Vroeger zag je in discotheken nog wel eens trussen bewegen aan motortakels, is dit tegenwoordig verboden of mag dit nog gewoon?
Dynamische rigs
Collapse
X
-
Ik ben totaal geen rigger maar ik weet het bestaan van cyber-hoist. Een systeem (geloof ik) ontwikkeld in de flashlight group. Een goede vriend van mij is er regelmatig mee op pad voor flash.
Het systeem bestaat kort gezegd uit aangepaste motor takels zodat ze via een computer gestuurd kunnen worden. Ook kunnen ze hun eigen last meten en doorgeven aan de computer. Zo kan je precies zien welke takel hoeveel gewicht draagt op elk moment.
Ik weet dat de regelgeving rondom systeem zeer uitgebreid is en kan me voorstellen dat je dit niet zomaar even in een discotheek ophangt.
maar ik denk dat er veel mensen op dit forum zijn die er veel meer over kunnen vertellen.Comment
-
er is meer dan enkel de cyberhoists. Die trouwens door Stagemaker/Verlinde gefabriceerd worden... zo heeft ook lodestar (CM) motors die op zulke manier aangestuurd kunnen worden...
en het pc programma dat je wss bedoelt is In-motion
puntje legaliteit laat ik verder aan Rinus over
Hold on a second, relax and listen...Comment
-
Er zijn meerdere systemen van computergestuurde takels:
Skjonberg (de allereerste)(USA=besturing + CM of Verlinde naar keuze)
ChainMaster (D=besturing + D=mechaniek),
MoveCat (D=besturing + D=mechaniek),
Cyberhoist (NL=besturing + F=mechaniek)
[idd bij Flash ontwikkeld, ik ken de mensen die het oorspronkelijke programma van eisen -ergens in 1996- hebben geschreven
. Maar dat was toen nog met de
CM-Lodestar in het achterhoofd.... Alleen waren de Yanken destijds een beetje stronteigenwijs. Gaven ze later toe erg spijt van te hebben.]
Kinesis (GB=besturing + USA=takels)
En 'losse' besturings-systemen zijn er inmiddels van een reeks van software boeren, die ook voor trekkenwanden ontwikkelen, en waarvan Unican (D) een hele goede is.
Maar in NL doet bijvoorbeeld STS ook besturingen voor beide.
Legaal? De Arbo-wet (+Richtlijn Arbeidsmiddelen) zegt ongeveer dit:
"Hijsen boven personen is niet toegelaten.
Het toelaten van personen onder een stilhangende last mag ook niet.
Indien het niet anders kan, dan moeten er passende maatregelen worden genomen om de veiligheid te garanderen."
En laat de invulling van wat "passend" is verder on-ingevuld...
Het maakt namelijk nogal wat uit of je met 1, 2 of 12 takels (kranen, trekken enz.) tegelijk wilt bewegen,
zeker als ze ook nog eens onderling aan dezelfde trussen (last) moeten 'sleuren'.
In D is daarvoor in de BGV-C1 (1996) een reeks eisen opgesteld
en in breder verband is er een -kwa besturingsveiligheid/-betrouwbaarheid eisen - veel verder gaande EN 62061.
Maar daarmee raak je al snel in de statistiek, met kansberekeningen van minder dan 1-op-100.000.000 en dat soort getallen-flauwekul.
[Wat was de kans op weer zo'n koude winter? En wat deed de NS eraan? ]
[Wat is de kans op weer een megaoverstroming in Zeeland? ]
[Wat is de dagelijkse
kans om in het verkeer de dood te vinden?]
[Wat was de kans volgens de Bank-Boeven-Software-Goochelaars dat we een "global deficit default" -oid- zouden krijgen? ...... ]Last edited by rinus bakker; 03-01-11, 11:45.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
was laats bij war of the world in HMH. Daar komt op een gegeven moment een enorm ruimteschip naar beneden en een soort van loopbrug.
Terwijl het ruimteschip naar beneden komt staat de hele band lekker door te spelen. Hoe wordt zoiets dan eigenlijk opgelost qua veiligheid, als je niet onder een gehesen last mag staan. De show is inmiddels toch de hele wereld overgeweest.
Zin verbeterd, was onduidelijk.Last edited by Jan van Duren; 03-01-11, 14:50.Comment
-
"Hoe wordt zoiets eigenlijk opgelost qua veiligheid, als niet onder een gehesen last staan?"
Als er niemand onder staat?
"Who gives a f*ck?" Zonder letsel of dood de ArbeidsInspectie in elk geval niet.
Alleen de verzekeringsmaatschappij misschien.
Maar die betalen toch nooit uit op een claim, want hebben allemaal zo'n 20-30 kantjes 'kleine lettertjes' in de polissen staan.
[En naaien op die manier zo ongeveer de hele wereld een omvangrijk oor aan.
En vangen wel heel vette bonussen over dat 'gelegaliseerde' naaiwerk.
Want hun lobby is machtig genoeg om te voorkomen dat de politiek hier wat aan zou gaan doen. ]
Wat moet er dan qua veiligheid nog worden opgelost?
Het is toch allemaal een kwestie van (pak)-kansberekening....
Of heel goed uit je doppen kijken, met één of meerdere mensen.
Of een heel erg duur besturingssysteem gebruiken.
Dat alsnog weer kwetsbaar wordt door alle bekabeling die voor de informatiestromen van het meten- en regelen nodig is.
En met software geregeld wordt, die altijd wel één of andere bug bevat die aanvankelijk over het hoofd werd gezien.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Bozzini in kerkrade hadden we een leuk systeempje hangen
paar filmpjes waar je het in actie ziet>
YouTube - Bozzini - Luxurious Clubbing2
YouTube - Bozzini 3 Years :: 31 October 2009Comment
-
beweging
Sommige bedrijven zijn er behoorlijk ver mee.
Wij hebben laatst een klusje gedaan met de motoren van WiCreations uit Belgie
Milk Inc. Eclipse - WIcreations zie je een mooi voorbeeld van een bewegend stage Knap stukje werk
de motoren waren ook van een zeer goede kwaliteit op de mm bestuurbaar
zie ook het voorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=ejUIEgFVJ8I daar werden dezelfde motoren gebruikt alleen in een andere branche
gr WillemLast edited by crewpoint; 04-01-11, 00:29.Comment
-
En nog een bedrijf - dat ik niet kende - die dit soort dingen doet.
Waarschijnlijk zijn er nu in elk land een aantal bedrijven met deze apparatuur.
(En is die apparatuur minder duur - en minder kwetsbaar - geworden?
Hoewel een stalen monorail-profiel natuurlijk weinig 'rug-vriendelijk' is...
Wij waren al heel snel op de Alcan aluprofielen overgestapt
- en die zijn nu nog in gebruik bij Frontline Rigging in NL.)
Maar verder weinig nieuws onder de zon....
Lijkt aardig op wat we ook al in late jaren 80/vroege jaren 90 deden.
Ook toen waren voor dit soort kunstjes alleen bij de grote producties de budgetten toereikend:
NightOfTheProms, ReneFroger, Opel, BMW.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Slightly offtopic:
Manier van aanslaan met de groene stroppen lijkt in mijn ogen niet geheel logisch, waarom zoveel kracht laten ontstaan op de strop door de grote hoek?zie ook het voorbeeld YouTube - deel 1/2 IRATA rope access - OPITO (Aerial) Rigging BAM SITA ReEnergy Roosendaal DIRA-Group.avi daar werden dezelfde motoren gebruikt alleen in een andere brancheComment
-
Daarmee gaan we wel wat ver Off-Topic...
Kan de kracht in die "groene stroppen" niet beter worden besproken als een apart topic?een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Comment
-
Nu zie ik weer die tekst voorbijkomen waarin gesteld wordt dat hijsbewegingen boven mensen niet toegestaan zouden zijn. Nooit!
Kan iemand me dan toch eens uitleggen waarom in de jaren '90 in bijna iedere discotheek het complete grid boven de dansvloer alle kanten op bewoog? En dat ik bij diverse shows al decennia lang tonnen aan aluminium door elkaar heen zie vliegen? Je mag toch hopen dat de Bon Jovi's en Pink Floyds van deze wereld met een enigszins legaal setje op pad gaan. En zo niet, dan zullen er toch in ieder land wel pennelikkers zijn die hier een stokje voor steken?
Korte en simpele versie van mijn vraag: Mag het nu wél, niet of soms?Comment
-
2 Robert H
als je het nou op zo'n toontje vraagt en het allemaal exact wilt weten....
Lees:
1) EU-Arbeidsmiddelen-Richtlijn
2) NL-Arbowet en NL-ArboBesluit.
En zie voor jezelf hoe onduidelijk (of duidelijk????) het allemaal opgeschreven is.
De wetgever gaat in haar regels altijd uit van hijs/hefwerktuigen "voor algemeen gebruik."
En daaronder valt 97% procent van alles wat er op hijsgebied wordt gefabriceerd.
En daarmee mag het dus NIET.
De wetgever is nooit met de gedachte bezig geweest dat wij in onze sector
dit soort 'mallotigheden' zouden gaan uitvreten...
Sterker nog - van een enkele regel (verbod) zijn "we" uitgezonderd.
En pennenlikkers komen pas langs na een (ernstig) ongeluk.
Voor héél NL hebben we er maar een stuk of 50 die echt dagelijks op "werkveiligheid" toezien.
Vergelijk dat maar even met hoeveel man er elke dag met
"Verkeersveiligheid" of "Voedselveiligheid" of "Brandveiligheid" bezig zijn.
Het mag NIET tenzij je "passende maatregelen" hebt genomen...
En er is geen hond die controle uitoefent op wat jij als "passend" hebt geoordeeld.
En even een simpele analogie:
Mag je harder dan 120km/u op de snelwegen of 80km/u op de provinciale?
Gebeurt het daarom dan ook niet? Nou dan.....een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment

Comment