vraagje over load sharing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pjv
    • Oct 2006
    • 11

hoi rinus,

tja, das dan jammer, want ik weet het al typend echt niet beter uit te leggen.
    goeie dag gewenst overigens en misschien tot een volgende keer,

pjv

Comment

• SpaceyDeeJ
      • Sep 2001
      • 876

Ik denk het verhaal een beetje te begrijpen, wat ik echte NIET begrijp, is het feit, als je 6 punten hebt waar je aan kunt hijsen, waarom neem je dan 12 takels ? (of is dat een kwestie van bezuiniging om maar geen andere takels te hoeven inhuren ? )

Daarnaast, zeg je dat het scherm 4800 kg totaal weegt.
      Je neemt 12 * 0,5 tons takels (dus 6 ton totaal )

Mis ik dan ergens iets over wll/ dubbele wll, dus in feite 9,6 ton ?
      Last edited by SpaceyDeeJ; 08-10-06, 00:41.
      cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• pjv
        • Oct 2006
        • 11

Hoi Deej,

Onze half tonners hebben een hogere snelheid dan onze 1 tonners,
        aangezien we de snelheid hier nodig hebben, is er gekozen voor 12 half tonners,

Onze takels hebben zelf al een hogere veiligheids factor, dus hoeven we niet te reduceren.
        groeten,
        pjv

Comment

• SpaceyDeeJ
          • Sep 2001
          • 876

uhm,

en dus hoeven we niet te reduceren ? Vind je het heel raar dat ik hier even van sta te kijken qua antwoord ?
          cheers,

DeeJ

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

Klinkt allemaal heel spannend. Zeker het gedeelte: "we hebben de snelheid nodig." Daar maak ik uit op dat jullie er ook changementen mee doen. Heb je ook enig idee hoe het met de dynamische lasten zit?

Ook is het zo dat bij een gelijkmatige belasting van de bumper (wat met een rechthoekige vidiwall zo is) de last niet gelijkmatig over jou hijspunten wordt verdeeld. Jou setjes van 2 halftonners hijsen dus niet allemaal 4100:6=684kg, maar de last zal ongeveer verdeeld zijn als:

410(10%)-1025(25%)-820(20%)-820(20%)-1025(25%)-410(10%)

Dit is even uit de losse pols, want het tabelletje wat ik opzocht ging niet verder dan 5 punten en dat hoop ik ook voor je, want als dit klopt ben je toch op 2 punten aardig aan het overbelasten en op 2 punten zit je aardig aan de max.
            Dit is toch schematisch het systeem zoals jullie het gebruiken?

[code] T T T T T T T T T T T T 12x Takel 0,5ton
            | | | | | | | | | | | |
            P P P P P P 6x Pully om met 2 takels te koppelen
            | | | | | |
            -X-----X-----X-----X-----X-----X- BUMPER met 6 hijspunten
            V I D I W A L L[/code]
            Hijsen aan 1 motor is simpel en 2 is ook nog wel te begrijpen, maar vanaf 3 hijspunten moet je gewoon echt gaan nadenken over hoe het gewicht zich verdeeld over de hijspunten.
            Last edited by kokkie; 08-10-06, 14:06. Reason: Gewichten aangepast
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Originally posted by pjv
              hoi rinus,
              tja, das dan jammer, want ik weet het al typend echt niet beter uit te leggen.
              goeie dag gewenst overigens en misschien tot een volgende keer,
              pjv
              Dat je het dan aan kokkie overlaat om dat uitleggen al typend te proberen, is deste erger.
              voor kokkie dus complimenten!,
              en verder ook een goeie dag gewenst en hopelijk nog vele daarna.

En die volgende keer misschien wat meer moeite doen om een vraag
              in een keer goed te stellen ...
              of na 't stellen ervan hem beter toe te lichten.

Want
              als kokkie het een en ander juist interpreteert, hangt die vidiwall aan één stalen 'balk' [dus een statisch onbepaalde doorgaande ligger].
              En uit zijn antwoord blijkt dan dat je behoorlijk gelijk hebt met jouw probleem, maar dat dit een zeer voorspelbare situatie is.
              Maar goed dat de ArbeidsInspectie niet te vaak bij jullie langs komt.
              Het overbelasten van hijswerktuigen (600kg op een 0,5 tonner!) is beboetbaar met iets van € 3000.
              Je zit niet eens zo ver af van de overlastbegrenzing van ca. 1,25x nominaal door de slipkoppeling....(1,25 x 500 = 625kg!).
              Bedoel je met 'inverted' takels soms ook 'motor down'? Vergeet niet dat er dan nog eens een extra kilotje of 40 aan eigengewicht van motorhuis+ketting in die krachtketen gehesen moet worden.
              Een klein hijsfoutje of een slecht afgestelde takel en er ontstaat een "kettingreactie" met fatale gevolgen.

Het is te hopen dat jullie inderdaad takels met verhoogde ingebouwde veiligheid hebben - al geloof ik dat niet zo 123. Je laat ook hier weer na om details (merk en type) te noemen.
              Overigens is het verplicht om vooraf te zorgen voor het maken van een hijsplan + berekeningen - wanneer 1 last met meerdere werktuigen wordt gehesen. Het nalaten hiervan is ook beboetbaar met een bedrag van boven de € 1000.
              Binnen jullie companie is het broodnodig om meer hijskennis te vergaren.
              Want elke mogelijke schade (wat kost zo'n vidiwalletje nou helemaal?)
              of potentiele boete kost vele malen meer dan het volgen van een cursus op dit gebied.
              Suc6
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

Ik zie net dat ik een foutje gemaakt heb en 700 kg teveel heb genomen voor de vidiwall, dat scheelt alweer het een en ander.
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

Ben ik de enige die kneiterbenieuwd is naar een plaatje van de situatie?
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

Originally posted by moderator
                    Ben ik de enige die kneiterbenieuwd is naar een plaatje van de situatie?
                    Nee hoor, ikke ook

Paul
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• pjv
                      • Oct 2006
                      • 11

Rinus,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje lastig vind om je te antwoorden.
                      Ik heb geprobeerd een vriendelijk vraag te stellen over een situatie (twee takels met een pully) die in theorie zou moeten opleveren dat beide takels gelijkmatig belast worden. Practisch gezien lijkt dit echter niet te gebeuren, en daar kwam dan ook mijn vraag vandaan. Ik heb mijn best gedaan om de situatie goed uit te leggen en ga er maar vanuit dat ik dat niet 100 procent correct heb gedaan, hiervoor excuses.

De takels zijn niet overbelast geweest. De situatie beschreven door kokkie was bijna correct, echter de bumpers zorgden ervoor dat het ging om zes onafhankelijke punten binnen een vidiwall.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vreemd vind dat ik, en het bedrijf waarvoor ik werk dan worden aangevallen alszijnde nono’s die niet wetend waar we het over hebben en onverantwoorde risico’s nemen. Dit in een branche waar veiligheid van en voor mensen zeer belangrijk is. (ook al weten we dat er nog veel valt te verbeteren)

Ik kan gelukkig medelen dat alles goed gegaan is, de vidiwall heeft zijn werk gedaan, en onze takels ook. Voor mij zou dit dan ook het einde van de discussie kunnen zijn, maar dat zou dan weer olie op het vuur gooien zijn, omdat dit een ernstig kortzichtige manier van werken en denken is.

Mijn vraag zal ik dan maar weer herhalen, heft iemand een idée waarom twee takels (van een punt) verschillend belast lijken te zijn in een situatie waarin ze theoretisch gelijk belast zouden worden.

Foto’s lukt niet meer, want het klusje is voorbij.

Met vriendelijke groet,

pjv

Comment

• SpaceyDeeJ
                        • Sep 2001
                        • 876

Geen foto's meer ?
                        jammer, want van zo;n heftige productie met specifieke wensen had ik op zijn minst een compleet album verwacht !
                        cheers,

DeeJ

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Wel volharden in een vraag waarop geen verdere toelichting wordt gegeven?
                          Vriendelijk vragen is nog iets heel anders dan duidelijk vragen....

Het zijn dus onafhankelijk opgehangen bumpers?
                          Zijn de vidiwall-modules per bumper dan ook van elkaar onafhankelijk?
                          Ik heb de indruk dat die tot één geheel worden samengebouwd en dus er weer een statisch onbepaalde liggerbelasting ontstaat, waarbij de 'bumpers' een voor mij nu volkomen onduidelijke rol vervullen.....

Maar je blijft wel volharden in de vraag, terwijl je tevens blijft volhouden dat er van overbelasting geen sprake geweest kan zijn....
                          Dat is een beetje een vorm van aan de ene kant doen of je alles wel weet, en aan de andere kant blijft zitten piekeren over:
                          "waarom twee takels (van een punt) verschillend belast lijken te zijn in een situatie waarin ze theoretisch gelijk belast zouden worden"
                          Wat is jouw theorie dan en wat is jouw werkelijk (gemeten?) 'lijkende' praktijk?
                          Geen foto, schema of tekening kan er wat jou betreft bij (of af)?
                          Dat moet een ander maar doen?

Dit verhaal is (en blijft dus kennelijk) zo cryptisch dat hier nooit een fatsoenlijk antwoord op te geven zal zijn.

En je wilt dus ook niet de moeite nemen om iemand op te sporen die wel foto's van de klus heeft gemaakt?
                          Arrogantie past alleen degenen die het arrogante gedrag ook waar kunnen maken. En dus niks te vragen hebben.
                          Daarom hoop ik dat er een andere helderziende dan kokkie opstaat, want zelfs zijn heldhaftige poging was dus niet correct.
                          Op allerlei andere vragen ga je ook al niet in... overgedimensioneerde takels? .... merk? type?

Wat verwacht je nou eigenlijk van de mensen hier op dit forum als je zelf meteen de kont tegen de krib gooit, omdat je niet in een keer het "vereiste" antwoord krijgt?
                          Let op!
                          mot met een mod = het topic op slot!
                          Dus ik laat dit nog even een week of twee open om je een (tweede) herkansing te gunnen.
                          Maar dan wel met echte gegevens en geen Jomanda gezwatel.
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• RWE
                            • Jul 2006
                            • 26

[QUOTE=kokkie]Klinkt allemaal heel spannend. Zeker het gedeelte: "we hebben de snelheid nodig." Daar maak ik uit op dat jullie er ook changementen mee doen. Heb je ook enig idee hoe het met de dynamische lasten zit?

@ kokkie ja pietje zat met brommers ergens aan de andere kant van de sloot iets met MTV geloof ik

@ pjv stuur mij ff schetsje of tekening rekenen we het ff door en geven we een goede verklaring voor de afwijkende belastingen, heb het zelf al vaker gehad met vidiwalls ed

Comment

• kokkie
                              • Nov 2003
                              • 1166

@RWE tja, dat wist ik toen nog niet, maar na die post hebben we al contact gehad. De rest hoor ik binnenkort wel.

Comment

• Gerrit Hurkens
                                • Dec 2000
                                • 252

De vraag om een situatiefoto/schets is in mijn ogen ook zeer terecht.
                                Je kettingen hangen bv wel netjes 50cm uit elkaar, maar als takels iets uit het midden hangen tov het te hijsen punt, krijg je een toch weer andere krachtverdeling op je bumpers.
                                En een Vidi wall heeft ook kabels? Hingen ze aan 1 kant niet verder door dan de andere?? of alles 1 kant?
                                \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

Comment

Working...