Nok van tent riggen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djsunnyday
    • Nov 2005
    • 112

Nok van tent riggen

Beste.

Over een paar maanden hebben wij bij ons op het plein een tent staan.

Omdat ik over 10 meter truss bezit gekeurd enwel. En ook over licht effecten hebben ze mijn gevraagd in de tent nogalwat te riggen.

Nu is mijn vraag.

er zitten geen palen in die tent en hij heeft een afmeting van 60 bij 40

Mag ik die truss in de nok van de tent bevestingen en hoeveel Straps heb ik dan nodig. Er zitten bevestegings punten voor constructies om de 2 meter.

Beeld maar wat in.

Met Vriendelijke Groeten
    Zonde van de Zendtijd.
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Beeld m aar wat in?

Kwestie van contact opnemen met de tentleverancier. Die kan je verellen of je in de te gebruiken tent wat mag ophangen, of daar voorzieningen voor zijn voozien ( ik kom steeds meer teenten tegen waar je in de nok een 1 Tons borstbout door een oog kunt halen, D-ring of shackle eraan en meestal mag je dan tot 150kg per punt hangen.

De enige die je duidelijkheid kan geven is de tentmeester, de rest na slechts gissen!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• djsunnyday
      • Nov 2005
      • 112

Originally posted by moderator
      Beeld m aar wat in?

Kwestie van contact opnemen met de tentleverancier. Die kan je verellen of je in de te gebruiken tent wat mag ophangen, of daar voorzieningen voor zijn voozien ( ik kom steeds meer teenten tegen waar je in de nok een 1 Tons borstbout door een oog kunt halen, D-ring of shackle eraan en meestal mag je dan tot 150kg per punt hangen.

De enige die je duidelijkheid kan geven is de tentmeester, de rest na slechts gissen!

Oke.. ik ga het doorvragen.. Ik laat ook nog weten wat hij zij.
      Zonde van de Zendtijd.

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

Even een kickje....

Steeds meer tentenleveranciers voorzien in de nok een mooie aansluiting.
        Nu mijn vraag: Wat steken jullie door het oog van deze aansluiting?

Mijn 1Tons harpjes hebben een te kleine opening in de borstbout om aan weerskanten van het oog te komen.

Grotere harpsluitingen hebben weer een te dikke pin om door het oog te passen.

Kortom: wat gebruiken jullie?!?

Comment

• ostracized
          • May 2002
          • 214

niet om t een of ander, maar welke tent met een overspanning van 40x60m heeft geen palen in t midden? volgens mij zit je dan namelijk al in de orde van grootte van circustenten en die hebben vaak wel palen
          (tenminste, bij ons houden de aluhallen op bij een breedte van 25~30 m)

los van dat denk ik dat 10m truss in een tent van 2400 m^2 niet veel zoden aan dijk zet. bovendien vergeet je te melden wat het gewicht van je constructie is...wat ook niet onbelangrijk is, maar daar zul je ongetwijfeld nog wel meer over horen...

maar goed t kan zijn dat ik de enige ben die er zo over denkt

Originally posted by ralph
          Even een kickje....

Steeds meer tentenleveranciers voorzien in de nok een mooie aansluiting.
          Nu mijn vraag: Wat steken jullie door het oog van deze aansluiting?

Mijn 1Tons harpjes hebben een te kleine opening in de borstbout om aan weerskanten van het oog te komen.

Grotere harpsluitingen hebben weer een te dikke pin om door het oog te passen.

Kortom: wat gebruiken jullie?!?
          don't shoot me, maar kun je geen halve ton's shackle gebruiken? uitgaande van bovengenoemde 150kg zit je nog steeds op een veiligheidsfactor 3 tov SWL...
          Last edited by ostracized; 12-12-07, 12:27.
          (...)

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

@Ostra,

Ik schiet niet, Juist onwijs bedankt voor het meedenken!

zonder dollen: 500kg Shackle: mij best, maximale belasting van de ophangpunten is 150kg.
            Alleen.....nu nog een exemplaar wat past aan dat oog.

ik ben geen schematische tekenaar, maar prober het toch:
            Ophangpunt O====O
            hackle O O

conclusie: opening van een shackle is niet breed genoeg, op zoek naar iets wat wel door het oog van het ophangpunt heen kan. Suggesties blijven welkom!

Comment

• ostracized
              • May 2002
              • 214

Ja tuurlijk, stom. dat had ik ook nog wel kunnen bedenken kleinere shackle is kleinere opening hehe. en groter is idd t probleem dat je bout te dik wordt...

hmm zijn er in de rigging ook (gekeurde...) karabijnhaken te krijgen voor het hijsen? ik weet dat ze er zijn voor bv valbeveiliging van personen, maar die zijn niet voor hijsen geschikt.

als je dan een halve ton hebt, moet dat qua diameter wel kunnen denk ik.

maarre zijn die punten wel gemaakt om aan te hijsen? niet voor bouwen/breken/transport vd tent?

gr Otto
              (...)

Comment

• kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

Originally posted by ostracized
                niet om t een of ander, maar welke tent met een overspanning van 40x60m heeft geen palen in t midden? volgens mij zit je dan namelijk al in de orde van grootte van circustenten en die hebben vaak wel palen
                (tenminste, bij ons houden de aluhallen op bij een breedte van 25~30 m)
                Heb weleens een Aluhal met een vrije overspanning van 50m gehad, dus het kan wel.

Over het inhangen van rigging:
                Altijd in overleg met de leverancier van de tent. Die zal je dan ook kunnen vertellen of je de oogmoeren/bouten mag belasten.
                De ene leverancier of tent is nou eenmaal de andere niet.
                Op dit moment hebben we een project waar we niets in een aluhal van Neptunes tenten mogen hangen, terwijl je toch vaak idd wel iets van 150 tot 250kg per spant mag bij andere leveranciers.
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

Ostra/Kokkie,

De leverancier van deze tent geeft idd 150kg per spant op, mits geen sneeuw...
                  tent is 30m breed, 45m lang, 6m hoog.
                  Geen palen in het midden....
                  Deze constructies een 'tent" noemen is eigenlijk lulkoek, wij noemen dit dan ook vaak een feesthal, dat sluit beter aan bij wat er geplaatst wordt, enige zeil is het dak, rest is dik en plastic tussenwanden.

Tenten oa van kuipers, MCair, de boer....Mag in de meeste modellen beperkt in worden gehesen.

Kokkie: Gebruiken jullie als ophanging het profiel in zo'n spant of een D-ring in een aanslagpunt?

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3148

Aan Ralph: lukt het niet om een steel of rondstrop tussen het metalen profiel en het tentzeil te vrotten?

Comment

• kokkie
                      • Nov 2003
                      • 1166

Originally posted by jurjen_barel
                      Aan Ralph: lukt het niet om een steel of rondstrop tussen het metalen profiel en het tentzeil te vrotten?

De zeilen zitten in de profielen van de spanten, dus er is geen mogelijkheid om er omheen te gaan, behalve dan de liggers tussen de spanten in, maar daarover is al vaak genoeg gesproken, dat zit met een paar blindklinknageltjes vast en is niet geschikt om iets aan te hangen.

Mijn favoriete methode is onze eigen tentbeugels die met een dikke stalen pen door het spant gaan in door de tentenbouwer niet gebruikte gaten.
                      Als tweede mogelijkheid de tentklem die in het profiel wordt vastgezet.
                      Daarna nog wat andere mogelijkheden, die minder netjes zijn of de oogbout/moer, maar het nadeel daarvan is dat nooit de haak van je handtakel past en ze vaak alleen in het midden zitten.
                      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

Hartelijk dank voor de reacties en het meedenken alvast,

De meeste nieuwe tenten hebben een zeil dat in de spanten wordt "geritst", daarmee is de mogelijkheid om een steel over het spant te leggen ( vrotten was het soms met recht!) verdwenen.
                        De tentzeilen sluiten nu mooi aan op het spant, geen lakkages meer, maar dus ook een aanslagmethode minder...

Aanslaan om de ligger die de spanten met elkaar verbind is een slechte keus, deze ligger is namelijk ontworpen vopor duw/trekkrachten, niet om horizontaal belast te worden met meer dan gewicht van de ligger zelf en het tentdoek.

De klemmen die in het profiel passen, die heb ik ooit eens besteld, bekenen en... geen WLL vermelding op aangetroffen en niet de mogelijkheid om er een paar stuk te trekken gehad.
                        Deze bedoel ik: Showtec Tent Clamp
                        Zijn er ook andere uitvoeringen/versies verkrijgbaar?

Nadeel is bij deze klemmen ook: waar ga ik mn takel aan hangen?!?
                        Gaf Kokkie ook al aan.

Niet gebruikte gaten...is soms een optie, maar kom ook genoeg spanten tegen waar geen ongebruikte gaten in zitten...voor die situaties zoek ik een oplossing
                        Last edited by moderator; 12-12-07, 19:30.

Comment

• Funmaker
                          • Jun 2006
                          • 922

Je kan mss zo een klem gebruiken die op een dubbele Ubalk past die je in sporthallen enzo aantreft... nu ben ik niet zo gewend met tenten zonder palen te gebruiken dus weet ik ook niet of ze daar van zo een U of T profiel gebruik maken...
                          als het niet zo is weet ik ook niet meteen een oplossing...

(vind momenteel niet meteen een prentje van zo een klem)
                          Hold on a second, relax and listen...

Comment

• CoenCo
                            • Feb 2005
                            • 230

Je kan natuurlijk een proefbelasting op zo'n showtec Clamp uitvoeren en daar zelf een certifaactje voor schrijven. Wie hebben dat eigenlijk al gedaan, en wat was het resultaat?
                            Overigens ben ik twee verschillende versies tegengekomen, beide van showtec en beide zonder SWL-vermelding:
                            *de ietwat goudkleurige met een enkele vastgelaste moer
                            *de blankstalen met daarin een strip gelast(2puntlasjes, wekt veel vertrouwen), daarin zitten ca 5 gaten getapt, met verschillende maten (m10, m12, m16 ofzo)

Twee dingen om op te letten bij beide clamps:
                            ** aandraaien: te vast=> onnodige krachten, te los=>kan verschuiven
                            ** De dopmoer op het andere uiteinde van de schroef: Deze raakt wel eens los. Maakt voor de klem zelf niet uit, maar zo'n moer komt best hard aan! => vastzetten met loctite, vervangen door Nylock moer, of elke keer vantevoren inspecteren.

Comment

• ostracized
                              • May 2002
                              • 214

zonder SWL kun je sowieso al bedenkingen bij krijgen dan

maar zou bijvoorbeeld de tentenbouwer waar je de spec's van krijgt je ook niet kunnen vertellen waar en waarmee je je takel aanslaat?
                              (...)

Comment

Working...