Valbeveiliging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HI5
    • Aug 2009
    • 1

Kennis & Kunde

Let op dat je er met alleen een 'tuigje' en een 'lijntje met haakjes' er niet bent. Als je dan 'gewoon je ding gaat doen' zijn we echt fout bezig.

Werken op hoogte is een risicovolle activiteit en iedereen die deze activiteit voert moet wel weten waar ie mee bezig is. Dat betekend dus dat je over 'kennis en kunde' dient te beschikken. Met andere woorden, tekst en uitleg over de spullen, hoe deze te gebruiken, risico's en hoe hier mee om te gaan: EEN OPLEIDING/TRAINING DUS!!

Ik zie al diverse partijen 'spontaan' hun website aanprijzen waar je een training kunt 'aanschaffen'.

Let wel op dat de trainig die je kiest, ook werkelijk aansluit bij jouw activiteiten.

Overigens is dit niet vrijblijvend: vanuit de Arbeidsomstandighedenwetgeving is dit VERPLICHT! Een werknemer (en tegenwoordig geldt dit ook voor de ZZP-er of Zelfstandige) dient bij het werken met PBM's (en dus ook valbeveiliging) voorlichting en onderricht te hebben genoten. Indien niet en de AI (Arbeidsinspectie) zou dit constateren mag men direct rekenen op een boete a € 900,- (was voorheen € 750,-). Het niet dragen van valbeveiliging hetzelfde bedrag en bij het niet hebben van de PBM zelfs € 1800,- (namelijk voor het niet hebben + het niet dragen).

Nog een tip: bel Frontline Rigging in De Meern eens voor middelen & advies (zijn iets meer gericht op jullie sector dan Mennens, Tractel en die andere jongens)
    "Knowledge; the key to Safety"

Comment

• crewpoint
      • Feb 2004
      • 82

Werken in truss en valbeveiliging

Over de vraag of iemand een training moet volgen heb ik al eerder het e.e.a. geschreven.

Als toelichting kan ik het volgende stellen.
      Een training volgen kan overal. Er zijn meerdere aanbieders in de markt Goede en slechte. Mijn stelling is de volgende.
      Je kan heel goed een training volgen om ergens een hangpuntje te maken of te leren klimmen. Dat kan iedereen leren. Werken in de entertainment of als rigger is een ander punt. In mijn beleving is het klimmen in entertainment constructies iets totaal anders. Je moet als rigger of als klimmer kunnen beoordelen waar je aan klimt. Sommige producenten van truss raden het klimmen in bepaald materiaal af. Als je een hangpuntje maakt in een truss waarbij in geval van een val de max load van de truss overschreden wordt kan er serieuze schade aan lijf en leden EN materiaal ontstaan. Derhalve is dus mijn stelling: volg een training bij een bedrijf dat goed op de hoogte is van arbeids specifieke situaties en die bekend zijn met rigging. Die nemen de beperkingen van materiaal dat wij in de entertainment gebruiken mee in hun training.
      Dan nog het punt : Oefening baart kunst. Als je al een training volgt dan is het zaak deze skills met enige regelmaat ook te updaten. Als je na een training een aantal maanden niet of geen gebruik maakt van het materiaal of je eigen deskundigheid dan voldoe je ook niet aan de routine die nodig is om je taken op een goede wijze uit te voeren en laat je het risico op ongevallen alleen maar toenemen.
      Dan zie je dat bij het aanbod van trainingsbedrijven plots het kaf van het koren gescheiden wordt.

Gr Willem
      IRATA Safety Supervisor

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

"Als je na een training een aantal maanden niet of geen gebruik maakt van het materiaal of je eigen deskundigheid dan voldoe je ook niet aan de routine die nodig is om je taken op een goede wijze uit te voeren en laat je het risico op ongevallen alleen maar toenemen."

[FONT=Verdana]Dus een anderhalf jaar niet in de auto gezeten, dan eerst weer rijles nemen? Get serious.[/FONT]
        [FONT=Verdana] [/FONT]
        [FONT=Verdana]Het idee is misschien wel goed, maar de zweem van "gedwongen winkelnering" en "kinnesinne" hangt mijns inzien nog te veel in de "[FONT=Verdana]touwklim- en bungel"[/FONT] sector, [/FONT]
        [FONT=Verdana]om dit idee serieus te nemen voor het feitelijke werk in de rigging.[FONT=Verdana] [/FONT][/FONT]
        [FONT=Verdana]En zeker wat betreft de entertainment ligt die IRATA steen véél te zwaar op de maag.[/FONT]
        [FONT=Verdana]Voor riggers in Duitsland (Deutsche Event Akademie) zijn de eisen ongeveer [/FONT]
        [FONT=Verdana]- 3 dagen kennis van Wet- en regelgeving en branche organisaties,[/FONT]
        [FONT=Verdana]- 3 dagen kennis van mechanica en bouwkunde, [/FONT]
        [FONT=Verdana]- 3 dagen kennis van truss en aanslaan,[/FONT]
        [FONT=Verdana]en [/FONT]
        [FONT=Verdana]- 30 (!) dagen PBM’s en rope access.......[/FONT]
        [FONT=Verdana][/FONT]
        [FONT=Verdana]Volgens mij zijn ze er daar wat mee doorgeschoten - zoals het de Oosterburen wel vaker betaamd. [/FONT]
        [FONT=Verdana]Dat is mijns inziens hetzelfde als van een vrachtwagen chauffeur te vragen om [/FONT]
        [FONT=Verdana]3 dagen – verkeers wetgeving en -regels + de ladings papieren te leren, en dan[/FONT]
        [FONT=Verdana]3 weken aan diesel techniek te moeten besteden.[/FONT]
        [FONT=Verdana]Ja, motortechniek heeft ie natuurlijk mee te maken, maar nee, dat is niet de hoofdtaak in zijn dagelijks werk....[/FONT]
        [FONT=Verdana]Ja riggers hebben natuurlijk veel met touw en gordels te maken, maar rope access is maar een fractie van hun totale werk.[/FONT]
        [FONT=Verdana] [/FONT]
        [FONT=Verdana]Moeten we alles wat ze daar in Duitsland grondig (!) verkeerd doen, hier eerst klakkeloos en domweg gaan herhalen?[/FONT]
        [FONT=Verdana]Dan laat ik gauw een klein snorretje staan. [/FONT][FONT=Verdana][/FONT]
        [FONT=Verdana]Dat deed het heel goed in tijden van crisis![/FONT][FONT=Verdana][/FONT]
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...