Hoe zou je zoiets veilig opbouwen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ_Compact
    • Jan 2004
    • 234

Hoe zou je zoiets veilig opbouwen?

Dit dus. Een schoolproject waarmee we de diplomauitreiking van dit jaar van licht, geluid en beeld voorzien. Nu hebben wij een beperkt budget dus hebben we inmiddels al wat van de verlichting geschrapt. Goed, het plan was dus om dit gevaarte op 6 VMB`s of ALP liften te zetten en het omhoog te zetten zodat er poten onder kunnen. Nu kwamen die gasten van financien aan dat het nogal duur was en we het dus maar moeten opbouwen met 2 VMB`s van school. Lijkt mij niet echt geweldig.

Er werd bedacht dat alles maar per stuk opgezet word, dus dat we alles op hoogte moeten inhangen en bekabelen. Lijkt mij toch niet echt de manier zoals het hoort? Ik ben er in ieder geval NIET blij mee

En daarvoor doe je dan een opleiding Audiovisueel medewerker of theatertechniek.... Hoe bouw je zo`n gevaarte veilig op?
    Last edited by DJ_Compact; 31-05-06, 19:59. Reason: Toevoeging aan de tekst...
    Mjaaaa....
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Hallo DJ compact,

Jij zoekt snel een andere school en die druiloren (docenten?) die vonden dat dit op 2 VMB's moet kunnen moeten maar producent worden (maar dan wel in Zuid-Zwabibinesistan graag).

Kun je dat soort heren naar de motivatie vragen?
    Als het alleen om geld gaat dan:
    - werken ze op die school zeker als vrijwilliger,
    - wonen ze in een plaggenhut en
    - komen ze op de ezel-kar naar de school?

Wat voor opleiding is dit?
    AV? Staat dat voor "Autistisch Vertroebeld?"
    en/of
    theatertechniek.... alléén voor amateurgezelschappen uit voornoemd land dan zeker?
    Wat zijn dat voor docenten die dit soort dingen niet meteen als prachtig lesvoorbeeld aanpakken?
    Maar:
    Omdat je hier ook geen truss-type opgeeft (belastbaarheid! en eigen gewicht!)
    noch de plaats (en de gewichten!) van de spots (enz),
    krijg jij van mij ook (in elk geval voor de voorbereidingen) ook een onvoldoende.
    En dat is een "runner up" onwaardig!
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• AllroundRoLo
      • Jan 2006
      • 52

Helaas is het werkelijkheid dat je niet op iedere opleiding iets goeds leert.

Maar laats vertelde iemand mij dat die voor zijn docent de truss niet met een hamer in elkaar mocht kloppen maar de binnen er met de hand in moest doen. Hebben daar zeker voor ieder project een nieuwe truss.

betreffende truss was een euro fd34

Comment

• DJ_Compact
        • Jan 2004
        • 234

Hi Rinus

Truss type is Prolyte H30V. Ze zijn nu nog bezig met de uiteindelijke lichtplannen precies te maken, zodra ik die krijg zal ik ze plaatsen.

Wat er in komt te hangen;

6x Mac 250 = 22.5x6=135 kg
        4x Mac 300 = 20x4=80 kg
        4x fourbar = 2x16=32(parren) 4x7=28 (t bar). 32+28=60 kg
        8x fresnel = 6x6= 36 kg
        Kabelzooi = 20 kg

Geluid = 6x17 kg = 102 kg.

Dat maakt een totaal van 433 kg verdeelt over de hele truss. Er is berekend geworden dat het allemaal klopt qua krachten op de truss...

Zo beter?

@ bovenstaande;
        Welke school was dat?
        Mjaaaa....

Comment

• Joost van Ens
          • Jan 2001
          • 628

Afgezien van het feit dat het totaal onverstandig is om dit met 2 statieven de lucht in te hijsteren, leert even snel rekenen mij dat 433/ 2 statieven is 216,5=75% dus elk statief 288,67 kg minimaal hijsvermogen moet hebben, hier komt dan nog het gewicht van je truss bij. Wat voor loeders van statieven zijn dit????

Als het niet anders kan, dan idd maar een gedeelte van je truss omhoog. Poten er onder, ander gedeelte truss omhoog, weer poten er onder, wat schuiven, op hoogte aan elkaar tikken, en dit dan nog enige malen.

Daarna natuurlijk op hoogte je licht in hangen.

Veilig en handig lijkt mij iets anders.

Joost

Comment

• DJP-BIM
            • Jan 2004
            • 289

Originally posted by AllroundRoLo
            Helaas is het werkelijkheid dat je niet op iedere opleiding iets goeds leert.

Maar laats vertelde iemand mij dat die voor zijn docent de truss niet met een hamer in elkaar mocht kloppen maar de binnen er met de hand in moest doen. Hebben daar zeker voor ieder project een nieuwe truss.

betreffende truss was een euro fd34
            dat zijn de chagerijnen, die niet goed worden van het hameroptruss geram....
            bimshowequipment.nl

Comment

• DJ_Compact
              • Jan 2004
              • 234

Originally posted by Joost van Ens
              Afgezien van het feit dat het totaal onverstandig is om dit met 2 statieven de lucht in te hijsteren, leert even snel rekenen mij dat 433/ 2 statieven is 216,5=75% dus elk statief 288,67 kg minimaal hijsvermogen moet hebben, hier komt dan nog het gewicht van je truss bij. Wat voor loeders van statieven zijn dit????

Als het niet anders kan, dan idd maar een gedeelte van je truss omhoog. Poten er onder, ander gedeelte truss omhoog, weer poten er onder, wat schuiven, op hoogte aan elkaar tikken, en dit dan nog enige malen.

Daarna natuurlijk op hoogte je licht in hangen.

Veilig en handig lijkt mij iets anders.

Joost
              Sowieso word het dan in delen omhoog gezet. Maar lijkt mij dat je op een opleiding goede dingen moet leren. Is het goed om op 3 meter hoogte, op een ladder, een moving head te gaan inhangen?
              Mjaaaa....

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1066

nou op 3 meter hoog een head inhangen dat kan je af met een uitzettrap of een rolsteigertje een 1 / 1,5 meter vanaf de grond.....

wielen onder de steiger en je rolt zo langs je truss...2 man inhangen 2 man aangeven

nog een keer erlangs hollen met je bekabeling en klaar...

ik denk als je je kwaad maakt dat het allemaal wel meevalt, roeien met de riemen die je heb....op lokatie zit er ook wel is wat tegen en gaat het ook niet altijd op de manier zoals je wil....

verder je truss in fases opbouwen zoals eerder gezecht....met een beetje slim werken hoef je daar ook niet te zwaar aan te tillen...

tja dat het niet handig is, is een 2e ....

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

H30V - uit m'n hoofd zo ongeveer 6,5 a 7 kg/m.
                  En daarvan hebben we dan ongeveer 19m recht en (pakweg) 19m in wat bochtwerk.
                  38 x ~7kg (dan hebben we die hoekstukken ook ingecalculeerd) = 266 kg.
                  En jij had al 433 kg!
                  Dan hebben we dus een zwaar setje: 700 kg.
                  En dat is alleen te doen op 4 windups! En dan moet het gewicht dan ook nog "eerlijk" verdeeld zijn....(?) En zorgvuldig gecoordineerd worden bediend.
                  Zoals Joost al zei met de 75% regel: 700/4 = 175 kg / statief ~ 235 kg hefvermogen.
                  Dat zijn al gauw de (bijna) zwaarste in de markt.
                  Maar als Van Seumeren iets zwaars moet hijsen komen ze met een zware kraan.
                  En als er een groot PA omhoog moet kom je er alleen met (veel) 2 tonners enz.
                  En als ze jou op die school leren dat je dit alles op de "plaggenhut/ezelkar technologische" methode moet doen.......
                  alles maar gauw vergeten wat je daar nog meer van die do(m)centen geleerd hebt en asap een andere school (of een baan?) zoeken.
                  Van jouw VMB's weet ik niet wat ze kunnen hebben. Staat er vast wel op.
                  Van de Prolyte H30V kun je de gegevens wel op hun website vinden
                  of anders in die mooie dikke witte trussbrochure.
                  Die statieven - als ze het opgegeven gewicht kunnen hebben - moet je dan aldus plaatsen:
                  2 stuks op de 19m recht = net buiten de 1 na buitenste kolommen
                  +
                  2 stuks op de achterboog = net op de boog, aansluitend aan de 1,5m rechte truss buiten de achterkolommen.

Heeft die malloot die heeft gezegd dat je het maar met twee wind-ups moet doen wel eens gehoord over stabiliteit of heeft ie daar ook een prachtige en goedkope oplossing voor? Wat handtakels misschien ?
                  En als er wat (om-)valt tijdens de opbouw, is hij dan aansprakelijk?

We hebben het hier niet alleen maar over "handig".
                  We hebben het over "goed', "veilig" en "efficient".
                  Maar over die laatste dingen hebben jullie op die AV ( = Autisten Vergadering?) opleiding vast nog nooit iets gehoord.
                  "Goedkoop" is het enige sleutelwoord voor producenten en jouw opleiders?
                  Laten dat soort types in vredesnaam zo snel mogelijk naar China gaan!
                  (en wel meteen hun paspoort afnemen!)
                  Suc6.

Comment

• BAJ productions
                    • Jul 2003
                    • 587

als je beetje oplet kun je dit best op 2 liftertjes omhoog zetten. heb pas opschool een stukkie van 5 bij 10 met 2 tussen stukkies omhoog gezet.

2 mensen op een getipte kist even vast houden aan de zeikanten zodat hij in evenwicht hangt en zo de bende naar boven. zo hoog zit ge niet he.

kabel kist is hoog genoeg voor inhangen van de lamppies.
                    groetjes,
                    Bas

Comment

• Watt Xtra
                      • Oct 2004
                      • 1119

Ik zou tegen die docent heel snel zeggen dat hij die diploma's maar zo moet overhandigen, evt een stel speakers op statief zetten. En al die lampjes enz. maar vergeten moet. Als het zo moet, dan maar niet!! Nee dit is echt een heel slecht voorbeeld van betreffende docent. Hebben jullie geen klachten commissie op school?? Dan zou ik het toch wel heel snel aankaarten daar. Netjes op papier zetten hoe het niet moet en daarnaast uitwerken op papier wat wel de veilige en juiste methode is. Misschien krijg je er dan ook nog wel studiepunten voor.

maar nu snap ik ook waar al die hall of shame foto's vandaan komen, jullie leren dat op school.... succes ermee
                      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Originally posted by BAJ productions
                        2 mensen op een getipte kist even vast houden aan de zeikanten zodat hij in evenwicht hangt en zo de bende naar boven. zo hoog zit ge niet he.

kabel kist is hoog genoeg voor inhangen van de lamppies.
                        en dus is een getipte kist inmiddels ook erkend (ontworpen, berekend en gekeurd) als klimmateriaal?
                        -en
                        een PAR 64 is natuurlijk ook prima geschikt als bakpan (eitje bakken)
                        -en
                        is het aan te raden om bij de gemiddelde 'sleepkever' de frontale lob van de cortex op voorhand maar te verwijderen.
                        anders zou hij nog eens de neiging kunnen om deze biofysische structuur toch te gaan gebruiken (= nadenken!)
                        en krijg je allelei nare bijverschijnselen.

Get serious please.
                        Een opmerking als dit, hoort niet thuis op een PROFfesioneel forum!

Comment

• Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

Ik geef Rinus gelijk in het feit dat het niet hoort, maar we weten ook allemaal dat het helaas nog (dagelijks) gebuert op deze onverantwoorde manier!

En moge degene zonder zonden de eerste steen werpen?

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

Originally posted by Outline
                            En moge degene zonder zonden de eerste steen werpen?
                            Als we (onderling) al met stenen gaan gooien zitten we helemaal op het verkeerde pad.
                            We hebben een een aantal maatschappelijke afspraken - gebasserd op gezond inzicht en verstand - en die noemen we dan wetten.
                            En wie zich niet aan de wet houdt krijgte een boete.
                            Van een flitspaal of mobiele flitser is dat wat minder sympatiek, maar aan "het feit dat" doet dat niks af.
                            En omdat er nu niet overal flitspalen staan kunnen we de rest van de 'maatschappelijke afspraken' dus maar aan de laars lappen.

Het verhaal zou heel anders worden als de verzekeraars wat minder coulant zouden zijn: wat verkeerd gedaan, iets daarbij misgeggaan en dan toch een claim?
                            Pech gehad! Eigen schuld dikke bult!
                            Maar dat zal nog wel een 20-30 jaar duren vermoed ik zo.

Trouwens de boete voor zulk soort gebruik van oneigenlijke klimmateriaal kan al gauw zo'n 1000 pleuro's bedragen. Maar ja - de AI is gelukkig altijd heel erg verschrikkelijk druk met 'beleid' en met 'papier' en met 'vergaderen', dus voor het echte handhaven is er geen tijd meer over.

Net als trouwens in het onderwijs en gezondheidzorg er in verhouding steeds minder uren worden gemaakt voor het echte werk, maar er wel steeds meer over geleuterd en vergaderd wordt - een dan vooral door mensen die dat werk zelfs nog nooit gedaan hebben, maar wel (fors) op de payroll van dat soort instellingen staan..........
                            Eindelijk zien wij cowboys (?) hier een voordeel van de bureaucratisering.

Comment

• DJ_Compact
                              • Jan 2004
                              • 234

[FONT=Courier New]Ik heb de afgelopen dagen weinig tijd gehad om hier te reageren, dus dan nu maar. Even een dingetje recht zetten. We werken met projectgroepen en dit was wat er bedacht was door zo`n groep. Leraren wisten hier nog niets van af, maar ik had meteen zo mijn twijfels over de veiligheid van dat plan. Daarop heb ik die plannen hier op gezet om te vragen of mijn mening klopte. Hier wisten de leraren dus niets van af. Inmiddels is dit 'probleem' intern opgelost en gaan we gewoon verder aan dit project. Aangezien leraren het commentaar van Rinus niet zo tof vonden werd mij verzocht om dit even te plaatsen.[/FONT]

[FONT=Courier New][/FONT]
                              Last edited by DJ_Compact; 12-06-06, 13:57.
                              Mjaaaa....

Comment

Working...