Vliegen van geluid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • per-i
    • Dec 2004
    • 22

Vliegen van geluid

Dag,

ik had even een vraag over het vliegen van geluid. Niet zozeer over het bevestigen, maar meer over de luidsprekers zelf. Ik was namelijk vorige maand op een klus en daar deed een ander bedrijf het geluid. Ze hadden luidsprekers van het merk DAP. Nou gaat het me totaal niet om het merk hoor, laat ik dat meteen even melden. Maar er werkte er 1 niet goed en die werd ter plekke open gemaakt. Ik zag toen dat de vliegstrips aan de binnenkant alleen een extra metalen strip hebben. Dus bout erdoor en dan aan de binnenkant een metalen strip + moer. Verder helemaal niets. Ik bij ons in de loods een van onze jbl topjes open gemaakt en daar zit het veel anders. Er zit een metalen frame in en alle componenten zijn via een safety met dit metalen frame verbonden. Toevallig sprak ik van de week een duitse vertegenwoordiger van jbl en die zei dat, indien de luidspreker bijv. zou afbranden, alle componenten dan blijven hangen. Hij kon me echter niet vertellen of dit verplicht is. Ik ben eigenlijk nieuwsgierig of hiervoor dus regels zijn. Want het verschil is toch wel erg groot tussen de 2 merken (qua bevestiging/veiligheid bedoel ik, los van de kwaliteit, los van de prijs)

Gr,

per-i
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Of er regels voor zijn, zou ik je niet direct durven zeggen. Natuurlijk moet elk product in de EU (of waar dan ook) aan bepaalde regels voldoen. Maar in hoeverre die ook bij speakers begaan zijn met de rigging hardware....

Aan de andere kant verwacht ik dat er wel vanuit de rigging-wereld richtlijnen/regels zijn die betrekking hebben op de hardware van geluidsystemen. Rinus zal je hier vast en zeker alles over kunnen vertellen.

Iedereen snapt natuurlijk dat JBL het (in dit voorbeeld) juist aanpakt, en dat DAP op de schroothoop hoort (dat vind ik tenminste, als je je speakers aan twee schroefjes ophangt ). Als je het mij vraagt is het vooral een tekortkoming van het verantwoordelijkheidsgevoel van het bedrijf dat een systeem gaat opbouwen met DAP componenten (hoe groot was het systeem precies? niet onbelangrijk natuurlijk). Maar goed, dat is helaas een bekend probleem in onze branche.

Sorry dat ik je niet direct concreet kan helpen.
    Last edited by berolios; 08-02-06, 21:12.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• steven_
      • Apr 2005
      • 3

[quote]Iedereen snapt natuurlijk dat JBL het (zeker in dit voorbeeld)
      juist aanpakt, en dat DAP op de schroothoop hoort. Als je het mij
      vraagt is het vooral een tekortkoming van het verantwoordelijkheidsgevoel
      van het bedrijf dat een (hoe groot was het precies?) systeem gaat opbouwen
      met DAP componenten. Maar goed, dat is helaas een bekend probleem
      in onze branche.

Waarom die nutteloze info? Ik dacht niet dat het onderwerp de kwaliteit
      of het bedrijf was! Waarop baseer je je oordeel? Misschien was dat geluid
      voor die klus wel ok.

Ik denk dat het op de eerste plaats afhangt van het systeem? Welk?
      Als het is gemaakt om in clusters te vliegen (onder elkaar) lijkt me een
      metalen frame een must omwille van de belasting van het bovenste kastje.
      Indien je één enkele kast aan bv. een trussje wilt hangen is dat frame al
      van minder belang. Het argument van de brand lijkt me sterk, immers hoe
      lang duurt het voor je houten frame is opgebrand?

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

je geeft aan dat DAP op de schroothoop hoort, ze een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel hebben. dit alles is jou mening.

wanneer een bedrijf gebruik wenst te maken van Dap Producten betekend dit niet dat er een tekort is aan verantwoordelijkheidsgevoel.
        deze mensen hebben een prduct gekocht en gaan ervanuit dat deze aan de richtlijnen voldoet, niets om je voor te schamen lijkt me.
        ik zou persoonlijk ook niet voor DAP kiezen, maar de redenen zijn hiervoor heel anders, en zeggen dat het daarom op de schroothoop hoort vind ik ook erg kort door de bocht.

jammer dus dat je veel weet te melden maar dat de topic starter absoluut niets heeft aan jou informatie.
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

Het mag duidelijk zijn dat er een kwalitatief verschil is tussen de meeste JBL's en de meeste DAP's.

Ik mag toch echter aannemen dat als DAP in zijn speaker de mogelijkheid inbouwd deze te vliegen dat je dat ook met een gerust hard mag gebruiken als eigenaar van de speakers.

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Ja, dat klopt wel wat jullie zeggen, was misschien ook wat kort door de bocht. Maar jullie moeten wel effe beter lezen wat ik precies schrijf (heb het ondertussen wat proberen te verduidelijken). Wat ik bedoelde is dat ík in ieder geval geen speakers de lucht in zou takelen waarvan de rigging maar aan twee schroefjes/ boutjes vastzit, zoals bij die DAP. En dan kijk ik inderdaad niet naar geluidskwaliteit, want in dat geval is de discussie natuurlijk zinloos .

Of het verantwoordelijk is dit tóch te doen heeft inderdaad te maken met de daarvoor geldende normen, maar zeker ook met de grootte van het systeem. De beschrijving die per-i gaf ('er werkte er een niet goed en die werd ter plekke opengemaakt') riep bij mij een beeld op van een voor DAP-begrippen redelijk potig systeem (laten we zeggen 6 toppen per kant of zo), dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar daarom vroeg ik ook hoe groot het precies was.

Laat het duidelijk zijn dat ik niet op de hoogte ben van de exacte regels en normen wat het vliegen speakers aangaat. Maar het zou me niet verbazen als zou blijken dat deze DAP-speakers niet geschikt zijn om met méér dan één tegelijk gevlogen te worden (of een ander voorbehoud in die trand).

Laten we eerlijk zijn: de meeste mensen die DAP-producten gebruiken zijn geen ervaren technici, laat staan dat ze gewend zijn om systemen te vliegen (dat is verder natuurlijk ook geen probleem, voor ieder budget zijn er producten te koop). DAP weet dit natuurlijk ook wel, dan vind ik het vooral de taak van DAP ervoor te zorgen dat het héél duidelijk wordt gemaakt wat er precies wél en wat er precies níet kan met hun rigging-systeem. Laten we even voor het gemak aannemen dat vliegen van die DAP-kast inderdaad beperkt is tot maximaal één kastje: in dat geval zit er dus wél rigging hardware op, maar is het dus níet geschikt meerdere kastjes mee te vliegen. Iets dat iemand die dit systeem gaat vliegen zich misschien helemaal niet realiseert.

Op het moment dat iemand een systeem gaat opbouwen met meerdere kastjes (waarvan de rigging potentieel onveilig is), is in dat geval dus niet met zekerheid te zeggen dat het veilig is. Je bent dan aan het werken in de 'veiligheidsmarge' en dat vind ik inderdaad behoorlijk onverantwoordelijk, want de veiligheid is after all toch de verantwoording van diegene die dat spul inhangt. Het vliegen van een systeem tóch doorzetten, ondanks dat de veiligheid redelijkerwijs in het geding komt vind ik dus inderdaad een tekortkoming (of ontbreken) van verantwoordelijkheidsgevoel. Maar daarmee heb ik dus niet gezegd dat dit bedrijf dat ook daadwerkelijk heeft gedaan !!
            Last edited by berolios; 08-02-06, 22:01.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• per-i
              • Dec 2004
              • 22

Dag allemaal,

laat ik nogmaals zeggen dat het topic compleet los moet worden gezien van welk merk dan ook. Ik heb hier de vergelijking DAP / JBL gemaakt omdat ik toevallig jbl heb staan en de er bij de klus dap werdt gebruikt. Maar het hadden natuurlijk ook andere merken kunnen zijn.

Er werden 4 toppen per kant opgehangen en dan in rijen van 2 onder elkaar. Ik weet het type alleen niet. Heb een kennis gesproken die American Dj speakers heeft met vliegstrips in de zijkanten. Hier hetzelfde verhaal. Vliegstrippen zitten met bouten door de behuizing heen. Vervolgens aan de binnenkant een metalen strip en dan de moer. Maar de losse componenten zitten niet met elkaar verbonden.

Ook nog iemand van d&b gesproken. Die kwam met dezelfde argumenten aan als de jbl man. Indien er iets met de kast gebeurt (tenzij de complete kast valt natuurlijk), kunnen de componenten niet vallen omdat die onderling met elkaar verbonden zitten (en weer verbonden aan de vliegpunten). Er zijn ook nog wel eens drive-in shows die truss bij ons huren. Een aantal maakt gebruik van zelf gebouwde speakers. Nu hebben ze daarvoor vliegstrips gekocht en die willen ze erin zetten. Vroeg me dus af of hier eisen voor zijn in europa.

Comment

• Kevin_DM
                • May 2003
                • 577

Kwestie van de bevestiging van vliegpunten weet ik niet wat exact kan en wat niet, maar ik kan zo meteen 10 'topmerken' opnoemen die de krachtverdeling tussen hun vliegstrips en de cabinet binnenin gewoon met een extra stalen strip opvangen, dus zonder een volledig frame, en zonder alle componenten mee te bevestigen aan dit frame.
                Misschien kan Rinus even verduidelijken wat kan en wat niet, maar, eerlijk gezegd, ik heb nog maar zelden een systeem gezien waar alle componenten inwendig mee gesafed zijn aan een veiligheidsframe.
                --- watt ever you want ---

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

Bij Master Audio zijn ook de componenten gesafed, middels een staalkabeltje door de LS-frames, aan het interne veiligheidsframe.

Comment

• beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

indien de luidspreker bijv. zou afbranden, alle componenten dan blijven hangen.
                    Dat vind ik echt heel slim !

Want je zou maar als brandweerman een brandende discotheek in moeten om mensen te redden, en je krijgt een 18 inch speaker met 15 kilo magneet in je nek......
                    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• LJ_jacob
                      • Aug 2003
                      • 293

ja, maar ik denk dat er in een brandende zaal wel wat meer dan losse speakers naar beneden komt.
                      Het lijkt mij inderdaad beter om alles aan zo'n frame te hebben zitten, maar als een festivalganger zo lang onder een brandende speaker blijft staan dat de componenten er uit beginnen te vallen vraag ik me af of die persoon wel helemaal 100% is...

Ik heb trouwens gehoord (pin me er niet op vast) dat dat "saven" van de componenten in duitsland verplicht is.

Nu we het er toch over hebben. Ik gebruik het normaalgesproken niet, maar mijn topjes(turbo) kunnen ook vliegen en hebben enkel inslagmoeren aan de binnenkant zitten.... mocht het een keer voorkomen, is het dan verantwoord om ze daaraan (2 stuks, m10 geloof ik) op te hangen? (speaker weegt 30 kilo).
                      mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

• Poelmans
                        • Feb 2004
                        • 804

Originally posted by LJ_jacob
                        maar als een festivalganger zo lang onder een brandende speaker blijft staan dat de componenten er uit beginnen te vallen vraag ik me af of die persoon wel helemaal 100% is...
                        Nee, maar als een eivolle evenementenhal/fuifzaal wordt geevacueerd dan zal er altijd wel iemand onder die speaker staan... En vant moment dat de zaal vol rook hangt zie je niemeer waar er brandende speakers hangen. En zoals de poster voor je zei: brandweerlieden gaan daarna met zuurstofmaskers naar binnen om eventuele slachtoffers eruit te halen. Aan die hun veiligheid moet ook gedacht worden. Ze hebben wel helmen, maar het blijft gevaarlijk als er dingen naar beneden komen.

Enfin reden genoeg voor dat frame.

Ik heb trouwens een tijdje geleden iemand zijn acl's aan een horizontaal tussen 2 trussen gespannen spanriem zien bevestigen In principe is dit hetzelfde verhaal e...

Maar niemand kan hier tot nu toe een regeltje uit een of andere richtlijn citeren?

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

wat is een "spanriem"?

wat voor materiaal - vorm - uitvoering ('ratelspanner-handbeugels'?)
                          plaatje??

en
                          - hoe bevestigd aan die trussen?
                          - hoe lang? at voor afstand tussen de trussen?
                          - wat voor spankracht? (hoe ver hing die 'spanriem' door?
                          - hoeveel ACLs?
                          - wat voor safety /safety's?
                          enz enz....

Enneh
                          er zijn waarschijnlijk ook geen regels voor 'salontafels' of 'kattenluik-afmetingen'.. of tuinhekgaas maaswijdtes.. (en laten we daar blij om zijn!)
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

Originally posted by Mobile Light Sound Vision
                            Spanriem = Spanbandje lijkt mij ,

Maar ok, Bij de meeste Fabrikanten zit er toch wel een eventuele ''ophangmontageset'' bij? Laat ik als Voorbeeld de Line-arry SP10 van Soundprojects nemen, die heeft keurig netjes boven een montage waar 2x een steel aankan. Volgens mij heeft een SP3 & SP4 ook een eventuele ophang punt ,of zeg ik nu iets vreemds?
                            ACL= Aircraft Landing Lights. Dit is dus Licht en dat is heel iets anders (en 'n stuk lichter) dan jouw SP's. En dit zou dus goed aan 'n spanbandje kunnen hangen! Alhoewel ik het zelf niet zou doen. Ik zou gewoon 'n stuk Truss nemen en anders 'n Steel proberen te spannen. Maar goed.

Comment

• TPL
                              • Jan 2005
                              • 63

Ik zie een afdwaling aankomen naar het ophangen van een acl balk met een setje spanbandjes. Daarover is op dit forum volgens mij al genoeg gesproken.

Maar over het intern saven van speakerkasten die de lucht in gaan zijn in Nederland volgens mij geen regels. Zoals in dit topic al is aangegeven zijn er een hoop topmerken die geen stalen frames gebruiken en waar alle onderdelen niet met een safty worden bevestigd aan een frame. Daarbij komt wel dat de grote merken wel nagedacht hebben over de brandveiligheid van hun speakers en kasten. De kasten zijn dan ook zo gemaakt dat deze brand vertragend werken evenals de speakers die erin zitten. De top merken zullen dat zoizo wel op orde willen hebben omdat ze zich anders uber voor schut zetten en zich kappot zouden schamen als zou blijken dat er gewonden of zelf doden zouden vallen door dat een van hun systemen afbranden (en dan laten we de rechtzaken die er door gaan komen nog achterwegen).

Natuurlijk heeft de gemiddelde zelfbouwer niet de beschikking over de materialen die brandgevaar tegen kunnen gaan, dan is het inderdaad een goed idee om met een soort van stalen frame je onderdelen te saven. Maar ik denk dat geen enkele zelfbouwer goed zou weten hoe ze dat zouden moeten aanpakken.

Wel is het zo dat speaker zo af en toe in de fik vliegen, afgelopen jaar had een bedrijf een oude JBL set staan op Q-base. Wat er presies met deze set is gebreurd weet niemand presies volgens mij, maar er zijn 2 versies
                              1 er zijn sigaretten tegen aan gegooid
                              2 de woorfer vlogen door overbelasting in de fik.
                              Deze set is overgens niet neergezet door stagepro. Ze deden wel het geluid is tich andere area's
                              hier nog een foto (bron q-dance.nl)

Mja nu dwaal ik zelf af,
                              als blikken konden doden stopten ze er geen groenten in

Comment

Working...