Houtjetouwtje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

Houtjetouwtje

Graag reacties op volgende:

Dit is een zelf genomen foto vanuit de praktijk.

Foto is wel bewerkt om de locatie verder nog niet bekend te maken.

Showtechniek
  • Merijndj
    • Mar 2001
    • 660

Hallo,

Ik weet niet wat ik hier nu van moet zeggen maar IK had het zo nooit opgehangen.

Misschien een ideetje voor ieder-ander: Ik maak van zo'n beetje alle foto's een negatief (in een tekenprogje) want dan zie ik opeens veel meer (belangrijke) details...

Groeten,

Merijn

Ik heb mijn eigen modelhovercraft....
    zie mijn profiel voor een foto.

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

citaat: Graag reacties op volgende .... ... zelf genomen foto vanuit de praktijk.
      He Showtechniek....
      toch niet jouw praktijk hoop ik...
      1. Onoverzichtelijke foto - vanaf de zijkant was het waarschijnlijk beter te zien.
      2. Rommeltje aan topringen+H-sluitingen+steels + haak? + blok? + een geregen steel? of een touw...
      3. Geen schoonheidsprijs, wel de Oscar voor rommeligste rigging!
      4. Vanwege gebrek aan overzichtelijkheid dus ook goede kans op gevaarlijke situaties....

Let's break things better
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Rudy Vorstenbosch
        • Jun 2001
        • 1429

citaat:
        citaat: Graag reacties op volgende .... ... zelf genomen foto vanuit de praktijk.
        He Showtechniek....
        toch niet jouw praktijk hoop ik...
        1. Onoverzichtelijke foto - vanaf de zijkant was het waarschijnlijk beter te zien.
        2. Rommeltje aan topringen+H-sluitingen+steels + haak? + blok? + een geregen steel? of een touw...
        3. Geen schoonheidsprijs, wel de Oscar voor rommeligste rigging!
        4. Vanwege gebrek aan overzichtelijkheid dus ook goede kans op gevaarlijke situaties....

Nee Rinus, niet mijn werk...

Zal binnenkort wel wat meer details geven over dit alles.
        Alsmede wat er aan deze takel heeft gehangen.

Zoals je mischien al hebt gezien is dit een Controlled CM-Lodestar.
        En JA hij is bewogen tijdens dit evenement en ja boven publiek.

Dit word nog schrikken... Tot later deze week..

Showtechniek

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

citaat:.... is dit een Controlled CM-Lodestar.
          Nou maak je me wel nieuwgierig...
          Maar 'what the F*ck' is een "controlled" CM-Lodestar. Voor mij kan op dat plaatje nog ongeveer elke takel in de zwarte contouren passen. Zelfs de rode of gele CEE-connectors zijn niet als zodannig te onderscheiden als het een Lodestar is!
          Elke electrotakel - die gestuurd wordt - is toch "controlled". [Stuurstroom = control voltage].
          Is dit ook een denkertje?
          Die touwen? staalkabels? zijn toch toevallig toch niet de voedings- en stuurkabel hè. Zo maar los bungelend langs de last?
          En of ie boven het publiek bewogen mag/kan worden is toch ook afhankelijk van het aantal kilogrammen dat aan al die shackles geknoopt zit:
          1 kuub hout (~800kg) of 1 kuub piepschuim (~80kg) maakt nog wel wat uit. Een CM-Lodestar L (1ton) heeft al een ketting met een VF=8! Dus bij 800kg eraan zit je nog steeds op een Vf=10!

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Rudy Vorstenbosch
            • Jun 2001
            • 1429

citaat:
            citaat:.... is dit een Controlled CM-Lodestar.
            Nou maak je me wel nieuwgierig...
            Maar 'what the F*ck' is een "controlled" CM-Lodestar. Voor mij kan op dat plaatje nog ongeveer elke takel in de zwarte contouren passen. Zelfs de rode of gele CEE-connectors zijn niet als zodannig te onderscheiden als het een Lodestar is!
            Elke electrotakel - die gestuurd wordt - is toch "controlled". [Stuurstroom = control voltage].
            Is dit ook een denkertje?
            Die touwen? staalkabels? zijn toch toevallig toch niet de voedings- en stuurkabel hè. Zo maar los bungelend langs de last?
            En of ie boven het publiek bewogen mag/kan worden is toch ook afhankelijk van het aantal kilogrammen dat aan al die shackles geknoopt zit:
            1 kuub hout (~800kg) of 1 kuub piepschuim (~80kg) maakt nog wel wat uit. Een CM-Lodestar L (1ton) heeft al een ketting met een VF=8! Dus bij 800kg eraan zit je nog steeds op een Vf=10!

Dit is een 1 tons CM-Lodestar, deze is uitgerust met die controlle functie.
            Je kent ze vast wel: XLR 4P aansluiting in het huis... een opneem systeem over de ketting om kabels op te nemen tijdens hijsen/dalen.

Je kan hier alleen die extra rubberen huls zien, over de ketting net boven de haak.

En dat "touwtje" is idd. een DMX-lijn.

Zal maar eens even laten zien wat eraan gehangen heeft...

Showtechniek

Comment

• axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

citaat:
              - Dit is een 1 tons CM-Lodestar, deze is uitgerust met die controlle functie. Je kent ze vast wel: XLR 4P aansluiting in het huis
              - En dat "touwtje" is idd. een DMX-lijn.
              Ben je zeker dat het DMX is??? Lijkt me echt wel heel onwaarschijnlijk...
              Kan zijn dat het DMX is, maar zeker geen standaard DMX aangezien er in het protocol NIKS voorzien is voor feedback.
              En 4p XLR is sowieso al geen DMX-aansluiting...
              Het zou natuurlijk wel kunnen dat het extra aderpaar wordt gebruikt voor feedback, maar heb toch mijn twijfels over of dat via het DMX-protocol wordt verstuurd...
              Moest je er meer informatie over hebben, zou je die dan willen posten? Ben wel nieuwsgierig.

Heb in een andere topic hier het volgende eens over gepost...
              citaat:
              Bij mijn weten bestaat er GEEN DMX-motorsturing om de reden die jij aanhaalt. Er is namelijk geen terugkoppeling van signalen mogelijk over standaard DMX. (Zoals jij aanhaalt : snelheid, positie, richting, eindeloopmeldingen). DMX is GEEN 2-richtingsinterface.
              Om die reden mag er GEEN gebruik gemaakt worden van DMX noch om elektrische motoren te sturen, noch voor pyro-technische effecten!

Heb nog NOOIT (en heb al heel wat riggs gedaan en gezien) een DMX-toepassing gezien om motoren/pyro-effecten te sturen.
              Steeds werd een apart stuurgedeelte voorzien.
              Maar natuurlijk lopen er nog altijd 'knutselaars' rond, maar ben ze nog niet tegengekomen

In de praktijk worden dan ook aparte PC-stuurprogramma's voor complexe riggs gebruikt, en eenvoudige motorcommanders voor de kleinere riggs.

En voor ik reactie krijg van enkele anderen :
              Er zijn idd DMX-fixtures die gebruik maken van het ongebruikte aderpaar om feedback terug te sturen. Maar ze horen dan NIET meer tot de DMX-standaard! En die fixtures zijn dan intelli's of sommige types van scrollers.

Maar ik heb echter nog NOOIT een DMX-motorsturing gezien om de bovenvermelde veiligheidsredenen!

De groe(n)ten
              Tom Manshoven
              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                • Jun 2001
                • 1429

Sorry Axs,

Je haalt hier 2 dingen door elkaar.

De Motor heeft een XLR4P aansluiting.

De kabel waar we hier over praten is de zwarte die door de haak loopt... dat is gewoon een standaard DMX5P kabel.

Showtechniek

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                  • Jun 2001
                  • 1429

Owkee en dan nu de vervolg foto's zoals beloofd:

Showtechniek

Comment

• axs
                    Moderator
                    • Jun 2002
                    • 2687

citaat:
                    Sorry Axs,

Je haalt hier 2 dingen door elkaar.

De Motor heeft een XLR4P aansluiting.

De kabel waar we hier over praten is de zwarte die door de haak loopt... dat is gewoon een standaard DMX5P kabel.
                    Oki... heb blijkbaar idd 2 dingen door mekaar gehaald...
                    Mijn excuses!

De groe(n)ten
                    Tom Manshoven
                    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                      • Jun 2001
                      • 1429

Er hingen dus in totaal 6 "Kroonluchters" op deze manier.
                      Wt hing er dus in zo'n kroonluchter?!:

Het "Rig" bestond uit:[list][*]1x 3meter cirkel X/H30D ??kg[*]1x 9meter cirkel X/H40V ??kg[*]8x "Arm" bestaand uit Lengte Slick MB en deel van Cirkel MB ??kg[/list]

Het licht wat er in hing:[list][*]8x P64 6-Bar 160kg[*]8x P64 ACL 4-Bar 120kg[*]8x P64 "Spooklight" 16kg[*]8x Priklint 30kg[*]4x HES Studio-Spot 575 110kg[*]8x HES Studio-Color 575 240kg[*]8x Martin MAC2000P 320kg[/list]

Komt zonder trussing - steels en bekabeling al op een slordige 996kg

Showtechniek

Comment

• Tiemen
                        • Dec 2001
                        • 944

Wat is eigenlijk het probleem?

Zoals op eerste foto te zien...Wat is daar verkeerd? Er worden direct dingen gezegd als "ik had het nooit zo opgehangen"...Maar euhm, wat is er verkeerd aan? Iedere keer schakel, met 2 belastingen en een derde harp voor volgende schakel, daar weer 2 belastigen en volgende harp...

Tiemen

Naar aanleiding van deheer Showtechniek die zijn posts aanpast : We spreken over de eerste foto, want daar werd tenslotte reactie op gevraagd...Hoe kan jij op die eerste foto een reactie geven over belasting en belastbaarheid???

Comment

• Merijndj
                          • Mar 2001
                          • 660

citaat: Zoals op eerste foto te zien...Wat is daar verkeerd? Er worden direct dingen gezegd als "ik had het nooit zo opgehangen"...Maar euhm, wat is er verkeerd aan? Iedere keer schakel, met 2 belastingen en een derde harp voor volgende schakel, daar weer 2 belastigen en volgende harp...
                          Maar goed dat ik (bijna) geen verstand heb van rigging...

Groeten,

Merijn

Ik heb mijn eigen modelhovercraft....
                          zie mijn profiel voor een foto.

Comment

• Gert Jan
                            • Aug 2002
                            • 9

Heren,

Wat is er hier aan de hand ? Het is makkelijk roepen vanuit een eerste foto. (ps "showtechniek" , wie ben je eigenlijk ?)

Hier een aantal citaten:

Foto is wel bewerkt om de locatie verder nog niet bekend te maken

Zal binnenkort wel wat meer details geven over dit alles.
                            Alsmede wat er aan deze takel heeft gehangen.

Dit word nog schrikken... Tot later deze week..

Zal maar eens even laten zien wat eraan gehangen heeft...
                            Dan zulen veel mensen al weten waar dit zo gebruikt is en door wie het gehangn is.

Tot zover citaten van "Showtechniek".

Waar gaat het allemaal over ? Het gaat om vier (niet zes) kroonluchters welke gehesen zijn t.b.v. Sensation in de ArenA. Deze kroonluchters, oorspronkelijk berekent op 1600 kg stuk, werden gehesen met twee CMLL waaronder met een stukje truss 2 CML Computakels (BatAlpha systeem) waren bevestigd.

Door nogal wat mis-communicatie (waarvan zeker ook een deel veroorzaakt door Frontline, waar ik verantwoordelijk voor ben) bleek uiteindelijk het geheel +/- 2100 kg te wegen. Dit is ontstaan door uiteindelijk andere en meer aramaturen te gebruiken alsmede andere truss-types.

In de opbouw periode bleek dat het geheel veel zwaarder was uitgevallen dan oorspronkelijk begroot, en moest er actie worden genomen. toen is de eerste foto genomen welke door "showtechniek" is gepresenteerd. Na constatering van de problemen is er door ons (ja ja ik van Frontline dus) het aantal hijspunten van het Mastergridje verdubbeld (4 x CMLL) en ook het aantal compu takels is verdubbeld naar vier (dit alles per kroonluchter).

De foto geeft de ombouw periode weer, waarbij het geheel voor een groot gedeelte op de grond gezet is en e.e.a. tijdelijk in 1 takel geklikt. Het betreft hier dus niet zoals het gesugereerd is door onze vriend. Zoals gewoonlijk staan weer de beste stuurlui aan de wal.......

Natuurlijk blijft het lastig om met twee of vier hijspunten 20 ophangpunten te maken, dan krijg je vanzelf een kerstboom.

Het is juist dat een en ander niet de schoonheidsprijs verdient en zeker niet het traject waarin e.e.a. is verlopen. De uiteindelijke oplossing was zeker veilig en voldeed aan de normen die ik voor mijn bedrijf stel en waar ik achter sta, opgedaan in 20 jaar ervaring met veel vallen en opstaan (dat weet Rinus ook wel).

Jammer dat er zoveel met modder gegooid wordt hier op dit forum door veel mensen die niet eens met hun eigen naam durven te ondertekeken. Vaak, en dit blijkt weer heeft men de klok horen luiden maar is de klepel zoek.

Misschien een pleister op jullie wonden, dit grapje van de ombouw (materialen en crew) heeft mij +/- 16.000,00 EURO gekost. Uiteindelijk maakt dit mij niet uit, ik vindt als je de klant wat belooft moet je dit waarmaken. Serieus bedrijfje spelen heet dat....

met vriendelijke groeten,

Frontline Rigging Consults B.V.
                            Gert Jan Brouwer

Comment

• SpaceyDeeJ
                              • Sep 2001
                              • 876

Beste Gertjan,

niet om jouw bedrijf of persoon aan te vallen, maar, bij elke naam staat een hoeveelheid postings. Dat geeft enigzins de mate aan, waarmee iemand is betrokken bij dit forum. Ik ben het met je eens, dat er best wel eens met modder gegooid word, en dat mensen zijn, die veel blablabla schrijven.

Dat mensen niet altijd met hun naam ondertekenen is gewoon het feit, dat er altijd in de profielen van een naam, meer info over dat persoon te vinden is.

Vriendelijke groet,

Derk-Joost Linden
                              cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

Working...