doek aan vierante truss, hoe?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ralph zoetermeer
    • Dec 2006
    • 9

doek aan vierante truss, hoe?

wij gaan binnenkort een truss van circa 30 m de lucht in hijsen om ene doek aan te hangen. Berekeningen zijn gemaakt.

Nu gaan we werken met vierkante truss. Hoe verkomen we dat de truss wil gaan kantelen als we de doek aan één buis hangen?
  • eddie
    • Nov 2004
    • 169

hallo, als die truss op de juiste manier bevestigd wordt kan dit toch geen
    probleem zijn , en is dit hetzelfde als met driehoektruss
    mvg eddie

Comment

• ostracized
      • May 2002
      • 214

idd, de truss zal de neiging hebben te gaan kantelen naar de kant waar de doeken hangen. je kunt de haken/knopen natuurlijk om-en-om doen aan de onderste buizen maar of dit mooi is, is een tweede. Is het zo'n probleem als de truss een stukje kantelt dan? geen mens die t ziet denk ik?

gr Otto
      (...)

Comment

• Halo
        • Nov 2005
        • 178

lekker laten kantelen ! maakt niks uit, en als je dat niet mooi vind staan maak je je steels gewoon een klein beetje asymetrisch vast zodat de truss leeg scheef hangt en met doek erin wel recht hangt
        steel verstandig...........................jat een appel!
        fietsen is gezond.....................eet meer fietsen!

MARkeTINg light.............nee dank u liever ROBE!

Comment

• ralph zoetermeer
          • Dec 2006
          • 9

duidelijk

duidelijk. bedankt voor de reacties

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Originally posted by ralph zoetermeer
            wij gaan binnenkort een truss van circa 30 m de lucht in hijsen om ene doek aan te hangen.
            30m (?)
            30m lang? 30m hoog? 30m cirkel-omtrek? 30m cirkel-diameter?
            Truss .......... merk en type?
            Hangt er naast het aangehaalde doek verder nog wat op in of aan?
            En wat mag dat dan wel wegen?
            Lekker duidelijke info.........

Berekeningen zijn gemaakt.
            Daar ben ik dan wel rete-nieuwsgierig naar....
            want als je alles hebt berekend, waarom dan nog deze vraag op het forum? En waarom dan niet wat meer heldere info aan wat er wel en wat er (nog) NIET is berekend........

Nu gaan we werken met vierkante truss. Hoe voorkomen we dat de truss wil gaan kantelen als we de doek aan één buis hangen?
            Je doelt op dubbele buiging?
            De spanningsgrens daarvan kan de fabrikant je gewoon opgeven, maar is dus erg afhankelijk van de resultanten van ALLE belastingscombinaties.

EN de posting hiervoor (van Halo) moet je gewoon direct vergeten.
            Die heeft kennelijk geen idee waar hij het over heeft.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Halo
              • Nov 2005
              • 178

waarom nou gelijk weer die toon, je bekijkt alles wel erg theoretisch, als hij zegt 30 meter vierkante truss met een doek eraan en verder niks ga ik gewoon uit van 30 rechte meters H30V truss of iets soortgelijks met een doekje eraan, die doek zul je toch aan een van de 2 kanten moeten hangen om het doek mooi vlak te houden.
              dus dan gaat de truss iets scheefhangen (lijkt me geen probleem toch?) en als hij dat een probleem vind kan hij de steels waarmee de truss aan de takens zit iets draaien om dat weer recht te zetten.
              er hangt alleen een doekje in want als er meer inhangt had hij het er vast wel bijverteld en je gaat mij niet vertellen dat een trussje naar beneden komt als je de steels iets draait met alleen de belasting van een doekje erin.

leuk hoor al die theorie maar soms draaf je toch een beetje door wat mij betreft (en ja brand me hierom maar weer af in dit geval zal t me allemaal wat)

Comment

• Kilian
                • Dec 2005
                • 179

Heb weleens gezien dat hem de trus als het ware 1/8-ste gekanteld heeft gehangen. Dus met een hoek naar beneden. Rinus, kan/wil jij daar iets zinnigs over zeggen, ik vraag me af wat het doet met je truss, mag en kan dat?

Illustratie:

in plaats van :
                o---o
                | |
                0---o

Dus
                o
                / \
                o o
                \ /
                o

Comment

• Mark-LED
                  • May 2004
                  • 822

Zou step truss dan geen betere optie zijn?

Comment

• Joost van Ens
                    • Jan 2001
                    • 628

Originally posted by Melo-G
                    Zou step truss dan geen betere optie zijn?
                    Dit is dus echt een opmerking die kant of wal raakt en waar je heel snel erg misselijk van wordt Ik zou Melo G dan ook aan willen raden om eerst eens wat belastingstabellen van step truss te gaan lezen en intrepeteren voordat je dit soort onzinnige uitspraken op een forum doet.

Joost

Comment

• deurklink

Originally posted by Joost van Ens
                      Dit is dus echt een opmerking die kant of wal raakt en waar je heel snel erg misselijk van wordt Ik zou Melo G dan ook aan willen raden om eerst eens wat belastingstabellen van step truss te gaan lezen en intrepeteren voordat je dit soort onzinnige uitspraken op een forum doet.

Joost
                      Euhm hoe zwaar is dat doekje dan :P?! een trek in het theater is ook niet vierkant maar kan ook nog wel "aardig" wat kilograms hebben! Of ik raak ik nu ook kant noch wal en heb ik wat gemist in het verhaal en ligt het eraan dat we uit beide toevallig uit het oosten komen

Comment

• Mark-LED
                        • May 2004
                        • 822

Originally posted by Joost van Ens

Joost
                        Als ik logisch na ga denken, en denk aan een overspan van 30 meter, heb je sowieso meerdere hijspunten, anders kan je nooit 30 meter fatsoenlijk hijssen.

Als je als voorbeeld X30V van Prolyte pakt en dat op eerder genoemde (45 graden draaien) manier hijst, dan kom het geheel dus in ruit-vorm te hangen ipv vierkant-vorm. Met step-truss voorkom je dat dus.

Het enige wat dan niet 'gezond' is, is dat je step-truss wat minder horizontale stevigheid heeft, wat de X30V wel heeft. Hij kan dus gaan 'slingeren'.

Dus ja, misschien niet voldoende uitleg van mijn kant, of niet goed lezen van jouw kant, wie zal het zeggen.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Dank je wel Kilian,

voor het 'vertalen' van het omslachtige beschreven probleem uit het topic.
                          En gelukkig weten we nu via Halo dat vierkante truss alleen maar Prolyte H30V kan zijn....
                          (Leuk voor al die mensen die Eurotruss, Milos, Interal, Global, StageTools, Slick, Tomcat enz enz. hebben - hebben ze dan toch het verkeerde merk en type gekocht?)
                          Halo zegt zeker ook dat als je een auto hebt, dat die alleen maar uit Duitsland kunnen komen...? Nou om hem meteen maar uit de dromen te helpen. Mijn VW komt uit Portugal!

Back on topic:
                          Wat zijn dan de berekeningen?
                          Wat weegt dat doek?
                          Wat zijn de overspanningen?
                          En
                          Waarom weet degene die dit allemaal zo goed berekend heeft, het antwoord dan niet op deze vraag?
                          Of was hij niet in staat om even de truss-fabrikant te bellen en de vraag daar neer te leggen.

Mijn gegevens voor wat betreft een vierkante truss in ruitvorm ophangen:
                          Prolyte verliest ca. 40% van zijn sterkte, en voor de meeste "copien, imitaties, afgeleiden en geinspireerden" zal dat ook gelden.
                          Let wel dat zijn dan truss-typen met INTERNE DIAGONALEN in de kopse kanten en binnen de lengte, gewoonlijk op onderlinge afstanden van ca. 2m of minder.

Eurotruss stopt geen interne en eind-diagonalen in zijn vierkante truss, en daarvoor geldt (en dus ook alle imitaties daarvan) dat het sterkteverlies 50% kan bedragen, en mogelijk zelf meer. Ik heb op een aaantal klussen dit soort truss gemonteerd die daarvoor al één of meer mm "uit het lood" was geraakt. Ze erg gevoelig voor excentrische belastingen (en ook ruitvorm-ophanging!) en helemaal K*T om daarna nog goed aan elkaar te monteren.

Maar goed. ralph z weet vast wel wat voor truss hij heeft. Volgens halo is de kans zelfs 100% dat het H30V is. Die weet niet eens dat er andere merken en types bestaan.
                          Prolyte mag wel gaan uitkijken voor de NMA (Nederlandse Mededingings Autoriteit).
                          Last edited by rinus bakker; 09-12-06, 20:16.

Comment

• Halo
                            • Nov 2005
                            • 178

leuk die ironische toon hoor rinus maare dit stond er:

H30V truss of iets soortgelijks !!!!!!!!!

dus prolite H30V of iets soortgelijks van een ander merk en dat begreep je best.

en dan erbij had ik het niet over ophangen als een ruit maar ik had het over het draaien van de steels waarmee de truss in takels hangt waardoor de truss juis weer precies rechthangt als de doek erin geknoopt zit.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Een beetje "rechtrichten"met de steels en dat is het dan....?
                              alle belasting aan maar 1 kant maakt dan dus helemaal niks uit?

De lading (containers) van een schip alleen maar aan stuurboord ?
                              De cargo in een vrachtvliegtuig maar alleen langs 1 zijde?

En er is naast "soortgelijks aan Prolyte ("lite"? Hola?) H30V
                              dus wel degelijk iets anders dan "soortgelijks" daaraan
                              ook al zijn ze misschien wel 30cm vierkant.

Comment

Working...