Luidsprekerbox ophangen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Luidsprekerbox ophangen.

Ik wil een luidspreker ophangen van ca 22Kg. De bevestigingsogen van de luidspreker staan 52 cm uit elkaar.
    De plafondbalken waar de luidspreker aan moet komen staan ca 60 cm HoH.

Ik heb een stukje stalen hoeklijn 25x25x3. Op 3cm van de uiteinden heb ik in de ene flank twee gaten geboord van 8mm, waardoor 8mm houtdraadbouten van 80mm lengte in de plafondbalken worden geschroefd.
    In de andere flank zitten twee gaten 6,5mm dia en 52cm HoH, waardoor karabijnhaken met een dikte van 6 mm gaan. De 6,5mm gaten zijn op 10 mm van de rand geboord, anders krijg je de karabijnhaak er niet meer in. Tot aan de rand staat er dus nog ca 7mm staal.
    De ogen van de luidsprekers (origineel af fabriek) komen ook in de karabijnhaken. De luidspreker kan dus niet losschieten als hij om een of andere reden omhoog zou worden geduwd.
    Naar mijn idee is het allemaal sterk genoeg, maar wie kan ongeveer inschatten of ik voldoende marge heb?
    Een neerstortend boxje levert best wat hoofdpijn op.

Speakertech
    Last edited by speakertech; 07-01-13, 22:10.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Ik weet dat je een m6 boutje in de draadrichting met een ton mag belasten.

Verder zou ik me meer zorgen maken om de langetermijn-omgevingsinvloeden ( zwembad-chloor etc) dan om de werkelijke last.
    25x25x3 pbs moet je nogal behoorlijk aan trekken omdat krom te krijgen. Tenminste, ik, zei de gek, krijg dat niet zomaar over mn knie gebogen. En ik gooi dan echt meer dan 220N in de strijd...

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by MacGyverSounds
      Verder zou ik me meer zorgen maken om de langetermijn-omgevingsinvloeden ( zwembad-chloor etc) dan om de werkelijke last.
      Mijn gevoel heeft me gelukkig niet bedrogen, maar ik wil wel wat veiligheid.
      Chloor wordt er niet getapt, maar is bier in een kroeg ook schadelijk op lange termijn?
      Speakertech
      Uhh PBS=pisbakkenstaal?
      Last edited by speakertech; 07-01-13, 23:48.
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Bier is in zoverre schadelijk dat degene die het op hebben misschien op het idee komen om aan het kastje te gaan hangen.
        Verder heb je een meer dan voldoende ruime marge.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• mvdwerff
          • Sep 2010
          • 144

Misschien ook nog netjes om de karabijnhaken te vervangen door wat kleine harpjes? Niet dat ik me zorgen maak om het gewicht, maar meer om dat er bij inspectie niemand over kan zeuren.
          Mark van der Werff
          Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by mvdwerff
            Misschien ook nog netjes om de karabijnhaken te vervangen door wat kleine harpjes? Niet dat ik me zorgen maak om het gewicht, maar meer om dat er bij inspectie niemand over kan zeuren.
            Tja, die lagen bij de ijzerboer naast elkaar in het rek. Ik kocht karabijnhaken, omdat ik daar in de grote bocht, gemakkelijk een stukje plastic slang omheen kon schuiven, om eventueel rammelgeluiden te elimineren. Hoe groot is de kans dat bij een harpsluiting de schroef eruit sukkelt? Of moet je die ook weer borgen.
            Hier wat plaatjes van mijn zwaar gepatenteerde mechanische ontwerp.

Speakertech
            Last edited by speakertech; 21-10-16, 20:43.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Heb je wel gekeken of de fundering van het pand de extra belasting kan hebben?

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Geloof het of niet, maar de oude boxen hangen met rubber o-ringen aan spreidpluggen (haken), door 3mm triplex. Kastje optillen...oeps...
                Dat triplex sierplafond is op latjes tussen de balken geniet.
                Daar durf ik geen 22Kg aan te hangen.

Speakertech

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Originally posted by MusicXtra
                  Heb je wel gekeken of de fundering van het pand de extra belasting kan hebben?
                  Als je natuurlijk echt de Rinus uit wil hangen, dan bereken je gelijk even of de ondergrond waar het pand op staat ook de dynamische belasting kan verdragen.

Beetje lullig als je café begint te verzakken omdat je er met 120dB sublaag doorheen blaast.
                  First make it work, then make it look pretty!

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Originally posted by Stoney3K
                    Als je natuurlijk echt de Rinus uit wil hangen, dan bereken je gelijk even of de ondergrond waar het pand op staat ook de dynamische belasting kan verdragen.

Beetje lullig als je café begint te verzakken omdat je er met 120dB sublaag doorheen blaast.
                    Nou niet te veel overdrijven hoor!
                    De foto van de karabijnhaak, laat zien dat het een stevig exemplaar is, waarmee je een zeeschip kunt verankeren.
                    De dikte van het materiaal is 6mm. Een kleinere haak ging niet ver genoeg open om over de fabrieksogen van de luidspreker te doen. Het is dus de kleinste die bruikbaar is.
                    Houdt er wel rekening mee, dat ik geen overheidsinstantie ben, die een neerstortende box, net als in Tilburg (dodelijk) kan afdoen met jammer, maar het was onze fout niet.
                    In verhouding tot de afmeting van de luidspreker, ziet het er helemaal niet overdone uit.

Speakertech
                    Last edited by speakertech; 08-01-13, 14:31.

Comment

• mvdwerff
                      • Sep 2010
                      • 144

Originally posted by speakertech
                      ... Hoe groot is de kans dat bij een harpsluiting de schroef eruit sukkelt? Of moet je die ook weer borgen. ...
                      Speakertech
                      Bij vaste installatie neemt men dan harpen met borstbout, daar gaat dan een splitpen door op het einde.

Maar inderdaad, voor die 220N, wellicht toch niet zoveel zorgen maken.
                      Ik heb luidsprekers zien hangen aan touw, kettingen met uitgetrokken schakels, plant-bind ijzerdraad en 2mm steels.
                      Waar kan ik je zwaar gepatenteerde (Apple) constructie kopen?
                      Mark van der Werff
                      Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

De trekkracht van een standaard staalkwaliteit is nog altijd zo'n 370 N/mm2, dat houdt dus in dat 6 mm rond staal een trekkracht van 1000 kg kan hebben.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

je zou natuurlijk de dynamische krachten kunnen simuleren in een of ander duur software pakket... Tekenaar a 60 euro per uur erop, constructeur aan het werk, software erop loslaten, rapportage in 3voud, kost dat steuntje ineens 400 euro...

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Originally posted by MacGyverSounds
                            je zou natuurlijk de dynamische krachten kunnen simuleren in een of ander duur software pakket... Tekenaar a 60 euro per uur erop, constructeur aan het werk, software erop loslaten, rapportage in 3voud, kost dat steuntje ineens 400 euro...
                            Ik heb inmiddels afgaande op mijn intuïtie, vier van die beugels gemaakt. Ziet er strak uit.
                            De fabrikant neemt ook geen risico trouwens. Per box levert hij er vier schroefogen bij met een draadeinde van 3/8" WW, zeg maar 10mm. Binnenin zit dan weer een staalconstructie, mocht de boel uitfikken, blijft in elk geval de ijzerwinkel in de lucht.

Speakertech
                            Last edited by speakertech; 08-01-13, 20:31.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Houtfretbouten???
                              Liever niet .....
                              maar 11kg per stuk is natuurlijk ook weer ridiculoso pequeno...
                              Zonder 'De Rinus' uit te hangen en er een of twee uurtjes rekentijd aan te spenderen, zou ik zeggen:
                              - monteer er een
                              - test ("proefbelast") 'm met je eigen gewicht [helmpje op!]
                              - blijft ie op z'n plek?
                              - reken dan je eigen gewicht / 11kg = .... Dat is je minimale Vf.
                              Voor een bouwconstructie (zonder werktuigen ertussen) zou die Vf minimaal 3 moeten uitkomen,
                              maar ik vermoed dat je wel zwaarder bent dan 66kg.

Karabijnhaakjes???
                              Liever niet ...... enz. (zie hierboven)
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...