Artifold truss

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

Originally posted by EricvD
    Nu ben ik geen materiaalkundige, maar ik kan mij voorstellen dat de legering van zichzelf en ook door het hardingsproces vele malen brosser is dan de in de evenementen wereld gebruikelijke legering. Dit lijkt mij een serieus probleem.
    Kan ik je alleen maar in steunen: das zowat de rode draad door heel de cursus materialenleer... sterkere legering = brossere legering...

Comment

• artilan
      • Nov 2005
      • 1

koppelen

Beste Eric,

Bij gebrek aan contactgegevens even een reactie.

De belastingstabel gaat wel uit van gekoppelde trussen; de gemiddelde lengte is max. 4mtr. dus 20mtr. op de lijst is 5 trussen van 4mtr. met de ophangpunten max. 20mtr. uit elkaar.

Koppeling geschied met M10 x 70 moerbouten van 8.8 kwaliteit en ZB moeren (dit ivm de hoge afschuifspanning die ze moeten opvangen - we gebruiken deze ook in de huidige constructie met werkbruggen)

M.vr.gr. Robert Vriends

Comment

• CoenCo
        • Feb 2005
        • 230

Geld deze tabel ook voor de Folding variant van de truss? En hoeveel van die spacers/snappers/"verbindingsbuis met klauwen" dien je te plaatsen, en waar?
        Is er ook een tabel voor een enkele, dubbele, drie en viervoudige puntlast?

Ik kom deze truss nogal eens tegen, dus vandaar deze vragen.

m.v.gr
        Coen

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

de veiligheidsfactor waarmee gerekend wordt in de tabellen is 1,5 (normaal in de bouw/constructiewereld)

Bij het werken met truss in de antertainmentindustrie wordt in het algemeen een veiligheidsfactor van 5 aangehouden.
          Indien er mensen onder de constructie kunnen komen dan factor 10 aanhouden.
          Ga je personen op/in/aan de constructie toelaten dan factor 20.

Je moet dus nog wel even stevig afwaarderen op deze tabellen.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Poelmans
            • Feb 2004
            • 804

Originally posted by moderator
            de veiligheidsfactor waarmee gerekend wordt in de tabellen is 1,5 (normaal in de bouw/constructiewereld)
            Is het niet zo dat de veiligheid in de tabellen alleen betrekking heeft om materiaalveiligheid (en voor staal bijvoorbeeld 1,1 is), terwijl je op je lasten zelf een veiligheid van 1,35 (permanente last) of 1,5 (mobiele last) moet nemen?

Dit is de normale gang van zaken in de bouw, en ik vind het dus gek dat er al meteen een veiligheid van 1,5 voor mobiele lasten in de tabellen is opgenomen, aangezien we dan vrij conservatief gaan rekenen...

En die veiligheden van 5/10/15 kwamen (dacht ik) uit de machinebouw, omdat daar quasi je hele last versnelt/vertraagt, denk aan takelen...

Kan zijn dat ik het bij het foute eind heb hoor, maar als industrieel bouw was ik mij vragen aan het stellen met meteen de veiligheid op de lasten in de tabellen te zetten...

Groetjes

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Aan EricVD:
              Laten we ons eerst eens afvragen of die hoge sterkte van die 5000 legering, die ergens in dit topic wordt genoemd ook nog aanwezig is als er aan dat materiaal wordt gelast, rondom bij elke koppeling bijvoorbeeld.
              De meeste hoogwaardige (+ kunstmatig verouderde = warmtebehandeling ondergane) aluminiumlegeringen 'donderen in elkaar' zodra er weer aan gelast wordt.
              Ik weet van 6082 T6 dat die terug duikt van ~ 300 naar ~160 N/mm2.
              Nu even de echte specs van deze Artilan.
              (Ik ken ook het voorbeeld van een Franse truss-fabrikant die even (?) vergeten was om dit mee te nemen in zin berekeningen en belastingstabellen...).
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...