Zo ongeveer alles wat je fout kan doen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Je slaat de spijker op zijn kop. Maar je wil echt niet weten hoe vaak ik dit soort zaken nog tegenkom.
    Alsof het zo veel moeite is zoiets even goed te doen.

Blijkbaar wel dus.
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Maar als ik naar de buigingen om de scherpe kanten in die staalstrop kijk
      - die is maar heel erg weinig - dan hebben we het weer over niks.
      Natte vinger = er hangt minder dan 150kg aan dit ophangpunt.
      Als je een hagelsteentje van 0,001mm op je autoruit krijgt is dat ook niet gevaarlijk. Met die van 30mm is dat wel anders!
      Hang je een knijpspotje van 0,75kg in het midden van een 17m Prolyte X30D,
      of doe je daar een PAL 1200 van 75kg? Ook dat maakt vast wel weer wat uit!
      Kortom - vanwege dit gewicht is men niet een sop zoek gegaan naar burlaps...?
      Echter:
      Als ik de eisende partij was van de evenementen / beurshal dan was het verhaal anders... er komt vast wel wat schade aan mijn staal-coating.
      Maar ja, ook dan weer: is er sprake van een hal met invloed van sterk wisselend klimaat en vochtigheid, of zitten we "altijd binnen". Kijk naar de stoflaag!
      kortom - 't is niet volgens het boekje - maar er gaat hier echt niks stuk.
      Zelfs de plaats van buiging = twee parten van de lus = is eigenlijk nog gunstiger dan het stuk met de slang (= enkel part!) te gebruiken.
      (Toevallig vorige week weer wat proefjes gedaan dit deze oplossing zouden ondersteunen.) Het enige dat blijft is: M'n lak! M'n lak!
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

even een vraagje...

zijn er wel eens mensen geweest die ergens hebben gemeld dat een dergelijke constructie echt niet door de beugel kan? Een constructie die gewoon levensbedreigend zou kunnen wezen?

Zo ja, waar is zoiets gemeld of waar zou je zoiets kunnen melden?
        Behalve bij de persoon die het zooitje in heeft gehangen?

Mensen met een VCA zijn toch eigenlijk verplicht dergelijke situaties te melden?
        we hebben het dan wel over een certificaat welke in de bouw wordt gebruikt.. maar ik kan mij indenken dat dit ook voor andere gelijkwaardige opjecten geldt.
        Normaal gesproken wordt zoiets gemeldt bij de uitvoerder/ aannemer, mocht dit niets uithalen dan richt je je aan de arbodienst.

Geldt dit ook in "onze wereld"?
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Ja de theorie is heel erg mooi...
          melden bij werkgever (of opdrachtgever)
          of
          bij de ArbeidsInspectie.....
          HH LOL.

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Originally posted by Watt Xtra
            we hebben het dan wel over een certificaat welke in de bouw wordt gebruikt..
            Dat is ook niet meer zo, VCA wordt op steeds meer gebieden gebruikt.
            Voorbeeld: ik mag binnenkort via een van m'n werkgevers het VCA certificaat gaan halen omdat een opdrachtgever dat verplicht gaat stellen bij werkzaamheden. Het gaat in dat geval om migratiewerkzaamheden (computers vervangen).
            De achterliggende gedachten kan ik niet helemaal bij (waarom zou je in ***snaam VCA nodig hebben om met PC's te slepen), maar het is wel een voorbeeld (en mooi meegenomen :P)
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

VCA gaat over
              Veiligheid, die wordt geCertificeerd (voor het uitvoeren van werk door) een Aannemer.
              Waar zitten bij het slepen met computers de gevaren (voor de Veiligheid)?
              - struikelen over een snoer wat er nog aan zit....?
              Maar als je moet - slepen, - sjouwen, of - met gedraaide rug op lastige plekken de kabels wegwerken.....
              Dan is Gezondheid meer een issue.
              En dat interesseert die opdrachtgever - die veiligheidspapiertjes eist - natuurlijk geen ene moer!

Comment

• crewpoint
                • Feb 2004
                • 82

Vca

De vraag naar VCA gecertificeerd personeel komt voort uit meerdere invalshoeken.
                Bij de bouw van een bedrijf is een vaste av installatie die al tijdens de bouw wordt geinstalleerd een onderdeel van het bouwproces. Alle aanwezigen dienen dan volgens het VCA regelement te voldoen aan de door de bouwwereld gestelde eisen. Dus ook de avt man die aan het installeren is. Je loopt dan immers op een bouwplaats.
                Een ander voorbeeld is een bobo feestje bij het bereiken van het hoogste punt (het pannebiertje). Dat soort bobo feestjes worden ook alsmaar indrukwekkender. Ook dat gebeurt dan op een bouwplaats.
                En het bewust worden van de veiligheids risico's in ons van is alleen maar goed.

gr Willem

Comment

• Watt Xtra
                  • Oct 2004
                  • 1119

Originally posted by rinus bakker
                  Ja de theorie is heel erg mooi...
                  melden bij werkgever (of opdrachtgever)
                  of
                  bij de ArbeidsInspectie.....
                  HH LOL.
                  Rinus, wat bedoel je met deze opmerking? "theorie is heel erg mooi"

en de opmerking hh LOL zie ik ook niet echt.

Ik neem toch aan, zeker jij dat je gevaarlijke situaties wilt voorkomen? Soms gebeuren er dingen op het randje, misschien wel er net overheen. Zou een discussie kunnen doen oplaaien.

maar er gebeuren dus ook zaken die levensgevaarlijk zijn.

Trussconstructie die aan spanbandjes hangt en dan die uit de 2 euro bak. vervolgens ook nog een zooi vuurwerk erin!!

Bij dergelijke situaties ben je naar mijn mening geen matennaaier maar ga je voor de veiligheid en het belang van je eigen branche!! Door dit soort "SUKKELS" worden er ook onzinnige regels en wetten bedacht.. en wordt het de rest van de branche steeds moeilijker gemaakt.
                  JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• CoenCo
                    • Feb 2005
                    • 230

Ja, maar aan WIE ga je melden, en WAT denk je dat die eraan gaat doen?
                    en bedenk dat o.a. in de volgende situaties:
                    *een beursstand op een grote beurs
                    *een obscure houseparty/dansfeest
                    *een klein bandje in een feesttent in een boerenland

Zodra je op de grotere producties komt, waar een "echte" produktieleider rondloopt, zie je altijd al een stuk minder cowboy-werk.

Comment

• Watt Xtra
                      • Oct 2004
                      • 1119

Originally posted by CoenCo
                      Ja, maar aan WIE ga je melden, en WAT denk je dat die eraan gaat doen?
                      en bedenk dat o.a. in de volgende situaties:
                      *een beursstand op een grote beurs
                      *een obscure houseparty/dansfeest
                      *een klein bandje in een feesttent in een boerenland

Zodra je op de grotere producties komt, waar een "echte" produktieleider rondloopt, zie je altijd al een stuk minder cowboy-werk.
                      Dat is juist mijn vraag: aan wie moet zoiets gemeld worden!!

Het gaat juist om bovenstaande plekken waar idd nog wel eens dergelijk slecht- zelfs levensgevaarlijk werk plaatsvind.

wat eraan gedaan moet worden? Van mij part in het ergste geval het hele feest aflasten totdat de zaken wel op orde zijn! Rij jij met een auto rond welke gladde banden heeft, wordt je aangehouden dan ontvang je A een bekeuring, B je mag niet verder rijden..

logische wijze zou dat hier dus ook moeten gebeuren. Er zijn namelijk grenzen!

Comment

• jens
                        • Aug 2004
                        • 1067

nou werk ik zelf in de bouw, en heb keurig een vca cursus gehaalt.

Maar daar krijg je heus geen voorlichting over hoe je een aanslag maakt om een takel veilig aan op te hangen.

het is dat ik me er in intereseer maar mijn colage die dat niet doet ziet heus geen verschil aan een truss die aan een sjorband hangt of een strop.

vca is gewoon een cursus die je bewust maakt van mogelijke gevaren. en de daarbij verplichte veiligheids toestanden. zoals het dragen van PBM's

rigging is gewoon een appart vak ...iemand die vca gedaan heeft kun je niet vanuit gaan dat ie ook veilig een truss ophangt. daar is het veel te algemeen voor.

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Originally posted by rinus bakker
                          VCA gaat over
                          Veiligheid, die wordt geCertificeerd (voor het uitvoeren van werk door) een Aannemer.
                          Waar zitten bij het slepen met computers de gevaren (voor de Veiligheid)?
                          Dat vraag ik me ook serieus af
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Watt Xtra
                            • Oct 2004
                            • 1119

Originally posted by jens
                            nou werk ik zelf in de bouw, en heb keurig een vca cursus gehaalt.

het is dat ik me er in intereseer maar mijn colage die dat niet doet ziet heus geen verschil aan een truss die aan een sjorband hangt of een strop.

vca is gewoon een cursus die je bewust maakt van mogelijke gevaren. en de daarbij verplichte veiligheids toestanden. zoals het dragen van PBM's

rigging is gewoon een appart vak ...iemand die vca gedaan heeft kun je niet vanuit gaan dat ie ook veilig een truss ophangt. daar is het veel te algemeen voor.
                            heb je helemaal gelijk in, echter Hoor jij wel te weten met CVA opzak dat er niet gehesen mag worden met een spanband. Moet jij risico's kunnen inschatten... en heb jij enige kennis opgedaan over brandgevaren, bestrijding enz. Ook blokkeren van nooduitgangen enz horen daarbij.

Ik heb het ook niet over een twijfelgeval in de rigging. Ik heb het over algemene gevaren, duidelijk zichtbaar.. wat zelfs levensgevaarlijk kan wezen. Daar zou dus ook een stapeltje speakers bij kunnen horen welke wel 3 meter hoog gestapeld is op een houten tentvloer en niet voorzien is van een spanband. Welke door de menigte gevaarlijk mee staat te dijen op de maat van het springende publiek!!

Ik zeg ook niet dat mensen met CVA dit allemaal moeten kunnen, ik vraag mij af welke algemene verantwoordelijkheden deze mensen zouden moeten kunnen, willen nemen. of worden opgelegd doordat zij dit papiertje hebben.

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

Mensen met een CVA hebben een Cerebraal Vasculair Accident gehad...
                              Niet iets wat je iedereen met een VCA diploma toewenst...
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Hairman
                                • Feb 2005
                                • 68

Ik snap het even niet. Waarom zou iemand met een VCA-certificaat zulke misstanden moeten melden en iemand zonder VCA-certificaat niet?
                                Volgens mij is het zo dat iedereen die een gevaarlijke situatie signaleerd een meldingsplicht heeft, hetzelfde als bij een ongeluk of aanranding etc. Je bent dan volgens de wet verplicht om het slachtoffer te helpen en de hulpdiensten in te schakelen. Het nalaten hiervan kan je zelfs een boete opleveren!

Weest gegroet,

Hairman.
                                Layher is LEGO voor grote jongens...

Comment

Working...