Truss doorzagen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Truss doorzagen?

Dit komt uit een topic op het lichtforum

"Deze truss is decotruss die gebruikt werd in een electrozaak
    arbeiders daar hadden de truss in delen gezaagd zodat deze aansloot bij de lengte van de kamers.

Het resultaat was alsof er 1 lange truss doorheen heel het gebouw ging.
    Hierna lag (het restant van) deze truss in het magazijn, waarna ik ze heb meegekregen."

Een enkele pijp OK. Maar truss doorgezagen?
    Dat kan ik me in die kleine 40 jaar maar van twee keer herinneren - ergens tussen 1985 en 1995.
    En in beide gevallen heb ik ook de doorstraf gevraagd voor de betreffende truss-terrorist uit Halfweg. Maar de "kommersjiele sjeffen" vond dat gewoon de nieuwprijs doorberekenen verstandiger was. [Ieder heeft zo zijn eigen ideeen over 'goede' klant.]

Ik dacht dat tegenwoordig het op maat kunnen laten maken van trussdelen het niet meer nodig zou maken om truss door te gaan zagen - zeker niet in een nieuw- of verbouwproject. (Want daar kost het ook weer extra arbeidsloon+bouwtijd voor de bouwvakkers).

Gebeurt dat doorzagen van truss nog steeds?
    Heeft iemand hiervan nog andere voorbeelden, zeg sinds begin 2000?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

Ik heb dat doorzagen idd ook wel eens gezien. Of dat men een truss gaat nabouwen. Omdat iemand uit de vriendenkring overweg kan met een lasapparaat.

Het gebeurt nog steeds, zie je zelfs wel eens bij top100 orkesten. Die hebben dan een standaard voor toetsen, slagwerk of andere instrumenten gemaakt met stukken truss, hoevaak daar de zaag wel niet wordt ingezet. Want een meter is snel bestelt maar het moet maar 90cm zijn bijvoorbeeld.
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1086

Heb het ergens in den lande zien gebeuren. Het ging om een gymzaal waar ook wel eens theater plaatsvond. Geen geld, tweedehands partij (nog niet afgekeurde) truss op de kop getikt, daarna in elkaar getikt, kwartslag gedraaid en erachter gekomen dat de muren dichterbij elkaar stonden dan op de tekening bekeken. Het ging om drie centimeter, dus aan een zijde de koppelingen eraf gezaagd.

Voor de duidelijkheid: ik stond erbij en ik keek ernaar. Heb mijn twijfel erover uitgesproken. Mijn argument was dat beschadigde truss afgekeurd dient te worden en dat zagen zeker onder beschadiging zou vallen.

Ach ja, goed bedoelende amateurs. Was in ieder geval blij dat he alleen om de koppelingen ging en niet om de eerste twintig centimeter (ik kan me zo voorstellen dat je de truss daarmee veel meer verzwakt)

@lex
      Last edited by @lex; 07-03-10, 19:19.
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

2 Watt Xtra
        dat van die 90cm is wel helemaal rete-stom die zijn overal te bestellen.
        En in schuine versie waarschijnlijk ook nog wel.
        Dat klinkt allemaal meer als niet-kunnen-opmeten.
        En wat betreft die nabouwerij. Dat gebeurt ook door grote bedrijven. Tot op de mm nauwkeurig - dus op zich zegt dat niks.
        (Al heb ik daarover wel een heel uitgesproken mening, maar dat is hier niet aan de orde)
        Dus dan maar vooral hopen dat het las-apparaat ook met het aluminium overweg kan.
        (ik heb ooit een reparatie-poging gezien, waarbij
        met een staal-electrode was geprobeerd het aluminium aan elkaar te braden.)

2 @lex
        Misschien is dat afzagen van alleen de koppelingen zelfs wel beter. Daarmee zijn ze in elk geval weer wat meer afgekeurd aan het raken.
        Van alleen maar de koppelingen verwijderen wordt een truss echt niet zwakker hoor.
        [Tenminste zolang het geen eindplaten truss is.]
        Maar als je domweg in het vakwerk gaat zitten zagen .
        In het Engels hebben ze daar een mooie uitdrukking voor: stpd sshl
        (oeps de klinkers vergeten)

Comment

• geenstijl21
          • Jan 2008
          • 462

Het doorzagen van truss gebeurt nog steeds. Ik verkoop wel eens kromme truss aan (oud) collega's en freelancers die er iets geinigs van maken voor in de tuin... Iets met bloemen en afdakjes enzo. En ja, dan wordt er flink gezaagd in de truss.

Op marktplaats kom ik ook nog wel eens advertenties tegen van kunstenaars die de gekste dingen met truss willen doen
          "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• Outline
            • Feb 2006
            • 1434

Ik ken iemand die enkele 4 meter-stukken van die goedkope Showtec-deco-truss heeft gekocht.

Die worden verzaagd en verwerkt tot de poten van een DJ-meubel. Er wordt dan een alu blad met omstaande rand op gelast en aan de onderkant wordt op de truss ook een alu-plaat gelast als 'voet'. Met andere woorden: er worden dus tafels van gemaakt waardoor de truss nooit meer als truss kan dienen.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Originally posted by Outline
              Met andere woorden: er worden dus tafels van gemaakt waardoor de truss nooit meer als truss kan dienen.
              Dan is er niks meer aan de hand.
              Een aantal trussboeren zaten al in de trussmeubels: barkrukken enzo.

2 geenstijl21
              HH.
              Kunstenaars: ja dat is een heel andere markt. Daar wil ik het niet over hebben.
              Want voor je het weet is er een met diamanten beplakt trussdeeltje voor € 800 000 000 door die idiote Damian Hirst uit Engeland.

Enne truss in de tuin.
              Klopt - bij mij staat er ook één S36R rechtop.
              Maar of ie na 10 jaar eindelijk eens wil groeien?
              Mooi niet!
              (Kan ook niet want hij moet wortelen in een beton-voetje).

Back-on-topic:
              Ik bedoelde meer het idee dat voor een verhuur- of verkoopklus met trussen
              het door iemand nodig wordt gevonden om toch de zaag erin te moeten zetten.
              Dus teveel betaald voor de nagel-nieuwe of
              een vette extra rekening betalen voor die gehuurde.

Comment

• salsa
                • Jan 2007
                • 1315

Ik kan me nog wel herinneren dat mijn eerste truss bestond uit PTT Antenne Bouw elementen van oude getuide masten.
                Voor een prikkie gekocht bij Radio Kootwijk, ja die goede ouwe tijd!!
                Ze waren 3 of 4 meter lang, aluminium of staal dat weet ik niet meer.
                Daar hingen we ook alles in, doorbuigen?Homaar, nee niet echt.
                Je moest ze wel aan elkaar bouten, maar het was wel stevig!
                Ze zijn later verkocht aan een drive in show in de buurt van Zwolle.

Dave
                [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Met 3 stuks M12's per buis aan elkaar bouten van die 10-12m dikke ronde platte 'eindschotels' ?
                  Dat was echt allemaal van staal hoor!
                  Verzinkt staal, met af en toe van die bloedscherpe zinkdruip stolsel-resten.
                  Onhandige lange (4m!) en zware haat-zooi.
                  Tegen zulke truss mag je best haat zaaien en trassistisch zijn.
                  Ik behoud het woord truss ook voor aan van die aluminium dingen,
                  en dan ook alleen de versie met 48-51mm buizen.

Alle andere buisvakwerken is voor mij deco-zooi of dakspant.
                  Die idiote platte discoladdertjes met plastic koppelingen. Is dat 'truss'? Dan ben ik Jan-Peter.

Zelf de B100 van Prolyte noem ik al geen truss meer.
                  En over die Mammoth ga ik het al helemaal niet hebben, dat is voer voor podiumdaken-bouwers.
                  Niks mis mee, maar een trailer en een BE-bus zijn ook echt heel verschillende dingen.

Het topic was:
                  De zaag in de truss?
                  Kent iemand zo'n maffe klus?

Comment

• koentjes
                    • Dec 2007
                    • 333

zaag in de truss heb ik niet meegemaakt, wel andersom...
                    feestje in een gebouw wat later dat jaar gesloopt ging worden...

truss was 30 cm te lang, dus als oplossing maar een gat in de stenen muur geslagen, kwam in de wc uit... mooi nog wat ruimte om daar op het einde en parretje in te hangen

Comment

• jens
                      • Aug 2004
                      • 1066

Bij het lezen van dit topic vraag ik me af wat er gebeuren kan als je dus je truss wel doorzaagt.

Als iemand zijn koppelingen van een truss afzaagt, wat maakt de truss dan zwakker?

Stel ik wil een scheidingswand maken. die precies moet aansluiten tussen 2 wanden..bijv. voor een congres in een sporthal. Ik verdeel me takels keurig, het dak is sterk genoeg en noem alles maar op maar ik sta daar met alleen maar 3 meters en moet 11.8 meter overbruggen.
                      Die klus moet geklaart worden en ik zit ook nog is aan de andere kant van het land . Me colega is er wel wezen kijken maar heeft ze werk niet goed gedaan. Ondanks dat het zonde is van de truss ben ik dan best geneigt om een deel af te zagen. Heen en weer rijden, de tijd de stress is dat stuk truss wat nieuw 200 euro kost niet waard lijkt me. Maar dan weet ik van een topic op het L&G forum dat dat eigenlijk niet op prijs word gesteld. maar is het ook onverstandig?

Ik ben benieuwt!

mvg jens

Comment

• nielsb
                        • Jun 2006
                        • 98

Originally posted by jens
                        Bij het lezen van dit topic vraag ik me af wat er gebeuren kan als je dus je truss wel doorzaagt.

Als iemand zijn koppelingen van een truss afzaagt, wat maakt de truss dan zwakker?

Stel ik wil een scheidingswand maken. die precies moet aansluiten tussen 2 wanden..bijv. voor een congres in een sporthal. Ik verdeel me takels keurig, het dak is sterk genoeg en noem alles maar op maar ik sta daar met alleen maar 3 meters en moet 11.8 meter overbruggen.
                        Die klus moet geklaart worden en ik zit ook nog is aan de andere kant van het land . Me colega is er wel wezen kijken maar heeft ze werk niet goed gedaan. Ondanks dat het zonde is van de truss ben ik dan best geneigt om een deel af te zagen. Heen en weer rijden, de tijd de stress is dat stuk truss wat nieuw 200 euro kost niet waard lijkt me. Maar dan weet ik van een topic op het L&G forum dat dat eigenlijk niet op prijs word gesteld. maar is het ook onverstandig?

Ik ben benieuwt!

mvg jens

Dan zoek je in de buurt van je locatie toch een licht of geluidsboer met dezelfde truss alsjou? Bijna overal staat wel ergens een pc met google

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5946

Hoe moeilijk kan het zjin om over een onderwerp te discussieren zonder iemand anders zijn daden/denkwijze te veroordelen?

Soms heb ik echt het idee dat we dalende zijn op de evolutieladder!

ON TOPIC REACTIES, rest gaat ( en ik zeg het niet voor het eerst) linea recta de prullenbak in!
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• crewpoint
                            • Feb 2004
                            • 82

zagen in truss??

Ha Rinus

Als je nu af en toe eens praat tegen je stukje S36R een beetje aarde en wat water af en toe, Groeit het vanzelf

Dalen in de evolutieladder??

welnee joh

gr Willem
                            IRATA L 3 Supervisor

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5946

Paar stukken H40V doen alweer wat jaartjes dienst als "onderstel" voor dj meubel in een paar shows, de koppelingen zijn er vanaf gezaagd, was flink gedeukte truss ( vrachtwagen versus dolly...vrachtwagen won probleemloos)

plaatje: http://www.licht-geluid.nl/huren/ima.../VSAMADS01.jpg
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...