ESTA - ETCP Rigging Certificering

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Als we in dit forum het hebben over rigging (entertainment hijstechniek) is niemand verbaasd....
    95% van alle vaktermen is volledig of flink-verbasterd Engels....

Dus wat is het probleem met zo'n rijtje aan termen hierboven?

A. FORMULAS AND FORCES 35
    1. Calculate conversions: SI Imperial (e.g. length, weight)
    2. Apply mathematical formulas,
    including:
    a. Algebra
    b. Geometry
    c. Trigonometry
    3. Apply general principles of forces, including:
    a. Force / weight
    b. Vectors
    c. Two components of force
    d. Point load
    e. Uniformly distributed load
    f. Indeterminate
    g. Static load
    h. Dynamic load
    i. Shock load
    j. Environmental (e.g. wind, rain, snow, seismic)
    k. Tilting a 2-point object
    4. Apply general principles of rigging
    , including:
    a. Breaking strength
    b. Determine object weight
    5. Calculate sling length and forces, including:
    a. Single point connection
    b. 2-way bridle
    c. 3-way bridle
    d. High/low bridle
    e. Breast-lines

ik kom toch weinig termen tegen waarvan ik niet weet wat ze betekenen....
    en zo'n examen is nou juist bedoeld om te testen of er op objectieve maatstaf is vast te stellen of je er genoeg van weet.....
    (ik weet ook wel dat ik van bijv. seismische krachten vrijwel niets afweet!
    maar dat is niet een reden om de rest dan ook maar niet te willen weten of kunnen)
    Dat objectieve kennisniveau mag dan weliswaar zijn vastgesteld in de ogen van de ESTA, USITT, IATSE en div. andere instellingen,
    maar zeer veel hiervan stonden ook aan de basis van de ontwikkeling
    van allerlei producten en/of procedures die we allemaal wel dagelijks gebruiken ...

Wie niet waagt die niet wint?
    We moeten ons toch ook zonder woordenboek kunnen redden als hier een US- of GB-rigger binnenstapt.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• CoenCo
      • Feb 2005
      • 230

En nog weer een verzameling organisaties die het goede voorbeeld proberen te geven:

PLASA Launches National Rigging Award

UK - PLASA has announced the launch of a new National Rigging Award, designed to give riggers across all sectors of the industry a recognized framework by which their knowledge and expertise can be measured.

Initiated by the rigging sector, who looked to PLASA to further develop the template for a National Rigging Certificate, the Award has become vital in a climate where there is a growing focus on health and safety, and an increasing expectation from the insurance sector.

For the last 10 months, PLASA has been working with government bodies and members of the rigging community on the development of the Certificate, a consultation process which has been underpinned by the formation of the PLASA Rigging Advisory Group.

The Group is now working on the fine details of the criteria and assessment process, but once finalized, the scheme will include a tiered progression structure, that will involve both theoretical and practical assessment.

The development of a qualification for the rigging industry (which it is hoped will act as a blueprint for other industry skills and sectors) will bring with it numerous benefits, not least the achievement of national recognition for rigging as a profession in its own right. It should also assist employers who increasingly need to demonstrate the competencies of their staff and, ultimately, lead to a reduction in insurance premiums.

PLASA will now begin the process of liaising with the venues and production companies to seek their endorsement of the scheme. Following an initial pilot, the Association plans to introduce the scheme next year and anticipates that by spring 2008 most individuals in the rigging industry will be either working towards the certificate or will have already achieved it.

The launch event took place at PLASA 2005 (11-14 September, Earls Court 1) and was attended by key figures from the rigging community. If you are interested in the development of the Award, or would like further information, contact PLASA.

(Lee Baldock)

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

En dan maar hopen dat die jongens van PLASA toch een beetje ruggespraak gehouden hebben met de jongens van ESTA/ETCP over de inhoud van de examenstof en de invulling van de competenties .....
        De Amerikanen hebben onderscheid in twee typen riggers = arena en theatre.
        De Duitsers hebben besloten vier rigging-kennisniveaus aan te brengen.
        Binnen de ARGH hebben we ooit verschil gemaakt in 5 a 6 rigging-disciplines.
        En waar komen de Engelsen dan nu mee.
        Dat is mij niet geheel duidelijk.

Comment

• SpaceyDeeJ
          • Sep 2001
          • 876

Maar Rinus,

was je nu inmiddels geweest voor je examen of niet ? Ik dacht dat dat een week geleden was ?
          cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Hallo Dee,

niet lopen te jagen hoor -
            het is op 12 november tijdens de LDI in Orlando.
            En als ik het niet gehaald zou hebben hoor je het dan ook wel.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Viel niet tegen, maar ook niet echt mee....
              Inderdaad snappen Yanken niets van het metrische stelsel,
              en dat brak me hier en daar wel op.
              2 x 3 uur lang pezen.

Over 2,5 a 3 maanden de uitslag.
              Er waren 180 examenkandidaten waarvan er 60 beide examens deden.
              Van die 180 man (en één enkele vrouw):
              1 uit Europa [8D] (Ik-zei-de-gek. Verder geen Engelsman, Duitser, Scandinavier, Pool of desnoods Rus te bekennen)
              3 uit Japan.
              en
              18 uit Canada.
              De rest waren pure Yankees.
              De hele club was een proefkonijn,
              dat nu (a raison van $ 250.000,-) voor de ETCP beoordeeld gaat worden door AMD,
              een firma die in de VS ook de certificering doet voor oa. hart- en hersenchirurgen.
              Ze zochten een certificeringsbureau dat mensen kan beoordelen die zowel met hoofd als handen moeten werken .

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

[FONT=Arial]Mijne Heren,[/FONT]
                [FONT=Arial][/FONT]
                [FONT=Arial]ik kreeg net de uitslag van de ETCP rigging examens in Orlando-Florida van november 2005 binnen:[/FONT]
                [FONT=Arial]ik ben gezakt voor de theater-rigging (103 van de 150 goed - de drempel lag op 115) [/FONT]
                [FONT=Arial]en [/FONT]
                [FONT=Arial]geslaagd voor de arena-rigging (109 van de 150 goed - de drempel lag op 99)[/FONT]
                [FONT=Arial][/FONT]
                [FONT=Arial]Waarvan akte.[/FONT]

Comment

• BlueConfig
                  • Aug 2005
                  • 138

hey Rinus proficiat!

Wat ik mij afvraag. U hebt jarenlange ervaring! hoe zou iemand het er daar vanaf gebracht hebben die bv hier enkel een Europese cursus (niveau van u 5-daagse cursus bv) gevolgd heeft?
                  Greets,
                  BLue CoNFiG

Comment

• Upgrading your system
                    • May 2003
                    • 1684

Mooi rinus, gefeliciteerd..

Jammer van het theaterriggingverhaal.. maar het probleem zit hem in de maatvoering zeker??
                    je moet maar zo denken, je mag gelukkig je eigen maatvoering aanhouden op je eigen klus.
                    metrisch wel te verstaan.
                    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• axs
                      Moderator
                      • Jun 2002
                      • 2687

Originally posted by Upgrading your system
                      Mooi rinus, gefeliciteerd..

Jammer van het theaterriggingverhaal.. maar het probleem zit hem in de maatvoering zeker??
                      je moet maar zo denken, je mag gelukkig je eigen maatvoering aanhouden op je eigen klus.
                      metrisch wel te verstaan.
                      Andere eenheden, andere vereisten, anderer benadering...
                      Heb zelf destijds bij Rigging seminars een 5daagse cursus gevolgd, maar het was soms erg moeilijk om de denkwijze van de Amerikanen te volgen.
                      Bracht het op het einde ook niet zo goed vanaf als de Yankees
                      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Ik heb nog wel eens e-mail contact met Harry Donovan en ik denk dat hij net zoveel moeite heeft met ons metrische "gedoe".
                        Van al die fractions (breuken) wordt ik in elk geval een beetje anorganisch transmediatonaal onpasselijk.
                        Na een aantal sommen begin je zelfs te twijfelen of je nog wel de juiste shackles in je hoofd hebt: 1/4 inch = 0,25 ton; 1/2 = 2 ton; 5/8 = 3,25 ton... en meer van dat soort onzinnige markeringen.
                        Ik ben wel benieuwd naar de uitslag van de totale groep van ~180 a 200 man, want daarover heb ik nog steeds niks vernomen.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

is het lijstje met de 'gecertificeerden'.
                          Met direct alweer een vreemd tintje, want ik weet dat 'oude stompen' Rocky Paulsen en Harry Donovan NIET aan dat examen hebben meegedaan.
                          Ze waren namelijk namens de ESTA medeopstellers van de vragen.

En bij de deelnemers waren ook 3 Japanners. Daarvan vind ik helemaal geen vermelding meer terug.

Comment

• BlueConfig
                            • Aug 2005
                            • 138

Zie ik het goed dat U de enige Europese ETCP Certified ARENA Rigger bent ?

Wel nogaals: mooie prestatie!
                            Greets,
                            BLue CoNFiG

Comment

• LuxProDeo
                              • Feb 2003
                              • 245

Originally posted by rinus bakker
                              En bij de deelnemers waren ook 3 Japanners. Daarvan vind ik helemaal geen vermelding meer terug.
                              Dat betekent dan toch gewoon dat ze misschien wel hebben deelgenomen maar niet zijn geslaagd, of bedoel je dat niet?

Gefeliciteerd met je certificatie in ieder geval!

Ben benieuwd of zo'n certificaat en bijbehorende listing je nog klussen oplevert vanuit het Amerikaanse?

LuxProDeo

Comment

• rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5429

Originally posted by LuxProDeo
                                Ben benieuwd of zo'n certificaat en bijbehorende listing je nog klussen oplevert vanuit het Amerikaanse?
                                LuxProDeo

Wat denk je zelf?
                                Dat ze daar op zo'n 'metrische' Hollandse zeikerd zitten te wachten?

Het ging mij om het hoe en wat ze daar als examenvragen opvoeren.
                                en dat ligt echt niet zover van wat ik zelf al jaren doe
                                maar dan zonder de formele erkenning van allerlei branche organisaties.

Comment

Working...