Ongeluk met truss in Leeuwarden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Ongeluk met truss in Leeuwarden

Het zat er natuurlijk eens aan te komen dat het mis ging, bij deze:

Leeuwarden - Zondag aan het einde van de ochtend is er in sporthal Kalverdijkje een lichtmast omgevallen waarbij twee personen gewond zijn geraakt.

Het ongeval gebeurde even voor het middaguur tijdens een gymnastiekuitvoering, door nog onbekende oorzaak viel er een grote lichtstellage om.
    Twee ambulances en het traumateam kwamen ter plaatse om de slachtoffers te stabiliseren waarna ze per ambulance overgebracht zijn naar het ziekenhuis. Één van de slachtoffers is ernstig gewond geraakt en onder toezicht van een traumaarts afgevoerd. De politie was met enkele voertuigen aanwezig waaronder de verkeersongevallen annalyse, de preciese oorzaak word onderzocht. Voor alle getuigen en mensen die er behoefte aan hebben is slachtofferhulp ingeschakeld.
    Nu op 112Nederland: Twee gewonden door omgevallen lichtstellage | 112Groningen

Ik weet niet wat de oorzaak is, maar als ik naar de eerste foto kijk dan lijken mij die stabilisatiepootjes van dat linker statief nogal aan de korte kant. Uitschuifbaar of eigen constructie?
    Ook vraag ik me af waarom bij dat zelfde statief de stabilisatie poten niet allemaal zijn uitgeklapt? (Bij het andere statief is dat wel het geval.) Natuurlijk kan dit na het ongeval door de hulpverleningsdiensten gedaan zijn!

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Originally posted by chippie
    @Hugo als je rechts kijkt zul je zien dat het pootjes zijn met zuigers.
    Die kun je inklappen.
    Dit soort liftjes is hetgene waarvan ik de kriebels krijg. Enkel die gebruiken waarin je de poten moet schuiven.
    Als je ze goed gebruikt zal dit niet gebeuren. Het op klappen wordt met een pen voorkomen.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• MEEO Licht en Geluid
      • Nov 2005
      • 950

ALP liften, Mobil-Tech maakt ze ook.

De 'zuigers' zoals we worden genoemd zijn schroefbuizen. Hiermee kun je het statief stellen. Hierna zet je het statief vast met een metalen pin.

Dit is 100% veilig. Zoals op de foto te zien is, is één van deze poten niet vastgezet met de metalen pin. Hierdoor is het mogelijk dat het statief omvalt.

Liftjes komen met akelig bekend voor...
      MEEO Audio Licht Rigging,
      Mark van der Werff
      Groningen

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Kippevel, (maar dan wel van het verkeerde soort).
        Ik weet niet zoveel van sportvloeren, maar wel dat ze vaak (of altijd?) 'zwevend' zijn.
        Je mag bijv. in Sporthal Zuid in A'dam daarom ook niet met een hoogwerker naar binnen.
        (en bij veel hijspunten is dat behoorlijk K om rondje te duwen met een rolsteiger en dat K-ding tig te moeten verhogen of verlagen
        - Zulk soort van grote hallen moeten eigenlijk op een zwarte lijst).

Maar een zwevende vloer is vergelijkbaar aan een (heel stijf) opblaaskussen:
        het zet een beweging door springende of harmonisch bewegende sporters verderop door.
        1cm beweging op en neer in de vloer is (?pakweg) 10-20cm zwaai aan de top, waarna het 'gedrukte' outriggerschoteltje ook weer weinig weerstand ondervind.

Er liggen wel houten 'stempelplaatjes' in een ielig wijd patroon wijzend op middellange outrigger-poten.
        Maar als die outriggers dan ook nog niet goed geborgd (of niet goed borgbaar?) zijn,
        en/of als ze geen ballast hebben is een systeem als dit gemakkelijk topzwaar aan het worden.
        Dan is mijn vermoeden van de oorzaken wel ongeveer samengevat.

En als er één gaat, gaat de andere onherroepelijk ook.
        Twee werktuigen om één last te heffen. Klinkt niet onbekend.
        RIE?, hijs/hefplan?, 75% regel? verantwoordelijke deskundige?

Het zal wel weer een doofpot worden,
        want bij het woord "lichtstellage" dacht ik zelf ook eerst aan een steiger.
        En bij de AI weer een vaag dossier van een nog vagere sector worden.
        "Lichtinstallatie of montage bedrijven"?
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Als ik de foto zo bekijk hingen alle lampen aan één kant van de truss, dat houdt dus in dat het zwaartepunt zeker niet midden boven de statieven zat.
          Als ik zoiets neer zou zetten zou ik zorgen dat het zwaartepunt altijd midden boven de statieven zit en driedubbel checken of alles wel helemaal stabiel staat.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• koentjes
            • Dec 2007
            • 333

nou, bij zo'n last begeeft een poot het niet zomaar hoor... ik weet niet of je er al eens zo een vast hebt gehad; maar das behoorlijk hufterproof.

En anders zouden de andere 3 nog wel uitgeklapt hebben gestaan.

tevens, het rechter statief heeft nog wel alle 4 de poten uitgeklapt staan, en daar is zo niets aan te zien.

ik zou zeggen; hier is iemand aan het beunen geweest....

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

http://www.licht-geluid.nl/forum/rig...tml#post529269

Hier liep al een discussie over dit ongeluk...

Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1066

de crew was wel blij..."ze hoefde het spul niet af te breken"
                voordat ik nog 10 domme grappen ken verzinnen..

Het zal je maar overkomen.

Mischien niet alle poten uit, gewicht aan een kant, vrij hoog opgesteld.mischien is dr wel iemend tegen aan gelopen

het zijn geen vmbś volgens mij. iig niet zoals ik ze ken waarbij je echt de poten er in moet schuiven, mischien niet goed geborgt??

maar vervelend !

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

Deze lifters zijn van het type 'ALP lift', Mobil-Tech maakt ze ook.

Poten zijn écht wel stevig en deze jongens kunnen zo 225 kilo hebben, gekeurd en wel. Ik gebruik ze zelf ook wekelijks en zoiets valt ECHT niet zomaar om.

Zo te zien is bij het linker statief 1 poot niet goed geborgd. Het kan een combinatie van factoren zijn geweest dat dit zo is omgevallen.

Om eerlijk te zijn, met veel kinderen is het sowieso af te vragen of het wel verstandig is geweest om voor een liftconstuctie te kiezen...
                  Last edited by MEEO Licht en Geluid; 15-03-10, 10:38.
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

Ik denk niet dat het verstandig is om zonder enige informatie een theorie los te laten op dit ontzettend vreselijke gebeuren. Het kan veel mensen overkomen en ik denk dat de betreffende technici hier zeer ongelukkig van worden. Liften zijn de enige manier om iets behoorlijks neer te zetten in een gymzaal. Er zijn zeer veel factoren die meespelen in veiligheid, zoals we allemaal weten.

Laten we de feiten afwachten alvorens te "oordelen", voorzover dat überhaupt nog nodig is... Voor de techneuten: heel veel sterkte gewenst, want hier word je knap beroerd van...
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

vraag aan de Mod..in aansluiting op Hugo:
                      kan de discussie die onder het ander topic hierover al liep
                      ook naar deze plek worden overgeheveld.
                      reacties in een spagaat zijn niet echt bevorderlijk voor een zinvolle discussie.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Tonyp68
                        • Sep 2008
                        • 2

In de Telegraaf zitten er nog 3 poten aan de linkerlift, (de ingeklapte is daar niet te zien) en 4 aan de rechter.
                        Ook liggen er 4 plaatjes hout bij de linker, dus de reden van kantelen zal duidelijk onderzocht moeten worden.
                        Sterkte aan de begeleidster en het 4 jarige kind dat zwaargewond raakte en aan de ouders.

Comment

• PeterZwart
                          • Jan 2008
                          • 402

Zover ik begrepen heb was er ook nog een 3e persoon bij betrokken met lichtere verwondingen :

Ook een derde persoon raakte gewond, maar kon na behandeling in het ziekenhuis naar huis.

Wat ik toch wel vrij onbeschoft vind is dat op 'bepaalde websites' zelfs de bedrijfsnaam werd genoemd.
                          Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• Beckers Entertainment
                            • Dec 2008
                            • 650

Originally posted by PeterZwart
                            Zover ik begrepen heb was er ook nog een 3e persoon bij betrokken met lichtere verwondingen :

Ook een derde persoon raakte gewond, maar kon na behandeling in het ziekenhuis naar huis.

Wat ik toch wel vrij onbeschoft vind is dat op 'bepaalde websites' zelfs de bedrijfsnaam werd genoemd.
                            Heb inderdaad ook gelezen over een derde persoon. Deze heeft schijnbaar de stellage nog proberen tegen te houden. Gevolg: Gebroken pink.

Ik kwam inderdaad ook een bedrijfsnaam tegen. Staat bij vermeld dat het materiaal daar is gehuurd en door opgebouwd is. Neemt overigens niet weg dat iemand van de vereniging zelf misschien nog geklooid heeft aan het statief. Daarvoor zullen we een onderzoek moeten afwachten.
                            Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• PeterZwart
                              • Jan 2008
                              • 402

Originally posted by Beckers Entertainment
                              Gevolg: Gebroken pink.
                              Ik had begrepen dat ie 't statief op z'n poot had gekregen.. (poot op poot..)
                              Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

Working...