Inspectie diensten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Inspectie diensten?

Natuurlijk mede naar aanleiding van het recente ongeluk, maar toch ook meer vanwege belangstelling in het algemeen....

Er bestaan in Nederland een reeks van diensten / instellingen die moeten toezien op onder andere de veiligheid en gezondheid van de 'werknemers' en het publiek.
    Daarbij horen onder andere:
    1 - Bouw en woningtoezicht (bouwveiligheid: - tenten? - steiger-constructies? - outdoor podia?)
    2 - Arbeidsinspectie (werkveiligheid: -vallen van hoogte, -hijsen/heffen, - arbeidstijden, -werken 'onder invloed', - jeugdigen werk, -illegalen enz)
    3 - Brandweer (brandveiligheid)
    4 - Politie (openbare orde:- overlast, - drugs, - dronkenschap, - herrie - wildplassen enz)
    5 - Voedsel en Waren Autoriteit (- voedsel [!] en - waren [?] veiligheid)
    en natuurlijk ook nog
    6 - Milieu inspecteurs enz enz

Mijn vragen zijn heel algemeen:
    a) Heeft iemand eigenlijk ervaring met dit soort toezichthouders?
    en
    b) Met welk soort toezichthouder was dat?
    en
    c) Op welk moment in de productieperiode kwamen ze eigenlijk langs? (voorbereiding? opbouw? uitvoering? afbouw?)
    d) Wat zijn die ervaringen? (goed en zakelijk? of muggeziften? onkunde? bureaucraatpraat?)
    en
    e) Is er ooit wel eens iets verboden, of is de op/afbouw stilgelegd?

Je zou zeggen dat er met zoveel potentiele overheidsbemoeinis eigenlijk weinig fout zou moeten kunnen gaan.....
    Wat betreft dit forum gedeelte gaat mijn belangstelling natuurlijk het meest uit naar de rigging onderwerpen.
    Maar als er vooral ervaring op andere terreienen blijkt gooien we dit gewoon naar een ander forum deel.
    Last edited by rinus bakker; 13-06-06, 16:25.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • martijn verkerk
    • Nov 2005
    • 300

verschillende inspecteurs (al moet ik zeggen dat ze nog bar weinig aanwezig zijn)

mileudienst de heren/dames die over de geluids overlast gaan..
    meestal tijdens de opbouw komen ze ff langs stellen ze zich voor, en vragen of je op de hoogte bent van de geluidsbeperkingen in de vergunning.
    deze heren/dames doen tijdens de avond een aantal metingen en laten dan weten of je te hard gaat of dat alles ok is ..
    mileudienst ben ik eigenlijk alleen nog maar tegen gekomen tijdens buiten/tent evenementen

in de congresscentrums en de evenementen hallen :
    hier lopen algemene controleurs rond..
    riggingpunten ok?,gewichten ok?, brandveiligheid, nooddeuren, enz enz

ook de vreinden van de belastingdienst heb ik wel eens zien rondsnuffelen op de lokatie .

veel van de mensen van de mileudienst weten niet echt wat ze aan het meten of controleren zijn.
    zijn maar enkelen die echt wat over geluid weten.

de algemene controleurs in evenementenhallen (rai, jaarbeurs,arena,enz) weten over het algemeen erg goed waar ze mee bezig zijn
    deze begrijpen ook als iets ECHT niet mogelijk is, en gaan in sommige gevallen akkoord met een oplossing die volgens het boekje niet kan maar wel de juiste oplossing is voor de situatie.

over het algemeen gemeen genomen zou het een goede zaak zijn als er meer goed getrainde controleurs zouden rondlopen!

Comment

• Orbis
      • Feb 2004
      • 217

Hoi Rinus,

grappigste voorval ooit met een inspecteur was op één van de grote zomerfestivals in België:
      die mens kwam het podium op tijdens de opbouw (zonder veiligheidsschoenen of helm, die wij ook niet droegen) om te kijken of ons grid en wat we aan het doen waren wel veilig waren, hij keek eens rond en kwam dan met volgende conclusie:

Alles ok hé mannen, ik zie dat jullie overal vaste safetys aanhebben (de lampen bedoelde hij dan) en dat het aan 6 takels hangt, dan zijn er nog 5 over indien er 1 het moest begeven hé, dus, chapeau mannen, dik in orde bij jullie!

tot zover mijn ervaring met de controles in België...je begrijpt dat door dergelijke "controles" het moeilijk wordt dit serieus te nemen...

groetjes,
      marijn
      sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

• Mark-LED
        • May 2004
        • 822

a) Ja, ik heb bij meerdere producties controleurs langs gehad van de brandweer, die keken even naar de constructie en zeiden er verder niks over. Nou hangen de meeste constructies waar ik mee werk wel goed in elkaar, maar er waren enkele klussen waar ik aan mee gewerkt heb, die niet zo goed voor elkaar waren, en daar werd dan niks over gezegd.

b) Controleur/toezichthouder brandweer, verder heb ik geen mensen gesproken die die taak op zich hebben.

c) Ze komen altijd zogauw je aan het opbouwen bent, of zogauw alles staat en je aan het soundchecken/programmeren bent.

d) Deze waren gezien de staat van de constructies zeker in onwetendheid, bepaalde punten hadden zij toch minstens wel op moeten merken.

e) Er is bij mij nog nooit iets verboden en de productie is ook nog nooit stil gelegd.

In mijn regio is het gewoon 1 grote onwetendheid (tenminste, dat is wat ik merk) van de betreffende organisaties.

Simpel voorbeeld: een carre, overspannen met landbouwzeil is wel toegestaan, maar een stuk kabel dat in de goot lag moest echt afgetape'd worden.

Takelen in een tent waar alleen een sneeuwlast van 75kg m2 was mag wel in gerigd worden, maar portiers zonder horeca-portier-certificaat aan de deur mag weer wel.

Het ontbreken van safety's valt ook niet op, echter zogauw je met een 16A CEE breakout je truss in gaat krijg je de meest onzinnige kreten te horen.

Kan zo nog wel even doorgaan..

Wat ik mezelf aangeleerd heb is gewoon om zelf veilig te zitten, dus gebruik van safety's, truss berekenen, etc. Zo voorkom je in ieder geval een jaren lange rechtzaak waar uiteindelijk 9 v/d 10 mensen niet weten wat 'rigging' nou is...

Comment

• .Jo
          • Mar 2006
          • 14

als ik mij niet vergis, komt hier de brandweer altijd kijken als (bijna) alles is opgebouwd,
          zij kijken dan ff na of er voldoende nooduitgangen zijn, dat die niet geblokkeerd zijn, ...
          en ik denk dat ze (soms) ook de elektricteit controleren

meestal ook geen problemen, al hebben we wel al eens de opmerking gekregen dat we voldoende brandblussers moesten hebben, en ook goed aanduiden waar die stonden (bij een decor met nogal veel karton)

.Jo

[edit spelfouten]

Comment

• tomv
            • Jun 2003
            • 331

Met tentfuiven komt de brandweer altijd kijken. Meestal is het gewoon even rondwandelen, nooddeuren bekijken, brandblussers bekijken en dan een pintje pakken .

Laatst voor eerste keer voor gehad dat ze een keuringsverslag moesten hebben van de elek. installatie (draaien toen op generator). Dan ben je blij dat je op zaterdagmiddag toch nog iemand kan bereiken die wil komen keuren.

Nog nooit vragen gekregen over keuringsverslagen van takels,steels,... rigging dus. Hoop alleen dat de persoon die dat vraagt dan zelf ook een beetje op de hoogte is over de hele zaak. Niet zoals het voorbeeld aangehaald door Orbis.
            Tom

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1066

1 - Bouw en woningtoezicht (bouwveiligheid: - tenten? - steiger-constructies? - outdoor podia?)

Ik ben zelf werkzaam als timmerman in de bouw:

bouw en woningtoezicht komt regelmatig langs, wat hun doen is is controleren of je je aan de vergunning houdt (afmetingen en dergelijke, te vroeg beginnen als de vergunning nog niet rond is enzo)

verder willen ze wel eens de bekisting / fundering komen controleren met oog op juiste diktes van het staal etc etc

soms een beetje foto's maken van bouwwerken en je laten betalen voor de spullen die je op straat zet (kosten van bijvoorbeeld het plaatsen van een bouwkeet op de openbare weg)

dit is ongeveer wat ik meemaak met bouw en woning toezicht van de gemeente

zij controleren verder geen steigermatrieel en dergelijk dat is een taak van de arbeidsinspectie hooguit dat ze zich bemoeien met de steiger als deze op de openbare weg staat

podia's en dergelijk lijkt me vallen onder de verleende vergunning voor het evenement, maar dan zullen ze ook niet veel meer doen dan de plaats van de feestent/podia bepalen maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

verder de arbeidsinspectie hebben wij in de bouw genoeg mee te maken,

genoeg regels en dergelijke waar we aan moeten voldoen, maar zelf nog nooit op een bouwplaats gecontroleerd in de afgelopen 5 jaar (zit in het kleine aannemers werk) hoor ook weinig colega's die er echt mee te doen hebben dus dat zegt mischien genoeg dat er niet vaak word gecontroleerd....maar ik denk als ze ze komen dat ze ook vast wel wat zullen vinden en dat de boetes hoog zullen zijn....

zo loop ik bijvoorbeeld niet standaart met een bouwhelm wat ik dus wel heb geleerd op een vca cursus en daar ook en diploma voor heb...

verder de politie in het rijtje......dat laat ik maar acherwege wat mijn ervaringen daar mee zijn

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 804

Exacte voorbeelden kan ik niet in detail uitleggen, maar als veiligheidsinspecteurs op bouwwerven afkomen ivm 'volgens het boekje dit, volgens het boekje dat' worden die meestal zonder veel probleem onder tafel gepraat door onze werfleiders/architecten/veiligheidscoordinatoren.

Ook heb ik enkele dagen geleden gesproken met iemand die stage deed bij zo een inspecteur, en ik heb gemerkt dat die studente de meest onzinnige dingen geleerd heeft over veiligheid. Op de momenten waarop ze zich zélf vragen begon te stellen en om meer uitleg vroeg bleef de iinspecteur haar het antwoord meestal schuldig.

Dus in België eveneens gebrekkige kennis van de betrokken inspecteurs

EDIT: voor de rest zijn deze heren inspecteurs dan weer wel zeer bedreven in het stilleggen van werven wegens bijvoorbeeld het niet dragen van bouwhelmen. Dit terwijl wij onze bouwvakkers bedelven onder de beschikbare helmen, maar zij die zelf gewoonweg niet willen dragen bij nog maar een beetje warm weer. Onzinnig, aangezien je hun er niet mee straft, enkel de werkgever die al genoeg heeft proberen uit te leggen dat bouwhelmen verplicht zijn.
                Last edited by Poelmans; 14-06-06, 22:16.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Er zit wel een duidelijke tendens in deze verhalen.
                  let op!
                  positieve(re) berichten / ervaringen mogen ook gemeld worden.
                  Ik ben wel een enorme (af)zeiker(d),
                  maar dat hoeft niet te gelden voor de reacties in dit topic.
                  Dat niet (willen) dragen van helmen is trouwens wel weer een 'goed' voorbeeld van een slecht voorbeeld.
                  De overheidsvertegenwoordigers die het allemaal (zo) goed weten maar zich daar zelf niet aan houden is een maar al te bekend fenomeen.

Comment

• SmeP
                    • May 2006
                    • 37

Mijn enige ervaring met controleurs zijn met de brandweer, en niet negatief.
                    Omdat ik bijna (..) voor 100% zeker weet dat mijn installatie goed is, heb ik nog geen enkel probleem gehad.
                    Misschien wel eens een kleine op of aanmerking, maar niets noemenswaardig.

Ik hoor wel rare verhalen die ikzelf nooit hoop mee te maken (controleurs die in bosjes wachten op een foute handeling ed)

Wel vind ik dat de controleurs volgens een nationale norm opgeleid moeten worden.
                    Zo'n opleiding zou gecertificeerd moeten worden, en de controleur zou als bewijs aan de uitvoerder/projectleider zijn pas kunnen tonen op lokatie.
                    (Net als wij een VCA pas hebben oid)
                    Ik denk dat er zo veel ergenis (en tijdverspilling) uit de wereld geholpen is.
                    Ik heb het hier overigens met name over de controle van rigging.

grtz

Comment

• Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 804

Originally posted by rinus bakker
                      Dat niet (willen) dragen van helmen is trouwens wel weer een 'goed' voorbeeld van een slecht voorbeeld.
                      Voor alle duidelijkheid had ik het hier over het niet willen dragen van helmen bij werknemers. Ik weet dat dat niet zo hoort, maar je weet evengoed dat je als werknemer machteloos staat als je werknemers absoluut niet willen luisteren. De inspecteur weet dit ook, maar gaat hiervoor wel een werf sluiten (dus werkgever afstraffen) voor een keuze die de werknemer voor zichzelf gemaakt heeft. Dat terwijl er andere dingen zijn die belangerijker zijn, maar zij volledig geen kennis van zaken hebben.

Rinus: Wil je ook eens nagaan aan welke voorwaardes een veiligheidsinspecteur in België moet voldoen? (opleidingen ed.) Het exacte verhaal weet ik niet, maar mijn vader vertelt altijd iets in de aard dat die wetgeving er vrij plots kwam, en dat allerlei mensen met de meest uiteenlopende achtergrond snel snel een mini-cursus zijn gaan doen zodat ze dit controllerend werk mochten doen. Bijgevolg lopen er heel wat inspecteurs rond die daarvoor nooit met de bouwveiligheid in aanraking kwamen.
                      Nogmaals het precieze weet ik er niet van, maar pluis het eens uit, aangezien dit in deze context ook wel interessant is.

Comment

• Iko
                        • Feb 2002
                        • 766

Ik kreeg van de belastingdienst een mailtje dat ze op Defqon One kwamen controlleren:

[FONT=Verdana][FONT=Verdana]Middels deze mail willen wij jullie vragen om tijdens de opbouw, afbouw en gedurende het event ervoor te zorgen dat jullie (en de toeleveranciers) de juiste papieren bij zich hebben. Dit houdt in, een lijst met de volgende gegevens:[/FONT][/FONT]
                        [FONT=Verdana][FONT=Verdana] [/FONT][/FONT]
                        [FONT=Verdana][FONT=Verdana]Naam Bedrijf[/FONT][/FONT]
                        [FONT=Verdana][FONT=Verdana]BTW-nummer[/FONT][/FONT]
                        [FONT=Verdana][FONT=Verdana]KvK-nummer[/FONT][/FONT]
                        [FONT=Verdana][FONT=Verdana]RIA[/FONT][/FONT]
                        [FONT=Verdana][FONT=Verdana]Naam Contactpersoon[/FONT][/FONT]
                        [FONT=Verdana][FONT=Verdana]Telefoonnummer[/FONT][/FONT]
                        [FONT=Verdana][FONT=Verdana]Sofi-nummer[/FONT][/FONT]
                        [FONT=Verdana][FONT=Verdana]Functie[/FONT][/FONT]
                        [FONT=Verdana][FONT=Verdana]Aanwezig van[/FONT][/FONT]
                        [FONT=Verdana][FONT=Verdana]Aanwezig tot[/FONT][/FONT]
                        [FONT=Verdana][FONT=Verdana]Via[/FONT][/FONT]
                        [FONT=Verdana][FONT=Verdana]Telefoonnummer[/FONT][/FONT]
                        [FONT=Verdana][FONT=Verdana]De voorman van ieder bedrijf dient tevens een map bij zich te hebben met daarin alle papieren van de aanwezige crew. Het gaat hier om legitimatie bewijs, sofi-nummer en loonbelasting verklaring (freelancers hebben een VAR-verklaring). [/FONT][/FONT]
                        [CENTER][CENTER][FONT=Verdana][FONT=Verdana]Daarbij de taak ervoor te zorgen dat alle aanwezige medewerkers een kopie van een legitimatiebewijs en in hun bezit hebben.[/FONT][/FONT][/CENTER]
                        [CENTER][FONT=Verdana][FONT=Verdana](een rijbewijs is geen geldig legitimatiebewijs)[/FONT][/FONT][/CENTER]
                        [LEFT][FONT=Verdana][FONT=Verdana][/FONT][/FONT] [/CENTER][/LEFT]
                        [CENTER][LEFT][FONT=Verdana][FONT=Verdana][/FONT][/FONT] [/CENTER][/LEFT]

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

Voorheen liepen er in leiden altijd twee ambtenaren met een dB meter door de stad. Die de cafe-eigenaren aanspraken op hun bevindingen. (op gewone uitgaansavonden)

vaste podia krijgen allerlei terechte en onterechte ambtenaren langs.
                          Hier in de buurt was bijvoorbeeld een zaal schitterend verbouwd. Moest van de ambtenaar de 0,5cm brede spleet tussen de melkglazen ruiten en de RVS steunen dichtgemaakt worden. Anders stonden de deuren van de dameswc's in het zicht van de zaal....
                          lekker belangrijk!

Comment

• jens
                            • Aug 2004
                            • 1066

ik vind aleen dat sommige dingen die gecontroleerd worden (en dan heb ik het even over de ARBO waar wij wat wat meer mee te maken hebben) dat sommige dingen op slot niet meer rieeel zijn...over het idee veilig werken

bijvoorbeeld een bouwhelm....tuurlijk als je op een popstage staat en er kruipen mannen boven je hooft dan kan ik dat best begrijpen dat je een helm moet dragen....zodoende heb ik bij heiswerkzaamheden ook altijd een helm op....

maar als ik nou op een bouwplaats aan een fundering bezig ben...en er is totaal niks anders dan de hemel die op mijn hooft kan vallen dan moet ik officeel ook een helm dragen.....nou vertel me is waarvoor....

als er een controleur komt krijg ik een boete.... maar of het rieeel is....

op deze manier zijn er nog zat voorbeelden te noemen, maar ik vind dat controleurs soms wel een beetje de situatie moeten bekijken voordat ze hun conclusies trekken.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Originally posted by Iko
                              [FONT=Verdana][FONT=Verdana](een rijbewijs is geen geldig legitimatiebewijs)[/FONT][/FONT]

Hoi Iko,

dat is voor mij nieuwe informatie?
                              Weet je dat zeker?
                              Van wie komt die mededeling?

Wat zijn dan wel geldige ID's / Ausweissen?

Comment

Working...