lengtes truss

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ_jacob
    • Aug 2003
    • 293

lengtes truss

Beste allemaal.
    Ik heb het met zoeken niet echt gevonden, maar zit toch met een truss vraagje.
    Een 1 meter deel(even uitgaand van prolyte) heeft 2 "driehoekjes" van spijltjes tussen de grote buizen en daarna aan weerszijden een spijltje die loodrecht op de grote buizen staan. Deze combi levert dan 1 meter.
    2 driehoekjes is 1 meter, 3= 1,5 meter, 4=2 meter enzovoorts.
    Maar dat zou dus in theorie zo zijn dat die "driehoekjes" steeds iets groter moeten worden bij langere lengtes aangezien ze telkens de stukjes van de loodrechte spijltjes tot de conussen over moeten houden....
    Beetje een moeilijk verhaal, maar ik hoop dat jullie het snappen, en miscchien wel een antwoord op de vraag hebben of ze dus echt steeds kleiner worden. Ik heb geen truss voorhanden op dit moment dus daarom stel ik hier maar even de vraag
    groetjes!
    Jacob
    mijn auto rijdt 1 op stoplicht
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

Originally posted by LJ_jacob
    Beste allemaal.
    Een 1 meter deel(even uitgaand van prolyte) heeft 2 "driehoekjes" van spijltjes tussen de grote buizen en daarna aan weerszijden een spijltje die loodrecht op de grote buizen staan. Deze combi levert dan 1 meter.

en dan krijg je nog de afstand van de koppelingen erbij. en dan heb je 1 meter. die diagonalen die jij bedoeld zijn soms wel handig om te kijken of je een truss -links en rechts- op het zelfde punt oppakt. er zitten vaak 2 "driehoekjes" in 1 meter. hierdoor kan je snel zien met wat voor een lengte je te maken hebt. verder zitten die "driehoekjes'' er voornamelijk in om de grote buizen op zijn plaats te houden.

2 driehoekjes is 1 meter, 3= 1,5 meter, 4=2 meter enzovoorts.
    Maar dat zou dus in theorie zo zijn dat die "driehoekjes" steeds iets groter moeten worden bij langere lengtes aangezien ze telkens de stukjes van de loodrechte spijltjes tot de conussen over moeten houden....

dan zou je dus elke truss moeten merken en kan je niet zomaar 12 meter truss in elkaar tikken.

Beetje een moeilijk verhaal, maar ik hoop dat jullie het snappen, en miscchien wel een antwoord op de vraag hebben of ze dus echt steeds kleiner worden.

antwoord: nee-- ze zijn allemaal het zelfde

Ik heb geen truss voorhanden op dit moment dus daarom stel ik hier maar even de vraag

ja, zoiets heb ik nu met een gasfornuis
    zoek nog een forum daarvoor

groetjes!
    Jacob
    groetjes..................

Comment

• LJ_jacob
      • Aug 2003
      • 293

volgens jouw verhaal zouden de delen dus steeds langer worden, kan dus niet
      in ieder geval tot 4 meter zijn er 4 diagonalen per meter.
      stel diagonalen = X meter en de afstand van het einde van de laatste diagonaal tot de conussen = Y meter, dan krijg je bij 1 meter dus
      1 meter= 4X+2Y
      2 meter= 8X+2Y
      3 meter= 12X+2Y

Als ik 2 1 meterdeeltjes achter elkaar tik krijg ik:
      4X+2Y+4X+2Y(=8X+4Y), terwijl in een 2 meterdeel toch echt maar 8X en 2Y zit!

Ze zijn dus zowieso niet even lang(volgens bovenstaande formule).
      Wie kan mij uitleggen hoe het wel zit?
      Groetjes
      Jacob

Comment

• Jeroen de Goei
        • Oct 2004
        • 376

of je houd iets meer ruimte tussen de lassen
        veel succes ermee
        Last edited by Jeroen de Goei; 17-02-06, 11:06.

Comment

• pri_snl
          • May 2005
          • 35

Volgens mij klopt er van Lj_Jacobs redenering niet veel,
          volgens mij zit het zo:

bij twee stukjes van 1 meter zit er bij de koppeling tussen de 2 verticale stukjes precies evenveel ruimte als 1 diagonaal nodig heeft,

zo is dus het probleem opgelost

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Laten we blij zijn dat we van de ellende die Slick ooit veroorzaakt heeft met het in de praktijk brengen van de
            "Theorie van LJ Jacob" aan zijn Minibeams
            nu zo goed als verlost zijn.
            Slick is zo ongeveer praktisch ter ziele,
            en mede misschien wel om dit soort zaken.
            Maar natuurlijk vooral omdat de baas ervan liever ging zeilen in de Caraiben, dan zich te interesseren voor zijn product of zijn klanten.
            En verder kan ik Jakob eens aanraden om de algemene productinfo van Prolyte of Eurotruss eens te lezen.
            Op de website van Prolyte is er heel algemeen technisch gedeelte ingeruimd.
            Dat hoeven we hier toch niet integraal gaan kopieren?
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Marco Stuve
              • Feb 2006
              • 3

GlobalTruss

Ik heb tot nu toe met aandacht de forum gelezen over rigging en truss met name tav de Heer Bakker van ondergenoemd bericht.
              Ook heb ik met aandacht gelezen over A of B merken Truss en alle verschillende merken dat ik dacht misschien eens de forum te proberen en als lasopzichter van GlobalTruss werkend in het befaamde China voor dit merknaam misschien iets kan bijdragen aan de rigging of tav Truss.

Ook hierbij wou ik de heer Bakker van harte welkom heten om eens in China te komen kijken waar het zo omstreden GlobalTruss gemaakt word.

MvG
              Marco

Originally posted by rinus bakker
              Laten we blij zijn dat we van de ellende die Slick ooit veroorzaakt heeft met het in de praktijk brengen van de
              "Theorie van LJ Jacob" aan zijn Minibeams
              nu zo goed als verlost zijn.
              Slick is zo ongeveer praktisch ter ziele,
              en mede misschien wel om dit soort zaken.
              Maar natuurlijk vooral omdat de baas ervan liever ging zeilen in de Caraiben, dan zich te interesseren voor zijn product of zijn klanten.
              En verder kan ik Jakob eens aanraden om de algemene productinfo van Prolyte of Eurotruss eens te lezen.
              Op de website van Prolyte is er heel algemeen technisch gedeelte ingeruimd.
              Dat hoeven we hier toch niet integraal gaan kopieren?

Comment

• Jeroen de Goei
                • Oct 2004
                • 376

Originally posted by Marco Stuve
                Ook hierbij wou ik de heer Bakker van harte welkom heten om eens in China te komen kijken waar het zo omstreden GlobalTruss gemaakt word.

MvG
                Marco
                Omstreden truss Uit China.
                Ik wil ook wel langskomen hoor.
                Wat voor een kwaliteitscontrolle wordt er gevoerd in China?
                waarom vindt je zelf al dat jouw trussen omstreden zijn?

groet
                jeroen
                Last edited by Jeroen de Goei; 18-02-06, 15:11.

Comment

• LJ_jacob
                  • Aug 2003
                  • 293

Originally posted by pri_snl
                  Volgens mij klopt er van Lj_Jacobs redenering niet veel,
                  volgens mij zit het zo:

bij twee stukjes van 1 meter zit er bij de koppeling tussen de 2 verticale stukjes precies evenveel ruimte als 1 diagonaal nodig heeft,

zo is dus het probleem opgelost

Dan zou je dus volgens mijn x&y theorie 5 driehoekjes = 2,5 meter krijgen, en volgens mij is 1+1 geen 2,5 ??

Ik ben overigens niet helemaal achterlijk en heb wel degelijk op de prolyte site gekeken maar het daar nou niet echt gevonden. Dat kan aan mijn zoekkunsten liggen, maar ik kon er in ieder geval niet achter komen.
                  Daarom dus mijn vraag hier, waar ik overigens behalve 2 theorietjes nog geen duidelijk antwoord op heb gehad.

@jeroen de groei: ik werk niet dagelijks met truss, maar dit is me nog nooit opgevallen zo? die extra ruimtes tussen de lassen.

Comment

• Marco Stuve
                    • Feb 2006
                    • 3

Originally posted by Jeroen de Goei
                    Omstreden truss Uit China.
                    Ik wil ook wel langskomen hoor.
                    Wat voor een kwaliteitscontrolle wordt er gevoerd in China?
                    waarom vindt je zelf al dat jouw trussen omstreden zijn?

groet
                    jeroen
                    Jeroen,
                    Je bente van harte welkom uiteraad.

Onze kwaliteits controle tav mijn kant bestaat in eerste instantie puur op het lasgebied volgens DIN 4112/4113 1,2, en 3 vanwege de TUV die verplicht voor elk bedrijf die Truss poduceert ook een lasopzichter in dienst heeft. Met name word voor de Truss altijd gesproken over de laadcapiciteit die fabrikanten aangeven maar tevens het laswerk van de Truss draagt bijna een evenredig grote verantwoordelijkheid.

Voor je antwoord op omstreden vind ik persoonlijk onze eigen Truss dat totaal niet maar hier en daar hoor je wel eens en lees je wel eens tav Global Truss zodoende de zinssspraak.

MvG
                    Marco

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Zolang er mensen zijn die bij mij aankloppen om advies over hun GroundSupport van het genoemde merk - omdat hun leverancier daarover niks wil (kan?) zeggen,
                      en ik me af en toe met open mond zit te verbazen over het ontwerp van diverse onderdelen, voel ik niet zo'n behoefte om naar China te gaan.
                      En behoud ik me ook het recht voor om een mening te vormen over een merk.

Maar Jeroen is (sinds afgelopen week) onze (ARGH) nieuwe voorzitter dus ik gun hem van harte zijn reisje.
                      Overigens, Marco zou het je duidelijk moeten zijn dat truss meer is dan allerlei aluminium buisjes aan elkaar lassen. Over het laswerk zul je mij niet horen, ook niet bij het betreffende wereldwijde merk. Ik heb het namenlijk nog nooit van dichtbij bekeken.

En dat je verschillende DIN normnummers door elkaar gaat husselen is voor mij niet erg vertrouwenwekkend.
                      Weet je eigenlijk wel wat er in DIN 4112 en DIN 4113-deel 1 staat over laswerk?

En TuV is echt niet voor trussfabrikanten verplicht hoor, behalve als je in Duitsland wilt verkopen.... En jullie companynaam geeft al aan dat dit maar een beperkt interessegebied kan zijn.
                      Of denk je dat in de VS trussboeren als Thomas, Total Structures en Tomcat allemaal ook naar de TuV gaan als ze in de VS wat te verkopen hebben....?

En op die laatste regel in jouw posting kan ik alleen reageren als je er ook voor mij leesbaar (en begrijpbaar) Nederlands van gemaakt hebt.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Marco Stuve
                        • Feb 2006
                        • 3

[quote=rinus bakker]Zolang er mensen zijn die bij mij aankloppen om advies over hun GroundSupport van het genoemde merk - omdat hun leverancier daarover niks wil (kan?) zeggen,

Gezien dat er toch mensen bij je aankloppen over een Ground Support van het genoemde merk zoals je het zegt maar aan de andere kant nog nooit van dichtbij bekeken hebt is een beetje confusing voor mij.

Dat de Truss alleen meer is dan alleen buisjes aan mekaar lassen weet ik en heb je gelijk in, als voor de DIN nummers zie ik eigenlijk niet wat ik door elkaar hussel behalve dan tegenwoordig bij DIN 4113 ook deel 2 en 3 erbij gekomen zijn. En ja ik heb de DIN nummers gelezen als wel ook de inhoud.

Inderdaad mee eens TUV is alleen het werkgebied voor Duitsland en daar buiten is het verder niet nodig kan ik je geen commentaar op geven.

Laatste zin meer begrijpend Nederlands, is dat ik naast het het fabriceren hier van de Truss mijn vankundigheid op het gebied van lassen ligt en niet zo zeer op rigging gebied hoop het een en ander van je te leren.

Bedankt
                        MvG
                        Marco

Comment

• LJ_jacob
                          • Aug 2003
                          • 293

oke en zijn er mensen die nu nog een antwoord op mijn vraag kunnen geven?

Comment

• MPA
                            • Jan 2006
                            • 40

Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag van dit topic : LJ Jacob heeft gelijk, de afstanden tussen de spijltjes zijn niet altijd dezelfde. Hieronder twee afbeeldingen die dit hopelijk wat kunnen toelichten.

Eurotruss XD, lengte 4m00 vs. lengte 1m50 :
                            ยจ

Een beetje uitvergroot geeft dat het volgende :

Ik hoop dat de links het doen, het is voor mij ook de eerste keer...

Wij hebben wel wat brug staan (en soms hangen ) van dit type, in verschillende lengtes (0,5m - 1,0m - 1,5m - 2,0m - 3,0m en 4,0m). Ik ben ze gaan nameten, de tekeningen boven kloppen, op hier en daar enkele mm. na. Het rekensommetje dat je enkele posts terug vindt, klopt, en voor dit type van brug wordt het verschil gegeven t.h.v. de eerste en de laatste diagonaal. Dus er zit wel degelijk een verschil in maatgeving van de diagonalen. Concreet wil dit zeggen dat de eerste en laatste diagonaal een flauwere helling heeft dan de anderen, die delen van de truss zouden theoretisch iets minder sterk zijn dan de delen t.h.v. de steilere diagonalen (vergelijk bv. maar eens de diagonalen (steilheid) van een Prolyte S100F tegen deze van een standaard truss). Uiteraard is dit verschil beperkt en zal het volledige draagvermogen van zo'n truss wel gedimensioneerd zijn uitgaande van 'de zwakste schakel'. Voor de truss van 1m50 komt dit goed uit en zijn deze afstanden ca. 33cm, voor trussen van 2m00 of langer komen de langere diagonalen voor- en achteraan terug.

Bovenstaande afbeeldingen gelden voor de truss die in ons magazijn staat, voor alle andere merken die niet in ons magazijn staan durf ik uiteraard geen beweringen doen, maar de theorie van LJ Jacob gaat daar ook wel op. Misschien wordt het verschil niet gegeven t.h.v. de eerste en laatste diagonaal, het kan verdeeld worden over de volledige truss.

Als ik het niet bij het rechte eind heb, hoor ik het wel !

Comment

• Jeroen de Goei
                              • Oct 2004
                              • 376

Originally posted by LJ_jacob
                              oke en zijn er mensen die nu nog een antwoord op mijn vraag kunnen geven?
                              dat komt pas als we bij +/- pagina 15 zijn van dit onderwerp. geduld dus.

to Marco:
                              er zijn dus wel duidelijke specificaties te verkrijgen van global truss?
                              Zoals bij elke toelaatbare overspanning per meter een:

gelijkverdeelde last
                              1 puntlast
                              2 puntlasten 1/3
                              3 enz.
                              eigen gewicht enz.

Ik zal eens gaan zoeken op de website. dan kan ik het in mijn roadfile gaan plaatsen. of heb jij nog goede links?
                              Of misschien heb jij alle specificaties wel?

Ik kom de global truss weinig tegen. worden ze nog onder andere namen verhandeld?

zijn er mensen op dit forum die global truss hebben of huren?

In ieder geval hebben riggers een korte en grote bek dus leuk om een keer een las-deskundige te spreken.

Kan jij misschien antwoord geven op de vraag van LJ jacob? want volgens mij heeft dat te maken met de lassen en de afstanden.

al begrijp ik de vraag van LJ jacob nog niet 100%.
                              misschien kan je nog eens een goed poging doen LJ.

gr J

Comment

Working...