uitdaging(kje)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Elmo
    • Jun 2006
    • 208

volgens mij is de manier van Kokkie de enige manier om dit uit te voeren met X30D.

Oftewel, Takel, O-ring, per truss aparte steels nemen naar de O-ring

Comment

• Noobie
      • Dec 2007
      • 223

Het is inderdaad uitgevoerd zoals kokkie aangaf, echter wel met stroppen(1T) i.p.v. steels. De stroppen zijn ingehaakt in de haak van de takels. Overigens geeft prolyte in hun documentatie aan hoe de stroppen moeten worden bevestigd. (thx voor de link naar die docu ).
      Truss 3 is gekoppeld aan truss 2 i.v.m. positie van de takels (er waren geen andere hijspunten beschikbaar)

Als test hebben we nog met wat spanbanden een kabelkist (60x60x120cm vol ) onder het geheel gehangen, maar er was weinig of geen doorbuiging te zien. De takels waren trouwens handtakels (geen idee wat voor merk), maar wel zeer ruim bemeten nl. 2T per takel.

bedankt voor jullie reacties

Comment

• lampjewortel
        • Nov 2007
        • 36

ik weet niet hoe het met de kapconstructie zit daarro, maar mischien heeft het zin om te bridlen waardoor je de takels naar een onderlinge afstand van 4 meter kunt trekken. Waardoor je de trussen allemaal direct aan de takel kan aanslaan.

je hebt wel wat extra hoogte nodig enz... de hoek van de bridle mag niet te groot worden, en vergeet vooral het gewicht de takel niet mee te berekenen.

maar ja, das natuurlijk boter na de vis, of mosterd na de maaltijd. ligt er maar net aan wat er gegeten wordt vanavond.

groeten gert
        Al is het geluid nog zo snel, het licht achterhaald hem wel.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Originally posted by Noobie
          1) echter wel met stroppen(1T) i.p.v. steels.
          Blij dat je laat zien dat je niet weet waar je het over hebt
          met stroppen bedoel je waarschijnlijk:
          eindloos gelegde ronde polyester hijsbanden ('rondstroppen')
          en met steels neem ik aan:
          staalstroppen.... en dat zijn dus ook stroppen - net als naam is te gebruiken voor flexibele aanslagmiddelen van ketting of desnoods touw...
          en zelfs een
          'softsteel' is eigenlijk gewoon weer een andere vorm van een eindloze strop!
          Sterkte in het toekomstige leerproces over die tig-1000 andere dingen die met rigging ('hijstechniek') in de entertainment (evenementenbranche) te maken hebben!
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Outline
            • Feb 2006
            • 1434

*heb er niks mee te maken, maar toch*

Rinus, ik geef toe dat het allemaal niet vertrouwenwekkend klinkt (testprocedure) maar ken wel hele volksstammen die dezelfde termen hanteren. En als je aan mij een 'Steel' vraagt, ga ik je niet raar aankijken. Maar waar het vandaan komt?...
            Last edited by Outline; 15-01-08, 22:16.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

steel is een gangbare term in het (Amerikaanse/Engelse) event-rigging jargon hoor,
              maar formeel de afkorting van "steel wire rope sling" = "staalkabelstrop".
              Die is nog wel te billijken.

Maar een rondstrop (jargon hiervoor is nog steeds "spanset" - naar de naam van de fabriek
              die hiermee als eerste op de markt kwam) uitschelden voor "strop",
              dan ben je wel erg ver van de inhoud - en de juiste naam - verwijderd...
              Zoals in dit vak het nog bulkt van de mensen die het verschil niet weten tussen een takel en een lier.
              Of die een onderdeel van een werktuig dezelfde naam geven als het hele werktuig:
              in het theater schelden "we" alles wat op/in een ophang-buis eindigt, uit voor "trek"....
              Of ze nou vast zitten aan het dak, met de hand of machinaal (of geautomatiseerd) bewogen wordt,
              bij elkaar heet het allemaal 'trekkenwand',
              terwijl ze tegenwoordig ook vaak helemaal niks meer met een wand te maken hebben.

Enige helderheid [en taalzuiverheid!] is in de "entertainment" in het algemeen, echt geen overbodige luxe.
              Ga zoeken naar de normen voor "harpjes" en je zal altijd weer bij kleine muziekinstrumenten uitkomen.
              Die dingen heten 'harpsluitingen'.
              Net zoals met de kreet 'spanners' eigenlijk gewoon 'spanschroeven' bedoeld worden (E: "rigging screws" of "turnbuckles").
              En een 'spanset' een 'spanband' en een 'spanner' toch echt ook drie volkomen andere dingen zijn....
              En het woord 'spanner' op zijn Engels eigenlijk weer 'steeksleutel' betekent.
              En een 'adjustable spanner' in het NL voor "Bahco" wordt uitgemaakt (= verstelbare steeksleutel),
              maar in het NL een "Baco" ook weer een heel ander ding kan zijn.
              (Laat die co maar zitten, doe mij de Ba maar!)

Het begint allemaal bij de (hijs-)dingen de juiste naam te kunnen geven,
              en die dan ook goed te kunnen vertalen in de taal van de entertainment = Engels/Amerikaans.
              (Al zijn de Italianen, Fransen en Duitsers het natuurlijk niet eens met deze laatste opmerking!
              Want bij hen bestond er al een "paar" eeuwen een theater- en circus-cultuur,
              toen de kolonisten in de VS nog bezig waren om de 'stampedes' van de bizons
              en de pijlen van de Indianen te ontwijken, en op zijn best een lokale saloon hadden.

Al vermeld ik meteen maar dat ik geen tegenstander van die saloons ben, verre van dat!
              (Hoe kun je bezwaar hebben tegen de can-can? Of een goeie 'scotch'?)
              Ik dwaal af vrees ik!
              Last edited by rinus bakker; 15-01-08, 23:01.

Comment

• Outline
                • Feb 2006
                • 1434

Lijkt maar zo hoor...

De meeste verkeerde benamingen komen voort uit (gebrek aan) kennis. En dan gaan mensen zelf maar namen verzinnen... Ken een bedrijf dat echt een compleet eigen jargen heeft (door gebrek aan...). En nee, je krijgt er geen woordenboek bij!

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Zulke bedrijven moeten we maar eens vermijden.
                  Of misschien gewoon maar "name and shame",
                  want ze roeren zich in een markt waar ze dus kennelijk niet al te veel van weten.
                  Als ze al niet eens weten hoe iets (formeel) het dan weten ze ws ook niets van de sterkte en veiligheidseisen eraan....
                  maar ze lopen naturlijk wel te verkondigen dat ze volgens 'de' normen werken. Want dat hoort als je wat te verkopen hebt.

Comment

• Outline
                    • Feb 2006
                    • 1434

Kan je zo zeggen wie het is, maar zal wel niet mogen van onze opperhoofden. 1 persoon van dat bedrijf heeft een cursus gevolgd bij jou (puur voor het papiertje), de rest doet maar wat, al dan niet op aanwijzen van. Berekeningen heb ik daar nooit iemand zien maken. Ze zijn huisleverancier in 1 van de Libema-hallen in Brabant. Meer zeg ik er niet over.
                    Last edited by Outline; 20-01-08, 22:40.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Dan weet ik wel genoeg...
                      Maar "de rest", zijn dat personeelsleden van die ene 'papiertjes-haler'?

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

Rest is zeker personeel! Dat komt altijd via-via aanwaaien en weet (meestal) het verschil nog niet tussen een Par, Drape en een Takel. Lijkt me dus duidelijk.

Hij heeft een paar hoogwerkers (onderhoud, jaarlijks laten checken, wat is dat?) waar de oude 'sjieke, naar de band' naam nog opzit. Je weet nu echt helemaal genoeg?

Heb nog een tijdje onderhoud voor hem gedaan maar tegen mensen die geen liefde voor het vak en materiaal hebben, valt niet op te boksen. En als een lamp van een multiPar vervangen al te moeilijk is... En zoals gezegd, lag de prioriteit niet bij het onderhoud. Wil ik je persoonlijk nog wel over mailen, als je interesse hebt.

Btw, hoe zijn we hier ook alweer terecht gekomen?
                        Last edited by Outline; 27-01-08, 22:22.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Ik zal onze vriend (?) één ding moeten nageven.
                          Hij heeft een week lang zijn kop erbij moeten houden
                          en betaald voor de cursus bij dat papiertje.

Wat je erna doet moet je natuurlijk altijd zelf weten....
                          Het CBR houdt ook niet elke bezitter van een rijbewijs in de gaten.
                          Sommige mensen vinden de regels in het verkeer ook allemaal gelul.
                          (Helaas pleit ik mezelf ook echt niet vrij
                          -zeker wat betreft ingetrapt houden van het gaspedaal)
                          Maar de KLPD en flitscamera's helpen me eraan herinneren.

Inmiddels hoor ik ook al en gerucht dat iemand in NoordHolland Noord
                          het RhinoRigs rigging certificaat heeft vervalst.
                          Wel een beetje compliment
                          - maar ook zeker een reden om eens te gaan praten met een advocaat.

Comment

• Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 804

Originally posted by rinus bakker
                            (Helaas pleit ik mezelf ook echt niet vrij
                            -zeker wat betreft ingetrapt houden van het gaspedaal)
                            Als je te snel kan rijden met een auto doe je dat dan ook? Als je afrikaanse hoertjes zonder condoom kan n**ken doe je dat dan ook? Als je takels kan overbelasten doe je dat dan ook?

Snap je waar ik heen wil?

Comment

• Outline
                              • Feb 2006
                              • 1434

@Rinus: Ik weet wel dat hij nog een aantal personen de cursus wilde laten doen maar ivm financiën (en personele wisselingen, want dat komt en gaat ook) er van af heeft gezien.

Vriend? Ben ik nog niet over uit. Zie de financiën.

Over het gebruik van z'n papiertje: zie eerdere opmerkingen. Weet wel dat hij in het begin wel liet merken er wat van opgestoken te hebben, ook qua veiligheid maar dat is er ondertussen al lang weer af... Papiertje was eis van klant om huisrigger te mogen blijven.

Vervalsing is altijd een compliment. Je moet er alleen wel tegen optreden. Want voor je het weet...

Comment

Working...