Speaker komt naar beneden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ejxam
    • Jun 2005
    • 44

Speaker komt naar beneden

Goedendag,

Gisteren is er in een feesttent in het Brabantse Mill een speaker van een stack naar beneden gekomen. Het publiek stond vlak voor het podium waar de stack op stond te dansen en de speaker is op een goede vriend van mij terecht gekomen. De jongeman is met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht en heeft erg veel last van zijn rug.

Ik heb eens goed gekeken en de speakers waren in geen geval verankerd aan elkaar of aan het podium terwijl de bovenste, die naar benden is gekomen, toch op een meter of twee boven de mensenmassa uit stond. De vloer in de feesttent was erg onstabiel en ik denk dat door het hossen van de mensen en het trillen van de baskasten de speaker weg is geschoven. Ik vroeg me af of de plaatselijke disco boer in dit geval goed heeft gehandeld of dat hij nalatig is geweest door zijn spullen niet te zekeren.

Wie weet hoe het in dit geval zit met de wet en regelgeving?
    Graag jullie professionele mening.

MVG,
    Max Haring.
    Homo sapiens non urinat in ventum.
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

Zelf doe ik er ALTIJD een ratelband omheen....

Wet en regelgeving, tjah, degene die de set heeft opgebouwd en dus niet voor een veilige situatie heeft gezorgd is aansprakelijk.

Ik heb verschillende rechtzaken terug gelezen en dan krijg je soms rare uitspraken... Dit krijgt vast nog een lang staartje.
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Originally posted by geenstijl21
      Zelf doe ik er ALTIJD een ratelband omheen...
      +1. Hier ook: Stacken = Strappen.

Speakers op een statiefje zijn dan weer een ander verhaal, daar heb ik ook wel eens constructies gezien waarvan ik de indruk heb 'blijven die wel staan?'... geen wonder dat ik voor mijn kastjes van 24 kilo elk toch maar iets zwaardere statiefjes heb gekocht.
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• flash-a-new-generation
        • Nov 2006
        • 228

he max,

ik kom uit de buurt van mill. op wat voor een feestje was dat dan? ik ben opzich wel benieuwd wie en wat daar stond/gebeurde..

bij een stack idd altijd spanners erom heen. met het vliegen van een array het liefst niet boven de mensen.

ik hoop voor de audioleverancier dat hij voor dit soort geintjes goed verzekerd is.. dat is echt belangrijk. gelukkig zijn wij dat wel.
        qua wetgeving is het gewoon aansprakelijk stellen dus en dan begint vaak het getouwtrek als je pech hebt
        EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• Robert H
          • Jan 2006
          • 378

Originally posted by flash-a-new-generation
          ik kom uit de buurt van mill. op wat voor een feestje was dat dan? ik ben opzich wel benieuwd wie en wat daar stond/gebeurde..
          Aangezien wij met de band veel op soortgelijke feesten staan, ben ik uit nieuwsgierigheid even aan het Googelen geslagen. Het gaat hier waarschijnlijk om de Millse Kermis en als het inderdaad zondagavond is gebeurd, speelde hier een collegaband van ons (zitten bij hetzelfde boekingskantoor). Ik plaats om duidelijke redenen geen links (Google is your friend), maar nergens wordt iets genoemd over dit ongeluk, ook niet in het gastenboek van de bewuste band. Waarschijnlijk is één en ander toch vrij onopgemerkt gebleven (wat erg knap zou zijn) of wordt het op één of andere manier verzwegen. De kermis is tot en met vandaag, dus slechte reclame zal niet echt welkom zijn.

Wij bouwen soms ook behoorlijke stapels hout op dat soort locaties en hoewel we uiteraard strappen, staat soms de hele handel te schudden op z'n grondvesten. Regelmatig besluit onze lichtman tijdens de eerste pauze dat moving heads op de PA toch niet zo'n verstandige keuze waren. En hoewel de meeste podia wel van professionele kwaliteit zijn, vraag je je soms af waarom ze zoveel moeite hebben gedaan om zélf iets in elkaar te knutselen. Als je dan toch al duizenden euro's aan een tent uitgeeft, huur dan bij dezelfde leverancier ook een podium!
          Last edited by Robert H; 21-09-09, 15:41.

Comment

• ejxam
            • Jun 2005
            • 44

Het was inderdaad op de kermis in Mill.

Inderdaad is het ongeluk vrij onopgemerkt gebleven. De dj draaide gewoon door namelijk. Het ging ook maar om 1 speaker van zijn stack en op het moment dat het gebeurde was de band aan het afbreken, dus voor het publiek viel het niet echt op dat er ineens een speaker minder stond.

Welk bedrijf het was doet er op dit moment denk ik niet zo toe. Ik kan in ieder geval wel zeggen dat de band die die avond speelde er absoluut niets mee te maken had. Het was een speaker van de DJ die daar draaide.

Maar wat ik me naar aanleiding van deze gebeurtenis af vroeg is of er officiele wetgeving is voor het zekeren van spullen op het podium. Of is dit gewoon een kwestie van het zijn de spullen van de dj dus de dj is verantwoordelijk? Ik wil dat getouwtrek namelijk een beetje voorkomen door te weten waar ik het over heb.

Groeten,
            Max.
            Homo sapiens non urinat in ventum.

Comment

• jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

ooit eens een gelijksoortig iets meegemaakt:

Op een podium (1.20 mtr hoog oid) stond een enkele stack EAW 850 te stampen.
              Voor outfil werd een SB250 met daarop een JF260 gebruikt (nee, niet mijn setje....)
              Tijdens het concert viel het topje er naar achteren af...., daarbij raakte het een jonge dame die daar stond, met als gevolg een zware hoofdpijn, en volgens mij ook afgevoerd met de ambulance.

Een heel gedoe geweest na die tijd.....
              Het einde van het verhaal was dat de dame zelf verantwoordelijk gesteld werd: ze had nooit achter de set mogen komen.

Sisser dus voor de verhuurder..

Comment

• Noobie
                • Dec 2007
                • 223

Trieste zaak natuurlijk, helaas heb je het niet altijd in de hand. Heb zo al een keer meegemaakt dat iemand een lichtstatief hoger draaide, waardoor bijna het plafond naar beneden kwam...... wat een lol hé... Gelukkig is er toen niks gebeurd, maar wat moet je tegen zulke dingen doen, mensen willen nu eenmaal graag met hun vingers kijken (vooral als ze gedronken hebben).

Meest leuke vind ik altijd drank (glazen) op je speakers, als je dan vraagt 'doe je dat thuis ook, drank op je boxen zetten?' zie je ze meestal verdwaast (en gegeneerd ) kijken.

Zonder de situatie compleet te kennen lijkt het me moeilijk te zeggen wie verantwoordelijk is. De organisatie lijkt me toch ook niet onschuldig hier, geen dranghekken? geen toezicht? Natuurlijk zijn een paar spanbanden ook niet overbodig...

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Gewoon aansprakelijk stellen die klojo's.
                  Rugklachten kunnen je hele leven aanhouden!
                  En waarom zou je zelf de ellende (en kosten ervan) moeten dragen
                  als een ander (buhnebouwer?!+geluidsboer?!+organisator?!!!!!)
                  in gebreke is gebleven = nalatig is geweest met inschatten van de risico's!
                  Hun onkunde? gemakzucht? hebzucht ? luiheid? zuinigheid?
                  heeft aan een ander letsel / schade berokkent!
                  Schandpaal en bloeden!
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...