Naar aanleiding van dit buis-blokkeer-onderwerp op het theaterdeel, toch ook maar even hier hetzelfde voor de trussen.
Aan de diagonale (en rechte staven - spijlen) ontkom je niet binnen een truss-module constructie.
En dus zitten die voor een aantal disciplines ook vast en zeker in de weg...
bijv. als je spots op een vaste onderlinge afstand wil gaan hangen.
Nou zijn er trussen met een 'versprongen' vakwerk diagonalen links en rechts zijn precies omgekeerd, en met een 'symmetrisch/spiegelbeeldig' vakwerk.
De eerste versprongen versie vind je bij de meeste kleinere trussen tot pakweg de 40cm hoge vierkant trussen toe.
De tweede symmetrische is veel beter vanuit rigging oogpunt en zit dan ook in de grote(re) / sterke(re) trussen -
en zelfs al bij Amerikaanse 1' (30,5cm) trussen.
Maar op ons continent begint het bij ca 35cm met Slick Minibeam, Prolyte S36R en bij Eurotruss in de F&HD43
Maar vreemd genoeg
niet in de Eurotruss F,H&GD44 en hun ST-serie.
(En dus vast ook niet in de bekende copieermerken, maar ja tussen 'copiant' en 'comediant' zit ook niet zoveel verschil).
De vraag is wat gebruikers (licht-, geluid-, decor-tech's) als meer hinderlijk ervaren....

(Ik ben een hijsboer dus zal altijd voor symmetrie kiezen en als het FF kan
ook die gruwelijke in-de-rondte-staande [radiale]
truss-pennenrichtingen ook vermijden).
Maar de vele honderden kilometers truss die er nu in gebruik zijn
komen voor de andere L&G-disciplines vast ook wel voor verbetering vatbaar?
En NEE: Diagonalen kun je zo maar niet ongestraft weglaten. Of 'opschuiven' naar trapezium-achtige vormen.
Lucht je hart - en hoop dat er fabrikanten meelezen...
(ik weet dat een aantal ervan dat ook zeker doen!
)
Kunnen ze eindelijk ook eens met de klant mee leren denken.
Aan de diagonale (en rechte staven - spijlen) ontkom je niet binnen een truss-module constructie.
En dus zitten die voor een aantal disciplines ook vast en zeker in de weg...
bijv. als je spots op een vaste onderlinge afstand wil gaan hangen.
Nou zijn er trussen met een 'versprongen' vakwerk diagonalen links en rechts zijn precies omgekeerd, en met een 'symmetrisch/spiegelbeeldig' vakwerk.
De eerste versprongen versie vind je bij de meeste kleinere trussen tot pakweg de 40cm hoge vierkant trussen toe.
De tweede symmetrische is veel beter vanuit rigging oogpunt en zit dan ook in de grote(re) / sterke(re) trussen -
en zelfs al bij Amerikaanse 1' (30,5cm) trussen.
Maar op ons continent begint het bij ca 35cm met Slick Minibeam, Prolyte S36R en bij Eurotruss in de F&HD43
Maar vreemd genoeg
niet in de Eurotruss F,H&GD44 en hun ST-serie. (En dus vast ook niet in de bekende copieermerken, maar ja tussen 'copiant' en 'comediant' zit ook niet zoveel verschil).
De vraag is wat gebruikers (licht-, geluid-, decor-tech's) als meer hinderlijk ervaren....

(Ik ben een hijsboer dus zal altijd voor symmetrie kiezen en als het FF kan
ook die gruwelijke in-de-rondte-staande [radiale]
truss-pennenrichtingen ook vermijden).Maar de vele honderden kilometers truss die er nu in gebruik zijn
komen voor de andere L&G-disciplines vast ook wel voor verbetering vatbaar?
En NEE: Diagonalen kun je zo maar niet ongestraft weglaten. Of 'opschuiven' naar trapezium-achtige vormen.
Lucht je hart - en hoop dat er fabrikanten meelezen...
(ik weet dat een aantal ervan dat ook zeker doen!
)Kunnen ze eindelijk ook eens met de klant mee leren denken.

), maar ipv diagonalen, een ander patroon. Ik zal het even uittekenen waar ik aan zat te denken.

Comment