doodhangen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Elmo
    • Jun 2006
    • 208

doodhangen?

Wat doen jullie, hangen jullie alles zoveel mogelijk dood? Of laat je het in de takel hangen.

En dan de hamvraag, waarom doe je het zo
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Op de een of andere manier komt het vertalen van begrippen niet altijd lekker over
    Deadhang van truss pas ik alleen toe wanneer:
    1. takels ergens anders nodig zijn.
    2. het moet van de opdrachtgever
    3. (en natuurlijk)...wanneer het KAN.

Discussie is al eens eerder geweest, maar feit blijft: bij aanslaan van de benodige materialen voor de deadhang en het wegnemen van de takel, wat doet dan de krachtverdeling over je andree ophangpunten.
    Ik zie in de praktijk verdomd weinig mensen met een urnster rondhobbelen.

Wat zijn jouw eigen afwegingen Elmo?

Comment

• geenstijl21
      • Jan 2008
      • 462

Bij beurzen die lang duren is het gebruikelijk om de constructie te deadhangen. Uiteraard wanneer het mogelijk is.... Het is kapitaalvernietiging om een takel te laten hangen...

Dagprijs Loadstar 1T takel zit rond de 50 euro ex btw (ex de gebruikelijke korting a 15 tot 35%)

Dagprijs setje staal rond de 8 a 12 euro ex btw en korting....

En soms moet je de maximale hoogte bereiken dan wil je niet dat er nog zo'n takel in de weg zit.

**Zelf ben ik er geen voorstander om een Overkapping buiten dood te hangen. Mocht het hard gaan waaien dan wil ik de kap zo gauw mogelijk naar beneden hebben. **
      "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• Hairman
        • Feb 2005
        • 68

Originally posted by geenstijl21
        Bij beurzen die lang duren is het gebruikelijk om de constructie te deadhangen. Uiteraard wanneer het mogelijk is.... Het is kapitaalvernietiging om een takel te laten hangen...

Dagprijs Loadstar 1T takel zit rond de 50 euro ex btw (ex de gebruikelijke korting a 15 tot 35%)

Dagprijs setje staal rond de 8 a 12 euro ex btw en korting....

En soms moet je de maximale hoogte bereiken dan wil je niet dat er nog zo'n takel in de weg zit.

**Zelf ben ik er geen voorstander om een Overkapping buiten dood te hangen. Mocht het hard gaan waaien dan wil ik de kap zo gauw mogelijk naar beneden hebben. **
        @geenstijl21,

Volgens mij vergeet je een paar dingen,
        1 Deadhangen en takels eruit halen kost tijd en tijd=geld...

2 Als je met takels niet de maximale hoogte kunt bereiken hoe wil je die dan deadhangen op een hoogte die hoger is dan onderkant takel?

3 Als je een overkapping bij harde wind wil laten zakken loop je grote kans dat de wind het dak optilt, bij het wegvallen van de wind(vlaag) valt het dak dan naar beneden in de takels wat enorme belastingen op de takels, de overkapping en de masten opleverd... Verder zijn de windverbanden meestal aan de overkapping bevestigd wat betekend dat deze bij het zakken van het dak steeds slapper gaan hangen. Oftewel bij zakken heb je geen windverbanden meer buiten de schoortjes in je masten!!
        Bij onze overkappingen wordt het dak op hoogte altijd aan de masten geborgd door middel van boutverbindingen en/of penverbindingen.
        Wat je bij harde wind kan doen is de zij- en achterzeilen verwijderen zodat de wind ongehinderd onder het dak door kan waaien.
        Bij nog meer wind, podium en omgeving(festivalterrein) ontruimen en hopen dat het goed gaat. Je kunt nu eenmaal geen podium bouwen dat tegen windkracht 11 of 12 bestand is...
        Als je bij zware storm een overkapping laat zakken verzwak je de constructie (GEEN Borging, GEEN Windverbanden) en breng je jezelf, je collega's en derden in levensgevaar. Dat is onverantwoord en strafbaar!

Weest gegroet,

Hairman.

P.S. Bij ons gaan de takels na het borgen van het dak eruit om meteorologische redenen, het regent nogal eens in dit steeds warmer wordende kikkerlandje...
        Last edited by Hairman; 02-08-08, 11:19.
        Layher is LEGO voor grote jongens...

Comment

• geenstijl21
          • Jan 2008
          • 462

@ Hairman

1 Dagprijs rigger omvat 10 uur.... Dus ach...Maar goed ik gaf het aan dat het bij beurzen (evenementen) die lang duren de moeite waard is.

2 Dead hangen is naar mijn mening ook met een statief de truss vlakbij het spant brengen en een steel erom heen slaan (kort gezegd)

3 Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn. Wanneer we de Prolyte overkapping van 10 bij 12 bouwen dan maken we er natuurlijk de windverbanden in. Dan is het naar mijn mening verstandig om goed naar het weer te kijken. En "hangt" er wat in de lucht dan kun je de kap gewoon laten zakken en heb ik liever dat de kap beneden is i.p.v bovenin. De towers blijven wel staan.

Ik heb niet gezegd dat wanneer het hard waait de kap gaat zakken. Misschien had ik daar duidelijker in moeten zijn....

** Je hebt regenhoezen voor de Loadstars en ook universele regenhoezen...**

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

Takels in groundsupports/ podia niet eens rekening mee gehouden in mn reactie, kotm bij mij ook heeeeel weinig voor dat ik een podium opbouw.

Ruimte die je wint door takel uit de constructie te halen.....marginaal.

Comment

• geenstijl21
              • Jan 2008
              • 462

Originally posted by ralph
              Takels in groundsupports/ podia niet eens rekening mee gehouden in mn reactie, kotm bij mij ook heeeeel weinig voor dat ik een podium opbouw.

Ruimte die je wint door takel uit de constructie te halen.....marginaal.
              De opdrachtgevers weten vaak de scheitlocaties uit te zoeken en dan is voor de belichter elke centimeter hoger erg prettig....maarr het blijft marginaal dat klopt...

Comment

• Hairman
                • Feb 2005
                • 68

Originally posted by geenstijl21
                @ Hairman

1 Dagprijs rigger omvat 10 uur.... Dus ach...Maar goed ik gaf het aan dat het bij beurzen (evenementen) die lang duren de moeite waard is.

2 Dead hangen is naar mijn mening ook met een statief de truss vlakbij het spant brengen en een steel erom heen slaan (kort gezegd)

3 Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn. Wanneer we de Prolyte overkapping van 10 bij 12 bouwen dan maken we er natuurlijk de windverbanden in. Dan is het naar mijn mening verstandig om goed naar het weer te kijken. En "hangt" er wat in de lucht dan kun je de kap gewoon laten zakken en heb ik liever dat de kap beneden is i.p.v bovenin. De towers blijven wel staan.

Ik heb niet gezegd dat wanneer het hard waait de kap gaat zakken. Misschien had ik daar duidelijker in moeten zijn....

** Je hebt regenhoezen voor de Loadstars en ook universele regenhoezen...**
                @geenstijl21:

1 Ik wil alleen maar aangeven dat je niet zomaar de prijs van een takel en van een steel kunt vergelijken.

2 Heb je helemaal gelijk in, ik had daar niet bij stil gestaan.

3 Wil alleen maar de gevaren hiervan duidelijk maken, ik beschuldig je nergens van Verder snap ik niet wat het verschil is tussen een prolyte overkapping en een andere "kap", de gevaren die ik opnoem gelden volgens mij voor alle GroundSupport-overkappingen.

4 Regenjassen voor takels hebben ook zo hun beperkingen, ze zijn vaak minder geschikt voor 2-tonners met dubbele ketting. verder loopt er altijd nog water via de ketting naar binnen. Dat zou eigenlijk via een gaatje aan de onderkant van de takel weer naar buiten moeten komen maar dat zit vaak dicht door vet/olie/zand of iets anders. Hierdoor blijft het water in het kettinggedeelte van de takel staan, en kan het via de keerringen in het rem/electrisch gedeelte komen waar het corrosie veroorzaakt. En dat is natuurlijk onwenselijk. Na diverse regenjassen besloten dat het verwijderen van de motoren en weer terughangen bij de afbouw niet opweegt tegen de extra onderhoudskosten...
                P.S. na een paar uur in de regen werken in mijn regenpak ben ik ook niet meer droog!!

Weest gegroet,

Hairman.
                Layher is LEGO voor grote jongens...

Comment

• geenstijl21
                  • Jan 2008
                  • 462

@Hairman

Tuurlijk gelden die gevaren voor elke overkapping...

Offtopic: Voor de mensen uit Enschede check de overkapping met handtakels tegenover Aspen Valley ( de oude markt is dat volgensmij)....

Veel roest en slecht onderhouden! Geen keuringssticker te vinden...

En handtakels bij een overkapping van ongeveer 12 bij 6

Comment

• Elmo
                    • Jun 2006
                    • 208

Zelf hang ik alle handtakel constructies dood

En zodra een opdrachtgever verlangt van mij dat ik alles deadhang is dat geen probleem.

bij regen ook alle takels zoveel mogelijk verwijderen, die regenkappen helpen wel maar van een week in de regen worden ze niet vrolijk. Zelfde verhaal met PA towers, als daar de takel zonder overkapping hangt gaat deze eruit en hangt het hele zwikkie gewoon aan een fijne steel.
                    Last edited by Elmo; 03-08-08, 11:54. Reason: foutje, bedankt Jeroen

Comment

• Jeroen de Goei
                      • Oct 2004
                      • 376

Originally posted by Elmo
                      ook omdat handtakels geen rem hebben.

geen rem? natuurlijk hebben die een rem. als ze geen rem hadden dan zouden ze naar beneden bewegen als je de hijsketting loslaat.

Comment

Working...