hoe takelen in een tent aan zo een tentmast?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

hoe takelen in een tent aan zo een tentmast?

hoi

In een tent heb je altijd palen/masten die de tent ondersteunen en er voor zorgen dat het zeil mooi boven blijft. Maar hoe kan je nu het beste je takel aan zo een mast bevestigen als je een constructie wilt takelen.

Natuurlijk heb je hier geen last van als je alles op poten zet of een groundsupport toepast, maar ik wil het specifiek weten ivm takels.

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!
  • Iko
    • Feb 2002
    • 766

Gewoon met een steel volgens mij? Afgelopen weekend ook vanalles in tenten getakeld en dat ging met een steel meen ik

Comment

• FiëstaLj
      • Oct 2000
      • 2068

Die tentmast was toevallig wel van een "truss"type achtig.

Je hebt ook normale ronde palen natuurlijk, hier past geen steel doorheen.
      Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Jugfire
        • Oct 2004
        • 91

sommige tenten hebben helemaal boven in de nok aan de paal uitsteeksels zitten waar je een steel omheen kan slaan.

Maar om van een tent precies te hoe je rigging aan kunt brengen kun je beter even contact opnemen met de tentenbouwer, die kan je vertellen wat er mogelijk is.
        Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

Comment

• Stijn Vanstiphout
          • Oct 2000
          • 1160

Niet echt een antwoord op de kwestie, aangezien het over echte "verticale" palen gaat, maar ik hang nu al twee jaar op Pukkelpop mijn takels in met volgende klemmen. Dit is dan in De Boer tenten aan de grote parallelle profielen, aan de kleine dwarsliggertjes mag absoluut niks gehangen worden is mij verteld.

Hieraan is dan een M10 oog bevestigd, dan harp, dan takel.

mvg,
          Stijn Vanstiphout,
          LVL Multimedia
          België

Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

Comment

• tomv
            • Jun 2003
            • 331

Waar ik werk hebben we van staal een soort hoeken gemaakt.
            2 keer een hoek van 90° met al allebei de kanten een stuk recht. _/\_
            Zo 2 tegen elkaar (tentpaal ertussen natuurlijk).
            Aan iedere kant een bout met 2 moeren met plastic bescherming. (hoe noemt dat ook weer? [:I])

En dan een strap errond leggen. Harp en takel.
            Als beveiliging steel aan andere strap en dan aan truss vast.

Bij het hijsen stuk te hoog, steel bevestigen en dan een stukje terug laten zakken. Zodat, mocht de takel het begeven, de constructie niet te veel vrije val heeft.

Indien tenten met profiel iets gebruiken zoals Stijn al aangaf.
            Tom

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2138

ja die tenten van de boer/veldeman zijn wel oke, daar is het ook niet zo een probleem. ik bedoelde dus idd van van die ronde palen die je tegenkomt in de iets minder sjiekere tenten. Verder de "tentklem" zoals tomv zegt, al enkele malen gezien ja. Zijn deze dingen ergens te koop, of zijn die gewoon allemaal zelfbouw?

heb al zo een gevoel dat het een beetje geknutsel is bij van die ronde palen... Hebben die palen overigens altijd dezelfde diameter? als dit niet zo is, kan je zo een "tentklem" niet overal gebruiken....

mvg
              ronny

niet zagen, gewoon doen!

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

De vraag is natuurlijk wel of?
                en zo ja, hoeveel je überhaupt aan die ronde vertikale palen mag hangen...
                Omdat de takel en truss een bepaalde dikte hebben zul je altijd
                een extra buigend moment zetten over een paal die toch al op druk belast wordt en knik-gevoelig is.
                Daarnaast zijn er allerlei ronde houten en ronde metalen palen in omloop en daarmee heb je dan ook weer een verschil in sterkte.
                De enige die een echt zinvol antwoord kan geven is de tentmeester of de tentenfabrikant.
                Daarom is het suggereren van een driehoeksbokje ook niet zinvol....
                er zijn vast ook een hele reeks uiteenlopende diameters van al dat soort palen.
                Vandaar dat die wonderbaarlijk mooie alu-profiel klem die Stijn liet zien wel zinvol is omdat de variatie in profielen veel minder groot is.
                Btw ==> Stijn is die klem ergens in de handel? Soms iets van Doughty? (als dat nummer zie geeft mij dat een Doughty associatie)

Als er nergens bezwaren gelden qua vertikale paalbelasting en dwarswerkende buigkrachten,
                zou je het zelfs kunnen proberen met een lange geprusikte rondstrop (met minimaal 3 of 4 rondgangen),
                maar dan rust het huis van de takel wel tegen de paal.....
                Bij een driehoekig 'bokje' heb je dat niet, maar dat moment blijft op die paal staan.
                _____
                I_/
                I/

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Contour
                  • Feb 2001
                  • 1018

Hallo,

De centerpaal in een tent wordt normaal gesproken belast door een axiale kracht die resulteert in drukkrachten. Aangezien de paal zeer slank is wordt deze inderdaad ook belast op knik. Een takel die naast de paal hangt zal zoals Rinus al aangeeft altijd resulteren in een extra buigend moment in de paal. Nu is het wel zo dat het knikeffect min of meer losstaat van het buigend moment. Echter de takel zal niet alleen buiging opleveren maar natuurlijk ook een extra drukspanning ten gevolge van de last die aan de takel hangt alsmede het eigengewicht van de takel.

De drukspanning in de paal is dan als volgt te berekeken:

sigma = (F_tent + F_takel)/A

Hierin is:

sigma = drukspanning [N/mm2]
                  F_tent = axiale kracht op paal ten gevolge normale tentlast [N]
                  F_takel = axiale kracht op paal ten gevolge van takel [N]
                  A = dwarsdoorsnede oppervlak tentpaal [m2]

Normaal gesproken kan men in het geval van een statische belasting gerust een sigma van 150N/mm2 toestaan. Echter houdt er bij de berekening rekening mee dat de kniklast lager zal liggen. Ik grijp hierbij even naar de mij bekende NEN-2019 norm uit de kraanbouw die zegt dat de maximale belastbaarheid van een dunne drukstaaf sterk afhangt van de slankheid van de staaf. De slankheid laat zich berekenen als:

Y = L/i

Hierin is:

L = lengte staaf [m]
                  i= traagheidsstraal [m]

De traagheidsstraal kan men berekenen met:

i = sqrt (I/A)

hierin is:

I = oppervlakte traagheidsmoment [m4]
                  A = dwarsdoorsnede oppervlak [m2]

Ik verwacht dat de slankheid voor een tentpaal in de orde grootte van >100 zal liggen. In dat geval schrijft de NEN norm voor dat:

sigma toelaatbaar = sigma knik/2.5

De kniklast voor een slanke prismatische staaf kun je uitrekenen met:

sigma knik = (pi^2 * E)/(Y^2)

Als we aannemen dat Y is ongeveer 100 en materiaal paal is FE-360 staal dan volgt:

sigma toelaatbaar = (pi^2 x 210x10E9)/(100^2) / 2.5 = 83N/mm2

Met deze formules kun je zelf een beetje rekenen aan de tentpalen. Een tent is natuurlijk geen hijskraan maar het geeft een idee.

MVG Contour

Comment

• VERVALLEN

Wij zouden volgend weekend een feesje moeten doen in een tent. Ook doen we wat licht mee aangezien dat tot 6h smorgens duurt. Ons idee was om aan de vertikale palen gewoon een truss vast te maken met degelijke spanbanden en kettingen met hangsloten (diefstalbeveiliging)
                    En dan dachten we bovenaan de truss op +/- 3m hoogte wat scans en pars in te hangen.

Nu blijkt dat er GEEN vertikale middenpalen zijn. Zijkanten zijn paaltjes met zijlen die overdag openschuiven (dienen dus vrij te blijvan) . In de nok van de tent heb je wel uw hoekvorming dat verstevigd is met kleine horizontale buizen.

Is het dan mogelijk op op deze buizen 4m truss te leggen, met daaraan 3 812 scans en 4 par 56 short en een 750W strobo van HQ?

Zo'n zwaar gewicht is het niet, maar we zijn liever zeker dan gevaarlijk.

Uiteraard (indien het mogelijk zou zijn) worden de trussen in de palen nog eens vastgespannen met aanspanbanden, alsook stevige kettingen. Ook de scans en pars hebben een safety hangen

Wat denken jullie?

Comment

• LJ Chris
                      • Jul 2002
                      • 477

citaat:
                      Zo'n zwaar gewicht is het niet, maar we zijn liever zeker dan gevaarlijk.

Spanbanden dienen om kisten vast te riemen in een bak, en antidiefstalkettingen om uw remork vast te leggen zodat die niet gestolen wordt..
                      Enja een safety aan je fixture is natuurlijk top, maar haalt niets uit als de truss naar onder komt natuurlijk [8D]

Hmm valt mij op dat er eigenlijk nog geen concreet antwoord is gegeven op ronny zijn vraag, iedereen komt af mag het wel? Ronny zoekt een manier om dit te doen, pas als je die hebt gevonden kan je gaan kijken als het technisch haalbaar en veilig is..

Greetz
                      Chris
                      Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• ronny
                        • Dec 2002
                        • 2138

citaat:Als er nergens bezwaren gelden qua vertikale paalbelasting en dwarswerkende buigkrachten,
                        zou je het zelfs kunnen proberen met een lange geprusikte rondstrop (met minimaal 3 of 4 rondgangen),
                        maar dan rust het huis van de takel wel tegen de paal.....
                        Bij een driehoekig 'bokje' heb je dat niet, maar dat moment blijft op die paal staan.
                        de rondstropmanier zal het dan wel worden. Tentenboer(en) hebben er geen bezwaar tegen dat je er iets aanhangt op die manier. Meestal weten ze zelf nog niet eens wat een moment is[:0] Ik heb het nu niet over de tenten,megahallen van de boer ofzo, maar gewoon van die circus,party tenten waar er wel meer verhuurders van zijn bij ons in de buurt.

Ik vroeg me gewoon af, of er een manier was om dit fatsoenlijk te doen...

mvg
                        ronny

niet zagen, gewoon doen!

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

wat is fatsoenlijk?

overigens kan ik je wel aanbevelen om met die prusik toch voorzichtig te zijn op heel gladde (aluminium?) palen.
                          zeker als er wat wind staat is zo'n paal konstant in beweging en jouw takel en truss dus ook...
                          en zou (langzaam of plotseling) naar beneden glijden geen ondenkbaar gevaar zijn.

zorg wel dat je de te hijsen gewichten kent en vooraf een goedkeurings-"krabbel" van de tentmeester op papier krijgt.
                          anders wordt het in geval van een accident wel heel eenvoudig om 'de schuldige' aan te wijzen.....

Comment

• Joost van Ens
                            • Jan 2001
                            • 628

Lijkt een beetje op een discussie die ik van de week met een collega per mail heb gehad over een takelen in tent akavietje. Volgens hun totaal niet onveilig. 2 pilaren, 5? of is het 6 meter uit elkaar hier 3 meter truss tussen aan 2 handtakels. rondstroppen alleen om de eindstaven, niet om de hoofdbuizen. hieraan 2 moving heads, en een met een spanband vastgemaakte 1 meter dwarstruss, waar aan zo'n grote professionele vierkante schuimmachine hing.(zo een met een kuubs tank op de grond) aan 1 kant de resterende ketting in een gamma emmer, aan de andere kant in een gewone blauwe vuiliszak.

Ik wil deze collega niet verder zwart maken of zo, ik hoop dat hij geleerd heeft, dus hier en daar namen weggelaten of in **** veranderd.

Ook weet ik dat er hier en daar van beide zijden nog wel wat spellingsfouten inzitten, maar het is wel leesbaar
                            ik kan er eigenlijk nog steeds niet over uit.[V] Maar lees mee:

Bar ’t Verloat
                            J.J.G. van Ens
                            Zeedijk 1
                            8356 DW BLOKZIJL
                            0527-291633
                            0651268167

Betreft: Schuimparty Blokzijl

Ls.

Hallo, ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Joost van Ens, 36 jaar, en heb een klein café in Blokzijl. Behalve dit café, heb ik ook nog een verhuurbedrijfje wat zich voornamelijk richt op drive in shows, verder ben ik al 16 jaar lang freelancer bij verschillend licht- en geluidsbedrijven.

Afgelopen zaterdag, 11 juni 2005, stonden jullie met een schuimparty in de feesttent in Blokzijl. Toen ik rond 01.00 uur klaar was met mijn werk in het café, ben ik nog even naar deze party geweest.

Mijn eerste indruk was: gezellig, druk, goed geluid, leuke lichtshow. Maar. Dit was maar van heel korte duur, toen ik een rondje door de tent liep om wat bekenden te ontmoeten, en natuurlijk om de apparatuur van een collega te bekijken, ben ik niet een beetje geschrokken, nee, ik stond verbluft.

Wat was er namelijk aan de hand. Rigging technisch was hier niet 1 foutje gemaakt, maar een hele opeenstapeling van fouten! En dan heb ik het niet eens over jullie front truss, waar wel het een en ander in hing. Ik had dan ook graag jullie belastbaarheid i.v.m. de gebruikte statieven gezien, ik heb zo niet gekeken naar welke statieven jullie gebruiken, maar ik schat ze op een 100 kg toelaatbare verticale last per stuk, en met wat jullie hier in hadden hangen, zit je gok ik zo snel op de 150 kg die je dan met twee statieven omhoog mag brengen.

Nee, er was nog iets veel erger mis. Ik baal er dan ook nog steeds van dat ik geen camera mee had, want ik had de volgende pruts praktijken graag op de digitale schijf gehad. Allereerst, jullie takels hingen beide met een schuine reeptrek, iets wat in heel Europa en de rest van de wereld is verboden. Door deze schuine reeptrek, hebben jullie horizontale krachten op de tentpalen gezet. Ik ken geen tentboer, die horizontale krachten in een tent als deze goedkeurt, Maar jullie hadden dit ongetwijfeld netjes zo als het hoort, een schriftelijke bevestiging van de tentboer met de maximale horizontale en verticale te hijsen lasten, zodat als er iets gebeurd was jullie niet aansprakelijk te stellen waren. Verder, de aanslagmethodes met de paarse rondstroppen. Hoe deze aan de tentpalen vast zat was niet goed te zien, het leek “gechoked”, Maar de manier waarop ze aan de lengte truss vastzaten, sloeg weer helemaal nergens op, alle krachten kwamen nu samen op twee lassen van de eindstaven, en die zijn hier zeker niet voor gemaakt. Verder is het verplicht een steel als safety te gebruiken bij gebruik van polyester rondstroppen. Deze was 4 keer niet aanwezig. Dan het stukje dwars truss, deze leek met een witte span/ratelband vastgezet aan de lengte truss, span/ratelbanden, mogen weer niet gebruikt worden om te hijsen. Maar al was dit wel een hijsband, wit komt mij vreemd voor, dan ontbrak weer de steel als safety. Normaal zet je een truss dwars op een andere vast met swiffel couplers! En dan, de haal en de hijsketting, dit sloeg alles, 1 kant in een emmer, niet netjes en conform de regels, maar ala, een kettingzak was mooier en beter geweest. Maar wat jullie onder een

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Jemig Joost

dat zijn dik 5 kantjes A4!
                              Daar moet ik eerst eens voor gaan zitten. Ik heb hem FF gecopieerd naar word en uitgeprint.
                              Dat je deze mensen aanraadt een rigging cursus te volgen klinkt mij in elk geval sympathiek in de oren...
                              Alleen de cursus van de komende week zit barstens vol.
                              In september is er weer een kans.

Comment

Working...