Airbus A380 = ook een leuke klus

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Airbus A380 = ook een leuke klus

Ik heb wel een aantal jaren voor Fokker dit soort klussen gedaan, maar de rigging voor lancering van de Airbus A380 valt een tikkeltje in het niet bij die grote kist.

3 days before the official inoguration, the new Airbus painting is hidden with taped white sheets. Wind partially ripped it during outside parking. - Photo taken at Toulouse - Blagnac (TLS / LFBO) in France on January 15, 2005.

(dank je wel spotter!)
    EDIT:
    het plaatje van de link is wèl leuk!
    (Zie hier trouwens ook de kist met het toekomstige record aantal doden bij een vliegtuigongeluk. Dan is de KLM eindelijk van zijn record van Tenerife 1977 verlost.)
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Kannonne, denk je dat je een fors gridje neerhangt, komen ze met zo'n reus deronder!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jadjong
      • Oct 2003
      • 654

Een of andere lichttechnicus heeft iets te veel oranje kleurenfilter gebruikt.

Zou dit het record aan takels kunnen breken? nu er toch records gebroken worden...

Comment

• Paul Klomp
        • Dec 2004
        • 37

Dit zal het record aan takels niet verbeteren.

Er zat hier maar zo'n 100 m vierkant 40 truss in.
        Oftewel niet alleen een Nederlands tintje in het vliegtuig (Stork, TU Delft), maar ook erboven dus.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Waar ook ff naar gekeken mag worden : de overspanningen van het dak. Volgens mij kan de hele arena er in 1 keer in, qua oppervlak dan.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

2 jadjong:
            als ik heel snel tel zie ik maar pakweg 20 takels hangen....
            dat kun je met goed fatsoen toch niet echt een record noemen, zelfs geen sup-top of bubbling-under.

2 Paul Klomp:
            Zo op de pic te zien zit er heel wat meer dan alleen 100m vierkant truss in.
            Elke 'arm' van die truss-kruizen is pakweg 15m,
            en daarvan tel ik er in de gauwigheid al een stuk of 10.
            En zo te zien gok ik dat dat allemaal 'Stacco' 60 driehoek - of equivalente 'TAS-stage' of 'FL-structure' - is.
            Tegen de achtermuur hangt ook nog aardig wat truss, maar die is nagenoeg onherkenbaar.
            Begrijp ik dat jullie daar verkoop (of verhuur?)truss hadden hangen?
            Wie deed deze klus (qua rigging)? Was dat Stacco of een ander bedrijf?

2 Mac,
            ik moet ergens die gegevens hebben (ben van de zomer bij Airbus geweest),
            ik weet wel dat ze groot zijn (er staan drie van deze hangarhallen naast elkaar),
            maar de ArenA is natuurlijk ook niet echt klein... voetbal"gras" alleen is al iets van 110x60m,
            en dan heb je er nog een gracht en 'wat' stoeltjes eromheen.
            Zo'n A380 heeft een spanwijdte van ca. 70 en lengte van iets van 80m.

Comment

• Paul Klomp
              • Dec 2004
              • 37

Klant was/is FL-structure.

100 m vierkant 40-truss met 44 boxcorners waren hierin verwerkt.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Maar die zijn op de foto dus niet te herkennen....
                Vast in een ander(gedeelte van d)e hal?
                - waar de heren politici hun mooie praatjes hebben gehouden?

Comment

• Overdrive
                  • Feb 2002
                  • 717

Rinus, als je even in zijn profiel kijkt zul je zien dat hij waarschijnlijk bij Interal werkt die de klus gedaan heeft (evenals Qlimax, if i'm not mistaken).

[edit]Airbus/Qlimax waarschijnlijk alleen cirkels, truss geleverd, misschien dat Paul meer kan vertellen hierover?[/edit]

Comment

• ralph
                    Banned
                    • Aug 2000
                    • 2649

2Overdrieve: Als je een beter verder had nagedacht dan had je op je vingers kunnen natellen dat de heren elkaar reeds kennen

Op de grote foto is een kwak foldingtruss te zien, ik ontwaar ook geen 40box.
                    Record aantal takels is met een dergelijke constructie niet te verwac hten.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

2 Overdrive,

ralph heeft helemaal gelijk. Natuurlijk ken ik Paul.
                      En zo ken ik een heeeeeeele sloot mensen in dit vak,
                      maar dat wil niet zeggen dat ik weet wat ze dagelijks mee bezig zijn,
                      welke klus, welke lokatie enz.
                      Laat staan in de gebieden buiten de Nederlandse grenzen.

Van Interal weet ik dat ze een fabrikant (na Prolyte en Eurotruss in omvang de derde in Nederland?)
                      en een verhuurder van truss zijn, die aan talloze bedrijven/producties hun materiaal leveren/verhuren.
                      Maar ze zijn zeker geen rigging-company zoals jij met jouw opmerking een beetje impliceert.

Comment

• Paul Klomp
                        • Dec 2004
                        • 37

Nee dat klopt. Wij doen geen rigging.
                        Dat laten we liever aan professionals over.
                        Qua verhuur zijn wij een dry-rental bedrijf. Oftewel alleen materiaal en transport, de opbouw (productie) is voor onze klanten.

Derde in grootte qua productie van truss, dat zal wel ong. juist zijn.

Wat dit project betreft, mogelijkheid bestaat trouwens, dat de trussen in het podium verwerkt zat, welke voor de Airbus stond. Heb daar nog geen uitsluitsel over gehad van de klant. Mocht ik meer weten zal ik het bij ons op de site melden.

Comment

• Overdrive
                          • Feb 2002
                          • 717

@Ralph, Paul noemde eerder dat er 100m 40 vierkant gebruikt werd. Rinus nam dit in twijfel, dus nam ik aan dat hij hem niet kende (immers als hij hem zo goed zou kennen zou hij het niet in twijfel genomen hebben ) Maar ze kennen elkaar dus wel...

Maar ik had idd beter en verder moeten nadenken [:I]

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

Onze alwetende Ralph waakt over ons allemaal!

Comment

• AH
                              • Apr 2004
                              • 248

Volgen mij is het gewoon 20x20 mini truss, waardoor het vliegtuig iets groter lijkt[)]
                              Anne Homan

Comment

Working...