vraagje over load sharing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pjv
    • Oct 2006
    • 11

vraagje over load sharing

Hallo,

we hebben hier 6 1 tons punten gemaakt voor een vidi wall met twaalf half tons takels,
    nou lezen we onze load cells uit en merken we dat er een verschil is tussen de twee takels qua load...
    in theorie zou dit niet moeten kunnen omdat er tussen de twee haken een steel zit waaraan een pully is bevestigt die op zijn beurt weer vast zit aan de bumper van de vidi wall. leuke constructie, moest ivm snelheid van bewegen,
    maar de load lijkt per takel van een set niet gelijk te zijn.
    iemand ideeen?

later,

pjv
    Last edited by pjv; 04-10-06, 01:39.
  • hobbyma
    • Oct 2006
    • 6

Hoi pjv,

klinkt als een leuke vidi wall.

Klinkt als een perfecte manier om van 2 half tonners een 1 tons takel punt te maken. In theorie moeten de half tonners op deze manier ook echt de load eerlijk verdelen. Moet eerlijk zeggen dat ik niet zou weten wat er fout zit. De pully (zal wel een serieuze zijn) functioneerd goed? al denk ik dat met zo'n gewicht de steel ook wel glijd als de pully niet draait, hangt natuurlijk ook weer van de diameter van de pully af. Heb je de mogelijkheid foto's van de situatie te sturen...

laterz

Comment

• CoenCo
      • Feb 2005
      • 230

Hangen alle kettingen van de takels recht?
      Komt de pully precies in het midden van de 2 takels uit?
      Zijn de loadcells gecalibreerd? wissel ze eens om, misschien is het gewoon een meetfout.

Ik ben benieuwd naar foto's van dit geheel.

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

we praten hier toch wel over gewicht he??

niet dat er een dicussie op gang komt die uiteindelijk om 250 gram blijkt te gaan.. :-D
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• pjv
          • Oct 2006
          • 11

Originally posted by Upgrading your system
          we praten hier toch wel over gewicht he??

niet dat er een dicussie op gang komt die uiteindelijk om 250 gram blijkt te gaan.. :-D
          we hebben het hier over een vidi wall, ongeveer 4100 kilo...kwalificeert dat als een beetje gewicht?

Comment

• hobbyma
            • Oct 2006
            • 6

lekker gelezen

hallo upgrading your system heb je het stukje uberhaupt wel gelezen..

1e regel: we hebben hier 6 1 tons punten gemaakt voor een vidi wall met twaalf half tons takels.....

Maarre pjv hoe staat het met foto's

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

Beste mannen,

ik heb dit stukje natuurlijk gelezen, en begrijp ook wel dat het niet gaat om een object van 250 gram.

mijn vraag was dan ook gericht op het verschil dat de loadcell's aangaven.
              als dit gaat om een kilo bij wijze van spreken, denk ik niet dat het reden tot paniek is..

daar ging het even om. als er hier nu een ellelange discussie uitbreekt over
              de wijze van riggen en er vervolgens een minimaal verschil in gewicht inzit.

Ik loop ook al even mee, en begrijp ook wel dat je geen 6 1 tons bevestigingspunten maakt voor 250 gram.

hoop dat het nu duidelijk is..

wat is nu precies je verschil??
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• pjv
                • Oct 2006
                • 11

Hoi UYS,

Er is zeer zeker geen paniek,
                ik was hier gewoon een beetje verbaast dat er een verschil was tussen de twee takels van hetzelfde punt.

ik heb in ieder geval enigszins een verkeerde term gebruikt om dit punt te illustreren. Geen load cells die een gewicht uitlezen.

We hebben hier een aardige wandje video, netjes allemaal gelijkmatig verdeeld, ieder punt hijst ongeveer 700 kilo, en als we de muur op en neer bewegen, zie ik dat alle takels ongeveer gelijk vermogen trekken (ong. 2500 mA) er is alleen 1 takel die ong 3500 mA vermogen trekt.
                hieraan kunnen we zien dat die zwaarder belast is, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet een sluitend antwoord heb op het verschil qua gewicht tussen de twee takels.

groeten,
                pjv

Comment

• Barthez
                  • Dec 2003
                  • 256

PJV, nou heb ik geen ervaring met dit soort gevallen, maar het lijkt mij, dat wanneer de last gelijkmatig verdeeld is over de 6 punten, en je gaat ervan uit dat één van de 2 takels op een punt zwaarder belast wordt, dat de andere dan dus lichter belast wordt (en dus minder vermogen trekt)..

Wanneer dit niet het geval is zou ik eens naar andere oorzaken kijken, bijvoorbeeld de meetapparatuur op de ene motor die meer vermogen trekt, of mischien wel een fout in de motor (meer weerstand door aanlopen / gedraaide ketting..)

- ik zeg maar wat, ik gebruik alleen maar mn boerenverstand, en dat is alles wat ik hier vanuit mn stoel kan doen zonder de situatie gezien te hebben..
                  Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Load sharing?
                    Is dat zoiets als "code sharing" in de luchtvaart?
                    Probeer het eens met een Nederlands woord.

Originally posted by hobbyma
                    Maarre pjv hoe staat het met foto's
                    en die opmerking is mij recht uit het hart gegrepen.
                    ik snap helemaal niets van het verhaal uit het topic...
                    en heb me dus maar aangelerd om dan ook niet meer meteen te reageren.
                    Maar een foto, tekening of belastingsschema zou hier toch wonderen moeten kunnen doen.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• pjv
                      • Oct 2006
                      • 11

Comment

• pjv
                        • Oct 2006
                        • 11

Hier is een voorbeeld van het load sharing systeem. Dit de zijn niet de precies gebruikte materialen, maar het is een voorbeeld van het idee.
                        vr. groeten,
                        pjv

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Originally posted by pjv
                          Dat lijkt sterk op wat ik ken als een "schijf evenaar" zoals je die tegenkomt in theater.
                          Ik meen dat Stakebrand in Heeze hiervan de bedenker is geweest.
                          Maar dan moeten de kabelparten wel vertikaal lopen en moet de schijf dus wel even groot zijn als de afstand tussen twee trekken: 20cm.

Dat lijkt op de bovenstaande foto zeker niet het geval.
                          En is dit nu de gebruikspositie of hangt het ding in de beschreven situatie nou net 180 graden (vertikaal) gespiegeld?

Meer info dus graag.

Comment

• pjv
                            • Oct 2006
                            • 11

de beschreven positie is correct, de shackel is bevestigd aan het oog van de bumper van de vidiwall. tussen de kettingen van de inverted takels zit ongeveer 50 cm, bij het katrol (nederlands voor pully...toch?) is dat 15 cm, dus de kettingen lopen niet verticaal, in onze laag positie zit er 5 meter tussen takel en katrol, in de hoog positie is dat 2 meter.
                            alle takels hangen in 1 lijn (ook fijn om te weten).

ik hoop dat dit genoeg info is.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Helaas helaas - het ruikt hier naar pindakaas....
                              Ik snap er nog helemaal niets van.
                              Je hebt toch wel ergens een foto of tekening van het geheel.
                              Voor mij is dit alles tot nu toe totaal abracadabra.
                              Het woord is trouwens 'shackle' en anders zeg je maar 'sluiting' want dat is gewoon Nederlands.
                              Op die foto staat een harpsluiting (type: BorstBout=HBB) afgebeeld, in het Engels hebben we het dan over een (screw pin) 'anchor shackle'.

Comment

Working...