Diagonalen in de weg?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Diagonalen in de weg?

Naar aanleiding van dit buis-blokkeer-onderwerp op het theaterdeel, toch ook maar even hier hetzelfde voor de trussen.
    Aan de diagonale (en rechte staven - spijlen) ontkom je niet binnen een truss-module constructie.
    En dus zitten die voor een aantal disciplines ook vast en zeker in de weg...
    bijv. als je spots op een vaste onderlinge afstand wil gaan hangen.

Nou zijn er trussen met een 'versprongen' vakwerk diagonalen links en rechts zijn precies omgekeerd, en met een 'symmetrisch/spiegelbeeldig' vakwerk.
    De eerste versprongen versie vind je bij de meeste kleinere trussen tot pakweg de 40cm hoge vierkant trussen toe.
    De tweede symmetrische is veel beter vanuit rigging oogpunt en zit dan ook in de grote(re) / sterke(re) trussen -
    en zelfs al bij Amerikaanse 1' (30,5cm) trussen.
    Maar op ons continent begint het bij ca 35cm met Slick Minibeam, Prolyte S36R en bij Eurotruss in de F&HD43
    Maar vreemd genoeg niet in de Eurotruss F,H&GD44 en hun ST-serie.
    (En dus vast ook niet in de bekende copieermerken, maar ja tussen 'copiant' en 'comediant' zit ook niet zoveel verschil).

De vraag is wat gebruikers (licht-, geluid-, decor-tech's) als meer hinderlijk ervaren....
    (Ik ben een hijsboer dus zal altijd voor symmetrie kiezen en als het FF kan
    ook die gruwelijke in-de-rondte-staande [radiale] truss-pennenrichtingen ook vermijden).
    Maar de vele honderden kilometers truss die er nu in gebruik zijn
    komen voor de andere L&G-disciplines vast ook wel voor verbetering vatbaar?
    En NEE: Diagonalen kun je zo maar niet ongestraft weglaten. Of 'opschuiven' naar trapezium-achtige vormen.

Lucht je hart - en hoop dat er fabrikanten meelezen...
    (ik weet dat een aantal ervan dat ook zeker doen! )
    Kunnen ze eindelijk ook eens met de klant mee leren denken.
    Last edited by rinus bakker; 28-11-10, 17:05.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • chippie
    • Jul 2006
    • 528

(En dus vast ook niet in de bekende copieermerken, maar ja tussen 'copiant' en 'comediant' zit ook niet zoveel verschil).

Beste Rinus ik zou u graag een boekje willen toesturen van Global truss........
    IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• Kilian
      • Dec 2005
      • 179

haakse slijptol vs. hamer?

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Originally posted by chippie

Beste Rinus ik zou u graag een boekje willen toesturen van Global truss........
        Is dit niet een geval van 'wie de schoen past....'
        De vraag gaat niet over merken maar over diagonalen enz.
        Het genoemde merk heeft die diagonalen ook - op de website-plaatjes althans wel.
        Alleen één Spaans merk maakt er een gewoonte van ze weg te laten...
        en ik raad eventuele kopers daarvan ook te sterkste aan om dat merk uit hun inventaris weg te laten.

Comment

• Lala
          • Sep 2008
          • 370

We proberen altijd alle trussen symmetrisch te bouwen, en anders de plannen zodanig aan te passen dat het symmetrisch word, omdat je anders voor geen meter uitkomt. Zodra je truss niet klopt, dan word het heel lastig om je lampjes exact te hangen.

Waar ik laatst aan zat te denken (geen idee hoe het zit met sterkte etc, daar denk je in de auto niet aan ), maar ipv diagonalen, een ander patroon. Ik zal het even uittekenen waar ik aan zat te denken.

De zwarten zijn de hoofdliggers. De dunne rode zijn van dezelfde dikte als de huidige diagonale, en de blauwe is een soort tussenmaat. Het zal misschien op biet slaan wat ik getekend heb, maar uit praktisch oogpunt zou het wel handig zijn :P
          Last edited by Lala; 29-11-10, 00:32.

Comment

• chippie
            • Jul 2006
            • 528

Juist het gaat over diagonalen. Probleem is mijn inziens niet op te lossen of je gaat op sterkte inboeten. Lampjes dan symmetrisch hangen gaat helaas moeilijk.

@Rinus. Merkgeil is misschien nog niet opgenomen in de dikke Van dale maar het kan nog komen. Mss is deze ziekte bij u acuut

Heb zowel Prolyte als Global in stock.
            IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

2 Lala
              Gaat m niet worden.
              Je probeert een "Vierendeel-ligger" na te bootsen.
              Google dat type ligger maar eens.
              Maar je doet het hier zonder de momentvaste hoeken.
              En ik weet de slecht afgelopen voorbeelden daarvan ook in ons vak.

2 chippie
              Wéér fout.
              Merkfoob is eerder een begrip dat op mij van toeppassing is.
              [ Ik heb een hekel aan jatten, stelen en slaafs copieren.... Maar dat is OFF-Topic.]
              De vraag is of je truss hebt in versies met zowel de paralelle als de versprongen diagonalen.
              En wat er beter bevalt... of waar je af en toe van van denkt:
              "dit is helemaal *ut"
              [ OFF-Topic:
              tov de Eurotrussen zou jouw G-merk een duidelijke verbetering toepassen als de vakwerken in de 44-series wel symmetrisch zouden zijn.
              En ja.
              Bij de P-merk trussen van 40cm vind ik dat versprongen vakwerk ook helemaal ku*!
              Aan die serie is heel wat verbetering en versterking mogelijk...
              maar dat doen ze natuurlijk niet meer als er al tientallen km's van verkocht zijn.
              Ze kennen daar ook de trieste geschiedenis van de TAS-stage MkI t/m MkIV... ]

Comment

• Lala
                • Sep 2008
                • 370

Rinus, duidelijk. Het was ook maar een idee wat ik had toen ik van klus terugkwam, en dus veel te gaar om helder na te denken :P

Maar wat bedoel je precies met versprongen vakwerk? Het is toch hetzelfde als op de 30 serie? Om lampjes te hangen vind ik dit juist ideaal, in ieder geval beter dan bijv. Eurotruss. Je hebt veel meer ruimte en schuifruimte dan op de manier hoe Eurotruss het doet.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Met "versprongen" bedoel ik dat wanneer aan de ene zijde van de truss de diagonaal schuin omhoog loopt, hij aan de andere zijde precies in tegengestelde richting gaat.
                  Oftewel in krachten uitgedrukt:
                  Waar de ene diag. in druk verkeerd staat "de buurman" ervan in trek.

Comment

• mvdwerff
                    • Sep 2010
                    • 144

Originally posted by rinus bakker
                    Met "versprongen" bedoel ik dat wanneer aan de ene zijde van de truss de diagonaal schuin omhoog loopt, hij aan de andere zijde precies in tegengestelde richting gaat.
                    Oftewel in krachten uitgedrukt:
                    Waar de ene diag. in druk verkeerd staat "de buurman" ervan in trek.
                    En daar komt de benaming 'truss' ook vandaan!

Een brug die via het 'driehoeksprincipe' is gebouwd heeft ook 'trussen': namelijk de driehoekjes.
                    Mark van der Werff
                    Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Ja klopt
                      (trap nog eens even een wijd openstaande deur in....)

Maar nou mijn vraag hoeveel bruggen, dakspanten enz je ziet met het principe van die "versprongen driehoekjes".
                      Ik ken dat alleen uit de vakwerk-gieken/masten van kranen
                      die vooral op druk belast ook veilig moeten blijven.
                      Dus relatief korte kniklengtes in de staven hebben.
                      Bouwmachine FORUM • Toon onderwerp - Demag CC 6800 - Mammoet
                      = leuk "mast-truss-deeltje" onderaan die pagina
                      En deze is nog veel leuker:

Maar versprongen vakwerken in (toren-)kraanliggers???
                      Last edited by rinus bakker; 30-11-10, 14:22.

Comment

• mvdwerff
                        • Sep 2010
                        • 144

Bijna alle. Met bruggen bedoel ik de auto en treinbruggen, niet te bruggen in het theaterwereldje

De driehoek is één van de meest sterkte constructies. Een cirkel zal waarschijnlijk nog sterker zijn, maar die is veel moeilijk toepasbaar.

Trussen met de diagonalen, tja. Regelmatig lopen vloeken op de werkvloer 'dat het weer eens niet past'. Tegenwoordig houden we er in AutoCAD rekening mee. Zoals eerder aangehaald, begin met bouwen in het midden van een truss, en dan gespiegeld bouwen. Zo lopen je diagonalen gelijk weg.
                        Mark van der Werff

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

2 mvdwerff
                          Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd.
                          Natuurlijk hebben we het over 3-hoeken.
                          Maar - op die mammoet-mast zitten de de diagonalen ook
                          "versprongen" of "op-z'n-kop" ipv symmetrisch,
                          wanneer je spiegelt over het midden dwz. op de lengte as.
                          Jij lijkt te doelen op het spiegelen over het midden = op de korte = dwars-as.

Mijn issue is:
                          als ik een scaff-clamp of soft steel plaats zo dicht mogelijk bij het knooppunt in de ene zijde dan zit ik zo ongeveer middel tussen de knooppunten in de andere zijde.

En zeker bij de 40-trussen kan dat forse probleem opleveren.
                          Dat is een jaar of wat geleden ook al eens missgegaan bij het oppikken van een heel grote 40V cirkeltruss.

Mijn vraag is of dit voor andere dan rigging disciplines ook problemen met zich meebrengt.

Comment

• mvdwerff
                            • Sep 2010
                            • 144

Mijn excuses, ik doelde meer op het spiegelen met het opbouwen van trussen op de werkvloer.

Ik denk dat op andere disciplines dan rigging deze problemen minder voorkomen, omdat het daar niet zo precies komt met hangen van dingen.
                            Neem een loopbrug aan een dakspant, of het klemmetje 1 cm verschoven zit tegen over de rest, maakt voor de lastverdeling zeker uit, maar met voldoende capaciteit en (veiligheid)factoren in te bouwen valt dit te compenseren.

Of een giek van een torenkraan hier ook last van heeft: ik heb geen idee. Gezien de loopkat ook over een structuurwerk loopt van driehoekjes lijkt mij dat hier wel rekening mee moet worden gehouden.
                            Verschil zit hem denk ik in: ontwerptijd.

Bij de klussen in onze sector waar men meer bouwt als plant (ik noem het even zo), komt het meestal niet zo nauw met het 'designen' van trussen. Op locatie lossen we dat immers wel op.
                            De klussen waar plannen een aanzienlijke taak is binnen de bedrijfsvoering, zullen deze problemen op de tekening al zichtbaar zijn en daarmee voorkomen.

En bij torenkranen: ontwerptijd van die dingen zijn natuurlijk nog veel langer en daar kunnen zulke problemen dus zeker worden voorkomen.

Zo beter Rinus?
                            Mark van der Werff

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

2 mvdwerff
                              "Jetzt sind wir doch einverstanden"

Afgezien van de 'ontwerp'-tijd...
                              waar men bij veel fabrikanten toch ernstig aan kan twijfelen.
                              'copieer-flits' is waarschijnlijk een beter woord, de goeden niet te na gesproken...
                              (.... Sorry chippie - ik kon het even niet laten )

Maar als (vooral de licht-)mensen last hebben met hun mooie regelmatige 'spacing' van bundels...
                              Is mijn vraag dus of het "voor-en-achter" verschillende patroon van de diagonalen
                              dit 'spacing' probleem dan nog erger maakt of dat het juist weer wat soelaas kan bieden?

Comment

Working...