uitdaging(kje)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Noobie
    • Dec 2007
    • 223

uitdaging(kje)

Hallo dames/heren,

Voor een klus volgende week, is het de bedoelling meerdere niveau's te maken met trussen. Het is de bedoeling om bovenaan te beginnen met 8 meter, dan c.a. 50 cm lager 6 meter en weer c.a. 50 cm lager 4 meter te hangen. Alle trussen komen dus horizontaal en parallel te hangen.

Nu vroeg ik me dus af, of dit wel haalbaar is en hoe dit het best te hangen is.

Het gebruikte type truss is X30D van prolyte, het geheel komt te hangen in 2 kettingtakels van 1 ton. de takels komen c.a. 6 meter uit elkaar te hangen, dus 3 meter uit het midden van de truss.

De belasting bestaat uit :

8 mtr (bovenste truss) 4 x MH 35kg + 3 x 4bar c.a. 15 kg. Totaal c.a. 250kg incl. kabel en truss

6 mtr (midden truss) 2 x MH 25kg 2 x 4bar c.a. 15kg Totaal c.a.
    100kg incl. kabel en truss

4 mtr (onderste truss) 2 x MH 25kg, 1 x 4bar c.a. 15kg Totaal c.a.
    75 kg incl. kabel en truss

het is de bedoeling het geheel met rondstroppen op te hangen.

Graag jullie ervaren mening, c.q. tips
    Last edited by Noobie; 29-12-07, 00:36.
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

In de haak van je takel een topring, daarin bevestig je 2 dropsteels (50cm en 100cm) en sla je de truss aan, maar gebruik je 2 shackles, zodat de dropsteels in het midden blijven.
    Tweede truss aanslaan en aan de 50cm knopen, derde aan de 100cm.

Rondstroppen liever niet, tenzij het een 'softsteel'/'steelflex' versie is.
    Gewoon slangsteel 1,5m gebruiken, truss apex down, steel onderdoor en dan in de truss kruisen en buitenlangs omhoog.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Noobie
      • Dec 2007
      • 223

alvast bedankt,

echter gaat het niet helemaal met steels, de takels hangen immers 6 meter uit elkaar, het onderste trussdeel is slechts 4 meter lang dan zouden de steels dus schuin komen te hangen

waarom trouwens geen stroppen gebruiken? deze kunnen toch gewoon 1 ton (dus om de truss 2 ton) hebben?

Comment

• kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

Had ik het dus verkeerd begrepen. Je moet gewoon drie enkele trussen ophangen.
        Daar is toch niets bijzonders aan? Oftewel, wat is het probleem?
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• ostracized
          • May 2002
          • 214

de belasting lijkt me. de 6 en 4 meter truss komen aan de 8 meter te hangen. dus de 8 meter krijgt alle last van de trussen + eigengewicht.

je gebruikt Prolyte zie, op de site van prolyte staat een load calculator. daarmee kun je de afzonderlijke trussen doorrekenen. In jou geval zou ik beginnen met de 4 meter. daaruit krijg a)of het kan en b) wat de steunpuntlast is.

vervolgens neem je de 6m truss met de 2 steunpunten van de 4m truss...
          tenslotte neem je de 8m truss met de 2 steunpunten van de 6m truss...

maar ik denk zo uit het hoofd dat x30D op 8m dit niet gaat redden

succes...
          (...)

Comment

• Noobie
            • Dec 2007
            • 223

op zich is 3 trussen appart niet zo'n probleem, er zijn echter maar 2
            hijspunten in de kap beschikbaar, op 6 mtr afstand van elkaar.

Op zich zou de optie van kokkie natuurlijk gaan,
            alleen de onderste truss moet dan aan de tweede truss worden gehangen.

bedankt voor de tip van de prolyte software, zeker ff naar kijken.

overigens is het probleem idd niet zo groot, ik hou echter wel van veilig(en doordacht) werken, niet zoals je vaak ziet 2 windup's met 8-10 m truss overspanning, vol met movingheads en parren, het totaal hangt dan 10-15 cm door, en maar bidden dat het heel blijft

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5946

euhm...graag even bij (je eigen) onderwerp blijven.
              Iedere truss ligger zal doorhangen, sterker nog, wanneer je prolyte gebruikt dan staat het in de belastingstabellen zelf op de milimeter nauwkeurig aangegeven wat de deflexie is bij welke belasting.

Houdt er even rekening mee dat je de getallen uit de tabellen dient te halveren in geval dat er mensen onder je trussconstructie kunnen.

edit: toch handig zo'n prolyte catalogus.

Je zegt dat je x30D gaat gebruiken, nou...lijkt me niet handig!

bij ligger van 8m heb je bij gelijkverdeelde last 53kg per meter ...reken ik ff makkelijk, 8x50=400kg

deel ff door 2, want....vf10 tel uit je winst: 200kg dat is met je huidige belasting al niet toereikend.

Conclusie: je idee is leuk, maar je moet ff een trusstype kiezen wat hier geschikt voor is.

Methode die kokkie aanhaalt zorgt ervoor dat je met relatief lichte truss ( minder te belasten) meer onder elkaar kunt hangen.

aanvullend, over je opmerjking dat de onderste truss maar 4m lang is en dus niet vanaf hetzelfde punt kan worden gehesen als de liggers erboven:
              Wil dus zeggen dat je of een puntlast moet gaan meerekenen met de truss erboven wanneer je daarop aanslaat, of twee extra aanslagpunten vanaf je spant.
              Last edited by moderator; 29-12-07, 19:48.
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Kilian
                • Dec 2005
                • 179

The world-leading manufacturer of hardware products and safe structural solutions for the entertainment industry.

En dan nog wat: als ik het goed zag kopje 6.3;
                The world-leading manufacturer of hardware products and safe structural solutions for the entertainment industry.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

ik heb schapen gekocht en nu wil ik ze gaan fokken
                  door ze te kruisen met pelikanen !

iemand die op deze uitdaging antwoord kan geven?
                  sjonge jonge jonge...
                  to be or to notbe or to noobie at all!
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Noobie
                    • Dec 2007
                    • 223

bedankt voor de reacties, ik begrijp dat dit geheel niet echt spannend is voor enkele van jullie, maar iedereen moet ergens beginnen

Aan de hand van jullie advies heb ik volgende uitgerekend:
                    ik ga er dan van uit dat de onderste truss aan de middelste wordt gehangen en de bovenste en middelste appart naar de takels.

Truss 1 (8m): 6m + 2 x cantilever 1m, totale belasting 250kg, veiligheidsfactor 2, dus berekend met Kylo van Prolyte, geeft een belasting aan van 38%

Truss 2 (6m): 6m, totale belasting 100kg, veiligheidsfactor 2, Kylo: 37%

Truss 3 (4m): totale belasting(als puntbelasting); 75kg, veiligheidfactor 2, dus berekend met Kylo van Prolyte, geeft een belasting aan van 33%

Truss 2+3 (6m/4m): totale belasting: 75kg+100kg, veiligheidsfactor 2,dus weer Kylo, Symetrischebelasting van 61%

Truss 2+3 (6m/4m): totale belasting: 75kg+100kg, veiligheidsfactor 2,dus weer Kylo, Puntbelasting van 118%

(bij alle berekeningen zijn belastingen vermenigvuldigd met 2, dus truss 1 500kg enz. truss type is nog steeds X30D)

mag ik in dit geval uitgaan van symetrische belasting, of is de midden truss echt te licht?
                    Last edited by Noobie; 30-12-07, 00:23.

Comment

• Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

Originally posted by rinus bakker
                      ik heb schapen gekocht en nu wil ik ze gaan fokken
                      door ze te kruisen met pelikanen !

iemand die op deze uitdaging antwoord kan geven?
                      sjonge jonge jonge...
                      to be or to notbe or to noobie at all!
                      Rinus, Mocht dit je nu gaan lukken, laat het even weten.

Als jij ze nou fokt en ik ze verkoop hebben we een gat in de markt. Shoarma en Kipsaté van het zelfde beest.. Wat wil je nou nog meer

Ik ga alvast zoeken naar een bedrijfspand en een dozijn koeltrailers.

On Topic:

In ieder geval wordt er nu eens voor de verandering een discussie gevoerd VOORDAT het geheel wordt opgehesen. Daar word ik al wel vrolijker van
                      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• ostracized
                        • May 2002
                        • 214

@Noobie,

hoe heb je die 2 verschillende trussen berekend. je moet volgens mij eerst je kale 4m doorrekenen, dan krijg je de steunpuntsreacties.

vervolgens zet je die steunpuntsreactie's als puntlasten in de 6m truss (op 1m van de uiteinden denk ik?) en dan nog de last van de 6m truss toevoegen, krijg je exact je last... excuse me als je dat al gedaan hebt maar beter dubbel dan overgeslagen

( ps. Kylo werkt niet met Office 2007, dus kan je ff geen rekenhulp geven)
                        (...)

Comment

• Noobie
                          • Dec 2007
                          • 223

ik heb het gewicht van de trussen appart ingevoerd, zelfs het totale gewicht (75kg x 2) als centrale puntlast gaat (volgens Kylo) nog goed op 4 m.

Het overgedragen gewicht op truss 2 wordt dus 37,5kg per aanslag+100kg is totaal 175kg, dus verdeelde last = 29,16kg per m.
                          Uitgaande van factor 2 (zeg ff 60kg per m), geeft Kylo aan dat X30D op 6 m voldoet en voor 61% belast is.

ga ik voor truss 2 echter met een centrale puntlast rekenen van 350kg (van totaal dus 175kg x 2 voor de veiligheid), dan geeft kylo een belasting van 118% en zou de truss dus overbelast zijn.

rest dus de vraag of de belasting op truss 2 (6m) gezien mag worden als verdeelde last of niet

Comment

• test12
                            • Jan 2003
                            • 901

Originally posted by Upgrading your system
                            Rinus, Mocht dit je nu gaan lukken, laat het even weten.

Als jij ze nou fokt en ik ze verkoop hebben we een gat in de markt. Shoarma en Kipsaté van het zelfde beest.. Wat wil je nou nog meer

Ik ga alvast zoeken naar een bedrijfspand en een dozijn koeltrailers.

On Topic:

In ieder geval wordt er nu eens voor de verandering een discussie gevoerd VOORDAT het geheel wordt opgehesen. Daar word ik al wel vrolijker van
                            Dit lukt alleen in China net als zoveel andere dingen.
                            gr. Herman

Comment

• ostracized
                              • May 2002
                              • 214

ja 75 kg op die 4m zal idd geen probleem zijn, echter

1) je steunpuntsreacties van die 4m truss aan de 6m truss zijn wel meer dan 37,5 kg. je last is 37,5/kant +EIGEN gewicht vd truss...

2) die truss grijpt inderdaad als puntlast aan, niet als verdeelde last. MAAR ook niet als CENTRALE puntlast. je kunt opgeven in kylo tov punt "a", je linker hijspunt. op hoeveel meter hiervandaan je de puntlast laat aangrijpen. dit heeft forse invloed op de last op je truss.
                              omdat de puntlast dus niet in het midden aangrijpt, maar 2 keer 1 meter naast
                              de hijspunten van de 6meter truss...

ok 4m truss 75kg last (puntlast of verdeelde last, mits symmetrisch, maakt niet uit voor steunpunt.
                              4m x 3,8 (kg/m)=15,2
                              steunpuntsreacties =(75+15,2)/2=90,2/2=45,1 kg.

dat gewicht plaats je als PUNTlast op je 6m trusje op 1m van de rand (zie eerder post ) verder plaats je je verdeelde of weetikveel watvoor last van 100kg daar nog bij en dan heb je je 6m (+eigen gewicht) doorgerekend.
                              rest mij de vraag of t jou zo duidelijk is, en jou de vraag of je hiermee verder kan.(wat voor takels?)
                              (...)

Comment

Working...