Labels aan Spansets (Rondstroppen)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

Labels aan Spansets (Rondstroppen)

Wanneer het label (vaak blauw) van een spanset af is, dan hoor je deze af te keuren.... nou vind ik dat erg sneu wanneer de spanset weinig gebruikt is. Uiteraard ben ik wel van mening dat er een label aanhoort. (En ik ben niet zuinig als het gaat om veiligheid, ik vind het alleen zonde om goede spansets weg te gooien) De spansets die ik gebruik zijn zwart dus je kunt niet aan de kleur afleiden hoeveel de spanset mag hebben.

Vraag 1: Weet iemand of je zelf er opnieuw een label aan mag maken?

Vraag 2 die er zijdelings mee te maken heeft:

Tijdens installatieklussen zie ik soms een bekend riggingbedrijf zelf staalkabels persen, die worden dan gebruikt, er worden geen gegevens ingeslagen of aan vastgemaakt. Vervolgens wordt er over de complete klus 1 certificaat afgegeven. Mag dit?
    Last edited by geenstijl21; 06-04-09, 20:57.
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Originally posted by geenstijl21
    Dat label zit eraan om die gegevens te vermelden bij gebruik. Stel dat 800 spansets hebt, variƫrend van 500kg tot 2,5 ton, en 60 freelancers die met je materiaal werken, dan is zo'n label natuurlijk een must.

Heb je als kleine drive-in 4 identieke spansets die je alleen zelf gebruikt en mist er eentje een labeltje, dan is je risico practisch 0 (hoewel het nog steeds niet toegestaan is).

Er zelf zo'n label aanzetten mag volgens mij niet. Stel dat je (al dan niet per ongeluk) een label van 2 ton op een spanset van 500kg plakt... de misere zou niet te overzien zijn en de fabrikant zou aansprakelijk gesteld worden. Dat zou niet alleen gevolgen hebben voor de fabrikant maar voor iedereen die de 2 tons spansets gebruikt...
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• havvyan
      • Mar 2005
      • 55

Originally posted by geenstijl21
      zie boven(niet dus)hercertificeren kan soms ,maar kost meer dan nieuw
      Vraag 2 die er zijdelings mee te maken heeft:
      Tijdens installatieklussen zie ik soms een bekend riggingbedrijf zelf staalkabels persen, die worden dan gebruikt, er worden geen gegevens ingeslagen of aan vastgemaakt. Vervolgens wordt er over de complete klus 1 certificaat afgegeven. Mag dit?
      alleen als de kabels uniek gemerkt zijn(het merk kan in de persmal zitten)anders is het certificaat waardeloos
      CM gecertificeerd takel prutser

Comment

Working...