doek aan vierante truss, hoe?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Bedankt voor je inhoudelijke reactie sparky, deelname aan het forum is een voorrecht, geen recht. Het staat je derhalve vrij om niet deel te nemen, of niet te lezen. Lijkt me geen moeilijke keuze als je je ergens zo aan irriteert.

BOT aub, rest mag via de mail.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• ruurd
      • Sep 2005
      • 95

Om even een verhelderende conclusie te geven:

Halo gaat wat sneller uit van vooroordelen. (door uit te gaan van een waarschijnlijk truss type)

Rinus daarintegen wil eerst wat meer (belangrijke) dingen helder hebben voordat hij een uitspraak doet. Lijkt me een zeer gezonde zaak.

Het zou ook een beetje lullig zijn dat je een advies geeft wat achteraf helemaal niet blijkt te kloppen omdat er te weinig gegevens bekend zijn.

Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat je elkaars uitspraken moet respecteren en met goed onderbouwde argumenten "van tafel moet vegen".

Helemaal op fora is het nadeel dat "een tikkie ironische stijl" al snel als een nogal zwaar, lullig kritiek verhaal opgevangen wordt.

Moraal van het verhaal:

1. Rinus heeft gelijk als het gaat om het geven van een goed advies (want daar help je de topic starter juist mee).
      2. Daarintegen moet je elkaar uitspraken respecteren en op een genuanceerde en onderbouwde manier van tafel vegen.

Comment

• Halo
        • Nov 2005
        • 178

nouja misschien denk ik er te makkelijk over hoor maar volgens mij is een doek vrijwel nooit zo zwaar dat een 30cm vierkant truss van welk merk dan ook dit niet aan 1 kant zou kunnen dragen, ik denk dat het allemaal een beetje te theoretisch wordt.
        maargoed rinus heeft de kennis dus laat hem zijn berekeningen er maar op loslaten, vind alleen de toon waarop een beetje jammer.
        steel verstandig...........................jat een appel!
        fietsen is gezond.....................eet meer fietsen!

MARkeTINg light.............nee dank u liever ROBE!

Comment

• ralph zoetermeer
          • Dec 2006
          • 9

ok, vond dit forum een beetje de verkeerde kant uit gaan maar gelood dat nu de discussie weer serrieus is..

het gaat om een 30 meter overspanning met zoals duidelijk mag zijn aan 3 takels (midden en 1 mtr uit de kant) Het betreft doek van 350 gram per m3 (voor de duidelijkheid 4 mtr hoog) en de gebruikte truss is eurotruss fd 34.

De truss is dus alleen bedoeld om het doekje om hoog te houden.

alternatief voor de vierkante truss zou de laddertruss kunenn zijn, de fd 32, eventueel met een takel meer

Rinus, aan jou het verzoek om uitleg te geven over wat wij met z'n allen over het hoofd zien

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5946

Nou, daar is geen rinus voor nodig...

Welke fabrikant levert je de specificaties voor 30m doorgaande ligger truss met twee hoofdbuizen?

Jij gaat het ophangen, aan jou de vraag: wat is de balsting van het middelste takelpunt?

Wat weegt je doek?

Denk dat het aantrekkelijker is om 1 takeltje meer te gebruiken en 2x 15meter overspaning te maken...

Dit forum gaat alle kanten op, het is maar net hoe serieus de insteek is

Comment

• ralph zoetermeer
              • Dec 2006
              • 9

belastingstabellen hebben we. gewicht is geen probleem voor 3 takels, ook de overspanning niet. Gaat mij er om dat als ik de doek aan één buis knoop dat de truss uitzakt. kan dit kwaad? kan ik dit voorkomen door de steels op een bepaalde manier te knopen?

Comment

• m wingelaar
                • Jan 2007
                • 2

hey ralph
                je kunt er lang en kort over praten
                maar als jij 30 meter truss aan 3 puntjes hangt en daar een doekje in wil knopen
                moet dat geen probleem zijn
                en als ie niet moet kantelen hoef je eigenlijk alleen je oppicksteels aan de kant met je doekje een chokeje geven
                of tewel 1x xtra om je trussbuis slaan
                als het dan hangt en niet recht hangt even onder t punt je truss optillen
                choke beetje verdraaien en dan komt t allemaal goed gr. martijn

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Originally posted by ralph zoetermeer
                  de steels op een bepaalde manier te knopen?
                  Wat heb je aan belastingstabellen als je niet eens weet dat je steels niet mag knopen?

en

die "wyseguy" van een meneer wingelaar moet nog even
                  in zijn rigging-woordenboekje het verschil opzoeken
                  tussen een "choke" en een "wrap".
                  En als ie dan toch bezig is, doe ook maar meteen
                  een "basket", een "hitch" en een "knot".
                  Wij wachten allen in spanning op de uitkomst.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• CoenCo
                    • Feb 2005
                    • 230

Gaan we dan:
                    De eurotruss load-calculatorEuroTruss, Aluminium trussing systems geeft voor FD34 en een overspanning van 14mtr (30/2-1) een UDL van 36kg/m.
                    Als we van een worst-case scenario uitgaan zitten we op:
                    *** een Vochtig doek van 2kg/m^2*4mtr hoog => 8kg/m. Het gewicht van de haken is hierbij verwaarloosbaar.
                    Eurotruss stopt geen interne en eind-diagonalen in zijn vierkante truss, en daarvoor geldt (en dus ook alle imitaties daarvan) dat het sterkteverlies 50% kan bedragen, en mogelijk zelf meer.
                    ***Ik heb geleerd om de belastingen in de belastingtabellen altijd door 2 te delen.

==> 36kg/m / 2 (standaard verdubbelde vf) / 2 (scheefhangen) = 9 kg/m

9 > 8 dus toegestaan. Scheefhangen is ugly, oplossingen hiervoor zijn aangedragen.

Maar nu komt ie:
                    op 8 dec stel je een vraag
                    op 29dec geef je de informatie om die vraag te beantwoorden.
                    Waarom?? 90% van de frustratie van mensen hier is er vanwege onvoldoende informatie bij vragen. De een is een pietje precies (we all know who that is) en de rest is eigenlijk nogal laks. Hoe dan ook, succes, en laat ons weten hoe het gegaan is.
                    Last edited by CoenCo; 09-01-07, 01:23.

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

Als tijd een issue is bij de vraagstelling, dan doe je er verstandig van hier geen vragen te stellen die deze tijdslimiet in zich hebben. Commercieel gezien is het dan verstandiger om een rigger in te huiren, hem te betalen voor zijn expertise en je klus af te ronden.

Beginsel van een forum is niet: ik stel een vraag en ik krijg een antwoolrd.

Hoe het wel werkt:
                      Je kunt en een vraag neerleggen en daar reageren anderen op.

Meer is het niet!

Comment

Working...