL! Valstoot is breuk!
                            WLL is met een ingebouwde Vf van 5.
                            3. Een "beetje forse carabiner", dus met een valstoot/breuk opgave is iets totaal anders (=sport-klimmateriaal, dat tot max. 8 keer een valstoot - en dan niet een maximale - wordt gegarandeerd), in tegenstelling tot valbeveiligingsmateriaal dat onder andere Euronormen wordt ontworpen, berekend, gefabriceerd en getest. Haal dat soort dingen niet door elkaar!
                            En dan al helemaal niet verwarren met van die smerige pisbak-stalen musketons - die met zo'n scherp tandje aan de veerklep! Dat is vaak helemaal ondefinieerbare rommel!
                            4. Dat is geen taluritklem-tang, maar een 'nicopress' tang.
                            Een t[u]alu</u>rit ([u]alu</u>minium-legering) wordt in één persbeweging machinaal gezet, en is iets anders dan een nicopress waar een nickelcopper legering hanndmatig wordt aangebracht in enkele(= meestal 3!) tang-knepen. Bij de laatste kan er heel wat fout gaan - en dat gebeurt dan ook vaak genoeg! Bij zo'n tang hoort een 'manual' en willen nog wel een kwijtraken.
                            Overigens kosten die tangenm al gauw 300 Euro, en als je maar 15-20 steeltjes te knijpen hebt, worden ze per stuk wel erg duur.

Comment

• Pieter Huijgen
                              • Sep 2003
                              • 766

Rinus,

1. Wat betreft de valstoot heb je helemaal gelijk. Eigenlijk moet je daar in theatertermen
                              niet eens over gaan spreken..
                              3. Laten we die gamma karabiners zeker buiten beschouwing laten. Trouwens: bij
                              watersportzaken zijn karabiners gemerkt met de volgende tekst: USE 150 KG.
                              Is dit gelijk aan de SWL of gelden ook hier andere normen?
                              4. Ik heb het nog eens nagekeken: Je hebt gelijk, het is een nicopress tang. Talurit wordt
                              voornamelijk in de scheepsbouw gebruikt, vandaar dat die naam mij vers in het geheugen
                              zit.

Trouwens, ik wil jouw mening wel even over het volgende:

Ik rig regelmatig in de RAI in Amsterdam. Gisteren daar geweest om wat spul van IBC weg te halen, viel mijn oog daar op de manier van riggen van een ander bedrijf.
                              Als je kijkt naar de specs van de Europahal mag je in het knooppunt 250 kg hijsen. Wij doen
                              dat met de combinatie: beamclamp / steel &gt;&gt; motortakel &gt;&gt; steel &gt;&gt; truss.
                              Het andere bedrijf (naam weet ik niet zo 1 2 3) werkt als volgt: met een hoogwerker wordt een dunne staaldraad (4 mm) in de lucht geknepen met een tang: om een windverband! En dat zonder slang of burrlapp tussen de spant en de staalkabel.
                              Aan de kant van de truss gaat men als volgt te werk: ketting door de truss en de haak weer aan de ketting. En anders: een kort stuk staalkabel aanknijpen en daar de takel aan &gt;&gt; leuk: staal op aluminium.

Ik zal vandaag kijken of ik vanuit de cherrypicker wat detailfoto's kan maken....

Comment

Working...