Algemene vragen over truss

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

nou...ik ken genoeg verhurders duie hun VMB statieven uitsluitend rechtop vervoerd willen zien.
    Verder heb ik reeds meerdere malen mac250/300 met een bracket gezien, aan het bracket 1 triggerclamp, uiteraard wel een gveiligheidskabeltje.

De enige die je uitsluitsel kan geven is dan ook de verhuurder waar je zaken mee doet.
    De meeste verhuurders stellen het bijzonder op prijs als je van te voren dit soort vragen stelt, geeft aan dat je serieus met de in te huren spullen omgaat.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• DJ_matthias
      • Jun 2005
      • 620

Originally posted by Stoney3K
      Moet ik de MAC's (met bijbehorende ophangplaten) met 2 clamps inhangen of mag dat ook met 1 clamp? Mijn gok is 2 clamps, omdat dan de last gelijkmatiger verdeeld wordt.
      als je de plaats hebt om ze met 2 op te hangen, en er ook 2 worden bijgeleverd, waarom zou je ze dan maar met 1 inhangen?
      t is niet dat het tijdverlies is om die tweede haak aan te vijzen lijkt me...
      2 is altijd veiliger dan 1! heb je de plaats en zitten er 2 haken bij hang ze dan ook altijd met 2 op!
      we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
      Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Wat jij zegt: Als ik er geen plek voor heb, de headjes moeten eigenlijk met twee haken worden bevestigd, dan knijp ik wel eens een oogje dicht en hang een headje aan maar 1 haak op?
        rare gedchtengang...krom lichtontwerp en bovenal een slecht advies.

Comment

• DJ_matthias
          • Jun 2005
          • 620

ik zeg niet dat ik het al ooit gedaan heb en ik zal ook wel altijd heads en andere gear ophangen met het aantal haken dat nodig is!
          maar je zegt zelf "ik heb al een mac gezien met 1 haak" en VL500 hangen bij EML ook maar aan 1 haak...
          misschien begrijp je me verkeerd... ik bedoelde dus wel dat de haak dan wel zeker in het midden moet zitten en het gewicht van de fixture ook op zn eentje moet kunnen dragen.
          ik kan me wel een paar situaties inbeelden waar je miss net geen plaats hebt op 2 haken te kunnen bevestigen (dropdown T-stuk met 2 fixtures naast elkaar...)
          we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
          Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• koentjes
            • Dec 2007
            • 333

... en daarom zijn er 2 verschillende modellen brackets...
            *met een enkele klem, waarvan je er 2 per head monteert
            *met 2 klemmen, op 1 plaat die je in het midden van je head vastzet.

Comment

• CoenCo
              • Feb 2005
              • 230

Voor een feestje komende zaterdag hebben we o.a. 2 VMB TE-074's, 3 stukken van 2m FD34 straight en 4 MAC 250 Entours gehuurd. Nu heb ik twee vraagjes:

Zijn de VMB's alleen rechtop te vervoeren of mogen ze ook liggend vervoerd worden?
              Ze mogen liggend vervoerd worden. Let er wel op dat de staalkabel enigszins op spanning staat, en dat je het statief goed beveiligd tegen uitschuiven. Anders kan de staalkabel scheef/klem komen te zitten. Natuurlijk leg je het statief niet op de lier, maar op de andere kant, en zorg je dat de borgpennen niet beschadigen. Bij sommige VMBs kan hij netjes op de opgeborgen poten steunen.
              Moet ik de MAC's (met bijbehorende ophangplaten) met 2 clamps inhangen of mag dat ook met 1 clamp? Mijn gok is 2 clamps, omdat dan de last gelijkmatiger verdeeld wordt.
              De mac250 entour wordt in voorzover ik weet standaard met 2 T-vormige brackets geleverd. Aan elke bracket zit 1 haak. => De spot-bracket combinatie is ontworpen voor 2 haken => Hij hangt aan 2 haken.(plus safety)

De originele oude mac250 werd standaard geleverd met een vierkante "omega"bracket met 3 gaten. Hier kreeg je de optie 1 grote haak in het midden, of 2 (evt. goedkopere) haken aan de buitenkanten. Hier geld: de spot-bracket combinatie is ontworpen voor 1 of 2 haken => Hij hangt aan 1 of 2 haken.(plus safety).

Voor de gewichtsverdeling op de truss en je statieven zal het het mooiste zijn als je beide liggers van de truss evenzwaar belast. Bijvoorbeeld door elke mac met 2 haken aan de voorste en achterste ligger te hangen, of door 2 macjes voor en 2 macjes achter te hangen.

Comment

• Paul Klomp
                • Dec 2004
                • 37

Originally posted by Leks
                Prolyte is duur, maar algemeen geaccepteerd en makkelijke in alle varianten bij te huren.

Eurotruss (bijvoorbeeld) is bijvoorbeeld goedkoper, maar amper bij te huren ed.

leks

Mag jij me uitleggen hoe en wat. Adviesprijzen resp. Fairlight en Barndoor
                [FONT=Times New Roman]952060 Eurotruss FD33 200 30-er triangle lengte 200 cm EUR 174.50[/FONT]
                [FONT=Times New Roman]X30D-L200 Prolyte Triangle 30 lengte 200 cm EUR 160,53[/FONT]

Beide de dunwandige (2mm) uitvoering. Over kortingen die je wel of niet krijgt doe ik geen uitlatingen.
                En bijhuren is bij beide systemen geen probleem.

Met andere woorden, je stelling slaat een beetje kant nog wal als je het mij vraagt.

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Originally posted by CoenCo
                  Ze mogen liggend vervoerd worden. Let er wel op dat de staalkabel enigszins op spanning staat, en dat je het statief goed beveiligd tegen uitschuiven. Anders kan de staalkabel scheef/klem komen te zitten. Natuurlijk leg je het statief niet op de lier, maar op de andere kant, en zorg je dat de borgpennen niet beschadigen. Bij sommige VMBs kan hij netjes op de opgeborgen poten steunen.

De mac250 entour wordt in voorzover ik weet standaard met 2 T-vormige brackets geleverd. Aan elke bracket zit 1 haak. => De spot-bracket combinatie is ontworpen voor 2 haken => Hij hangt aan 2 haken.(plus safety)

De originele oude mac250 werd standaard geleverd met een vierkante "omega"bracket met 3 gaten. Hier kreeg je de optie 1 grote haak in het midden, of 2 (evt. goedkopere) haken aan de buitenkanten. Hier geld: de spot-bracket combinatie is ontworpen voor 1 of 2 haken => Hij hangt aan 1 of 2 haken.(plus safety).

Voor de gewichtsverdeling op de truss en je statieven zal het het mooiste zijn als je beide liggers van de truss evenzwaar belast. Bijvoorbeeld door elke mac met 2 haken aan de voorste en achterste ligger te hangen, of door 2 macjes voor en 2 macjes achter te hangen.
                  Kijk, hier heb ik als beginnend rigger wat aan! Hartstikke bedankt, nu weet ik ook de details van hoe ik het op ga bouwen

Laatste vraagje nog: Is het voor de belasting beter om de VMB's iets naar binnen te zetten of mogen ze ook op de uiteinden (zodat je geen overhang hebt aan de buitenkant). Laatste is wel mooier, maar ik ben een beetje huiverig dat de boel gaat doorhangen. Anders hang ik de buitenste MAC's en twee Sunstrips (verticaal langs de paal naar beneden) aan de buitenkant.
                  First make it work, then make it look pretty!

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Laatste vraagje nog: Is het voor de belasting beter om de VMB's iets naar binnen te zetten of mogen ze ook op de uiteinden (zodat je geen overhang hebt aan de buitenkant). Laatste is wel mooier, maar ik ben een beetje huiverig dat de boel gaat doorhangen. Anders hang ik de buitenste MAC's en twee Sunstrips (verticaal langs de paal naar beneden) aan de buitenkant.
                    Je kunt ze helemaal aan de uiteinden zetten, maar hoe meer (belaste) lengte je naar buiten laat steken, hoe groter de belasting op het tussenliggende deel mag zijn.
                    Dat is de momenten wet.

Maar als je een kleine belasting hebt, dan zou je ze aan de uiteinden kunnen zetten (zou persoonlijk altijd wel een halve meter uitsteek houden).

Groeten Hugo
                    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Nookes
                      • Mar 2008
                      • 10

Originally posted by DJ_matthias
                      ik zeg niet dat ik het al ooit gedaan heb en ik zal ook wel altijd heads en andere gear ophangen met het aantal haken dat nodig is!
                      maar je zegt zelf "ik heb al een mac gezien met 1 haak" en VL500 hangen bij EML ook maar aan 1 haak...
                      misschien begrijp je me verkeerd... ik bedoelde dus wel dat de haak dan wel zeker in het midden moet zitten en het gewicht van de fixture ook op zn eentje moet kunnen dragen.
                      ik kan me wel een paar situaties inbeelden waar je miss net geen plaats hebt op 2 haken te kunnen bevestigen (dropdown T-stuk met 2 fixtures naast elkaar...)
                      Alle VL hangen aan 2 haken.... En anders hebben zo'n mooie S300 haak.
                      Ik kan me eigenlijk geen VL voor de geest halen die aan een haak KAN worden opgehangen....?

Misschien bedoel je de VL5/VL5A/VL5B/VL6/VL6B/VL6C/VLM/ met maar een scaff in het midden bovenop (optioneel)? Das wel ff anders dan een haak...
                      Some people believe if you play a Microsoft Windows cd backwards it plays satanic messages. That's nothing, if you play it forwards it installs Windows.

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Gaat dit nog steeds over "algemene vragen over truss" ?

de wind-ups en Moving Heads vliegen je hier net zo hard om de oren....
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

Originally posted by rinus bakker
                          Gaat dit nog steeds over "algemene vragen over truss" ?

de wind-ups en Moving Heads vliegen je hier net zo hard om de oren....
                          Ik denk dat het dan eerder onder "Algemene Rigging vragen" zal vallen. Er is op het moment niet echt een onderwerp waar je dit soort kleine vragen kunt stellen, en voor dit soort vragen een eigen onderwerp openen vind ik een beetje rommelig. Maar we dwalen inderdaad nogal af

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

Onderwerpen die er niet zijn, ..... die maak je dan toch zelf aan.
                            Dit is op deze manier een breiwerkje aan topicvermengingen aan het worden.
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by rinus bakker
                              Onderwerpen die er niet zijn, ..... die maak je dan toch zelf aan.
                              Dit is op deze manier een breiwerkje aan topicvermengingen aan het worden.
                              Ik zat te denken aan een "kleine vragen omtrent rigging" onderwerp, waar iedereen zijn kleine problemen neer kan leggen (vb.: "welke moer past er op die en die clamp") in plaats van voor elke vraag waar een redelijk kort antwoord op is een eigen onderwerp te hoeven openen. Wil ik ook best doen als ik vragen heb hoor, maar mij lijkt een algemeen topic met alle kleine vragen wat overzichtelijker.

Overigens kreeg ik van de verhuurder in kwestie uiteindelijk 2 MAC's met de nieuwe T-brackets (dus met twee clamps) en twee met de oude bevestigingsplaat, waar één clamp in het midden zat.

Comment

• moderator
                                Moderator
                                • Apr 2001
                                • 5950

Manier waarop we werken is alle onderwerpen een eigen onderwerp....
                                Is geen kwestie van goed of fout, het zorgt er alleen voor dat de zoekfunctie beter zijn werk kan doen dan wanneer alles in een verzamelonderwerp wordt geplaatst.

Rinus heeft dus wel een punt, graag on topic, en als dat niet kan een nieuw topic starten ( nadat je even gechecked hebt of er niet al een vraag over is gesteld...)

Onderwerp starter al een keuze kunnen maken voor een setje truss op statieven? Zo ja, wat is het waarom geworden, zo nee, want?

Comment

Working...