staalkabels met (tuin)slang

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

je mag die wel gebruiken, maar je moet er gewoon nog altijd even jutte zakken tussen duwen. de denkwijze van velen is dat dit met die slang rond de steel niet meer moet...

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

citaat:Geplaatst door Diedel
      PS Rinus, wanneer krijgen we de examenuitslag
      van welke cursus?
      Ik weet niet van een recente deelname door een Diederik?
      Ben nu met reeks diverse cursussen door elkaar bezig:
      1. VBT-B trekkenwandtechniek voor het IAB - loopt over serie van weken.
      2. Trekkenwand operator - "awareness" voor Stage Holding.
      3. Elementaire Hijstechniek bij Hof Audio, moet nog afgerond en verstuurd.
      4. Elementaire bij Vlaamse Opera, net de examens nagekeken en uitslag verstuurd.
      5. Elementaire bij LGO in Lokeren, voorbereiden.
      En het cursushandboek moet weer herdrukt dus dat ben ik ook weer aan het aktualiseren (mega tijdrover).
      Plus adviezen en wat rekenwerk en dan ook nog de ARGH en de NEN.
      Bijna geen tijd over voor het forum zo langzamerhand.
      Maar gun mezelf nu even wat lol.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jeroen de Goei
        • Oct 2004
        • 376

1-- Wat betreft beschadigingen: volgens mij kan je de steel, behalve als er een blijvende knik inzit, niet beschadigen zonder ook de slang te beschadigen. Uitzondering hierop zou een enorme trekkracht op de steel kunnen zijn waardoor staaldraadjes in de steel knappen. Dit zou door de slang verborgen kunnen worden.

2--Ik heb wel eens "slangsteels" gezien met een in de lengterichting opengewerkte slang. Die kon je er dus afhalen om de steel te controleren.
        1-- door gebruik van een slangsteel om een spant zonder jutte, beschadigt de slang en de staalkabel komt bloot te liggen.
        Hierdoor ontstaan knikken (permanente vervorming). Omdat er knikken in de staalkabel zitten zouden de staalkabels dus afgekeurd moeten worden. Dit gebeurt niet. dus wat krijg je op je klus:
        Geknikte staalkabels met kapotte slang.
        Troep!![xx(]

2-- is dat een beetje werkbaar? Ik heb ze zelf nog nooit gezien.
        Zal wel een Duitse steel geweest zijn. In Duitsland zijn slangsteels en Softsteels nog verboden.
        Softsteel = staalkabelgevoerde rondstrop. (www.argh.nl)

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

citaat:Geplaatst door Jeroen de Goei
          2-- is dat een beetje werkbaar? Ik heb ze zelf nog nooit gezien.
          Zal wel een Duitse steel geweest zijn. In Duitsland zijn slangsteels en Softsteels nog verboden.
          2- ik kan me er niet eesn wat bij voorstellen.
          en dat van dat verbod is ook niet waar. Sinds het 'inspectie-venster' in de softsteels en steelflexen kunnen die dus gecontroleerd worden en kan het verbod niet van kracht zijn.
          Ook slangsteels waarvan de slang maar de helft van de lengte tussen de taluritklemmen besloeg waren niet verboden bij de Germanen.

Comment

• Jeroen de Goei
            • Oct 2004
            • 376

De fabrikant van de Softsteels vertelde mij dat ze nog niet in Duitsland gebruikt mochten worden.
            Dit was 2 weken geleden. Inmiddels verandert zeker?

Comment

• Diedel
              • Sep 2004
              • 24

@ Rinus
              niet de uitslag van een examen van een van jou cursussen, maar van deze overhoring (was dus een grapje[:I])

@Jeroen

Op het moment dat de steel permanent vervormd is, helemaal als de staalkabel er door bloot komt te liggen, door het niet gebruiken van de jute dan moet de steel dus worden afgekeurd, naast dat er een materiaal oneigenlijk is gebruikt. Volgens mij zijn we het dus eens :-)
              Die opengewerkte steel had ik geen problemen mee. Zolang de slang lekker stug is blijft die netjes op z'n plaats, je moet alleen opletten dat je de dichte kant tegen je materiaal aan laat komen wat je aanslaat, anders heeft het natuurlijk nog geen zin :-)

Voor Rinus: neem een stuk slang en snij die in de lengterichting aan de bovenkant open. frot dit om een steel heen en dan heb je wat ik bedoel.

Groeten,

Diederik

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Voor Rinus: neem een stuk slang en snij die in de lengterichting aan de bovenkant open. frot dit om een steel heen en dan heb je wat ik bedoel.
                En jij gelooft dat dat werkt?
                Wat gebruik je om die spleet gesloten te houden als je de steel gaat buigen?

Comment

• Jeroen de Goei
                  • Oct 2004
                  • 376

citaat:Geplaatst door rinus bakker
                  Wat gebruik je om die spleet gesloten te houden als je de steel gaat buigen?
                  haha

Ik hoor op de werkvloer toch wel dat er rigger zijn die het wel handig vinden om een slangsteel in het dak te gebruiken langs scherpe hoeken.laat eens weten waarom. Het si toch een feit dat de slang stuk gaat als het om een scherpe hoek wordt gebruikt.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Er zijn IDD veel "riggers" die nadoen wat ze anderen hebben zien doen...
                    maar met een totaal (of in elk geval heel groot) gebrek aan inzicht in het waarom ... en hoe!
                    Dat zijn dus de echte apen.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

citaat:Geplaatst door Jeroen de Goei

De fabrikant van de Softsteels vertelde mij dat ze nog niet in Duitsland gebruikt mochten worden.
                      Dit was 2 weken geleden. Inmiddels verandert zeker?
                      Ik zou het niet weten.
                      Maar ik heb die dingen dik 1,5 jaar geleden tijdens een seminar voor de VPLT aan Peter Theis (ofzo, een bobo van de VBG-Berufsgenossenschaft) laten zien en die was zeer enthousiast. En nu Prolyte die dingen ook distribueert neem ik toch aan dat ze dan niet de Duitse markt zo maar links laten liggen....
                      Ik dacht dat Roodenberg (en ook LiftAll) allebei bezig waren met een TüV-goed-keuring volgens BGV-C1...
                      Het zal waarschijnlijk dus wel aan het (slakken-)tempo van TüV liggen.....
                      Prolyte heeft goede kontaketen bij VPLT en VBG, dus daar zullen ze heus wel pushen dat die Softsteels ook in Germania zouden mogen.

Comment

• Jeroen de Goei
                        • Oct 2004
                        • 376

citaat:Geplaatst door rinus bakker
                        Ik dacht dat Roodenberg (en ook LiftAll) allebei bezig waren met een TüV-goed-keuring volgens BGV-C1...
                        Ik zal het nog eens vragen bij Roodenberg.

Comment

• G-LiTe
                          • Apr 2004
                          • 196

Even terugkomen op dit onderwerp.

Ik was afgelopen week na een hele tijd nog eens actief in de HMH in Amsterdam en merkte daar ook op dat het dak daar ook vol hangt met slangsteels als baskets.

Het motto van dit topic is zo een beetje dat de slang als burlap-vervanger niet echt een goed idee is, nu is dat in de HMH toch wel het geval. Wat mijn inziens mogelijk het probleem nog vergroot is dat die steels daar, omdat ze deel uitmaken van een permanente installatie ook nog steeds op dezelfde plaatsen tegen de beam-edges worden aangedrukt.

Hoe gaat men daar mee om, worden er inspectie-intervals bepaald, is er een eindige levensduur vastgelegd???

Ik begrijp dat de uitgangspositie om snel en met zo min mogelijk arbeid punten creeeren het steeds naar boven halen van burlaps zeker een vermeerdering van de werklast zou zijn, maar wat zijn de afwegingen hier geweest.

Het lijkt mij trouwens dat men in het initieel ontwerp van de HMH, voor de spant-ligger waar deze 'huis-steels' aanhangen, beter had geopteerd voor een ronde koker ipv. de I-beam die het nu is. Lijkt mij dat bij een ronde koker van voldoende diameter de slangs totaal geen problemen zouden vormen (correct me if i'm wrong). De spanten van de HMH bestaan trouwens uit drie horizontale liggers ipv. 2 (wat doorgaans het geval is) nml. de onderligger, de bovenligger (die vrij is) en kort erboven nog een bovenligger, waar het dak op rust. Dus die tussenligger (eereste bovenligger) had gerust bouwtechnisch een ronde koker geweest kunnen zijn. (is vast wel iets duurder )

Moet wederom wel zeggen dat ik bijna vergeten was wat voor een prachtige locatie de HMH is om te werken.

Geert
                          Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

Ik zal eens navragen wat voor staalkabel-draagbalken er in de HMH zitten.
                            Als je ronde buizen hebt zoals in een aantal Jaarbeurs of RAI hallen, is de slang namelijk al gauw wel toereikend.... tot pakweg 1 a 2 ton - en meer dan 1/2 a 1 ton mocht daar toch al niet aan!
                            En bij (afgeronde) vierkante stalen kokerprofielen (zoals in de Zuidhal van het MEC) is dit ook al geen issue.
                            Ik heb jaren geleden ooit een ontwerp-advies voor de HMH gedaan waarbij ik voor deze stalen balken vierkante kokers heb geadviseerd.
                            Daarna raakte ik uit beeld door mamangement wisselingen enz. En weet dus niet wat er nu precies zit.
                            Topic is en blijft:
                            voor alle INP, IPE, HE, UNP en UPE enz gewalste stalen balkprofielen zijn slangsteels ten ene male ongeschtikt.

Comment

• LJ_jacob
                              • Aug 2003
                              • 293

oke nu ik als newbie hier heeeel eventjes tussendoor, dat jute, hoevaak moet je dat dubbel slaan? want enkel lijkt me niet echt genoeg....of zit ik er naast (we hebben het hier wel over sinterklaaszak-jute toch??)
                              groetjes
                              JAcob
                              mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

• rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5429

we hebben het over "SinterKlaaszakJute" en-daarvan-dan-de-Aardappelvariant.
                                En dat dient tenminste in 16 lagen = 8 keer vouwen/oprollen te worden aangebracht,
                                soms kun je ook de flappen die naast het spant bungelen net zo goed even onder de steel terugsteken.
                                Het blijkt dat wanneer je 16 lagen hebt, een basketsteel van 1 ton bij 1 ton belasting geen blijvende vervorming in de strengenligging ondervindt.
                                En blijvende vervorming is formeel een reden voor afkeur, ook bij steels.
                                Iedereen die een jutezak onder een steel legt als een uitgespreide zakdoek, die werkt vooral als het schoonmaakbedrijf en niet overtuigend als rigger.

Comment

Working...