Diagonalen in de weg?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gitarist 62
    • May 2006
    • 278

Originally posted by rinus bakker
    2 mvdwerff

Is mijn vraag dus of het "voor-en-achter" verschillende patroon van de diagonalen
    dit 'spacing' probleem dan nog erger maakt of dat het juist weer wat soelaas kan bieden?

Hier een simpel voorbeeld met 3x3 meter truss. Even eenvoudig gehouden ivm voorbeeld; Door je truss symmetrisch te houden hangt je licht ook goed. Je ziet hier trouwens goed dat voor/achter ten opzichte van elkaar verspringt. Hier hangt alle licht op voorste bar en backdrop op achterste. Wat dat betreft maakt dat dus niet zo veel uit. Maar: als voor/achter gelijk loopt gaan je diagonalen in het onder/boven vlak niet meer uitkomen en heb je alleen maar meer last van omdat er per punt niet meer 4 diagonaaltjes bij elkaar komen.

Vooraf even opletten dat ook je statieven er symmetrisch onder staan. Kost je 5 minuten extra, spaart je een half uur gepuzzel achteraf. (ter info hier 3x 3m interall truss)
    Last edited by Gitarist 62; 02-12-10, 17:25. Reason: extra info
    ~Clearsound~

Comment

• Lala
      • Sep 2008
      • 370

Bij simpele lichtklusjes met een trussje op statieven maakt het niet zoveel uit. Je hangt je backdrop achteraan, en voorop komen de lampjes. Bij de wat grotere dingen maakt het ook niet zo heel veel uit.

Ik blijf er wel bij dat prolyte truss een stuk fijner is dan eurotruss. In de eurotruss heb je maar kleine stukjes waar je je lamp kunt hangen, en ook opschuiven. Bij prolyte is de ruimte een stuk groter, waardoor je veel flexibeler bent.

Comment

• mvdwerff
        • Sep 2010
        • 144

Komt het ook wel eens voor dat mensen door dit probleem een constructie maken met bijvoorbeeld H30V of H40V en vervolgens onder de lastbuizen d.m.v. dubbele halfcouplers een enkel trusspijpje hangen?
        Je hebt dan immers maar een ophangpuntje van +- 5 cm, de rest van je buis is vrij.
        Mark van der Werff
        Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• Lala
          • Sep 2008
          • 370

Ik ben dat persoonlijk nog niet tegengekomen in al die jaren, maar het is wel slim bedacht voor als je fixtures hebt die totaal niet uitkomen met de truss...

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Originally posted by Lala
            1) Bij simpele lichtklusjes met een trussje op statieven maakt het niet zoveel uit.
            2) Je hangt je backdrop achteraan, en voorop komen de lampjes.
            3) Bij de wat grotere dingen maakt het ook niet zo heel veel uit.
            4) ... Eurotruss heb je maar kleine stukjes waar je je lamp kunt hangen, en ook opschuiven. Bij prolyte is de ruimte een stuk groter, waardoor je veel flexibeler bent.
            1) OK
            2) Dan ga ja al gauw verschillende lasten per kant aanbrengen...
            das minder goed voor je zwaartepunt op de statief-koppen = onbalans!
            3) Juist daar gaat dat lastverschil ook wel degelijk de truss-veiligheid beinvloeden.
            4) Omdat van E. de diagonalen wat dikker zijn dan van P.? Dat is mm-werk, dat kan je toch niet bedoelen.
            Ik weet wel dat P. (bijna) altijd een even aantal diagonalen in z'n truss deeltjes doet,
            dus iets meer met de hellinghoek varieert per module lengte.
            E. daarnaast houdt de hellingshoek wat constanter en maakt ook modules met oneven aantallen diagonalen erin.
            Waardoor het zig-zag-patroon erin niet perse door kan lopen.
            Wat ook niet hoeft bij genoemde merken (- en al hun copianten )
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Originally posted by mvdwerff
              Komt het ook wel eens voor dat mensen door dit probleem een constructie maken met bijvoorbeeld H30V of H40V en vervolgens onder de lastbuizen d.m.v. dubbele halfcouplers een enkel trusspijpje hangen?
              Je hebt dan immers maar een ophangpuntje van +- 5 cm, de rest van je buis is vrij.
              Goed voorbeeld.
              Ik was 'm alweer vergeten.
              Maar heb een jaar of 1 a 1,5 geleden aan dit vertikaal-hang-onderwerp al eens aandacht gewijd op de site van de ARGH (www.argh.nl).

Comment

• mvdwerff
                • Sep 2010
                • 144

Neemt niet weg dat die oplossing heel erg arbeidsintensief is, veel materiaal kost en domweg een verplaatsing is van het probleem.

We zullen denk ik altijd last blijven houden met deze diagonalen. This gewoon een kwestie van slim denken bij het ontwerpen van zulke constructies.

En nu stoot ik mezelf voor de kop: er is immers een nieuwe trusssoort op de markt welke maar heel weinig diagonalen heeft: de carbontruss!
                Mark van der Werff

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Originally posted by mvdwerff
                  (...)
                  En nu stoot ik mezelf voor de kop: er is immers een nieuwe trusssoort op de markt welke maar heel weinig diagonalen heeft: de carbontruss!
                  En nu spreek je ook jezelf (en in je eerdere postings) tegen.
                  Truss = Vakwerk. Vakwerk = Driehoeken. Driehoeken = ..........
                  Diagonalen.

En of ze nou van hout, beton, kurk, spagetti, staal, alu of carbon zijn...
                  Diagonalen zitten 'scheef' (- en dus mogelijk wel wat in de weg?)

En misschien zitten ze nog erger "in de weg" als die diagonalen niet aan weerszijden van de truss-sectie niet dezelfde richting uitgaan....?

(Je bedoelt toch niet die carbon-flauwekul-NewWave-truss van TotalFab hè?)

Comment

• mvdwerff
                    • Sep 2010
                    • 144

Ik laat me er niet over uit of het flauwekul is of niet. Ik heb er informatie over gekregen en uiteraard zie ik nog niet zo in hoe dit 'speelgoed' de normale trussen kunnen vervangen.

Feit is wel: er zitten veel minder diagonalen in (dit bedoelde ik) als in alu. truss. Dus zit er ook minder in de weg!

Ik spreek mezelf dus niet tegen, ik versprak mij
                    Mark van der Werff

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Je kan ervan uitgaan dat als dit product echt een succes was gebleken dat ze er echt wel grote versies van zouden zijn gaan maken.
                      Dat het nu (ruim twaalf jaar na de introductie met veel tam-tam) nog steeds blij de Bart-Smit-achtige formaten is gebleven zegt wel genoeg.
                      Total Fab is ook een van de voorlopers in onderzoek en ontwikkelen, maar soms hakken ze ook daar de plank wel eens mis.
                      Grootste probleem?
                      Volgens mij zit dat in de noodzakelijke verbindingen van alu naar carbon.....
                      En voor de gebruiker: als je weet hoe een polstok hoogspringer zijn 'hengel' kan buigen, weet jij wel wat er gebeurt als je deze stokken gaat belasten.
                      Of onder belasting tot stilstand wil brengen:
                      laat maar een 12m truss vol headjes zakken en stop hem maar op werkhoogte.
                      Goede kans dat de koppen in het midden letterlijk even de grond 'aankoppen' in de zwiep.
                      En omdat het toch voor de BartSmit en JaapDeBouvier was konden ze wel volstaan met minder diagonaalplaten (ook niet erg want rete-duur).
                      Het is met trussen net als mensen:
                      of ze zijn sterk maar vet en lelijk
                      of ze zijn mooi en lang en blond
                      (oeps) ik bedoel slap slank en mooi...
                      Maar mooi lang en blond - die zitten nooit in de weg.
                      Ze zijn hoogstens een beetje dom - net als dat New Wave ontwerp.

Comment

• cornedure
                        • Jul 2002
                        • 230

Originally posted by Lala
                        We proberen altijd alle trussen symmetrisch te bouwen, en anders de plannen zodanig aan te passen dat het symmetrisch word, omdat je anders voor geen meter uitkomt. Zodra je truss niet klopt, dan word het heel lastig om je lampjes exact te hangen.

Waar ik laatst aan zat te denken (geen idee hoe het zit met sterkte etc, daar denk je in de auto niet aan ), maar ipv diagonalen, een ander patroon. Ik zal het even uittekenen waar ik aan zat te denken.

De zwarten zijn de hoofdliggers. De dunne rode zijn van dezelfde dikte als de huidige diagonale, en de blauwe is een soort tussenmaat. Het zal misschien op biet slaan wat ik getekend heb, maar uit praktisch oogpunt zou het wel handig zijn :P
                        Kwam ik toevallig tegen bij Tyler truss, zie Tyler Truss Systems :: Centerline Truss. Is wel in combinatie met diagonalen.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Een leuke oplossing voor "centered loading"
                          Maar zo lust ik er nog wel een paar. Van 'truss-bakkers' uit Canada, USA en het UK.

Maar dit voorbeeld heeft natuurlijk niets-nada-niente meer met het topic te maken.

Comment

• qvt
                            • Oct 2009
                            • 721

Heb afgelopen week iemand nog diagonalen weg zien zagen met een recipro omdat het takeltje anders niet paste.. Tsjaah zo kan het ook
                            There is no substitute for imagination

Comment

Working...