Takels?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • crieltje
    • Mar 2009
    • 3

Takels?

Hallo

kan er mij iemand helpen met de soorten takels? Ik ben de laatste dagen druk bezig met het beschrijven van takels, normen en hoe ze werken. Ik ben reeds ingeschreven voor de cursus ook in april bij Rinus Bakker.

Ik weet alleen niet hoe ze werken.

Heeft er iemand daar een duidelijk overzicht van hoe ze werken of het principe van takels?
    De normen heb ik reeds.

Ik weet ook niet welke klassen er allemaal zijn.

Groetjes

sebastiaan
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Uhm, er zijn eigenlijk 2 soorten takels: handtakels en electrische takels.
    De laatste groep kan je dan weer indelen in 2 groepen: hijstakels en klimtakels.
    Uiteraard heb je ze allen in verschillende tonnages en functies.
    Zoek je voor alle groepen informatie? of slechts voor 1 groep (of meerdere)..
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• crieltje
      • Mar 2009
      • 3

Gewoon de handtakels en de elektrische. Het zou al een hele hulp zijn om het werkingsprincipe van de handtakel te weten.

Ik heb ondertussen gehoord dat wij alleen maar de B en C klasse gebruiken? klopt dit?

Comment

• MEEO Licht en Geluid
        • Nov 2005
        • 950

Ut wordt tijd voor:

R-I-N-U-S
        MEEO Audio Licht Rigging,
        Mark van der Werff
        Groningen

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

Nou enige zelfstudie zou al een heleboel vragen kunnen beantwoorden.

CM loadstar, Verlinde stagemaker, heb je twee merken/types die veel worden gebruikt, die fabrikanten hebben manuals, die kan je lezen en je hebt...info!
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• crieltje
            • Mar 2009
            • 3

heb ondertussen al heel wat uitleg ontvangen van Argh! Toch bedankt voor de info.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

En dat is een mooi bewijs voor de stelling:
              Met J&H-forum en ARGH-info kom je vooruit, verder en hoger(op).

(en ik kies ook graag de goede partijen uit om mijn eieren bij te leggen).

Was getekend -
              Kees Koekkoek
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Watt Xtra
                • Oct 2004
                • 1119

Om niet een geheel nieuw topic te openen plaats ik het hier.

Op Internet vind je steeds meer aanbieders van hoogstwaarschijnlijk verre weg landen takels en ander bevestigingsmateriaal.

Nu geven veel verkopers er tegen betaling!! ook een Nederlands certificaat bij. Wat kan dit certificaat uberhaupt zijn? Ik neem niet aan dat voor de prijzen die gevraagt worden voor dergelijke takels en hijsbanden elke takel of band getest of gekeurd gaat worden.
                Is dit gewoon een copytje van een algemene keuring om er zo nog wat meer geld mee te verdienen? Of heeft het wel degelijk meerwaarde?

Verder moet je gewoon zelf gezond verstand gebruiken, maar kun je deze ook zelf testen en hierover een rapportje schrijven?
                In Duitsland dient er geloof ik een bouwboek te worden gemaakt voor carre's en andere truss constructies, dit moet vastgelegt worden en voorzien zijn van berekeningen.

Wanneer je nu zelf over veel gegevens beschikt, dit noteert en met gezond verstand een dergelijke constructie bouwt, heeft dit bouwrapport enige toevoeging?
                JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Funmaker
                  • Jun 2006
                  • 922

die takeltjes zijn misschien aan een foltering van het argh toe?
                  en wat die certificaten betreft denk ik inderdaad dat men ze eens getest heeft en hier nog extra geld uit wil kloppen.

Op zich vind ik zo een bouwrapport niet slecht, ook al betekent het voor de ervaren rotten onder ons een hoop extra werk voor iets dat ze dagelijks neerzetten bij wijze van spreken. Maar dan zijn ze a) gedekt als er iets zou misgaan en b) de circus artiesten die graag de gekste constructies maken zonder al te veel berekeningen vallen sneller door de mand.
                  Maar inderdaad met een deftige portie gezond verstand kom je al ver.
                  Hold on a second, relax and listen...

Comment

• geenstijl21
                    • Jan 2008
                    • 462

Originally posted by Watt Xtra
                    In Duitsland dient er geloof ik een bouwboek te worden gemaakt voor carre's en andere truss constructies, dit moet vastgelegt worden en voorzien zijn van berekeningen.
                    Er wordt in DLD wel eens om een tekening gevraagd bij een carre... maar zeker geen bouwboek. Uiteraard heb ik altijd een tekening met gewichten bij me.

Er zijn wel gevallen bekend bij podium's in zo'n truck (zit niet in die bussines dus ken ik ook de naam niet) dat daar een bouwboek bij moet zitten anders gaat het feest niet door in DLD!

Naar mijn weten dien je ook bij overkappingen in duitsland een bouwboek bij je te hebben.

Waar ze in DLD veel lastiger over doen zijn karabijnhaken en slangen om steels. Ook doen ze moeilijk over bijvoorbeeld een Strand 1KW daar zit de safety steel om de clamp, de clamp zit met 1 bout en moer vast aan het armatuur, dan dien je het armatuur ook nog te safen. De Duitsers zeggen dat je nu alleen maar de clamp hebt gesafed.... zucht, steun en kreun.
                    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• geenstijl21
                      • Jan 2008
                      • 462

Nog even iets anders: bouwboek en bouwrapport wordt door elkaar gebruikt.... Zit daar verschil in???
                      "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by Funmaker

Op zich vind ik zo een bouwrapport niet slecht, ook al betekent het voor de ervaren rotten onder ons een hoop extra werk voor iets dat ze dagelijks neerzetten bij wijze van spreken. Maar dan zijn ze a) gedekt als er iets zou misgaan en b) de circus artiesten die graag de gekste constructies maken zonder al te veel berekeningen vallen sneller door de mand.
                        Maar inderdaad met een deftige portie gezond verstand kom je al ver.
                        Alsjeblieft zeg, zodra de overheid zich met zaken gaat bemoeien krijg je alleen maar meer ellende. Hoe vaak gaat het werkelijk mis met dit soort dingen en, nog belangrijker in deze, hoe vaak had het voorkomen kunnen worden doordat ambtenaren die over het algemeen geen verstand van zaken hebben zich ermee gaan bemoeien?
                        Wat bereik je er uiteindelijk mee?
                        - Er zullen door overheid erkende bedrijven komen die het alleenrecht krijgen op bepaalde zaken waardoor er (illegale) prijsafspraken tussen die bedrijven onderling gemaakt worden.
                        - Beunhazen ook echt beunhazen worden, het prijsverschil wordt immers groter en dus is het interessanter om de regels te ontduiken.
                        Geloof me, ik heb dit in een aantal branches al meegemaakt en het is er in geen enkel geval beter op geworden, alleen maar duurder.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Originally posted by Watt Xtra
                          1) Om niet een geheel nieuw topic te openen plaats ik het hier.

2) Op Internet vind je steeds meer aanbieders van hoogstwaarschijnlijk verre weg landen takels en ander bevestigingsmateriaal.
                          3) Nu geven veel verkopers er tegen betaling!! ook een Nederlands certificaat bij. Wat kan dit certificaat uberhaupt zijn?
                          4) Ik neem niet aan dat voor de prijzen die gevraagt worden voor dergelijke takels en hijsbanden elke takel of band getest of gekeurd gaat worden.
                          5) Is dit gewoon een copytje van een algemene keuring om er zo nog wat meer geld mee te verdienen? Of heeft het wel degelijk meerwaarde?
                          6) Verder (...) maar kun je deze ook zelf testen en hierover een rapportje schrijven?
                          7) In Duitsland dient er geloof ik een bouwboek te worden gemaakt voor carre's en andere truss constructies, dit moet vastgelegt worden en voorzien zijn van berekeningen.
                          8) Wanneer je nu zelf over veel gegevens beschikt, dit noteert en met gezond verstand een dergelijke constructie bouwt, heeft dit bouwrapport enige toevoeging?
                          1)
                          Lekker verwarrend, want niet alleen stop je het verkeerd weg, en dekt het topic de lading van jouw vraag niet meer.
                          Je haalt daarnaast ook nog een tenminste drie dingen door elkaar:
                          - CE verklaring (~ certificaat)
                          - Bouwboek = beschrijving met tekening en berekeningen van een (tent- podiumdak of dergelijke) constructie door de constructeur van de fabrikant.
                          - Bouwrapport / hijs- of hefplan. Een door jouw zelf te maken document met tekening en berekeningen, van iets wat niet als eenheid door de fabrikant geleverd wordt, maar wat je als ontwerper aan elkaar wilt knutselen.
                          3)
                          CE-verklaring of II-A verklaring is een wettelijk verplicht document. Leverancier moet het leveren, en jij moet het kunnen overleggen. Hoort bij elk nieuw product. Maar niet perse per unit: voor alle 350.000 (?) Crosby 3,35t harp-borst-bout-sluitingen bestaat er maar 1 II-A verklaring. Dus daarvan zou je een copie moeten kunnen krijgen. En ik weet niet of de wet daarvan zegt dat de kosten voor de tussenhandelaar / leverancier zouden moeten zijn. Dus dan weet je het verder wel: als er wat aan papier te verdienen valt.... dan gebeurt het zeker. Daarom zullen alle bossen op aarde echt wel verdwijnen. Dat komt door al die onduidelijke overheidsregeltjes en de ervan meeknagende bureaucraten.
                          4) Klopt -het is puur een papieren exercitie - voor de rest zie bij 3.
                          5) Jij moet het hebben. Verder: zie bij 3.
                          6) Als jij de fabrikant (of de "veranderaar") van een product bent, dan MOET je er een IIA verklaring voor maken (met daarbij een RI&E en een technisch constructiedossier - dus "een rapport". Dat "tje" hangt van de omvang en complexiteit en de risico's af....
                          7) In Duitsland is een bouwboek verplicht als het bouwwerk met dan 75m2 groot is en hoger dan 5(?)m. Zie 1.
                          8) Zie 1
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...