Neerzetten van een statief

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

Neerzetten van een statief

Wat is nou de meest stabiele manier om een statief op te stellen, zoals de VMB hieronder die ik van Max gepikt heb [B)]

Het kan zoals op de foto is afgebeeld of 45 graden gedraaid zodat alle 4 de poten uitsteken. En maakt het uit of je een enkel trussje op 2 statieven zet of een carrée op 4 statieven?

Ik heb zelf de voorkeur voor de variant 45 graden gedraaid tov de truss, maar je hebt ook situaties waar je de poten zoveel mogelijk wil wegwerken en dat eigenlijk beter gaat op de manier zoals op de foto. En tja, statieven staan altijd in de weg, dat weet iedereen.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).
  • luc2366
    • Jul 2002
    • 1161

heb ivm dezelfde statieven een ander vraagje:
    hoeveel kunnen die stabilisatie-armen (poten) eigenlijk dragen?

Ik zie gebruikers de poten zo hoog opschroeven dat de statieven (hun wielen) de grond niet meer raken. Ik laat de statieven op hun wielen rusten en gebruik de verstelbare poten enkel om de mast waterpas te zetten. Zo behoud je trouwens ook steeds 8 raakpunten met de vloer ipv 4...

Comment

• Speakertje
      • Mar 2005
      • 462

Ik heb verder geen ervaring hiermee, maar wil toch even een reactie geven.

45 graden gedraaid dan steken de poten minder ver uit ten opzichte van de trus, lijkt mij onstabieler?? Wel zijn de krachten over twee poten verdeeld ipv over 1.

Stel je zet ze waterpas, dan houd dit in dat er minimaal 1 of meer wielen van de grond komen, dus heb je altijd minder dan 8 raak punten.

Even simpel gezien vanaf de kan van een leek.
      M.v.g. Sander
      Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
      Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Overdrive
        • Feb 2002
        • 717

Statieven op hun wielen laten staan?? Lijkt me toch een vrij linke zaak, het zou dan kunnen gaan verschuiven in het ergste geval. De poten zijn gemaakt om het volledige gewicht te kunnen dragen. De wielen zijn om het statief te vervoeren.

Wat ik doe is de poten zo hoog opdraaien dat wielen net iets van de grond komen.

Comment

• jens
          • Aug 2004
          • 1066

juist de wielen iets van de grond en het statief zo plaatsen als op de foto. als je hem plaats met een enkel trusje is de kans groter dat ie omkiepert lijk mij, omdat er dan 2 poten onder de trus uitsteken waar ie op kan kantelen. als je 1 poot eronder uit laat steken moet ie meer gewicht hebben om over te kantelen

+--------+ (goed)

x--------x (slecht)

Comment

• Overdrive
            • Feb 2002
            • 717

Je zou denken dat de afgebeelde foto de beste manier is. Echter is de kans nu groter dat de hele handel in de richting van de 45 graden valt. Eigenlijk maakt het geen donder uit hoe je ze neerzet want als je het goed doet belast je de statieven alleen in één richting: loodrecht naar beneden.

Echter als je de truss verkeerd gaat belasten bijvoorbeeld alles aan de voorste buis dan zou ik ze zo neerzetten zoals op de foto afgebeeld. Deze gaat namelijk het voorovervallen het meeste tegen.
            Je kan ook kunnen zeggen dat dit algemeen de beste manier is omdat de truss adapters het zijwaards of schuin omvallen iets tegen gaan. Maar dat is in principe ook minimaal.

Al met al, het maakt weinig uit. De statieven zijn er op berekend.

Comment

• Jasper-Lichtbron
              • Jun 2001
              • 2155

Zolang je niet te zwaar belast maakt het niet uit hoe je ze neer zet, ze kunnen het altijd hebben. De ene manier heeft weliswaar voordelen t.o.v. de ander maar daarom is het juist fijn dat je altijd kunt kiezen. Wanneer het echt heel hoog moet heb ik voorkeur voor bovenstaande manier om je kantelpunt dan veel verder weg ligt.

Statieven op de wielen laten staan lijkt me zwaar onveilig aangezien je dan punten belast die daar niet voor bedoeld zijn. De wielen zijn om te vervoeren, meer niet! Overigens: hoe kun je nou je statief waterpas draaien wanneer alle 4 de wielen nog op de grond staan!? Dat kan volgens mij alleen wanneer de grond al waterpas is.

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1066

ik heb wel eens shows meegemaakt waar mensen gewoon in de vmb's klommen op dat soort momenten schrik je wel even. snap best dat je ervan uit gaat dat je hem goed en veilig belast maar voorzien zijn op zijwaardse krachten of dergelijke dingen die kunnen gebeuren..... Speakers die er tegen aanvallen (zeg nooit nooit) omdat een een of ander dronken lap denkt wel een leuke grap te maken.....

tja en dat zaal eigenaren niet dol zijn om de vmb's totaal af te zetten met dranghekken of iets dergelijks....dat mag ook wel algemeen bekend zijn

kortom hou ook met die dingen rekening en probeer er alles aan te doen om het te voorkomen...dus ook het plaatsen van je statief kan er bij helpen

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

zo isset maar net, voorkomen is beter dan genezen
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

Even als oud zeilinstructeur:
                    De beginstabiliteit wordt hoger naarmate de arm langer wordt.

Bij +----+ zal het aangrijppunt verder van de liggende truss af zijn dan bij x---x. Daarmee is ,als een poot sterk genoeg is voor de hele constructie, deze opstelling stabieler in zijwaardse richting. (loodrecht zijwaards op de as van de truss)

De zijwaardse richting is dan wel aangenomen als de verwachte valrichting.. [}] Dit omdat de truss bovenin de statieven het meeste stabiliteit in de andere richtingen meegeven.

Maar je bent dan wel behoorlijk aan het miereNneuken.
                    lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

En zijn er ook gebruiksaanwijzingen te vinden waarbij de fabrikanten hierover uitspraken doen ...
                      Die hebben NotaBene die dingen op de markt gebracht, om er wat Euro mee te scoren dan mogen ze toch
                      PotJandomme ook wel zeggen hoe je de dingen het best kan gebruiken?...
                      Of heeft iedereen in de discussie hier tweedehands sekreten in gebruik?
                      Ik mijn ogen maakt het niet al te veel uit of het + of x is.
                      HEr zijn ook fabrikanten (Alp) die de outrigger-poten al op voorhand in een X ingebouwwd heeft.
                      Evenzo hebben veel trussboeren dat patroon in hun basesecties van de groundsupport masten.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Overdrive
                        • Feb 2002
                        • 717

Ik denk dat het grootste argument bij bv Alp liften is, is dat je hem makkelijk moet kunnen verplaatsen. En hoe doe je dat, door er achter te gaan staan en te duwen. Een poot tussen je benen lijkt me dan nie lekker

Comment

• luc2366
                          • Jul 2002
                          • 1161

bij mijn nieuwe liften heb ik helaas geen handleiding gevonden, enkel instructies om het mechanisme vd lier te smeren

ik heb me wel niet duidelijk uitgedrukt in m'n vorige post: ik laat m'n liften natuurlijk niet op m'n wielen staan terwijl ik ze belast - maar ik laat wel maar enkele mm's tss de vloer en de wielen. Bij sommigen is dat soms wel 10cm...

Comment

• Jasper-Lichtbron
                            • Jun 2001
                            • 2155

citaat:Geplaatst door luc2366

ik heb me wel niet duidelijk uitgedrukt in m'n vorige post: ik laat m'n liften natuurlijk niet op m'n wielen staan terwijl ik ze belast - maar ik laat wel maar enkele mm's tss de vloer en de wielen. Bij sommigen is dat soms wel 10cm...
                            Je hebt jezelf prima uitgedrukt, want op het moment dat je het hebt over lastverdeling over 8 punten ipv 4 moeten je wielen nog raakvlak hebben. Wanneer er enkele mm's tussen zitten heb je geen raakvlak meer en verdwijnt de last richting outriggers. Tegenstrijdigheid ten top dus. Maakt verder niet uit, voortaan gewoon doen zoals de bedoeling is (op de outriggers dus).

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

citaat:Geplaatst door luc2366

bij mijn nieuwe liften heb ik helaas geen handleiding gevonden, enkel instructies om het mechanisme vd lier te smeren
                              En dan wel CE erop gestickerd?
                              Zonder gebruiksaanwijzing?
                              In Nederland accepteren we de grootst mogelijke illegale rotzooi nog. (Dan bedoel ik niet perse het product, maar wel de bijgaande verplichte!!!! documenten!) Geen IIA-conformitaiteverklaring ("certificaat") ook te vinden natuurlijk.
                              En de ArbeidsInspectie maar zeiken dat er overal een certificaat bij moet zitten.
                              En de V&WA, KEMA, KIWA, LI, BEMA, HIWI, Zwikko en Blablieh en al die "keurings"kwezels....
                              Ze keuren en beoordelen en handhaven dat het een lieve lust is....
                              zolang het maar niet om het echie gaat.

Was die onderhoudsinstructie die je dan wel vond in het Nederlands gesteld?
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...