Nok van tent riggen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Funmaker, jij bedoeld waarschijnlijk een beamclamp

Of balkklauw zoals admiral in de webshop het ding noemt.

deze zijn mooi voor H en I binten, maar de klauw is te groot om in tentnok te klemmen.

ik zou ook gaan voor tentklemmen welke door de ongebruikte gaten in de nokbalk gaat.
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Funmaker
      • Jun 2006
      • 922

die bedoelde ik inderdaad...
      maar tentklemmen zijn ind ook een oplossing
      Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Orbis
        • Feb 2004
        • 217

die showtec tentklemmen werken best goed, en er staat inderdaad geen swl op maar dan komt het gezond verstand om de hoek kijken...het is een praktische oplossing en zeg nu zelf: 150 kg is niet veel en dat kan zo stuk staal best wel hebben, swl of niet.

het is tegen mijn eigen winkel dat ik nu praat maar gewoon ff logisch redeneren en gezond verstand gebruiken zou al veel rigging malaises uit de wereld helpen!

wij hebben in de moer een oogbout met lange schroefdraad gedraaid en dan langs onder een 2de moer met nylon ring zodat deze geen kant meer op kan. let enkel op dat je het oog nog kan draaien zodat je het in de richting van de belasting kan draaien voor je er een takel inhangt.

bij schuine spanten zetten wij er telkens 2, één voor de last en één tegen schuiven net ernaast.

als je pal in de nok een punt moet maken kan je in de meeste kadertenten 1 klem op elke balk zetten in de nok en dan met een 3,25 ton schackle de 2 ogen aangrijpen, een soort mini mini mini "bridle" zeg maar..

grtz
        marijn
        sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

• LJ_jacob
          • Aug 2003
          • 293

Originally posted by Orbis
          ....maar gewoon ff logisch redeneren en gezond verstand gebruiken zou al veel rigging malaises uit de wereld helpen!

grtz
          marijn

Ik snap je gedachtegang, maar helaas hebben al vaak genoeg mensen volgens zichzelf heel gezond verstand gebruikt en de meest angstaanjagende creaties gefabriceerd....
          en ALS het fout gaat... denk ik dat je met alleen je gezonde verstand in de rechtzaal weinig kans maakt....

Het is niet de bedoeling dat je dit negatief opvat! Maar het ene gezonde verstand is het andere niet....
          mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Originally posted by Orbis
            is een praktische oplossing en zeg nu zelf: 150 kg is niet veel en dat kan zo stuk staal best wel hebben, swl of niet.
            A) Dat het gezonde verstand volledig ontbreekt bij de leverancier ervan is zijn probleem.
            Dat het allemaal retegoedkoop zal zijn is bijzaak - maar dan wel als gevolg van economische fraude!
            Want hij bespaart op waar hij formeel wel toe verplicht is.
            Niemand zou ook meer accepoteren dat een garage de afgewerkte olie niet opstaalt maar zo het riool of de grond in laat lopen.... Dit is een andersom geval.
            Hij is wettelijk verplicht (!) om voor hijs-&hef gereedschappen een (CE) IIA-verklaring op te stellen. En een gebruiksaanwijzing te maken - MET DAARIN DE TOELAATBARE BELASTING - (= WLL of SWL !) en een Technisch Constructiedossier met de materialen de berekeningen en de eventuele beproevingen.
            Een op dat ding moeten (tenminste) vermeld staan:
            1) CE merkteken
            2) WLL (teolaatbare belasting in kg of ton)
            3) Fabrikantnaam of code
            4) Materiaal code.
            B) Dat het gezonde verstand ontbreekt bij degene die dit soort rommel koopt is tot daar aan toe. MAAR
            Dat het ontbreekt bij degene die het gebruikt.... Ja dat maakt hem in één keer volledig verantwoordelijk voor alle daaruit voortvloeiende gevolgen.
            Dus een boete van ca. €1500,- mag in een keer worden uitgedeeld. Weer eens wat anders dan te hard rijden of een kapot fietslampje.
            En als ergens in de polis de verzekeraar de eis stelt dat er alleen voor het doel geschikte materialen gebruikt mogen worden - klaar - dan is de wettelijke aansprakelijkheid ook volledig een kwestie van eigen geld geworden. Ach, iedereen heeft toch wel ergens 2,5 miljoen pleuros in een oude sok liggen. Ja toch! Niet dan?

Ik heb maar 1 opmerking op de aangehaalde redenatie:
            Dom en uiterst onprofessioneel gezwets!
            In elk geval het rigginggedeelte van dit forum onwaardig!
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Orbis
              • Feb 2004
              • 217

zeg dat dan ook even tegen élke professionele firma in België (en ik noem geen namen)...
              als freelancer of personeelslid moet je niet afkomen op een job met de uitleg: dat hang ik niet want...hangen moet het toch, dan hangt iemand anders de klem wel...

vandaar mijn redenering van het gezonde verstand, bekijk het ook zo eens.
              sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

• Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

Nog even inhakend hierop ()... in Eindhoven hangt ook ongeveer 20m aan truss boven in de tentnok op de grote ijsbaan. Dat is ook een aluminium frametent/feesthal, maar het gekke is dat ik die truss alleen maar met spanbanden vast heb zien hangen... het kunnen ook straps zijn, daar stond ik te ver voor weg. Maar ik heb geen metalen ophangpunten kunnen ontdekken.

Het was een aardige partij banden/straps waarmee de truss vast hing (koud tegen de nok aan), maar ik vroeg me wel even af: kan dit wel? Ik denk dat de riggers me dit vast wel kunnen vertellen.
                First make it work, then make it look pretty!

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

dat het "kan" is inmiddels bewezen... en
                  dat Brandweer, ArbeidsInspectie of Bouw&WoningToezicht niet al te vaak op die plek komen is dus ook bewezen.
                  Maar ja wat weten die van "straps" nietwaar....
                  (ik ook niet trouwens... wat zijn straps eigenlijk voor dingen ?)
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• ralph
                    Banned
                    • Aug 2000
                    • 2649

Spanbandjes om een spant heen slaan, of straps (?)...dan blijf je die tent belasten op een manier waarop deze niet ontworpen is en ik kom dan steeds op een " no go" getal uit. Meestal overigens door gebrek aan rekengegevens.

Zoektocht naar een D-ring die en met de pin door de bevestigingsopening van het spant past en waar ik harpje door kan steken loopt nog steeds, nog zonder succes. reuze dank, kop koffie en een warme handdruk voor de juiste tip!

Comment

• ostracized
                      • May 2002
                      • 214

enig idee wat de diameter van de bout mag zijn? of nog beter wat voor oogbout er in de tent hangt
                      (...)

Comment

• BlackLight_Frank
                        • Feb 2004
                        • 143

In één van de tenten waar wij in staan (Visser) zitten gaten voor bout / draadstang M16 in de spanten.
                        Hiervoor heb ik deze (RVS) strippen laten maken, we gebruiken nu RVS staf rond 16 mm, gezekerd aan beide zijden met sluitring en splitpen. Onderaan gaat een harpsluiting met daaraan de steels. Dan als safety nog een steel om het midden van de truss naar het hijsoog in de nok.

Frank
                        Gewoon een uit de hand gelopen hobby, verder niets geen bijzonders.

Comment

• ostracized
                          • May 2002
                          • 214

@Frank,

je zit alleen nog steeds met het feit dat je ongekeurde hijsmiddelen gebruikt...
                          (...)

Comment

• CoenCo
                            • Feb 2005
                            • 230

Ja, maar hoe moelijk is het nou om dat op te lossen? Hang er een flink gewicht (wat je uiteraard exact moet kunnen bepalen) aan zodanig dat je "klem" nog net heel blijft en niet vervormt, deel dat door de veiligheidsfactor (euhm.. hijsmiddel=VF 5? cursusboek niet bij de hand) en schrijf dat op als WLL.
                            Werk dan het lijstje van rinus af:
                            1) CE merkteken (stikkertjes kan je zo bestellen)
                            2) WLL (heb je zojuist bepaald)
                            3) Fabrikantnaam of code (blacklight_frank_productions)
                            4) Materiaal code. (even opvragen bij de persoon die het voor je last)
                            en dan ook nog
                            5) Handleiding: Je tekeningetje + Zo moet het + Al het andere is verboden!

et voila, een gekeurd hijsmiddel.
                            Last edited by CoenCo; 19-12-07, 22:56.

Comment

• BlackLight_Frank
                              • Feb 2004
                              • 143

Ik zal 't eens aan een testje onderwerpen. We hebben zelf eerst ook aan de Showtec clamps voor tent-spanten gedacht, maar hier hebben we toch iets meer vertrouwen in. Dat dan volgens mijn eigen werktuigbouwkindige mening. Ik kan je hiervoor geen sterkteberekening geven. Er zit overigens geen las in, het zijn 2 dikke RVS strippen die "gezet" zijn.

Zoals al aanggegeven is dit inderdaad (nog) een ongekeurd hijsmiddel. Toch wil ik de net als enkele andere forummers de onderboouwing op basis van het eigen "vertrouwen" in de gebruikte oplossingen niet onderschat laten. Je moet je pas echt zorgen gaan maken als je zelf geen vertouwen hebt in de door jou bedachte oplossing.

Ik weet dat er hier op het forum enkele voorbeelden staan van constructies, waarvan de bouwer ook heeft gedacht : naaaaaaa, moet kunnen voor vanavond !!
                              Maar ik wil toch hierbij zo arrogant zijn mezelf hier enigzins in te vertouwen in de degelijkheid van onze manier van inhangen.

Frank
                              Gewoon een uit de hand gelopen hobby, verder niets geen bijzonders.

Comment

• ostracized
                                • May 2002
                                • 214

@coenco,

correct me if... maar je mag volgens mij niet "zomaar" een CE keur ergens op plakken..
                                voor een CE keur moet je bepaalde zaken in een clausude vastleggen ed.
                                verder is enige berekening ook wel op zijn plaats.. al is het maar om vast te kunnen leggen wat het zwakste deel van de constructie is. (bv randafstand vh gat...) maar goed.

verder ben ik benieuwd of jij met je blote oog kunt zien of je in het gebied van plastische vervorming bent beland..

tenslotte mag keuren volgens mij alleen door erkende instanties (?) MI moet dit nog altijd door bepaalde bedrijven/personen gebeuren.

@Frank
                                ik zeg niet dat je constructie niet veilig is, nog dat ie dat wel is. alleen overschatten helaas veel mensen de sterkte van materialen, en dan mag je blij zijn dat mensen die er wel aan gerekend hebben en veiligheidsmarges aanhouden (tov vloeigrens ed)
                                (...)

Comment

Working...