Discotheek, Welke Takels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ws Soundexpresse
    • Jun 2001
    • 1007

Discotheek, Welke Takels

Hallo,

Voor een nieuwe discotheek ben ik opzoek naar 4 takels.
    In de installatie komt max800KG te hangen, Incl. truss, kabels, fixtures, enz enz enz....

Truss die eraan komt, is een vierkant van 8x8m.

Het is voor een vaste installatie, en de takels hoeven tijdens de avond, als er mensen onderstaan, niet bewogen te worden.

De vragen:
    Welke takels kan ik het beste nemen?
    Wat voor bedrijven kunnen deze hangen voor mij (moeten aan een 15cm dik betonnen plafont komen te hangen, verankerd).
    Het dak mag het hebben, bouwtekeningen aanwezig.

Doel is enkel, dat het licht plan regelmatig aangepast kan worden, en er eens n schuimapparaat of lasershow omhoog kan, en dat er simpel gedecoreerd kan worden.

Wie heeft tips? Klim of normale takels, geen voorkeur.
    Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Riggingbedrijf als Frontline inhuren voor advies en levering?
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

Originally posted by Ws Soundexpresse
      In de installatie komt max800KG te hangen, Incl. truss, kabels, fixtures, enz enz enz....
      En hoe is het verdeeld over de truss (t.o.v. de takelpunten), wat weegt een sneeuwmachine of laser en waar komt 'ie dan te hangen? Allemaal dingen die meespelen.

Takels? CM Lodestar is praktisch de standaard, maar voor vaste installatie maakt het op zich niet veel uit. Alleen: mocht er iets stuk gaan, goed zoeken waar je het tijdelijk kan huren. RiggingBox (als voorbeeld) werkt ook met CM Lodestar (veel L en LL (1T), aantal J en JJ (0.5T), R/RR (2T) lijkt me in dit geval iets te veel van het goede).

Voor installatie en advies zou ik Frontline inderdaad eens opbellen.
      Last edited by jurjen_barel; 22-01-08, 13:31. Reason: linkje gemaakt

Comment

• Ws Soundexpresse
        • Jun 2001
        • 1007

Vind persoonlijk CM Lodestar aan de prijzige kant, is 2e hands ook aan te raden? (mits ik het laat keuren uiteraard, en goed laat nazien)

De 800KG was al aan de ruime kant, ik zit zowizo zelf aan 4 0.5T takels te denken of zelfs 4 1T takels.

Comment

• flurk
          • May 2003
          • 409

Zou het niet goedkoper zijn manuele takels te gebruiken? Tenzij de rig veelvuldig naar beneden moet of tijdens de "show-uren" op en neer moet kunnen.

Comment

• Ws Soundexpresse
            • Jun 2001
            • 1007

tijdens showuren hoefd het niet, enkel door de weeks om dingen te verhangen ed. Handtakels is geen optie.

Ik zal links en rechts eens gaan kijken wat verdere mogelijkheden zijn.

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

CM is inderdaad wat prijziger, maar daar zal dan toch wel een reden voor zijn?
              Verlinde is (dacht ik) het tweede merk op de Nederlandse markt, kijk daar eens naar?

Tweede hands is zeker tricky. De meeste takels gaan mee tot ze echt dood zijn. Eerst een opgeleide keurmeester vinden die dat ding helemaal na wil kijken (en daar tijd voor heeft, onze vriend Ton S. bijvoorbeeld heb ik nog 0 keer uit z'n neus zien eten, zijn revisiehoekje staat behoorlijk vol), maar als je straks de hele ketting moet vervangen of diverse onderdelen ben je uiteindelijk weer duurder uit dan een kant-en-klare nieuwe.

Comment

• Ws Soundexpresse
                • Jun 2001
                • 1007

ik ga het mee nemen, in mijn zoektocht.

Denk dat het nieuw CM Lodestars gaan worden. Bedankt voor de tips tot nu toe.

Comment

• ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

Loadstars zijn met de huidige dollarkoers bijzonder aantrekkelijk natuurlijk.

Beetje afhankelijk van de te gebruiken truss soort is de keuze voor 0,5T of 1T takels denk ik. Waarom zou je immers geld uitgeven aan hefvermogen wat je nooit nodig hebt?

Motortakels geven een grotere dakbelasting, maar als dat geen bezwaar is ( naast de hogere investering) dan leveren ze wel een heleboel voordelen op, even snel:

- maar 1 persoon nodig bij hijsbeweging,
                  - constructie zakt netjes gelijk,
                  - sneller klaar met hijsen,

Comment

• lampjewortel
                    • Nov 2007
                    • 36

een simpel rekensommetje in dit geval doet wonderen.

800kg (nu misschien niet - later misschien wel)
                    800*vf10 is 8 ton.
                    8 Ton gelijkmatig verdeeld heeft 4 0.5Tons takels nodig.

dan heb je nog 200 kilo spare. het grote voordeel van 500 kilo takels is, dat ze vaak in de truss weg gewerkt kunnen worden.
                    Hierdoor kun je het hele rig "strak" tegen het dak trekken. hou altijd 40 cm speling, voor het geval dat iemand per ongeluk de verkeerde knop indrukt, dat gebeurt de besten wel eens.

Kies ook gelijk de goede truss, als je de takels erin wilt stoppen. is zo lullig als je opeens allemaal aanslagmateriaal nodig hebt, omdat je takel er net niet in past.

het dak moet btw. dus wel 8 Ton kunnen houden als we de vf in de gaten houden, ga eerst na of dat wel op alle plekken kan.
                    Last edited by lampjewortel; 05-02-08, 10:38.
                    Al is het geluid nog zo snel, het licht achterhaald hem wel.

Comment

• Joost van Ens
                      • Jan 2001
                      • 628

Raar rekensommetje hier boven. Nu kan het er aan liggen dat ik net terug ben van de carnaval en nog niet alles helder zie. Maar even simpel rekenen lukt bij de meneer hier boven al zeker niet.

Een half tons takel mag 500 kg hebben. Normaal verdubbelen we de vf. Dus deze takel mag nog 250 kg. hebben. Dit keer 4, is 1 ton! Maar omdat we met meerdere middelen te gelijk gaan hijsen doen we dit keer 75%. Houden we dus over 750 kg.

En dat lijkt mij een heel ander gewicht dan 8 ton. Nu is er nog wel iets met lodestars en vf. Maar daarvoor graag een cursus volgen of informatie van de leverancier los peuteren.

Joost.

Comment

• jeroenw
                        • Dec 2003
                        • 216

De rekenaar 2 past geleden rekent het net andersom uit, dus om joost te helpen

800 kg last
                        meerder takes -> 75% -> 800/0.75 = 1067 kg
                        4 takels -> 1067/4 = 267 kg per takel
                        2*vf 267*2 = 534 kg per takel
                        Totaal hefvermogen is dus 2136kg (iets meer dan de 4*0.5 = 2T)

Dat is als je het helemaal netjes uitrekend....
                        maar volgens mij valt het niet mee een 0.543 Tons takel te kopen
                        \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• lampjewortel
                          • Nov 2007
                          • 36

die 0.75 factor idd vergeten mee te rekenen. blijkt wel weer dat ik dingen aan het verleren ben.

Die 8 Ton. is de kracht die het dak moet kunnen houden (zonder takels, die komen er nog bij) De reden dat ik die er niet bij heb gedaan is omdat ik o.a de hoogte niet weet (kilo's aan ketting)
                          Al is het geluid nog zo snel, het licht achterhaald hem wel.

Comment

• Ws Soundexpresse
                            • Jun 2001
                            • 1007

de hoogte is ca 6 meter.

Zoals het er nu uitziet gaan het gewoon lodestars worden.
                            Ben nog info aan het inwinnen.

Bedrijf om de handel in te hangen, is inmiddels ook al gevonden.

Is bij jullie ook bekend hoe je de takels om dmx kan laten werken?
                            Heb je hier speciale controllers voor nodig?

(zal het bedrijf dat gaat installeren ook wel weten, maar wil het vast graag weten)

Comment

• VANEENBERGEN
                              • Sep 2003
                              • 187

sorry maar bij de factor 10 heb je dan toch 16 0.5 Ton takels nodig.

dit bedoel ik helemaal niet verkeert. ik heb erg weinig verstand van rigging en wil graag leren, maar uit de bovenstaande reken som kom ik niet uit. graag nadere verklaring, dan leer ik ook weer wat bij.
                              Joost van Eenbergen
                              ELC lighting

Comment

Working...