dubbel check 472 kg 5 meter de lucht in

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

Ik denk omdat dat er helemaal niet toe doet op dit moment, het is toch al overbelast.

Ik kende deze regel niet, staat deze ook in het bouwbesluit?

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Ik ken de meeste regels niet, mijn regels zijn heel simpel: Zit er overal een SF >10 in en is dat aantoonbaar middels berekeningen dan is het veilig genoeg.
      En tot nu toe is mijn ervaring dat het daarmee ook aan alle regels voldoet.
      Twijfel je, zoals TS eigenlijk doet, zitten er een aantal onzekere factoren in zoals in dit geval of ben ik niet in staat alle krachten uit te rekenen en vast te stellen of alle materiaal die krachten kan weerstaan dan pas ik ervoor de verantwoording op me te nemen en er in de buurt te komen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MennoSWP
        • Apr 2011
        • 103

In eerste instantie zou er ook alleen het LED scherm (totale gewicht 200 kg) met 2x een 15" (totale gewicht 70 kg) worden opgehangen, waar je gewoon goed binnen de marge zit. Echter hoorde ik pas een aantal dagen geleen dat er nog 150 kg aan speakers bij moet en het op de max hoogte moet. Vandaar dit topic wat ik hier nou het beste kan doen met wat ik heb. Het lijkt me sowieso handig om de 15 inch op statieven te doen, scheelt weer 70 kg. en dan zit je dus wel binnen de marge, of mag ik maar 2/3 van de WLL van het statief gebruiken als het op een truss hangt (zoals Joost van Ens zegt)? Het idee is nu gewoon een zo veilig mogelijke oplossing vinden met de spullen die ik heb, als dit betekend dat er speakers op statiefjes moeten e.d. is dat geen probleem, als het maar veilig is. Het scheelt denk ik ook als de H3 speakers wat lager komen te hangen d.m.v. steels, om te voorkomen dat de constructie topzwaar wordt. Wat denken jullie?
        Last edited by MennoSWP; 18-04-13, 13:59.

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

Originally posted by MennoSWP
          Het idee is nu gewoon een zo veilig mogelijke oplossing vinden met de spullen die ik heb
          Rigging regel 1: Je doet het veilig of je doet het niet!

Zo veilig mogelijk hoeft totaal niet veilig te zijn, dus dat slaat de plank totaal mis. Het woord rigging moet synoniem zijn met veiligheid en dat moet jij begrijpen als je een opdracht uitvoert en dat moet je je opdrachtgever laten begrijpen.

Waarschijnlijk staat in de gebruiksaanwijzing van je statieven dat je ze alleen binnen mag gebruiken. Verder ga je een dicht videoscherm ophangen van ongeveer 8m2 volgens mij, waarbij je dus (heb de boeken niet bij de hand, dus uit mijn hoofd) rekening moet houden met een zijwaartse windbelasting van 400kg. Daar moet dus een passend contragewicht bij.

Wat ga je doen op een dag als vandaag, waarbij het behoorlijk waait?
          Bij welke windkracht ga je tegen je opdrachtgever zeggen dat het setje naar beneden moet?

Veiligheid is niet het makkelijkste onderwerp, maar als je het van tevoren bespreekbaar maakt is het al een stuk beter.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• MennoSWP
            • Apr 2011
            • 103

Originally posted by kokkie
            Rigging regel 1: Je doet het veilig of je doet het niet!
            Met "zo veilig mogelijk met de spullen die ik heb" bedoel ik dus dat als bijvoorbeeld de statieven te veel belast worden, ik er wat vanaf haal, aangezien extra kosten maken geen optie is. De vraag moest dus eigenlijk zijn: "Hoe kan ik met de spullen die ik heb het veilig doen en toch zo veel mogelijk in de lucht hangen?
            Tot nu toe heb ik al bruikbare tips gekregen, maar ook tegenstrijdige informatie. Indien het niet waait, ik alleen de 2 H3 toppen en het scherm ophang zit ik wel safe? Heb zojuist voorgesteld een backup plan te maken voor als het zo hard waait als vandaag (scherm een stuk lager naast het podium).
            Last edited by MennoSWP; 18-04-13, 15:08.

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Rinus zit waarschijnlijk met kromme tenen mee te lezen....
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Podium Verhuur
                • Mar 2012
                • 480

Beste Menno, ik zou er maar helemaal vanaf zien, je reacties laten duidelijk zien dat je nog niet helemaal weet wat je aan het doen bent (en dat is heel zacht uitgedrukt). Rigging in de buitenlucht, is een heel ander ding dan een speaker op een statief zetten. Want ook bij de laatste kan je op deze hoogte behoorlijk gevaarlijk situaties krijgen. Loop eens binnen bij een lokaal bedrijf dat wel ervaring heeft met rigging en vraag of zij het niet voor je kunnen regelen. Dit soort constructies zijn helemaal niet duur, tenminste als je het vergelijkt met het lichamelijke letsel, de materiele schade en je naam verlies wanneer dergelijke constructies omvallen.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by Joost van Ens
                  En waarom hoor ik nou niemand roepen of schrijven dat als je met 2 of meer takels gaat hijsen of statieven gaat heffen, het maximaal te hijsen/heffen gewicht (mits gelijkmatig verdeeld) 2/3 van de maximale last van het minst belastbare hijs/hef toestel maal het aantal toestellen is.

.
                  omdat ik de factor 2 al ingebracht heb, die overigens nog geen norm is. En jouw regel is mij geheel onbekend, en waarschijnlijk uit een ander boek, en situatie.

Verder gaan we nu niet met regeltjes klungelen, maar laten we deze TS weten dat hij lekker met beide benen en de rest van de meuk op de grond moet blijven staan. 2Menno: Waarom ga jij het risico lopen om dat LEDscherm te hangen, waar die LED-boer het zelf niet kan / durft / etc?

check eerst de massa ff, nogmaals: 200 kg voor een ledscherm is bij mij van voor een stukje van 72 x 300. Daar heb je er 8 van naast elkaar... Die Leds wegen niks, de lenzen ervoor zijn behoorlijk gewichtig.
                  Last edited by Gast1401081; 18-04-13, 17:11.

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Bij heffen middels meer dan 1 hefwerktuig, deze statiefjes, heb je rekening te houden met de berekening die Joost van Ens aangeeft.
                    Reden hiervoor is simpel, last ligt nooit netjes 50-50 verdeeld.

Is TS nog steeds van plan om een LEDscherm te gaan heffen op deze statiefjes of is het inmiddels afdoende inzichtelijk gemaakt dat je hiervoor andere, wel geschikte middelen dient toe te passen?
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Joost van Ens
                      • Jan 2001
                      • 628

Originally posted by MacGyverSounds
                      omdat ik de factor 2 al ingebracht heb, die overigens nog geen norm is. En jouw regel is mij geheel onbekend, en waarschijnlijk uit een ander boek, en situatie.
                      Zelfde boek en zelfde leermeester Mac... Net zoals moderator. Alleen andere les uren. VF 2 gaat bij statieven niet op Mits ze een dubbele borging hebben. Jou factor 2 is natuurlijk helemaal goed. Maar dan mag er ineens wel heel weinig op een beetje statief. Maar als je jouw berekening aan houd, heb je idd die 2/3 niet nodig.

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Originally posted by SPS
                        Rinus zit waarschijnlijk met kromme tenen mee te lezen....
                        Inderdaad.
                        Maar ik zit er ook even doorheen met me telkens weer
                        druk te gaan maken over dit soort van kwibussen.
                        We wachten gewoon tot er weer een ongeluk
                        kan worden bijgeschreven in de immer groeiende lijst.

En nog even over die factor 2, cq "verdubbelde gebruikscoefficient".
                        Die staat wel degelijk in een reeks van richtlijnen en normen in binnen- en buitenland!
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Indien het niet waait, ik alleen de 2 H3 toppen en het scherm ophang zit ik wel safe? Heb zojuist voorgesteld een backup plan te maken voor als het zo hard waait als vandaag (scherm een stuk lager naast het podium).
                          Hoi Menno,

Bij een aantal grote evenementen waar het verleden jaar fout ging,
                          was opstekende wind juist de boosdoener (Pukkel/Zwarte Cross en ergens in de States).
                          Niet leuk als je bouwt zonder wind en als het publiek er is, er plots wind komt.

Ik denk dat het dan ook beter is om sowieso dusdanig te bouwen/vliegen/riggen
                          dat er in alle gevallen een veilige situatie bestaat voor alle aanwezigen.
                          Of je een tornado voor kunt zijn weet ik niet, maar windkracht 8 komt best
                          wel eens voor...........

Waarom vliegen met 3-hoeks Truss? Kun je wellicht beter square truss gebruiken?

grtz

Nes
                          Last edited by NesCio01; 19-04-13, 11:07.
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Big Bang
                            • Apr 2008
                            • 652

Laten we nou met z'n allen even ons fatsoen houden richting de OP. Duidelijkheid dat dit niet kan is goed, maar ik ben blij dat de OP in ieder geval de moeite neemt om het hier te posten zodat we er iets aan kunnen doen. Onveilig gedrag moet je niet goedpraten en zeker niet aanmoedigen, maar op een nette manier reageren naar de OP (en niet meteen uit gaan maken voor hobbyist of kwibus) is een meer constructieve manier om een veilig eindresultaat te bereiken.

Ik ben blij dat de OP hier zijn twijfels aankaart. Er zijn er een hoop die helemaal zonder nadenken het setje van de OP gewoon neergezet zouden hebben op Koninginnedag. Dat zijn in mijn ogen de echte kwibussen, prutsers etc etc etc.

Dus @ MennoSWP. Zorg dat je een veilige set neerzet, maak er foto's van en leer van de kritiek die je vervolgens krijgt. Dan ben je zeker geen kwibus maar maak je gebruik van de mooie mogelijkheden van zo'n forum. Zet je de set nu alsnog neer met overbelasting, dan creëer je niet alleen een onveilige situatie, maar doe je het nog met voorbedachte rade ook!!
                            It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

+1
                              Originally posted by Big Bang
                              Zet je de set nu alsnog neer met overbelasting, dan creëer je niet alleen een onveilige situatie, maar doe je het nog met voorbedachte rade ook!!
                              Maar dan mogen we hem wel 'kwibus' of 'prutser' noemen.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• vasco
                                • Oct 2003
                                • 2567

In eerste instantie zou er ook alleen het LED scherm (totale gewicht 200 kg) met 2x een 15" (totale gewicht 70 kg) worden opgehangen, waar je gewoon goed binnen de marge zit.
                                Sorry maar over welke marge heb jij het nu elke keer?
                                Het maximale hefvermogen van de twee VMB's bij elkaar opgeteld zonder aftrek van veiligheids-factoren erin?

De vraag moest dus eigenlijk zijn: "Hoe kan ik met de spullen die ik heb het veilig doen en toch zo veel mogelijk in de lucht hangen?
                                Je kan deze klus niet veilig doen met de spullen die jij hebt.

...aangezien extra kosten maken geen optie is.
                                Laat je opdrachtgever eens meelezen hier want die willen klaarblijkelijk het budget er niet voor vrij maken. Misschien dat ze dan (wel) eerst nog tien keer nadenken of het tegen elk budget bedrag moet uitgevoerd worden met alle risico's van dien. Ik mag toch hopen dat de opdrachtgever niet met jou zitten te wachten op het levenslang betalen aan slachtoffers en nabestaande maar liever meer uitgeven aan een veilige correcte constructie. Dit is namelijk altijd goedkoper en beter voor je geweten/nachtrust.

Hoe zit dit verzekeringtechnisch?
                                Geen enkele verzekering zal zijn vingers gaan branden aan een bewuste keuze voor onkunde.
                                Last edited by vasco; 19-04-13, 13:02.

Comment

Working...