In mijn spuitcabine heb ik een viertal houten balken opgehangen met in iedere balk een aantal schroefhaken van 5 mm (zelfde draad als houtfredbouten). Ik heb me altijd verbaasd hoeveel ik daaraan kan hangen, dubbel 18" subkasten aan twee van die haakjes om te spuiten is geen enkel probleem en in de loop der jaren hebben er al heel wat zwaardere dingen (industrieel spuitwerk) aan gehangen die ook nog eens op 60 graden werden gedroogd. Die houtfredbouten gaan dat gewicht dus makkelijk dragen, zeker in het formaat zoals TS gebruikt.
Luidsprekerbox ophangen.
Collapse
X
-
-
Houtfretbouten???
Liever niet .....
maar 11kg per stuk is natuurlijk ook weer ridiculoso pequeno...
Zonder 'De Rinus' uit te hangen en er een of twee uurtjes rekentijd aan te spenderen, zou ik zeggen:
- monteer er een
- test ("proefbelast") 'm met je eigen gewicht [helmpje op!]
- blijft ie op z'n plek?
- reken dan je eigen gewicht / 11kg = .... Dat is je minimale Vf.
Voor een bouwconstructie (zonder werktuigen ertussen) zou die Vf minimaal 3 moeten uitkomen,
maar ik vermoed dat je wel zwaarder bent dan 66kg.
Karabijnhaakjes???
Liever niet ...... enz. (zie hierboven)
Overigens zijn de gebruikte bouten wat korter als op de foto. Daardoor is het stuk zonder schroefdraad ook korter, De houtdraadbouten zijn 8mm diameter.
Als ultieme test heb ik een aan mijn dwarsbalkjes hangende kast een flinke zwieper gegeven, als simulatie van een zatte cafébezoeker, die in een vrolijke bui een hengst tegen een kast geeft. De constructie gaf geen enkele krimp.
Door het balkje wordt alles wel netjes recht belast. Bouten en schroefogen hebben geen zijdelingse belasting te verduren, Dat zou wel het geval zijn geweest, als ik het verschil in afstand van de balken en de ophangogen van de kast had opgevangen met stukjes ketting of iets dergelijks.
Wat is er mis met karabijnhaakjes? Het materiaal is 6mm dik. Daar komt nog bij dat door het sluitstukje het weer een stuk moeilijker is om de haak recht te trekken.
Ik koos voor de karabijntjes, vanwege het plastic kousje wat ik er omheen wilde doen.
Ik heb vannacht rustig geslapen en de klant heeft niet gebeld, dat de speakers aan de aansluitdraden hingen te bungelen
SpeakertechLast edited by speakertech; 10-01-13, 23:02.Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
Ik denk dat als ik (115+kg) langs kom ze ook wel blijven hangen.
Wat betreft die houtdraadbouten:
In theorie ook niet veel mis mee, maar die zijn voor hun 'grip' in
hoofdzaak afhankelijk van de -niet zichtbare- binnenkant van het hout.
Houtmolm is ook aan de buitenzijden nog wel wat te zien,
maar schimmel, rot, bonte knaagkevers enz. blijven liever binnen.
Voor goed hout geen probleem - voor rot hout een verrader.
Voor die 6mm musketons - vaak zijn ze zonder WLL (net als de houtfret)
maar kun je op het Web ook wel ergens de belastbaarheden ervoor vinden.
Van de WLL die ervoor wordt opgegeven ga jij niet verder dan de helft.
(in mijn archief zitten de 6mm's met hun WLL tussen de 50 en 60kg,
dus waarschijnlijk ook geen probleem voor jouw 11kg/ophangpunt)
En als je het geheel beproefd hebt, maak je daarvan een goede beschrijving
= op een stukje papier: wat er aan mag (11kg/punt) en wat eraan gehangen heeft
met de datum en de ondertekening - en dat is je beproevingscertificaat!
Daar heb je echt geen keuringsmaffia voor nodig.
De keuringsmaffia leeft bij de gratie van de bureaucratie:
Steeds meer m/v zitten er achter bureaus zonder een moer (bout/harp/strop) van techniek.
[Maar vooral wel veel verstand hebben van (hun eigen salaris naar binnen) managen]
Komt het dan aan op echte kennis, doen ze een beroep op 'externe' deskundigheid,
Dat wat ze juist in hun eigen technische ploeg zouden moeten hebben.
Hoe groter de bureaucratisering - en hoe groter de roep om certificaten -
hoe meer de samenleving naar de knoppen gaat aan onkunde en fraude.
Last edited by rinus bakker; 11-01-13, 08:41.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Ik denk dat als ik (115+kg) langs kom ze ook wel blijven hangen.
Wat betreft die houtdraadbouten:
In theorie ook niet veel mis mee, maar die zijn voor hun 'grip' in
hoofdzaak afhankelijk van de -niet zichtbare- binnenkant van het hout.
Houtmolm is ook aan de buitenzijden nog wel wat te zien,
maar schimmel, rot, bonte knaagkevers enz. blijven liever binnen.
Voor goed hout geen probleem - voor rot hout een verrader.
Voor die 6mm musketons - vaak zijn ze zonder WLL (net als de houtfret)
maar kun je op het Web ook wel ergens de belastbaarheden ervoor vinden.
Van de WLL die ervoor wordt opgegeven ga jij niet verder dan de helft.
(in mijn archief zitten de 6mm's met hun WLL tussen de 50 en 60kg,
dus waarschijnlijk ook geen probleem voor jouw 11kg/ophangpunt)
En als je het geheel beproefd hebt, maak je daarvan een goede beschrijving
= op een stukje papier: wat er aan mag (11kg/punt) en wat eraan gehangen heeft
met de datum en de ondertekening - en dat is je beproevingscertificaat!
Daar heb je echt geen keuringsmaffia voor nodig.
De keuringsmaffia leeft bij de gratie van de bureaucratie:
Steeds meer m/v zitten er achter bureaus zonder een moer (bout/harp/strop) van techniek.
[Maar vooral wel veel verstand hebben van (hun eigen salaris naar binnen) managen]
Komt het dan aan op echte kennis, doen ze een beroep op 'externe' deskundigheid,
Dat wat ze juist in hun eigen technische ploeg zouden moeten hebben.
Hoe groter de bureaucratisering - en hoe groter de roep om certificaten -
hoe meer de samenleving naar de knoppen gaat aan onkunde en fraude.
als ik jou verhaal zo lees, maak ik me geen zorgen meer.
Meestal test ik zelfgemaakte constructies, door er zelf maar eens aan te gaan hangen. Zo heb ik voor expohallen, jarenlang haken en kettingen gebruikt om luidsprekerampels (30Kg) op te hangen. Het was in de tijd dat hoogwerkers etc. nog niet echt gemeengoed waren bij de opbouw van beurzen etc. Met een opsteekstok van een meter of tien, werd de ophanghaak met ketting in de spanten gehaakt. De ampel kon dan met een tijdelijke katrol ergens aan de ketting worden gehesen en met een reformladder op een hoogte van een meter of vijf worden ingehaakt. De katrol deed weer dienst voor de volgende ampel. Ook die constructie testte ik met mijn eigen gewicht, maar deed dat de eerste keren ook met een schokbelasting, door even op een stoel te staan en dan een sprongetje in de vrije ruimte te maken. Het is (gelukkig) altijd goed gegaan. Sommige line-arrays, worden volgens mij met minder beproevingen opgehangen.
Van de bouten en haken die je bij de reguliere ijzerhandel koopt is over het algemeen inderdaad weinig bekend, je weet het merk niet en je kunt alleen maar afgaan op gemiddelden, die je op het www vindt. Als je in de winkel vraagt hoe sterk het is krijg je meestal geen antwoord of iets in de trant van: "Daor kunde 'n pèèrd mee optille" .
Van de eigen merken in blister van de bouwmarkt, wordt ik helemaal niet vrolijk. Vaak gaat het om goedkope chinese troep.
Ik kwam voor de bouten en de haken ergens terecht op 100Kg per stuk. Maar het is dan weer niet bekend of schokbelasting is meegenomen, Je kunt uren zoeken, zonder veel verder te komen. Ingewikkelde technische berekeningen zijn er wel, maar dan moet je zowat metallurg zijn, om ook de juiste formules bij de juiste staalsoorten te gebruiken.
De grapjes, die in deze thread gemaakt werden, zijn niet eens zoveel bezijden de waarheid. Inderdaad is een constructiepunt niet altijd , zoals het eruitziet. Had ik het over plafondplaatjes van 3mm triplex, dan blijkt na het verwijderen van de niet meer benodigde oude bevestigingspunten, dat het gipsplaat is (brandveiligheid). Op een plaats was kennelijk al eens een spreidplug uit het plafond gekomen, daar zat nl een uitgebroken gat van een centimeter of vijf. Een par 64 balk zat met gewone schroeven in de gipsplaat!!!!!!
De balkjes zijn van vurenhout, 6 cm breed , maar de hoogte onbekend. Om zeker te zijn dat de schroefdraad volledig in het hout zou vallen, heb ik kortere bouten gebruikt, die bijna voldraad zijn. Het voorboren gaf geen aanleiding tot wantrouwen dat de balkjes rot zouden zijn.
Dat niet iedereen snapt hoe het zit, is wel duidelijk. Ik zal het maar niet hebben op welke manier lichteffecten opgehangen waren in de kroeg, maar erger, was de koof boven de bar. Die hing aan kettingen en haken in het plafond (kwamen door de gipsplaten heen). De haken waren 4mm dik en minstens een ervan was zover rechtgebogen, dat de ketting op het laatste stukje staal zat. Ik heb de eigenaar toch maar even op zijn verantwoordelijkheid gewezen. Een koof in je glas bier kan nog wel, maar op iemands hoofd wordt een heel ander verhaal.
Overigens was de reden dat ik dit topic gestart ben, de bevestiging van de karabijns, Op de foto kun je zien hoe dat zit. Onder de haken zit nog 7 mm staal en de materiaaldikte is 3mm. Totale oppervlakte 7x3=21mm2 staal. Feitelijk is dat minder dan de oppervlakte van de toegepaste haken, die 6mm dik zijn (opp = 28mm2) Ik vroeg me af of dat voldoende zou zijn. Praktijkproef heeft aangetoond dat het voor het doel in elk geval sterk genoeg is.
Waarschijnlijk kun je wel uitrekenen, wanneer het gat uitscheurt, maar die vaardigheid heb ik niet.
Speakertech
Ps. wat is WLL?Last edited by speakertech; 11-01-13, 12:55.Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
-
WLL = Werk Last Limiet = Working Load Limit, (vroeger VWL (=NL) of SWL (=Eng)
een wettelijk vastgelegde waarde waarin een veiligheidsfactor tegen breuk moet zijn verwerkt.
Die mag door berekening en/of door beproeving worden vastgesteld.
En we gaan niet verder meer aan het rekenen hoor,
want anders heeft Mac alsnog het recht om de rekening daarvoor te sturen...
een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
WLL is over het algemeen 20% van de breuksterkte. Maw: als de breuk-kracht ( de kracht waarbij het ding kapotgaat) 1000 kilo is, dan is de WLL 200 kilo. Daarboven vinden we het niet meer verantwoord.
edit : Krachten gaan natuurlijk in Newton, maar voor het gemak heb ik maar kilo's aangehouden..Last edited by Gast1401081; 11-01-13, 20:15.Comment
-
Kijkwerk:
Verhip, heb ik twee oude haken laten zitten........
Ik doe daar niets meer aan.
SpeakertechLast edited by speakertech; 21-10-16, 20:32.Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
-
Hoi Speakertech,
Behoorlijke constructie zo geworden. Met de technische rekenkunde
over draagkracht en treklast zit het inmiddels zeker wel goed.
Voldoende experts hier die meerekendenFijn zo'n forum!
Wat ik me afvraag hoe het met (de spreiding van) het geluid zit.
Het lijkt me dat je op deze manier aardig via het plafond reflecteert?
grtz
NesWeest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
-
Daar durf ik wel een biertje onder te drinken.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Die behoorlijke constructie valt reuze mee hoor. Vier hoeklijntjes op maat (laten) zagen, aftekenen en acht gaten boren, thats all.
Op de foto lijkt het of de kast een beetje achterover hangt, maar dat is vertekening van de foto. De kast hangt recht. Er zijn wel mogelijkheden om de kast voorover te hangen. Aan de achterzijde kunnen ook ogen worden ingeschroefd. Vooroverhangen is een optie, maar de eigenaar gaat eerst kijken of dat wel nodig is. Reflectie tegen het plafond, kun je over discussiëren. Voor deze kasten hingen er BOSE direct/reflecting kastjes. Dat zou via de wanden werken. Ook daar zijn de meningen over verdeeld. Na een paar dagen is de kroegbaas nog steeds tevreden over de prestaties van de nieuwe set.
SpeakertechLast edited by speakertech; 13-01-13, 13:16.Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
Comment