Veiligheid truss

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PieterG
    • Aug 2010
    • 7

Veiligheid truss

Beste forumleden,

Ik had een vraagje bij de veiligheid van volgende trussconstructie.
    Ik heb de foto's van de site van een bedrijf geplukt en moeten uitsnijden om de bedrijflogo's te kunnen verwijderen.
    Volgens mij doet het er immers niet toe om welk bedrijf het gaat, maar wel om de veiligheid van onderstaande constructie.

Gebruikte materialen zijn:
    Voor de carré: Prolyte H30V
    Voor de uitsteeksel Prolyte X30D - C012/C013 hoeken
    Movingheads: Mac 250 Entour en de speciekuipen natuurlijk

Link met foto's: Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!

Mvg.
    Pieter
  • dj-wojcik
    • Jul 2008
    • 911

Ik neem aan de je ze zelf online hebt gezet? Dan post ze hier direct op het forum. Of zorg er voor dat we ook wat grotere formaten kunnen zien. We hebben immers niet allemaal een account bij "mijn album".
    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• PieterG
      • Aug 2010
      • 7

Dag,

Ik heb inderdaad zelf de foto's op het internet gezet. Maar daarvoor heb ik ze op uit moeten snijden uit een simpleviewer (zo'n pop up waarbij je alleen maar naar de volgende foto kan en waar de foto niet echt groot kan worden weergegeven).
      Ook heb ik telkens een stuk van de foto moeten afsnijden zodat de bedrijfsnaam wegwas (vond het namelijk niet echt professioneel om de bedrijfsnaam erop te laten staan).

Iemand een beter idee qua host?

Mvg.
      Pieter

Comment

• PieterG
        • Aug 2010
        • 7

Hopende dat het zo wel werkt.

MVg.
        Pieter

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

Euh, je zegt in je openingspost dat je een vraag hebt, zou je die vraag ook willen stellen? Reageert wat makkelijker on topic...behalve dan dat die driehoeken bovenop wel zichtbaar zijn, maar niet hoe ze vast zitten. Jij hebt het in real life gezien, kan je ongetwijfeld meer over vertellen.

Andere vraag, nu heb je de foto's "gejat" maar was het niet makkelijker om je vragen bespreekbaar te maken bij het bedrijf?
          zomaar wat bij mij te binnen schoot bij het lezen van de info die je verstrekt...
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• PieterG
            • Aug 2010
            • 7

Ok, de vraag die ik had is of het mogelijk is om de driepikkel van X30D, met een buis van de drie, via een swivel coupler aan de H30V vast te maken slechts op een van de vier buizen bevestigd. (met tussen beide swivel couplers een een stukje single tube van een halve of volledige meter)

Tussen de twee driepikkels hangt ook nog een straight stuk X30D van een meter of vier die het geheel bij elkaar zou moeten houden.
            Ook dit is aan elkaar gepast door middel van single tubes met klemmen.

Eigenlijk is niet mijn vraag of dit allemaal mogelijk is, want ja, het is blijven staan.
            Maar is mijn vraag of het allemaal wel zo heel veilig is. Trussen scheef hijsen, zonder ondersteuning. Dus eigenlijk volledig steunend op de stevigheid van de swivel couplers? (die eigenlijk scheef worden belast).

Mvg.
            Pieter

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Oke, weer wat meer helderheid, jammer dat je mijn vraag over het bevragen van een reactie aan het bedrijf open laat, daar zit wel de cruq in deze constructie.

Je hebt namelijk couplers van pisbakkenstaal en je hebt couplers met een WLL, die je dus kunt afwaarderen net zoals je met je trussdelen doet.

Mijn conclusie: Op jouw vraag/vragen is op basis van dit foto material geen zinnig antwoord te geven.

Brangt ons (voel je 'm al aankomen?) weer terug bij de construteur van het bouwwerk.

Laat je even weten wat hun reactie was, alvast dank!

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Originally posted by PieterG
                1) ... de vraag die ik had is of het mogelijk is om de driepikkel van X30D, met een buis van de drie, via een swivel coupler aan de H30V vast te maken slechts op een van de vier buizen bevestigd.
                2) Tussen de twee driepikkels hangt ook nog een straight stuk X30D van een meter of vier die het geheel bij elkaar zou moeten houden.
                Ook dit is aan elkaar gepast door middel van single tubes met klemmen.
                3) Eigenlijk is niet mijn vraag of dit allemaal mogelijk is, want ja, het is blijven staan.
                4) Maar is mijn vraag of het allemaal wel zo heel veilig is. Trussen scheef hijsen, zonder ondersteuning.
                5) Dus eigenlijk volledig steunend op de stevigheid van de swivel couplers? (die eigenlijk scheef worden belast).
                Hallo Pieter...
                1) dat het mogelijk is bevestig je zelf al.
                'driepikkel' - wat een mooi woord. Ik kende het niet, hoe kom jij eraan?
                Het is een soort (afgeplatte) tetraeader zonder de basisribben....
                Een trussbuis dwars belast draagt zijn torsiekracht vooral over via de diagonalen.
                Bij deze Prolytes zijn dat 16mm buisjes, die naar ik meen, iets van 700kg kunnen hebben....
                Ik zou stoppen bij 350kg, als je verdubbelde veiligheid wilt rekenen.
                Maar voor een bouwconstructie als dit is die verdubbeling weer geen eis.
                Al zie ik in de top-punt van de driepikkels zo'n standaard trusshoek zitten.
                En dan ga ik meteen weer wel voor verdubbelen, want die hoeken zijn vrijwel altijd een (forse) verzwakking in de constructie.
                2) een enkele buis kan (ook weer axiaal = in de lengte-as bekeken) als gauw een 3000kg hebben.
                Dus stop ik in zo'n geval toch maar bij 1500kg.
                Buisje lijkt me niet gauw een probleem, zoalng ze niet meer dan 2m worden en dan op druk belast...
                3) Ja dus!
                4) Veiligheid is sterkte en stabiliteit met een voldoende factor berekend.
                Die driepikkels steken pakweg 6m in de uitkraging?
                Prolyte tabel voor X30D gaat tot 4m - en dan mag er 107 kg op t puntje.
                Ik hou het dan dus toch maar op 53kg. Maar we zitten een factor 1,5 boven die 4m, en dan loopt het rap terug.
                Wat weegt die spot en de kuip, en hoe groot is het windoppervlak.
                Ik zou al snel zeggen: "Nee dat is niet voldoende veilig".
                Maar dat soort conclusies kun je alleen trekken als je echt alle gegevens hebt.
                En al-dan-niet toestemming komt van B&WT (nou ja 'toezicht' is wel veel gezegd...
                Dat woord heeft in NL amper enige betekenis. Behalve de flits-kasten langs de snelweg, maar die dienen een heel ander doel...)
                In welke plaats liet die betreffende dienst het hier afweten?
                5) Swivel clamps ('couplers' is een woord dat ik liever reserveer voor de truss-verbindingsonderdelen (conische koppelingen),
                ook als zijn we nog lang niet zover dat we hiervoor genormaliseerde termen kennen.
                Maar die alu dingen lijken toch verdacht veel op datgene wat wij allemaal voor "steiger-klemmen" (E: "scaff clamps") uitmaken. Al is steigerkoppeling ook wel een gangbaar woord... tijd voor het NEN dus.
                En die clamps mogen meestal met een Vf=5 tot 700kg belast worden.
                En daarvan heb je er twee in gebruik op trek belast en twee op druk voor elke 'drie-pikkel'.
                Conclusie:
                de uitkraging met hoekstuk erin van 6m(+) lijkt mij een geval van gerede twijfel.
                Maar zonder echte gegevens van afmetingen en gewichten enz... is het alleen maar twijfel aan veiligheid. En in die betreffende plaats in NL waait het ook nooit
                - dat gebeurt alleen bij de Zwarte Cross en in nog wat andere plaatsen (?)
                Last edited by rinus bakker; 19-08-10, 01:23.
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• PieterG
                  • Aug 2010
                  • 7

1) Driepikkel: ik weet niet hoe ik eraan kom, maar het deed me wel denken aan een statief voor een fototoestel/camera dat ook wel eens driepikkel genoemd wordt.
                  Koeien worden ook wel gemolken zittend op een driepikkel (stoeltje met drie poten). Daarmee denk ik

Dus wet zitten nog met een mogelijke draagkracht van 175kg. Ik denk reeël gezien dat het hele hoopje (2ledtubes, entour, kabels en kuip een kleine 40kg wegen).

2) Buisje blijkbaar geen probleem.

4) Uitkraging zal inderdaad een 5 à 6 meter zijn. Voorts weet ik niet wie het toezicht op de bouw van zulke constructies in BE controleert. Als ik een gokje zou mogen wagen dan gok ik op de brandweer, aangezien ik niet zo onmiddellijk een andere instantie kan bedenken die er voor verantwoordelijk zou kunnen zijn.
                  Plaats waar betreffende constructie stond is namelijk ook in BE te vinden. (Profiel wordt aangepast).

5) Swivel clamps: op de verhuurlijst staan de GlobalTruss Heavy Duty varianten Global Truss America, LLC- High Quality Lighting and Stage Trussing (deze hebben een max van 500kg) --> Vf: 10 --> 250 kg?

Gesteld nu 40 kg gewicht over het systeem verdeeld, hangen aan 2 clamps + nog 2 clamps in de andere richting (aan het overbruggingstuk tussen de twee driepikkels).

Dorpje ligt in B en waaien gebeurt ook wel eens daar.

Mvg.
                  Pieter

Comment

• Funmaker
                    • Jun 2006
                    • 922

In (apenland) België wordt dit inderdaad "gecontroleerd" door de brandweer... Als ze al langskomen zeggen ze standaard toch dat het in orde is...
                    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Originally posted by Funmaker
                      1) In (apenland) België wordt dit inderdaad "gecontroleerd" door de brandweer...
                      2) Als ze al langskomen zeggen ze standaard toch dat het in orde is...
                      1) bedoel je dan oestiti's, gorilla's, mandrillen, siamangs, bavianen, orang-oetangs, of toch maar bonobo's.
                      (dat zijn de echte 'wippertjes' onder de mensapen...
                      of 'poepertjes' als we de taal van dat B-land volgen).
                      Ik denk dat er in B niet meer of minder % aan apen wonen dan in de omringende landen.
                      Alleen hebben ze in B een wat hoger % opper-apen boven op de rots.
                      (Ik heb me laten vertellen dat er iets van 120 ministers rondlopen.
                      Ik snap dat het dus om top-apen zal gaan.)
                      2) Wat zouden ze anders moeten. Het zijn geen bouwkundigen. Pas als iets instort is het aantoonbaar niet veilig. Of als het brand uiteraard.

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Originally posted by PieterG
                        1)
                        A) Koeien worden ook wel gemolken zittend op een driepikkel (stoeltje met drie poten). Daarmee denk ik
                        B) Swivel clamps: op de verhuurlijst staan de GlobalTruss Heavy Duty varianten Global Truss America, LLC- High Quality Lighting and Stage Trussing (deze hebben een max van 500kg) --> Vf: 10 --> 250 kg?
                        C) Dorpje ligt in B en waaien gebeurt ook wel eens daar.
                        A) Er is mij altijd verteld dat de boeren/boerinnen hadden een "eenpikkel" met een riem onder hun kont hangen....
                        [ Een schoonmoeder (echte boerendochter) is toch een betrouwbare bron! ]
                        B) Global ?? LOL - daar weten ze amper wat 'Vf' is, laat staan dat ze '1:10' zouden kunnen toepassen.
                        C) Door de salarisen van de vele vele ministers aldaar is er vast geen geld meer voor de ambtenaren op de bouwkundige inspectiediensten....?

Comment

• Funmaker
                          • Jun 2006
                          • 922

1) Geen idee welk soort apen het zijn maar misschien kan je ze herkennen aan het feit dat ze veel lawaai maken maar uiteindelijk niks anders doen dan in de boom zitten te niksen...
                          2) Was nog vergeten te vermelden dat het een uitzondering is dat ik iemand met een kepie of andere vorm van brandweer/politie/... uitrusting heb zien binnenwandelen om de zaak te controleren en die keer dat ze langs kwamen hebben ze denk ik amper naar boven gekeken....
                          Hold on a second, relax and listen...

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

2 Funmaker
                            1) dan zijn het geen apen maar luiaards, een heel andere zoogdiergroep.
                            2) dat laatste noem je dan het gebrek aan toezicht, of misschien ook falend (?) toezicht. Het reduceert de 'pakkans' tot vrijwel 0.
                            Als de heren toezichthouders de kantoren uit zouden komen en en ook direct
                            boetes voor 'onveilig' (zoals een fiets-achterlichtje) zouden uitschrijven - zouden ze zichzelf ruimschoots terugverdienen.
                            (Tenslotte heeft het investeren in flitspalen langs de snelwegen ook maar 0,001% te maken met het terugdringen van verkeersonveiligheid.
                            Maar dat brengt wel lekker de centen binnen bij de overheden. Die altijd méér willen uitgeven dan ze hebben of binnenkrijgen.)
                            Eerst moet er altijd een ongeluk gebeuren... en dan pas komen de dienstkloppers langs.
                            Maar ja - dat heeft niks met toezicht, handhaving en preventie meer te maken.

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

Om de discussie op de juiste vraag te blijven focussen graag reactie van de TS wat de bouwer hiervan vond, en mocht er geen navraag zijn gedaan bij het bedrijf wat deze constructie heeft geplaatst, dan graag een toelichting waarom niet.
                              Falend toezicht is meer iets voor een opiniepagina, niet dat we onze ogen er voor dienen te sluiten, maar om iedere discussie te eindigen met een analyse van de politieke apenrots is ook niet de juiste insteek.....denk ik....

Comment

Working...