TUV Certificering Prolyte.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • henkie1000
    • Apr 2003
    • 1

L.s.

Met enige verbazing hebben wij jullie discussie op het forum gevolgd. Omdat blijkt dat er toch nog veel onduidelijk is proberen wij wat opheldering te geven. Het blijft een lastige en complexe materie.

Trussen worden door regelgevende instanties nog immer beschouwd als een aluminium constructie deel en
    niet als een hijs- of hefmiddel.

Een TÜV keuring op een truss zegt alleen maar dat de berekening voor deze truss is gecontroleerd en dat er door de TÜV een praktijk test is uitgevoerd. Deze test bestaat uit het aanbrengen van een belasting van 1,5 x de opgegeven belasting voor die truss. De truss mag hierbij niet (blijvend) vervormen.
    Deze zogenoemde Bauart prüfung geld alleen maar voor rechte trussen die aan twee uiteinden vrij bewegend opgehangen of opgelegd zijn. De ligger mag worden opgebouwd uit meerdere truss lengte delen.
    Zodra de truss wordt verbonden met hoekstukken of andere constructie delen ontstaat een samengestelde constructie en geld deze Bauart prüfung niet meer.

Officieel moet van iedere constructie een berekening worden gemaakt waarbij de gekeurde truss berekening wel als grondslag mag dienen. Veel mensen zullen zeggen "dat is onmogelijk, geen klant die dat betaalt". Helaas is het toch zo.
    Een voorbeeld: Van stalen profielen kun je in tabellenboeken alle waardes op zoeken. Als je er nu een opslagloods van bouwt maakt een constructeur een berekening.............. waarom niet bij truss-constructies?
    Een TÜV keur is geen vrijbrief.

De TÜV hanteert de DIN 4113 (aluminium constructies) als grondslag voor haar berekeningen. Je zou zeggen dat een berekening dan immer dezelfde uitkomst heeft? Dit is echter niet het geval. Dit komt door verschillen in interpretaties en aannames. Voor de duidelijkheid geef ik hier een aantal factoren die van invloed kunnen zijn:
    · Is het eigengewicht van de truss meegenomen in de berekening?
    · Is er een wel een vermeerdering van 15% voor de doorbuiging meegerekend voor het feit dat een truss een vakwerk is en geen massief profiel?
    · Is er gerekend met buiging in de borgpen?
    · Welke legering is gebruikt?
    · Zijn de koppelingen wel meegenomen in de berekening?

Dit alles staat niet vermeld op een TÜV certificaat. Het is bijna niet mogelijk om producten te vergelijken als deze kennis niet aanwezig is. Navraag doen is dus de enige oplossing.

Prolyte pleit al jaren voor een standaardisatie. Het probleem hierbij is dat dit nog al wat aanpassingen binnen de TÜV organisatie zelf vergt, een moeizaam proces.

Voor de handhaving van de Bauart prüfung wordt Prolyte op regelmatige basis gecontroleerd door de TÜV. Daarnaast moet Prolyte aan een aantal voorwaardes voldoen:
    · Alle gebruikte materialen moeten worden ingekocht met een 3.1b certificaat (getest op sterkte en op chemische samenstelling)
    · De materialen moeten onder Ü-zeichen worden geleverd (Iets waaraan Engelse fabrikanten overigens niet hoeven te voldoen omdat engelse alumnium leveranciers dit keurmerk niet hebben )
    · Alle lassers en de lasprocedures moeten gecertificeerd zijn

Als een fabrikant roof systemen levert voor de Duitse markt komt er een eis bij die inhoud dat het bedrijf een zogenoemd: "Eignungsnachweiß" of een "Überwachungsvertrag" moet hebben met een keurende instantie.
    Bijvoorbeeld de TÜV of een SLV. Prolyte heeft zo’n contact.

Voor meer informatie over CE en TUV verwijs ik naar onze website: www.prolyte.com/technet.

Ik hoop wat onduidelijkheid en onwetendheid te hebben weggenomen. Overigens is het zo dat de hierboven genoemde zaken gelden voor iedere truss fabrikant . Mochten er nog vragen dan zijn wij bereikbaar via onze web-site of telefonisch onder 0594-851515.

Namens Prolyte,Marc Hendriks

Comment

• jakobjan
      • Jul 2002
      • 599

Duidelijk verhaal Marc..

Je zou de foto's van een Tuv test kunnen plaatsen, bijvoorbeeld die S66V test van een paar jaar terug

btw. moi.

Jakob-Jan
      Lightjockey Beta tester
      Freelance Licht tekkie

Jakob-Jan
      Lightjockey Beta tester
      Freelance Licht tekkie

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

En nou maar hopen dat elke fabrikant met zo'n helder en eerlijk verhaal naar voren wil of kan komen.
        Overigens wijkt het verhaal van Marc - volgens mij - niet zoveel af van wat ik al eerder had verteld.

En het blijft een beetje stil van de kan van Showtechniek!
        Wat was er nou precies de aanleiding of reden van om deze vraag te stellen.
        Het lijkt of Prolyte hiermee een beetje zwart gemaakt wordt, terwijl er daar juist de wil bestaat om de klanten zo goed mogelijk voor te lichten, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de hele dikke Technische Info, en dat kan lang niet van elke trussboer gezegd worden.

Hijsfijn!!!!!
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Tiemen
          • Dec 2001
          • 944

Misschien iets dat hierbij aansluit : wij zijn aan het uikijken voor truss. We waren uitgekomen bij Prolyte H40V. Vooral de lengte tot 16m in de tabellen is interessant (in deze tabellen prijkt het TUV logo). Dan bekijken we het tuv-keur-papier en daar gaat de belasting tot 12m. Kan iemand dit verklaren?

Tiemen

Comment

• Rudy Vorstenbosch
            • Jun 2001
            • 1429

Owkee, de reden dat dit topic geopend is:

Prolyte zou gezegd hebben dat:
            Nivtec Flexibel Bühnensysteme GmbH
            Hun TÜV keuringen niet geldend zouden zijn en deze zonder enige keuring zouden zijn aangebracht.

Dit nadat Pro-Lyte hun:
            Stage DEX Staging System
            Introduceerde.

Toen Nivtec hier verder op door is gegaan is gebleken dat er bij prolyte wel degelijk meer scheef dan recht scheen te zitten qwa TÜV certificeringen.

En dat naar aanleiding daarvan de voorheen op het www gepubliceerde certificaten zijn verwijderd.

Dus daar komt dit alles vandaan..

Graag reacties....

Showtechniek

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

De aanleiding was dus een commerciele kinnesinne over certificering van podiumdelen.
              En daarbij kwam de al aangehaalde 'lay-out' kunstjes met certificeringslogo's van de trussboeren - en dus ook bij Prolyte - aan het licht.

En dit soort van conflicten tussen technici ("het moet goed, want dan heeft de klant waar voor zijn geld") en verkopers ("het moet goedkoop want de klant heeft zijn geld niet over voor mijn waar") lossen zich op termijn ook vanzelf op.
              Vergelijk de producten, de erbijbehorende info en de prijzen en 'de markt' doet de rest.
              Of het ongeluk komt een keer en dan doet de advocaat het!
              Of het heeeele grote ongeluk komt en dat doet de overheid het wel.
              En wederom:
              Vaar niet blind op keuringsstempels en logo's maar kijk eerst na wat ze precies inhouden: Wat is er gecontroleerd en getest en hoe?

Die vraag van Tiemen is ook zeer duidelijk, maar niet aan mij om te beantwoorden.

Hijsfijn!!!!!

Comment

• Marc Hendriks
                • May 2003
                • 3

Een Tüv keur van een 40V geldt voor lengtes tot 12 meter. Die voor 16 meter vallen er officieel niet onder. We zijn doende om het certificaat hiervoor ge-upgrade te krijgen. (tot 20 meter)
                Zoals ik al eerder heb vermeld zou een dergelijk certificaat meer dan alleen belasting waardes moeten bevatten. zo zouden rekenwaardes er ook op moeten staan. Dan maakt het niet meer uit tot welke lengte er staat vermeld. Met enige moeite kan dit dan berekend worden.
                Hierdoor worden certificaten bruikbaar en vergelijkbaar !!!

T.a.v de opmerking van Showtechniek het volgende:
                Net als bij certificering van trussen geld hetzelfde voor podia.
                Een enkel element heeft een certificering, een samenstel moet berekend worden. In Duitland geld in de meeste deelstaten dat tot 50m2 alleem maar een berekening hoeft te worden gemaakt en dat
                daarboven er weer een zgn. "baubuch" moet worden mee geleverd. Dit baubuch kan wel 100 varianten bevatten. Prolyte heeft een dergelijk "bouw boek" bij het MPT roof.

Vragen over het al dan niet gecertificeerd zijn van delen/onderdelen van producten kunnen wij niet beantwoorden omdat wij (zoals reeds eerder gesteld) niet weten wat de berekenings grondslagen zijn.
                We kunnen ze wel narekenen op basis van verkrijgbare informatie.
                De vraag voor de gebruiker blijft open wat is gecertificeerd en tot waar... navraag doen bij je leverancier lijkt mij de beste oplossing.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Hallo Marc,
                  long time no see...
                  vraagje:
                  Is die TuV-certificering van die 'dex' ook gebaseerd op de lengte van de poten eronder (ivm knik en horizontale belastingen)?
                  Rekent TuV daarbij ook standaard met een waarde voor de horizontale belasting van 5 (of 10?)% van de uitgeoefende vertikale last?
                  Of kan ik dit ook allemaal vinden op de Prolyte-site?

Hijsfijn!!!!!

Comment

• luc2366
                    • Jul 2002
                    • 1161

1.in het eerste berichtje van Prolyte las ik dat roofsystemen verdere/betere/zwaardere tests ondergaan dan gewone rechte truss om op de duitse markt te (mogen) komen.
                    2. eerder las ik dat milos-truss (highlite ed) waardeloos is
                    3. highlite levert massa's truss/roofsystemen uit in duitsland
                    DUS ofwel is deze milos-truss zo slecht nog niet OFWEL scheelt er iets met de manier van keuren.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

citaat:
                      1.in het eerste berichtje van Prolyte las ik dat roofsystemen verdere/betere/zwaardere tests ondergaan dan gewone rechte truss om op de duitse markt te (mogen) komen.
                      2. eerder las ik dat milos-truss (highlite ed) waardeloos is
                      3. highlite levert massa's truss/roofsystemen uit in duitsland
                      DUS ofwel is deze milos-truss zo slecht nog niet OFWEL scheelt er iets met de manier van keuren.
                      1. Beter lezen, want dat staat er zeker niet niet in!
                      Roofsystemen worden gecontroleerd op de berekeningen die bij een Baubuch zitten.
                      Maar denk je echt dat TuV een windkracht 8 kan gaan generenen om een kompleet dak te testen. Een individuele truss-overspanning wordt echter wel getest!
                      En maakt het ingenieursbureau een foutje bij het maken/berekenen van een Baubuch, TuV kan het ook net zo gemakkelijk over het hoofd zien.
                      (Een voorbeeld daarvan bleek bij een vertaling van de Duise tekst voor TuV in een Franse tekst voor Veritas [= knip en plak en maak fout!])
                      Je wilt een stempel als producent/klant, en die krijg je, als je maar betaalt. (TuV is toch niet aansprakelijk!!!)
                      Het Baubuch (= constructie-beschrijving & berekening) is verplicht in oa Duitsland en Oostenrijk, maar in veel anderen Europese landen niet.

2. Milos is niet waardeloos, maar wel een beschamende Tjechische copie van Prolyte en Doughty producten. En omdat het een 99% zuivere copie is (en dus geen R&D kosten) en de lonen van lassers, milieu- en Arbo-eisen enz in CZ duidelijk lager zijn, is het dus ook duidelijk goedkoper!
                      {En over de 'handelspolitiek' van Highlite heb ik wel hele uitgesproken gedachten, maar daar hebben we het hier niet over!}

3. Over de manier van keuren kunnen we het nog lang hebben, en ook daarover heb ik heel wat op te merken. Lees ook de eerdere postings hier en in andere rigging-topics en de opmerkingen van Marc Hendriks hierover.
                      Maar laten we het dan ook maar eens hebben over de keuringen, of eerder het ernstige gebrek eraan (Toneeltoren=Hoorn / vdValk=Tiel / balkons=Maastricht / platte daken=oaIkea-Amsterdam enz enz enz!) die we in eigen land geheel missen.
                      Laten we maar zeggen Milos = iets als DAP of Behringer (Ik weet van die beide voorbeelden geen moer, maar weet wel dat ze in de ogen van veel mensen op dit forum een twijfelachtige reputatie hebben. In mijn ogen heeft Milos die op trussgebied. Toch mogen DAP en Behringer in Duitsland verkocht worden want ze voldoen aan de CE-Richtlijnen. Idem dito Milos.
                      En Lada, Yugo en Mercedes zijn allemaal auto's! En mogen ook allemaal op de Duitse wegen!
                      Hoeveel meer wil je weten!?

Hijsfijn!!!!!

Comment

Working...