Veiligheid truss

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vincent_NMSpro
    • Aug 2010
    • 1

    #16
    [FONT=Calibri]Beste heren,[/FONT]

    [FONT=Calibri]Om me even voor te stellen: ik ben Vincent van de firma NMSpro bvba. Ik ben zaakvoerder van het bedrijf waarover dit topic gaat.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Eerlijk gezegd ben ik in de wolken dat er eindelijk eens een niet-professional rond zich kijkt op een fuif en zich vragen begint te stellen bij wat er allemaal omhoog wordt gehesen in ons mooie Belgen-land. Te vaak zien we hier in België ongestraft de vreemdste en tegelijk meest onveilige constructies de lucht in gaan.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Ik ben echter niet zo tevreden met het feit dat een toevallig voorbijsurfende vriend me erop moest wijzen dat er een topic over één van onze projecten werd gestart, terwijl er niet eerst bij ons is gevraagd naar de feiten. Eén van onze uitgangspunten is immers veiligheid en wij lichten rond dit thema dus graag toe wat we aan het doen zijn. Dit om ons te onderscheiden van de vele concurrenten die hun prijs weten te drukken door hierop te besparen. Ik hoop dan ook dat je me volgende keer gewoon even belt Pieter, je hebt immers mijn nummer toch...[/FONT]

    [FONT=Calibri]Graag zou ik dan ook enkele dingen toelichten die in deze thread zomaar als waar worden aangenomen onder het motto: "wat ik op het oog gok is automatisch correct...".[/FONT]

    [FONT=Calibri]De enkele truss buizen hebben een lengte van 40cm. In dit geval steekt er aan elke kant ongeveer 5cm uit dus kan je stellen dat deze gebruikt worden als buizen van 30cm.[/FONT]
    [FONT=Calibri]De 'driepikkel' is een X30D drieweg hoek vanwaar naar alle zijden een stuk van 3m vertrekt (geen zes meter dus). 2 zijden van elke driepikkel werden vastgemaakt aan de carré eronder door middel van swivel clamps, met nog eens de enkele truss buis om onze driepikkel deftig te fixeren, want inderdaad, het waait af en toe ook wel eens in België. De twee driepikkels worden dan ook nog eens met elkaar verbonden voor extra stevigheid.[/FONT]

    [FONT=Calibri]Qua gebruikte materialen gebruiken we voor trussing enkel Prolyte. In dit geval is de carré gemaakt van H30V en de driepikkels van X30D. De gebruikte klemmen zijn allen Doughty Swivel Clamps met een SWL van 750kg, en zeker GEEN Global Truss! Ik weet niet waar je dit vandaan haalt Pieter, maar het staat alvast niet in onze verhuurlijst. Waarom zou je immers investeren in Prolyte om daarna het boeltje aan elkaar te hangen met een minderwaardig merk? Rekening houdend met een VF 10 kunnen we aan deze klemmen dus 375kg hangen.[/FONT]

    [FONT=Calibri]Qua gewicht aan extra materiaal in de constructie hebben we het zeer bescheiden gehouden. Op het uiteinde van de uitkraging hangt een Martin Mac 250 Entour van 22.4 kg, beschermd door een regenkap. Deze regenkappen zijn inderdaad hun leven begonnen als speciekuipen (een heerlijk staaltje doe-het-zelf van onze technieker), maar het resultaat is wel dat je een waterdichte en tegelijk een superlichte regenkap krijgt. Voor de rest hebben we op de uitkraging nog 2 led tubes hangen van elk 1.12 kg en dan natuurlijk 2 DMX kabels, een stroomlijntje en een signaalkabeltje voor de ledtubes. Alles bij elkaar en naar boven afgerond komen we op een totaalgewicht van 30kg.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Stel dan nog dat er iets fout loopt zoals een zwaar onweer met hagelstenen zo groot als busjes of een woedende menigte (met hooivorken en fakkels) die het spel probeert om te duwen, dan waren er nog steeds de steels van 1 ton op elk punt waar er klemmen gebruikt zijn. Ik weet dat dit in principe niet nodig is, maar we laten liever niets aan het toeval over.[/FONT]

    [FONT=Calibri]Verder kan ik je verzekeren dat deze constructie niet los uit de mouw is geschud, maar dat dit zorgvuldig op voorhand is uitgedacht, uitgetekend en uitgerekend door mensen met verschillende jaren in de branche (wetende dat jaren dienst geen referentie is, maar ik vertrouw ten zeerste in hun competentie).[/FONT]

    [FONT=Calibri]Aangezien we - zelfs na aandringen van de moderator - nog steeds geen vraag naar uitleg hebben gekregen, denk ik dat het doel van de topic starter ook wel duidelijk is. [/FONT][FONT=Calibri]Bij deze mijn eerste en laatste commentaar op deze thread, kwestie van een welles/nietes spelletje te vermijden.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Heb je echter verdere opmerkingen over de veiligheid van deze installatie: bel, mail of kom gerust langs. Niemand kan immers beweren alwetend te zijn, en wij dus ook niet. We worden dus graag op onze fouten gewezen indien we deze maken, maar dan wel graag op een deftige manier en zeker niet door met gespeculeerde cijfers te beginnen zwaaien op één of ander forum zonder de betrokkenen op de hoogte te brengen.[/FONT]

    [FONT=Calibri]Pieter: bedankt voor deze gratis publiciteit, alhoewel ik liever had dat je onze foto's volgende keer netjes laat staan en zeker geen logo's wegsnijdt, aangezien deze gemaakt zijn door en eigendom zijn van NMSpro bvba.[/FONT]
    [SIZE=3][FONT=Calibri]

    [FONT=Calibri]Met vriendelijke groeten,[/FONT]

    [FONT=Calibri]Vincent Put[/FONT]
    Last edited by moderator; 25-08-10, 05:33. Reason: advertentieruimte is te huur

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      #17
      Kijk aan!
      Dankjewel Vincent.
      Het bewijs dat er ook een hoop normale mensen op die Vlaamse apenrots rondlopen. :-)
      En dat beperkt het verdere gokken.
      X30D - 3m uitkraging mag van Prolyte 147kg hebben.
      Jij doet er niet meer dan 30kg aan. No problemas.
      Zelfs niet als het met/aan zo'n 3-weg hoekstuk is bevestigd.
      En nu is Pieter ook weer blij.

      2 Mod
      Wel leuk dat jij beter toezicht houdt dan menige instantie die daarvoor in het leven is geroepen.
      Ik zal (proberen) mijn leven te beteren / posting politiek te kuisen.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • lieven.pillaert
        • Mar 2007
        • 4

        #18
        ik heb nog nooit een vraag van de brandweer gehad in verband met lasten of berekeningen, het enige wat ik ooit heb moeten tonen was een CE certifikaat van de truss die gebruikt werd.
        de controle gebeurt hier in BE bijna nooit op lasten en draagconstructies,
        enkel voor stroomkasten, takels en generators worden in BE soms (naargelang de gemeente) een keuringsattest voor gevraagd....

        Comment

        • PieterG
          • Aug 2010
          • 7

          #19
          Dag Vincent,

          Allereerst mijn oprechte excuses dat je het lopen van dit topic via deze weg hebben moeten vernemen. Maar zoals ik gisteren aan de telefoon heb uitgelegd was het niet mijn bedoeling om NMSpro of een van zijn medewerkers in een slecht daglicht te stellen.
          Je hebt ook volledig terecht in dit topic gesteld dat ik inderdaad eerder had moeten bellen of mailen.

          De reden van mijn twijfel over eerder genoemde constructie waren inderdaad de uitkragingen. Rinus Bakker en jij hebben al mijn twijfel weggenomen. Reden van het posten op deze publieke plaats was ook twijfel van mijner zijde over andere constructies waar je bij vragen nogal kort op antwoordde. Echter was het toen inderdaad misschien noch het juiste moment noch de juiste plaats om vragen te stellen. Mocht ik in de toekomst vragen hebben dan kom ik gewoon eens rustig langs.

          Voorts wil ik me ook nog excuseren voor het late antwoord maar dit topic is bij mezelf wat in de vergetelheid geraakt door herexamens, vakantie of wat het ook moest voorstellen en andere bezigheden.
          Gisterenavond toen ik dit topic dan ook opnieuw doorlas heb ik ook per direct contact opgenomen met Vincent om mijn excuses aan te bieden en meningsverschillen uit te praten.

          Het verschil in merken couplers valt ook volledig aan mij te wijten door een vergissing van mijn kant, Vincent is hier ook al van op de hoogte gesteld.

          Bij deze hoop ik dan ook dat alle twijfel rond de professionaliteit van NMSpro is weggenomen en wil ik nogmaals benadrukken dat het nooit mijn bedoeling is geweest iemands reputatie te schaden.
          Hierbij bied ik nogmaals mijn oprecht gemeende excuses aan.

          Met vriendelijke groet,
          Pieter

          Comment

          Working...