staalkabels met (tuin)slang

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

staalkabels met (tuin)slang

Staalkabelstroppen met een soort tuinslang eromheen. Ik kom ze zeer regelmatig tegen.
    Allerlei soorten van slangen trouwens, van volkomen doorzichtige en heel soepele tot veel stuggere en dikkere + 'nylondraad-gewapende' ondoorzichtige versies.
    Maar de staalkabels zelf zijn vrijwel altijd 10mm in doorsnede.

Waarom zit die slang om die kabel?
    Wat is de eigenlijke funktie van die slang?
    Waar worden dit soort staalstroppen (vooral) toegepast?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • G-LiTe
    • Apr 2004
    • 196

Rinus,

Je beschrijft wat wij bij Flashlight 'trusssteels' noemen. En de naam dekt de lading, we gebruiken deze steels uitsluitend voor het aanpikken van trussen. De nylon cover moet het beschadigen van truss door steel en visa-versa voorkomen.

(dit beschadigen treed op door de schurende werking tijdens het aanbrengen van de last, ook wel het 'op spanning brengen' van het punt genoemd.

Ik hamer er hier in Belgie tegenover de crew steeds op om deze steels ENKEL EN ALLEEN te gebruiken bij trussen en om de nylon cover niet te beschouwen als een vervanging voor het gebruik van burlaps, zoals ik vaak waarneem bij 'laten we het hier houden op "anderen"'. Deze 'tuinslangen' reageren nogal nefast op de rechte scherpe hoeken van allerlei spantbeams, waar ze met de afrondingsstraal van een 50 buis wel goed weg kunnen.

Bevredigdt dit antwoord je vraag?

Geert
    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

Ik ken ze uit de scheepvaart waar de "tuinslang" beschadigingen aan de beschermende verflaag van het schip voorkomt. En vooral om als je beneden vriespunt werkt om te voorkomen dat je per ongeluk met je tengels aan kabel vastvriest.
      lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Dat zijn in elk geval al twee duidelijke antwoorden,
        hoewel die laatste bij onze business alleen in koelcellenshows van toepassing zou zijn
        ... en da's pas echt 'chillen'.

Ik ben benieuwd naar nog meer toepassingen / inzichten...

Comment

• Jeroen de Goei
          • Oct 2004
          • 376

Het is toevallig dat ik nu op het forum ga kijken om een onderwerp te starten over de slangsteels.
          Maar die is er dus al.

In de volksmond noemen we die dingen toch SLANG-STEELS.
          Burlap = jute zak

Er zijn nog veel mensen (riggers) die denken dat je een slangsteel in een dak kan gebruiken ter vervanging van burlaps. De slang beschadigt al snel als je hem onder een belasting om een scherpe hoek gebruikt.
          Ook geeft de slang niet dezelfde bescherming als een burlap.

Door de beschadigingen van de slang, ziet een staalkabel er al snel onbetrouwbaar uit. Ook al is de staalkabel nog in goede staat.
          Maar dit weet je dan niet zeker, dus de staalkabel gaat aan de kant en ik gebruik een andere.
          Nu zijn er bedrijven in Nederland die bijna al hun staalkabels met slang laten uitvoeren.
          Nu kan je de staalkabel die een permanente knik (vervorming) heeft, nog wel snel herkennen. Maar als het slang stuk is, moet je elke keer goed kijken of de staalkabel niet is beschadigd.

Ik kan me nog wel de opmars van het gebruik van een slangsteel ter vervanging van een burlap herinneren.
          Een bedrijf in Amsterdam had een goed idee. (niet dus)

Nu zijn er natuurlijk ook mensen die zich afvragen.
          Waar maak je je druk om?

Nuwel, het komt erg vaak voor dat mensen een slangsteel gebruiken in het dak. Die standaard moet er uit. bij riggers, bedrijven enz.

Waarom?
          Voor de veiligheid en vertrouwen in het materiaal te verhogen.

Comment

• Olaf Duffhuës
            • Oct 2000
            • 2477

citaat:In de volksmond noemen we die dingen toch SLANG-STEELS
            Pipe Steals...Zo worden die dingen bij diverse verhuurders genoemd...
            Vind het trouwens tegenvallen, als Rinus dit echt niet wist....Volgens mij liegt ie dat die zwart ziet...
            Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• beyma
              • Oct 2002
              • 1614

Volgens mij krijgen we onbewust examen vragen van Rinus!

Gaat op school ook zo, de juf/meester vraagt altijd alles aan de kinderen "wie weet...."
              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

2 Olaf en beyma
                jullie zitten natuurlijk wel op het goede spoor
                maar 'pipe steals'daar heb ik nog nooit eerder van gehoord..
                moet dan iig 'pipe steels' zijn natuurlijk, want met 'ea' erin zijn we aan het jatten.
                Welke verhuurders zijn dat zoal Olaf?
                Mij bekruipt het idee ('idea') dat die wat essentiele informatie/kennis missen.
                Maar als ze de benaming heel letterlijk nemen
                en die dingen alleen op ronde profielen ('pijpen' = truss-buizen, en ronde buisspanten van sommige hallen van oa Jaarbeurs en RAI) gebruiken, is er weer niks mis mee.
                Maar ik vraag me IDD af waar / hoe ze eventueel nog meer voor worden gebruikt?

Comment

• Olaf Duffhuës
                  • Oct 2000
                  • 2477

citaat:Welke verhuurders zijn dat zoal Olaf?
                  Rentall
                  Stagelight
                  Wij zelf..
                  Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

En is die kreet dan bedacht door Kanis of Van Gunnik?

'Pipe-steel' zou je ook kunnen beschouwen als een 'holle staalkabel'
                    of zelfs als een round hollow section (rhs) de Engelse kreet voor ronde (stalen) constructie-buis.
                    Op spant en truss
                    of alleen op truss?

Comment

• FristB
                      • Jul 2004
                      • 18

Hoi allemaal,

M'n scheikunde is alweer van een tijdje terug, wellicht dat er wat mensen hier zijn die wat beter op de hoogte zijn... Geeft een staal op alu combo geen redox reactie wanneer enigszins verhit (par oid)? Oftewel een zeer sterke oxidatie van de truss wanneer in contact met de stalen steel? (ik haal de info even van http://chemed.chem.purdue.edu/genche...edoxframe.html). Ik ga nog ff op zoek...

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

alu is al geoxideerd, en kan niet meer verder oxideren.

denk dat die slangen tegen de krasjes op trussen en balken, ( en handen en armen ) zijn..

Comment

• Diedel
                          • Sep 2004
                          • 24

Ha allen,

ook ik heb geleerd dat de slang ter bescherming van de aangeslagen truss is, omdat het staal van de steel veel harder is dan het aluminium van de truss. Eventuele bewegingen van de truss tov de steel zouden beschadigingen in de truss kunnen veroorzaken die de sterkte van de truss nadelig zou kunnen beinvloeden.

Wat betreft beschadigingen: volgens mij kan je de steel, behalve als er een blijvende knik inzit, niet beschadigen zonder ook de slang te beschadigen. Uitzondering hierop zou een enorme trekkracht op de steel kunnen zijn waardoor staaldraadjes in de steel knappen. Dit zou door de slang verborgen kunnen worden.
                          Ik heb wel eens "slangsteels" gezien met een in de lengterichting opengewerkte slang. Die kon je er dus afhalen om de steel te controleren.

Groets,

Diederik

PS Rinus, wanneer krijgen we de examenuitslag

Comment

• Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 804

Weet er iemand ook de exacte verklaringen waarom een (slang)steel niet om een spant mag gebruikt worden?

(ik heb ze ergens zien vorbij flitsen in een andere topic, en denk dat het wel gepast is om ze hier nog een keer op te sommen. Maar dat ga ik aan professionals overlaten die er meer van weten als ik)

Comment

• Jeroen de Goei
                              • Oct 2004
                              • 376

staat alhierboven. even lezen

Comment

Working...