hoe takelen in een tent aan zo een tentmast?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Percy
    • Jan 2005
    • 80

Ik neem aan dat ze ook netjes een link van dit topic hebben gekregen? Misschien leren ze er nog wat van als ze het van andere mensen ook nog horen.

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Nou, Percy, ik heb in de tijd dat ik op dit forum actief ben wel gezien dat er 2 soorten mensen opzitten. de eerste plaatst zijn foto's en onderbouwd deze met berekeningen en text. en of die berekkeningen nu kloppen of niet, ze zijn altijd voor rede vatbaar. en er is een groep mensen die reageert zoals bovenstaanden. persoonlijk vindt ik de brief van Joost correct en netjes verwoordt (op mischien wat punten na die wat beledigend zijn ookal heeft joost wel gelijk) en als deze heren nu slim waren geweest dan hadden ze een nette brief teruggetypt, het boetekleed aangetrokken, uitleg gegeven die onderbouwd was en gezegt dat ze al deze praktijken nader onder de loep gaan nemen.
      maar iemand die zo reageert, weet niet waarover hij spreekt en zal hier nooit van gaan leren..
      en a\an Joost: VOLGENDE KEER CAMERA MEE! [:P] we missen wel weer een goed voorbeeld van hoe het niet moet, en plaatjes voor de verzameling van Rinus
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Percy
        • Jan 2005
        • 80

Klopt ook, maar als ik met iemand een discussie over de mail stuur, en deze wordt gebubliceerd zou ik het ook op prijs stellen om dit te weten. Lijkt me normaal om even te melden. Ik meen me een topic te herrinneren waar iemand erg kwaad was dat dit niet gebeurd was.
        Maar ik moet zeggen dat ik ook graag foto's had gezien. Het valt me op dat er altijd foto's staan over hoe het niet moet. Misschien tijd voor een topic met foto's over hoe het wel moet? Dan kun je daar naar verwijzen als voorbeelden.
        Maar met deze discussie zijn het dit onderwerp eigenlijk wel aan het overnemen. Misschien tijd om weer even terug te keren naar het antwoord op de vraag van Ronny?

Comment

• Joost van Ens
          • Jan 2001
          • 628

Ja heren, er is weer nieuws!

Ik was giseren op klus ergens (voor mij) in het zuiden van Nederland. Een tentfeest. Ik kom aan en zie een heel licht plafond hangen. Gelijk kijken dus. Ik zeg tegen mijn collega dat dit er toch een heel stuk gezonder uitziet dan vorige week, wel hier en daar wat dingen die misschien anders, of iets beter hadden gekund, en een kruisstuk wat ik persoonlijk een beetje kiele kiele vond, maar het hing, en hier durfde ik wel onder door te lopen en mensen onder toe te laten.

Even later komt mijn collega mij vertellen van wie dit spul is, de flightcases achter het podium had ik nog niet gezien. En ja, de zelfde jongens van het prutswerk van vorige week! Afin, show begint te draaien Jongens doen hun werk alles top, al komen ze soms een beetje stug over.[8D]

Na verloop van tijd kom ik met een van deze jongens aan de praat en blijkt dat we een gemeenschappelijke kennis hebben. ijs gebroken dus. Na verloop van tijd komen we op de gebruikelijke vragen wie ben je, waar woon je enz. En gaat er bij hem een lichtje branden en vraagt of ik misschien de gene van de mail ben. Helemaal correct! Wat blijkt, deze persoon is toch wel behoorlijk van mijn mail geschrokken en heeft het zich meer aangetrokken dan wat hij per mail liet blijken. Hij had deze klus donderdag al gebouwd, had mijn adviesen gebruikt, op internet naar rigging gezocht enz. We zijn een dik uur aan het babbellen geweest, en het blijkt Dat het meer onkunde dan kwade wil was, zo testen hun iets door er even aan te gaan hangen. vf door 2 delen, en meer van dat soort dingen waren hem volkomen vreemd. Nu blijkt dit beslist geen domme, maar zelfs een zeer geintresseerde gast die ook heeft toegegeven dat hij dus goed fout zat. Hij kwam met gerichte vragen over hoe en wat, en is zelfs van plan om mits hij er op korte termijn geld voor kan vrijmaken, in het najaar de cursus te doen omdat ook hij inziet dat je nooit te veel weet. Ik heb hem beloofd dat als hij bij een volgende klus vragen had hij mij mocht mailen, hij gaat binnenkort ook eens met een weegschaal aan de slag enz.

Eindconclusie, mits deze intresse en verbetering bliven behouden, is het iemand die ik wel weer eens ergens tegen wil komen. Ook heb ik hem beloofd dit laatste stukje van het verhaal aan de organisatie van de schuimparty mede te delen, zodat wat mij betreft ze een nieuwe kans verdienen.

Ik ben als een zeer blij mens naar huis gereden vannacht Het was wel al half 8 toen ik thuis was, maar had nooit verwacht met een niet te positieve mail dit resultaat te kunnen bereiken.[^]

Comment

• tmp
            • Aug 2003
            • 79

citaat:Geplaatst door rinus bakker
            zorg wel dat je de te hijsen gewichten kent en vooraf een goedkeurings-"krabbel" van de tentmeester op papier krijgt.
            anders wordt het in geval van een accident wel heel eenvoudig om 'de schuldige' aan te wijzen.....
            Bij ons in de buurt is er geen enkele tentmeester die een krabbel hiervoor durft neer te zetten bij mijn weten .

Wij hebben dit al eens proberen vast te krijgen maar deze tentmeester zei dat het kon maar wou wel geen papier hiervan ondertekenen voor verantwoordelijkheid dat zijn masten het niet zouden begeven.

Uiteindelijk toch maar op truspoten gebouwd ...
            Ik vind die tentmastjes (van de meeste tenten) overigens maar erg dun uitgevoerd
            (meestal slechts een paar mm dik)

Comment

• Jeroen de Goei
              • Oct 2004
              • 376

ah, ronde tentpalen. een van de oude tenten van circus KNIE had ronde tentpalen. een 4master. die stonden 12 meter uit elkaar en waren 21 meter hoog. er kon nog 500kg per mast extra gewicht bij, maar daar zit je zo aan. dan maar masten ernaast zetten van truss. en die trussmast vastzetten op meerdere punten verdeeld over de gehele tentmast. dan kan de trussmast nooit omvallen en de tentmast krijgt weinig last. of de tentmast wordt zelf nog iets steviger dan dat hij al was. En de bewegingen van wind moet je wel incalculeren. dingen moeten ruimte hebben, ratelbanden moeten op de juiste manier aangebracht worden en torsie moet uitgesloten zijn.
              en nu zwaaien maar

geef mij maar circus ELL[)]EBOOG

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

tenx Jeroen!
                de spijker op zijn kop.
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• mertens
                  • Mar 2001
                  • 53

geweldige discussie! maar nu heb ik nog niet van Stijn gehoord waar hij die tent haken vandaan krijgt.

Comment

• G-LiTe
                    • Apr 2004
                    • 196

De oplossing met de 'extra trussmasten' is een beproefd concept.
                    Wel letten op het trusstype dat je kiest voor deze 'job'

Niet alle trusstypes laten zich even graag vertikaal belasten als horizontaal, dit vooral ivm. ongelijke knikweerstand in de verschillende vlakken (denk daarbij aan trussen als bvb. S36R of Slick Minibeam met 'ladderzijdes' en 'vakwerkzijdes') Deze trussen hebben de neiging om licht uit te knikken door te buigen in de ladderzijdes.

Gebruik daarvoor gewoon towertrussen, deze zijn gespecd. op vertikale belastingen.

Geert.
                    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Hallo Geert,
                      in principe heb je wel gelijk met jouw opmerking over de asymmetrischge trussdoosnedes,
                      maar voordat S36R (Prolyte), Minibeam (v/h Slick) of Superbeam (Tomcat) [allemaal vrijwel identiek in de dimensionering] de door jou opgegeven zijdelingse knik laten zien ben je wel aardig hoog (boven de 10m meter) of aardig zwaar (dik boven de 1 ton) aan het belasten.
                      Maar ik steun wel jouw opmerking dat het altrijd beter is om de types te gebruiken die daarvoor ontwikkeld zijn.

Comment

• Johannez
                        • Feb 2005
                        • 38

Ik vind dit wel een intressante discussie, erg mooi verhaal ook van Joost.

Rinus, weet jij toevallig een site waarop duidelijk verschillende trussen beschreven staan? Mbt dit onderwerp natuurlijk.

Muziek maakt meer goed dan je lief is

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Hallo Johannez,
                          helaas nee..
                          dat zal ooit nog wel eens komen. Maar ik zou er nu geen een weten.
                          Commerciele belangen en angst zijn hiervan de belangrijkste oorzaken denk ik.

Comment

• Johannez
                            • Feb 2005
                            • 38

Terwijl het o zo informeel zou zijn. De feiten en cijfers zijn er wel, dat kan niet anders... vreemd eigelijk?!
                            Muziek maakt meer goed dan je lief is

Comment

Working...