Afwijkende truss?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dome
    • Mar 2002
    • 159

Vroeger toen de centjes nog schaars waren had ik een zelf gebouwde truss. Deze was gemaakt van 3 ronde 16 mm verwarmings buizen met als spijlen 6 mm massief stalen pennen, die tussen de buizen gelast waren. Het was maar 1 stuk van 2 meter, maar bere sterk. Truss beugels waren ook zelf gemaakt, 3 mm stalen strip rond gebogen en aan de onderzijde haaks gebogen. In het rond gebogen stuk een moer gelast waar de klem bout in gedraaid zat. Later een stuk van 3 meter antenne mast (ook driehoek) aangeschaft ter verlenging. Statieven ook zelfbouw tot max 2,5 meter hoog 3 poot inklapbaar gemaakt van 22 mm verwarmings buis en 16 mm verwarmings buis. Dit heeft altijd zeer goed volstaan en was zeer stevig. Er hing ook niet zoveel aan, een paar effecten maar. Dit alles is enige jaren geleden naar zolder verdwenen en vervangen voor 9 meter prolyte truss en vmb te 034 statieven.

pff was een hele opsomming, maar ja je moet wat als je een mini budget had.

gegroet,

Comment

• johan L.
      • May 2001
      • 384

klopt meestal hangt er niet meer dan 50 kilo aan zo'n beurs trussje.

en op beurzen kom je echt de mafste dingen tegen.
      maarjah standbouwers blijven varkens :P

Back from the death
      Net deed ie het nog.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

citaat:
        en op beurzen kom je echt de mafste dingen tegen.
        maarjah standbouwers blijven varkens :P
        hoi Johan,

als je uit de school wilt klappen over de mafste dingen
        en die MKZ gevoelige types, ik houd me ten zeerste aanbevolen voor vette stories, (zolang ze maar niet uit een dikke duim komen!)
        Als je weet wat voor budgetten daar rond gaan dan begrijp je niet hoe het mogelijk is dat er daar zoveel aangeklooid wordt.

TIA
        rinus

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Disco Service Apeldoorn
          • Nov 2000
          • 299

Hoi Rinus,

correct me if i'm wrong = ATC niet Australian truss contructions

of te wel die ver oostenrijkste nederlander die daar trus is gaan maken. Of is hij al naar slovenië verhuisd.

Mobiltech truss wordt volgens mij door milnos gemaakt.
          Ik heb ooit achter in de milnos rij mogen aansluiten omdat ze alleen nog even voor mobiltech moesten produceren.( is toen toch prolyte geworden en nooooit spijt van gehad)

p.s. Milnos past niet op prolyte ( want dat mag natuurlijk niet van prolyte) Er bestaan wel overgangs koppelingen voor.

De Truss met de schroefkoppelingen zouden wel eens Work trussen kunnen zijn. Lijkt op een grote Cv koppeling

bvd ( bijzonder voorbeeldig en doordacht )

Wij hebben D&R, Dateq , Ohm, Rcf, Bose, Jbl, Ev, Nexo, Denon, Genelec, Sabine, Marantz pro, American Dj AKG, Samson DAS, Verlinde, Prolyte en nog veel meer

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

H DSA,
            citaat:
            = ATC niet Australian truss contructions
            oftewel die ver oostenrijkste nederlander die daar truss is gaan maken. Of is hij al naar Slovenië verhuisd.
            Zeker weten van yes: Een voormalige verkoper van Eurotruss of Prolyte. (En je hoeft niet in HongKong te wonen om er "echte Hollands porceleine molentjes" te laten maken...)
            citaat:
            Mobiltech truss wordt volgens mij door milnos gemaakt.
            Ik heb ooit achter in de milnos rij mogen aansluiten omdat ze alleen nog even voor mobiltech moesten produceren.( is toen toch prolyte geworden en nooooit spijt van gehad)
            Die fabriek heet Milos (=zonder 'n'). En dat verbaast me niks dat Mobiltech hun materiaal daar laat maken. Mobiltech is meer een handelsbureau dat overal materiaal laat maken en daarna hun sticker erop plakt. Komt in alle takken van sport voor, van plastic bekers tot autos (Volkswagen-Sharan = Ford-Galaxy = Seat-Alhambra)
            citaat:
            p.s. Milnos past niet op prolyte ( want dat mag natuurlijk niet van prolyte) Er bestaan wel overgangs koppelingen voor.
            Dat hoor ik voor het eerst... als je Milos bekijkt zijn zelfs de tekeningen in de folder gejat en identiek, dus die 100% copie-truss zal echt wel op Prolyte passen. Alleen als er zo'n combi gebouwd wordt, van wie houdt je dan de last-tabellen erbij? En bij wie ga je reclameren. Ik heb ooit een Prolyte "-compatibel" constructie gezien met 4 (vier) verschillende producten door elkaar! En die was ook inderdaad in elkaar gestort. De hoekstukken konden zo naar het Stedelijk Museum, zo mooi was de "vernieuwde vormgeving". En wie maakt nou uit wat mag ja of nee... er zijn 35 fabrikanten op de wereld die het Prolyte systeem op een of andere manier namaken, maar die Tsjechen spannen de kroon - op het weerzinwekkende af... ze hebben een goede advocaat moet je maar denken.
            citaat:
            De Truss met de schroefkoppelingen zouden wel eens Work trussen kunnen zijn. Lijkt op een grote Cv koppeling
            Ik ken dat merk niet, (shame on me!) heb je er wat meer informatie over?

bvd (broodvieldood)

rinus bakker

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

citaat:
              een zelf gebouwde truss.... van 3 ronde 16 mm verwarmings buizen met als spijlen 6 mm massief stalen pennen, die tussen de buizen gelast waren. Het was maar 1 stuk van 2 meter, maar bere sterk.
              Later een stuk van 3 meter antenne mast (ook driehoek) aangeschaft ter verlenging.
              beresterk geloof ik graag,
              (ik zal 'm eens een keer narekenen; verwarmingbuizen verzinkt staal met een wanddikte=2mm?; gelast na het wegslijpen van de zinklaag of daar gewoon dwars doorheen gebrand met flink wat vermogen en een "mooie" groen-blauwe walm uit je vlamboog?)
              begrijp ik trouwens dat je die later aangeschafte antennemast eigenlijk als uitgangspunt voor de zelfgemaakte 'truss' gebruikt hebt? Want hoe kon je ze anders aan elkaar verbinden voor verlenging? En wat voor soort verbindings/koppelingssysteem zat er dan in/aan? Platte eindplaten voor boutverbindingen wellicht?
              In Amerika (het oerland van de truss) waren antennemasten ook de eerst toegepaste trussen over 2 ststieven . Er is 1 merk ('Rohn') dat nog steeds probeert zijn stalen antennes als truss te verkopen in onze business, en daarin af en toe ook nog wel slagen zal gezien de advertenties in sommige vakbladen.
              Staal is ook nog altijd ongeveer 1/3 van de prijs van aluminium, dus kwa prijs is er in eerste instantie ook een concurrentievoordeel, dat wel weer voor een deel vervalt als je veel minder alu-gewicht nodig hebt (alu weegt ongeveer 1/3 van staal) maar alu wat minder sterk is en je staal weer moet beschermen tegen corrosie.

greetzzzz
              rinus bakker

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

citaat:
                Zet er een punt achter en post weer wat over afwijkende truss.
                Hoi Reemski, doe jij dat posten, of ik of iemand anders?
                Ik ken twee opvallende "afwijkers":
                1. Het Amerkaanse lichtbedrijf Morpheus maakt zijn eigen truss (ze maakten ook hun eigen lichttafels, dimmer en moving heads) en die is opgebouwd uit vierkante aluminium buis met afgeronde hoeken: meer oppervlakte aan alu = meer sterkte.
                2. Het Engelse Total Fabrications maakt sinds een jaar of 2 de T2-truss, met een zeer speciaal extrusie-profiel voor de hoofdbuizen waar er een soort rail-systeem in verwerkt is, waarmee je een meelopende verankering voor een valbeveiliging kan borgen. Wel wat over de top voor de dixoscene, maar zeker een afwijkend truss-type.

Mijn eerste gedachte was echter:
                1. is er nog veel stalen truss in gebruik? (prijs)
                2. is er nog veel zelfbouw truss? (alu/staal)(hout?/koper?/magnesium?/titanium?)
                3. gebruikt men altijd ronde buis van ~50mm? of is er ook veel zg. Deco-truss in omloop?
                Kortom: zie Topic

oat sjen

rinus bakker

Comment

• Davy Gabriels
                  • Aug 2002
                  • 819

rinus,even een vraagje.heb jij al eens ooit van die "opplooibare" truss gebruikt? ik heb die denk ik eens gezien in een prolyte cataloog.lijkt me wel lekker plaatsbesparend...

Comment

• axs
                    Moderator
                    • Jun 2002
                    • 2687

citaat:
                    rinus,even een vraagje.heb jij al eens ooit van die "opplooibare" truss gebruikt? ik heb die denk ik eens gezien in een prolyte cataloog.lijkt me wel lekker plaatsbesparend...
                    Heb je daar ook specs van??? heb ze al verschillende keren in gebruik gezien bij EML.

De groe(n)ten
                    Tom Manshoven
                    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Music Power
                      • Apr 2001
                      • 382

citaat:
                      rinus,even een vraagje.heb jij al eens ooit van die "opplooibare" truss gebruikt?

Zo iets noemen wij in normale termen Klaptruss

Greetz...Frank
                      Greetz...Frank

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

citaat: ....heb jij al eens ooit van die "opplooibare" truss gebruikt? ik heb die denk ik eens gezien in een prolyte cataloog. lijkt me wel lekker plaatsbesparend....
                        citaat: Heb je daar ook specs van??? heb ze al verschillende keren in gebruik gezien bij EML.
                        absoluut:
                        we noemen ze overigens geen 'opplooibare truss', want 'plooien' is een bezwijkmechanisme in de constructieleer en van bezwijken houden we niet erg in de riggingwereld. De naam is "folding truss", "vouw-truss" en soms "klap-truss" maar over die laatste term ben ik ook niet zo enthousiast.
                        Bij Flashlight Rental hadden we een oerversie van Zig-Zag, en die is later vervangen door een "eigen ontwerp" waarvan de 1e serie werd gefabriceerd door Slick Systems in de UK en een 2e serie door Tomcat UK.
                        EML had vroeger TTR-folding - TTR is een Amerikaans fabrikaat, maar die fabriek is al lange tijd over de kop. Daarom zal EML wel zijn overgestapt op Prolyte S52F, omdat ze niet meer konden uitbreiden.
                        Voor Tomcat en Prolyte ben ik ook betrokken geweest bij het ontwerpen van vouwtrussen: de "Big-Folds" voor Flashlight en de S-100F voor Prolyte, vouwtrussen van een meter hoog. Een beetje erg Mega-disco (ArenA en Gelredome), maar dat was ook precies de soort lokatie waarvoor ze in eerste instantie bedoeld waren.
                        Hoe kleiner de truss, deste minder is het ruimtevoordeel in truck en opslag, Tomcat maakt een 30cm vouw-versie, die maar pakweg 35% ruimtevoordeel oplevert. Maar de maat van Prolyte S52F levert al een besparing op van ca. 75% in volume vergeleken met de vergelijkbare vast-vierkante S52V. Zie ook de Prolyte site http://www.prolyte.com/home/index.html. Maar ook Slick heeft standaard ranges van folding truss http://www.slick-systems.co.uk/, en bij Tomcat http://www.tomcatglobal.com/products...fotri2020s.htm kun je ze ook vinden, net zoals bij Total Fabrication http://www.totalstructures.com/products/truss.html of JamesThomasEngineering. Kortom elke serieuze fabrikant maakt ze (en elke serieuze 100% copieerder dus ook!, want Milos maakt inmiddels dit Prolyte-type ook na, althans volgens hun nieuwe catalogus.)
                        Sterk ruimtebesparend en even sterk! Dus geen nadelen? Van de prijzen weet ik niet zoveel, maar "alle-voordeel-heb-ze-nadeel" volgens de grote Hollandse ballosoof JC. En dat klopt: driehoekige vouwtrussen zijn zijdelings veel minder sterk en stabiel, dus grote overspan-ningen (meer dan pakweg 15m, zoek de juiste waarden op bij de betreffende fabrikant!) moeten altijd in dwarsrichting (=horizontaal!) geschoord worden.
                        Nog een leuke anekdote:
                        ik deed ooit met RhinoRigs een special (een gevlogen truss-kooi met organist+orgel aan trolleys over tribune en publiek) voor de 'Night of the Proms'. Philipo deed daarvoor de lichtklus in het Sportpaleis in Antwerpen en Flashlight deed hetzelfde in de Ahoy' in Rotterdam. Philipo kwam met 2,5 trailer (!) vol met hun Telestage driehoektruss plus 16 man (!) truss-crew en bij Flashlight paste dezelfde hoeveelheid trusslengte als vouwtruss-in dollies op 1/3 trailervloer, en hadden ze 8 man trusscrew!. Dus tel uit je winst.
                        Genoeg geroddeld!
                        Overigens bestaat er ook een vierkant vouwende truss, maar dat is een beetje een heel erg gezochte vorm, en minder ruimte-efficient vanwege de vouw-wijze.
                        en ook genoeg info?

suc6
                        rinus bakker

Bijgewerkt door - rinus bakker op 04/10/2002 21:31:07

Comment

• johan L.
                          • May 2001
                          • 384

wat trouwens wel regelmatig voorkomt is dat we vanuit de losse verhuur truss helemaal aan gort trug krijgen. een 016 op de onderbuis lassen gescheurt en zulk soort gekkigheid of een 4 meter circel waarbij je ineens spontaan 30 cm speling hebt tussen de koppelingen bij deel a en deel b.
                          Of gaten er in geboort om banieren aan op te hangen.

echt zonde hoe sommige mensen er mee omgaan.

Back from the death
                          Net deed ie het nog.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

citaat: ... truss helemaal aan gort terug krijgen.....
                            dan is ie volgens de leveringsvoorwaarden toch gewoon verkocht aan die klant! kortom faktuurtje erachteraan!
                            citaat: een 016 op de onderbuis lassen gescheurt
                            dan is ie volgens de leveringsvoorwaarden toch gewoon verkocht aan die klant! kortom faktuurtje erachteraan!
                            citaat: of een 4 meter cirkel waarbij je ineens spontaan 30 cm speling hebt tussen de koppelingen
                            30cm ?? = 300mm?? ... of je raaskalt of je bedoelt: - 3mm als je het over conische of mes-vork koppelingen hebt en - misschien 30mm als je eindplatenkoppelingen bedoeld... De remedie: zie hierboven.
                            citaat: Of gaten er in geboort om banieren aan op te hangen
                            De remedie: je raadt het al.
                            of vinden jullie het ook zo lullig van die autoverhuurder dat als je het busje terug brengt en er ontbreekt een deurtje (wat is nou 1 deurtje? er zitten er nog zeker 3 wel in!) dat die vent moeilijk gaat lopen doen. Wat een eikel he?
                            Helaas is het zo dat als je materiaal verhuurt je er een taak bij hebt, waar je tevoren nog nooit bij nagedacht had: de klant opvoeden over normen en waarden. Dat materiaal is voor jou een hoop waard, en de norm is dat als hij daarvan wat naar Onze-Lieve-Heer helpt, hij daarvoor een vergoeding dient te voldoen!
                            Anders gaan we van volledig OFF-TOPIC naar onbedoeld on-topic: truss met emmentahlerbuizen of met leuk golfje patroon in de buiswand enz enz!
                            greetz
                            rinus

Bijgewerkt door - rinus bakker op 04/10/2002 22:27:49

Comment

• dome
                              • Mar 2002
                              • 159

citaat:
                              citaat:
                              een zelf gebouwde truss.... van 3 ronde 16 mm verwarmings buizen met als spijlen 6 mm massief stalen pennen, die tussen de buizen gelast waren. Het was maar 1 stuk van 2 meter, maar bere sterk.
                              Later een stuk van 3 meter antenne mast (ook driehoek) aangeschaft ter verlenging.
                              beresterk geloof ik graag,
                              (ik zal 'm eens een keer narekenen; verwarmingbuizen verzinkt staal met een wanddikte=2mm?; gelast na het wegslijpen van de zinklaag of daar gewoon dwars doorheen gebrand met flink wat vermogen en een "mooie" groen-blauwe walm uit je vlamboog?)
                              begrijp ik trouwens dat je die later aangeschafte antennemast eigenlijk als uitgangspunt voor de zelfgemaakte 'truss' gebruikt hebt? Want hoe kon je ze anders aan elkaar verbinden voor verlenging? En wat voor soort verbindings/koppelingssysteem zat er dan in/aan? Platte eindplaten voor boutverbindingen wellicht?
                              In Amerika (het oerland van de truss) waren antennemasten ook de eerst toegepaste trussen over 2 ststieven . Er is 1 merk ('Rohn') dat nog steeds probeert zijn stalen antennes als truss te verkopen in onze business, en daarin af en toe ook nog wel slagen zal gezien de advertenties in sommige vakbladen.
                              Staal is ook nog altijd ongeveer 1/3 van de prijs van aluminium, dus kwa prijs is er in eerste instantie ook een concurrentievoordeel, dat wel weer voor een deel vervalt als je veel minder alu-gewicht nodig hebt (alu weegt ongeveer 1/3 van staal) maar alu wat minder sterk is en je staal weer moet beschermen tegen corrosie.

greetzzzz
                              rinus bakker

Dit is door het zink heen gebrand. De antenne mast waren de tussen maten net iets groter. Koppelingen waren van 18 mm verwarmings buis, dan over beide buizen heen geschoven, en met een bout en moer door de buis heen geboord geborgt. De combi van eigenbouw en antennemast is maar 1 x gebruikt vanwege het feit dat ik de vebinding toch niet vertrouwde.Het metaal beschermern tegen corosie is niet zo'n probleem, Hammerrite hamerslag alu kleur verf opsmeren en klaar.
                              Zal een kijken of ik de truss na wat afstoffen kan fotograferen en dan zal ik hem wel posten, en dat in dit topic melden....

Comment

• johan L.
                                • May 2001
                                • 384

citaat: of een 4 meter cirkel waarbij je ineens spontaan 30 cm speling hebt tussen de koppelingen
                                30cm ?? = 300mm?? ... of je raaskalt of je bedoelt: - 3mm als je het over conische of mes-vork koppelingen hebt en - misschien 30mm als je eindplatenkoppelingen bedoeld... De remedie: zie hierboven.
                                citaat: Of gaten er in geboort om banieren aan op te hangen
                                De remedie: je raadt het al.
                                of vinden jullie het ook zo lullig van die autoverhuurder dat als je het busje terug brengt en er ontbreekt een deurtje (wat is nou 1 deurtje? er zitten er nog zeker 3 wel in!) dat die vent moeilijk gaat lopen doen. Wat een eikel he?
                                Helaas is het zo dat als je materiaal verhuurt je er een taak bij hebt, waar je tevoren nog nooit bij nagedacht had: de klant opvoeden over normen en waarden. Dat materiaal is voor jou een hoop waard, en de norm is dat als hij daarvan wat naar Onze-Lieve-Heer helpt, hij daarvoor een vergoeding dient te voldoen!
                                Anders gaan we van volledig OFF-TOPIC naar onbedoeld on-topic: truss met emmentahlerbuizen of met leuk golfje patroon in de buiswand enz enz!
                                greetz
                                rinus
                                [/quote]

nee rinus t scheelde echt 30 cm tussen de koppelingen van deel a en deel b. net alsof ze er een 5 meter deel tussen hadden terug geven.

en bij de rest klopt wel daar gaat gewoon een factuurtje van naar de klant. maar t blijft wel zonde.

Back from the death
                                Net deed ie het nog.

Comment

Working...