Artifold truss

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EricvD
    • Feb 2006
    • 21

Artifold truss

Hoi Allen,

Ik krijg binnenkort ongeveer 30 meter truss binnen van het merk "Artifold". Ik heb hier echt nog nooit van gehoord en ook google geeft niet thuis wanneer gezocht wordt naar dit merk truss.

Wie kent deze trussen en weet of en waar belastingstabellen verkrijgbaar zijn? De trussen lijken qua vormgeving het meest op een prolyte S52F truss.

Groeten,
    Eric
  • Joost van Ens
    • Jan 2001
    • 628

Je krijgt het binnen, ik zou zeggen haal de informatie bij de gene die het levert.

Comment

• EricvD
      • Feb 2006
      • 21

Hallo Joost,

Wellicht had ik erbij moeten vertellen dat het een overname van een complete set licht en geluid betreft waar deze trussen onderdeel van zijn. Er is in dit geval geen leverancier met kennis van zaken. Als dat wel zo was geweest had ik deze post natuurlijk ook niet geopend...

Eric

Comment

• kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

Blijft raar dat je iets koopt waarvan je niet weet of je er wat mee kan ...
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Joost van Ens
          • Jan 2001
          • 628

Dan weet je dus ook niet wat er met die trussen is gedaan enz. Wordt dus een beetje link verhaal. Blijf er bij dat degene van wie je het koopt hoort te weten wat het is enz. Zo niet, wat heeft hij dan in hemelsnaam met dat hele dure aluminium gedaan? En hoe heeft hij dan zijn berekeningen uitgevoerd?

raar.

Comment

• EricvD
            • Feb 2006
            • 21

Hallo,

Inmiddels heb ik wat verder gegoogled en alhoewel de artifold geen uitkomsten biedt doet artilan fold dat wel. Dit blijkt een truss gemaakt voor de bouwwereld om een afstand tussen 2 rolsteigers te overbruggen. Maximale overspanning 12m en 150kg/m maximale belasting. Leuk voor de schilder dus. Of voor een decoratief lampje op de bar.

Moderator, wat mij betreft kan deze post op slot.

Eric

Comment

• Joost van Ens
              • Jan 2001
              • 628

Ik ken mensen die het bij het alleen al noemen van de naam "artilan", spaans benouwd krijgen. Heb hier zelf nog ergens een officieel papiertje van deze fabrikant liggen voor hun 40 cm driehoekstruss. Hier staan zoveel fouten of onwaarheden in, dat je deze truss gewoon niet serieus wilt nemen. Ik zou met die van jou dan ook maar heel erg voorzichtig zijn.

Is die 150 kg trouwens een punt of een gelijkmatig verdeelde belasing? 150 kg in een span van 12 meter als punt belasting in het midden, kan nog best wel eens leuke getallen geven als gelijkmatig verdeeld maar dan op kortere overspanningen. (wel alles nog even door 2 delen he).

Joost

Comment

• neeltje
                • Apr 2003
                • 295

FF doorgoogelen: welkom bij artilan b.v.
                Het leven kan simpel zijn.
                "En Go"

Comment

• Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

Kijk naar hun website, zegt genoeg.
                  Zij maken geen truss voor ons werk.
                  Gebruik het daar dus ook niet voor.

Comment

• Joost van Ens
                    • Jan 2001
                    • 628

Maar dat hebben zi in het verleden wel gedaan! En toen hebben ze wat berekeningen uit de losse pols, als ik het zo zeggen mag, bij de trussen geleverd.

Comment

• Gerrit Hurkens
                      • Dec 2000
                      • 252

Als het bedrijf al evenementen truss levert, dan valt dit onder de zogenaamde custom truss. Het bedrijf is namelijk geen dedicated truss fabrikant maar een fabrikant van loopbrugsystemen.

ALS (en ik zeg als) de fabrikant al eens een trusje heeft geleverd dan zal dat gebaseerd zijn op de loopbrugtruss.

Ik heb het "dakgoot"loopbrugsysteem al eens pal voor mijn deur in actie gezien. Door de schuine staanders wordt het systeem tegen de gevel aangeklemd . Een andere borging is er niet volgens mij.

Kan het niet zo zijn dat ze van de loopbrug, simpelweg de platen en de hekken afgehaald hebben en dat hebben gebruikt als truss(in het kader van 't ziet er toch hetzelfde uit)?

Heb je al eens naar het trussje zelf gekeken. Je moet toch weten wat je koopt of niet?
                      \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

Comment

• Joost van Ens
                        • Jan 2001
                        • 628

Gerrit, ik durf je te garanderen dat artilan heel wat trussen heeft gemaakt in het verleden, misschien zelfs wel voordat ze begonnen met het steigerwerk. Ik weet dat ondermeer mouse music tot voor enige jaren terug regelmatig zo niet altijd artilan gebruikte, spul was volgens mij ook verkrijgbaar bij Lucas Bakker. en dat tabelletje wat ik heb liggen gaat echt over destijds gefabriceerde serie truss.

Joost

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Ik mag Joost hierin zeker bijvallen.
                          Ik weet dat we bij de Sterrenshow (1984(?) "hele bergen" Artilan 57cm driehoektruss gebruikten van Focus Lights.
                          En dat begin 80-er jaren Artilan een heel groot marktaandeel had van de truss gemaakt in Nederland - mijn schatting zou zijn pakweg 60%. Dan had je nog Altrex truss (ja ja ook al een steigerbouwer met van die dunwandige colablikjesbuizen) met pakweg 20%. En de rest ging naar / kwam van "hobby&fantasy. Ik heb nog geklommen in de uit aluminium hoeklijn gemaakte (gepopte!!) truss van de Earring - die meen ik bij Flashlight vandaan kwam. Bij Flash hadden ze trouwens destijds ook een forse partij "Zig-Zag" folding truss - dat kwam dan weer van een andere (Engelse) rolsteigerbouwer. En een paar jaar later had de Geliekmoaker (~Normaal) vouwtrussen die waren gemaakt uit veel zwaardere - maar ook veel degelijkere Layher (YES: steigerbouwer!) alu-vakwerkliggers. Bij Layher konder ze rekenen. Bij Artilan was het enige (echte) rekenwerk te vinden op de factuur. En juist dat gebrek aan ontwikkeling, en info over de technische gegevens en belastbaarheid heeft ze die marktpositie weer laten verliezen.
                          Bij bedrijven als Prolyte en Eurotruss begrepen ze heel goed dat het niet alleen maar aankomt om (vooral goedkoop) alumininium aan elkaar te bakken.
                          En daar konden de steigerbreiers al gauw niet meer tegenop.
                          Mijn advies over zulke oude Artilan-'truss':
                          1) Als sierobject tegen een gevel vastbouten en NOOIT meer aanraken. Of 2) even een ritje langs de krater van een vulkaan op IJsland (Vlupjaynakiotetpotle) of Sicilie (Etna) en dan: bloeps! weg ermee.
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• EricvD
                            • Feb 2006
                            • 21

Hallo Allen,

Inmiddels heb ik de trussen binnen en heb ik er ook wat foto's van kunnen maken.

foto 1

Zoals je wellicht kunt zien bestaat de set uit een deel of 40 van de artilan truss in zowel opvouwbaar als niet opvouwbaar type. Helaas is er niet al te goed omgesprongen met de truss aangezien het geheel op een dak ligt en alle tape, tie-wrap en andere rommel nog op de trussen zit.

foto 2

Bij de opvouwbare truss wordt de driehoek gemaakt van 2 laddertrussen door -in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Prolyte S52F- gebruik te maken van lossen buizen met een klauw aan beide zijden ipv een scharnier.

foto 3

De koppeling van de diverse trussen wordt gemaakt door middel van bouten en moeren.

Ook heb ik afgelopen week een half uurtje met de mensen van Artilan aan de telefoon gehangen. Ik was natuurlijk inmiddels wel benieuwd naar wat zij te melden hadden.

Het bedrijf maakt aluminium constructies voor de bouw. Voor de evenementen wereld gebeurd nagenoeg niets meer. Wat wel mooi is, is dat de belastingstabellen (en de factuur...) van deze trussen na wat zoekwerk (trussen zijn uit 1989) uit de kast werden gehaald en direct naar mij gefaxed werden.

Onderstaand is een scan van één van de pagina's:

Dit is de belastingstabel zoals gegeven voor de starre (niet opvouwbare) truss van 57x57x57 cm.

Als deze tabellen waar zijn (ik zie geen reden waarom niet) dan is het een truss die nog prima te gebruiken is. In ieder geval is het geen reden om een ticket naar Vlupjaynakiotetpotle danwel Sicilië te boeken. Wat er in de tabellen niet bij staat is wat de gevolgen zijn van het koppelen van de trussen met bouten voor de sterkte en stijfheid van de constructie. Zo te zien gaat de berekening uit van een niet-onderbroken truss.

Ook heb ik gevraagd hoe het nu zit met het nogal lichte gewicht (3,5kg/m) van de truss (t.o.v. bijvoorbeeld prolyte). Als reden werd gegeven dat de trussen gemaakt zijn van een totaal andere legering en met ander fabricage proces ("langsnaad gelaste rondgewalst en gehard plaatmateriaal van aluminium legering uit de 5000 serie") ipv de 6082 legering van prolyte.

Wat zoekwerk leert dat de treksterkte van een legering uit de 5000 serie idd een factor hoger ligt dan de 6082 legering. Wellicht is de 1,6mm (colablikjesbuizen... zie post hierboven) dikte dan ook voldoende voor de opgegeven toegestane belastingen. Nu ben ik geen materiaalkundige, maar ik kan mij voorstellen dat de legering van zichzelf en ook door het hardingsproces vele malen brosser is dan de in de evenementen wereld gebruikelijke legering. Dit lijkt mij een serieus probleem.

Zelf zou ik voor "on the road" om vele redenen de Artilan trussen nooit gebruiken, maar ik kan me voorstellen dat voor een vaste installatie deze trussen wel prima te gebruiken zijn. In ieder geval leek mij dit stukje informatie voor dit forum wel nuttig.
                            Last edited by EricvD; 09-06-07, 13:04.

Comment

• Funmaker
                              • Jun 2006
                              • 922

never mind
                              Last edited by Funmaker; 09-06-07, 14:10.
                              Hold on a second, relax and listen...

Comment

Working...