Inspecties & Keuringen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G-LiTe
    • Apr 2004
    • 196

Hoi hoi Jeroen,

Wat is 'pisbakkenstaal'? Ik dacht dat pisbakken van porcelein of keramiek gemaakt worden?
    En hoe herken je 'pisbakkenstaal' ?

G-LiTe
    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• Jeroen de Goei
      • Oct 2004
      • 376

Ja, wij noemen het altijd pisbakkenstaal.
      staal met een zwakke legering.
      gaat makkelijk stuk

Het zijn van die harpsluitingen waar geen informatie in geslagen staat.
      Of zoiets als "Made in China"

Als er dan iets tijdens de fabricage van de shackle mis is gegaan,
      kan je alleen maar naar de grens van china, en zeggen "he, deze is van jullie!!"

Het is van dat staalsoort wat zo glipt.
      duidelijk te onderscheiden van een gewaardeerd shackle.

En omdat er niet opstaat wat de WLL is, dus niet bruikbaar.
      En het staalsoort is van een zwakker soort. meer buigzaam.

maar er zijn altijd nog mensen die ze gebruiken. en soms vind je ze tussen je eigen shackles?
      decorbeunen en chinesen en koriaanse circusartisten of tentenbouwers gebruiken dit nog veel.

En dat pisbakkenstaal komt wel uit de pisbakken. als staal vroeger geen goede eigenschappen had, werd het verkocht aan de pisbakkenfabriek. zodoende waren alle pisbakken (in de volksmond) 20.000 jaar voor cristus van pisbakkenstaal.
      zodoende dus.

Comment

• G-LiTe
        • Apr 2004
        • 196

Yhanks voor de uitleg Jeroen,

Nu we het toch specifiek over Shackles hebben: Hoe inspecteer je deze idd visueel?

Ik zelf, kom ook niet verder dan:

1. Kijken of het een shackle is met een aangeduide WLL
        2. Kijken of de pen bij de harp past en vlot en goed aansluit.

Wat kun je verder doen?
        Iemand?

G-LiTe
        Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

In reactie op:
          citaat:2--Ik heb vandaag polyester rondstroppen gekeurd.
          Visuele inspectie.
          door onduidelijke zwarte plekken en het ontbreken van een label heb ik er enkele afgekeurd.
          Sommige van die stroppen stond geen datum op.
          De andere waren al meer dan 10 jaar oud, maar de conditie was nog goed.
          Toch maar even wegbrengen.
          Of weggooien en nieuwe kopen.
          Zit er een houdbaarheidsdatum op die dingen?
          Datum vermelding is wel zo verstandig.
          Nadeel is bij polyester rondstroppen dat je niet kunt inspecteren hoe het met de binnenkant gesteld is. ( tot zover niets nieuws)
          Wel weet je datum van ingebruikname en dus de economische levensduur.
          Beetje afhankelijk van hoe intensief je deze rondstroppen gebruikt lijkt mij een afschrijving over 5 jaar gebruikelijk.
          Daarna dus afscheid nemen van dit spul...
          Of gebruik jij 10 jaar oude truss ook nog steeds?

Comment

• Jeroen de Goei
            • Oct 2004
            • 376

citaat:Geplaatst door ralph
            Of gebruik jij 10 jaar oude truss ook nog steeds?
            Als ik hem goedkeur wel.
            Dan is ie nog goed bruikbaar.
            En de trussen waar ik mee werk zijn nu 7 jaar oud.
            Die gaan ook nog wel 10 jaar mee.
            Misschien nog wel 20.
            En dan verkoop ik ze aan België.
            oeps (geintje).

Maar de afschrijving van 5 jaar voor polyester rondstroppen heb ik meer gehoord.
            En verrotting van polyester rondstroppen aan de binnenkant, dat weet je natuurlijk niet.
            Maar vage bruine of zwarte vlekken die tot diep in de mantel doordringen, worden natuurlijk afgekeurd.

En chemicaliën komen we ook wel eens tegen.
            Of dat weten we niet. (ik niet)
            Is olie/rookmachinevloeistof chemisch?

Ik heb er steekproefsgewijs een paar opengesneden.
            Allemaal goed.
            Dan zou ik toch wel een traantje wegpinken als ik al de goed uitziende stroppen van 10 jaar oud in de container moet gooien.
            maarja, het leven is hard.

Comment

• Jeroen de Goei
              • Oct 2004
              • 376

citaat:Geplaatst door G-LiTe

Hoe inspecteer je deze idd visueel?
              1. Kijken of het een shackle is met een aangeduide WLL
              2. Kijken of de pen bij de harp past en vlot en goed aansluit.
              Wat kun je verder doen?
              (zie ook opmerking hierboven)

aangeduid met WLL en kenmerk van de fabricant.
              we willen weten wie hem heeft gemaakt.
              en zorgen dat ze niet te vaak op betonnen vloeren vallen.(haarscheurtjes)

verder vormen shackles toch echt een probleem als ze niet bij het setje zitten op een klus.
              dan is het koffie drinken.

Comment

• Johansc
                • Feb 2006
                • 27

Originally posted by rinus bakker
                Dat zijn duidelijke antwoorden
                en die maken daarmee ook meteen duidelijk hoe ruim de wetgeving geinterpreteerd mag worden.

2 Kevin
                - heeft Stageco misschien ISO 9000 of ISO 9000-2000 of zoiets?
                Ik meen dat het bij zulke bedrijven is toegestaan om steekproeven te houden aangezien het kwaliteits en veiligheidsniveau dan al in bedrijfsmatige procedures is vastgelegd.

En tegen het domweg weggooien van shackles vanwege de prijs van de keuringen is op grond van gezond verstand toch wel wat bezwaar aan te tekenen lijkt mij.
                Dan zijn niet de shackles per definitie al slecht maar die keuringen per definitie veel te duur!
                Wel een prachtige uiting van onze wegwerpcultuur.
                Ik heb dit weggooien vanwege keuringsprijzen ook al horen opperen over bijvoorbeeld handtakels.
                Gaat ie weer Rinus, over weggooi cultuur gesproken.....
                Prijsvoorbeeld: Green Pin sluitingen harp moer/bout, 1 ton €. 3,61, 2 ton €. 4,15, 3,25 ton €. 6,84 wat wil je hier nog aan 4 jaarlijks certificeren behalve visueel 1 x per jaar?

Polyester rondstroppen, 1 ton werklengte 1 mtr. €. 3,07, 2 mtr. 5,37.
                2 ton werklengte 1 mtr. €. 3,95, 2 mtr. €. 6,64.

Snel zelf visueel keuren lijkt mij en bij geringste twijfel weggooien, duidelijker kan niet.

Nog even over die balkenklem €. 120,00? mag wel een 5 tonner zijn dan, normale prijs voor 5 ton is €. 106,00.

Keuring van een balkenklem kost overigens bij de bekende EKH bedrijven rond de €. 30,00.

Prettig weekend

Comment

• havvyan
                  • Mar 2005
                  • 55

Inspecties & Keuringen?

steekproeven zijn niet toegestaan bij takels !!!!!
                  de grootste kostenpost van keuren is arbeitsloon
                  dus investeren in het zelf doen is voor een beetje groot bedrijf zeker de moeite waard
                  CM gecertificeerd takel prutser

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Originally posted by Johansc

Nog even over die balkenklem €. 120,00? mag wel een 5 tonner zijn dan, normale prijs voor 5 ton is €. 106,00.

Keuring van een balkenklem kost overigens bij de bekende EKH bedrijven rond de €. 30,00.
                    Ik hoef niks te vezinnen... maar gehoord vanuit 1e hand:
                    aanschaf 1 tons verstelbare balkenklem = € 120,- (medio 2004) dus
                    "wie naait wie"?
                    De 'certificering' was ca. 1,5 jaar later (na 1 x ! gebruik) maar de kosten daarvan waren echt € 40,-.
                    Er zijn dus ook EKH bedrijven die zich niet houden aan de EKH-prijsrichtlijnen, maar helaas dan wel "de verkeerde kant" uit.

Als het zo doorgaat zal ik de NMA hiervan maar eens op de hoogte brengen, want de EKH gedraagt zich net een beetje teveel als een kartel...
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• havvyan
                      • Mar 2005
                      • 55

Inspecties & Keuringen?

beetje duur!?!?!?!
                      camlok klem 1 ton 68,-/75,- bruto
                      eller klem zwart 1ton 75,-
                      prijslijst 2005
                      even bellen en je krijgt een nieuwe prijslijst toegestuurtper post

Comment

• Johansc
                        • Feb 2006
                        • 27

Originally posted by havvyan
                        beetje duur!?!?!?!
                        camlok klem 1 ton 68,-/75,- bruto
                        eller klem zwart 1ton 75,-
                        prijslijst 2005
                        even bellen en je krijgt een nieuwe prijslijst toegestuurtper post
                        En toch ook nog te duur.

Comment

• Johansc
                          • Feb 2006
                          • 27

Ik hoef niks te vezinnen... maar gehoord vanuit 1e hand:
                          aanschaf 1 tons verstelbare balkenklem = € 120,- (medio 2004) dus
                          "wie naait wie"?
                          De 'certificering' was ca. 1,5 jaar later (na 1 x ! gebruik) maar de kosten daarvan waren echt € 40,-.
                          Er zijn dus ook EKH bedrijven die zich niet houden aan de EKH-prijsrichtlijnen, maar helaas dan wel "de verkeerde kant" uit.

Als het zo doorgaat zal ik de NMA hiervan maar eens op de hoogte brengen, want de EKH gedraagt zich net een beetje teveel als een kartel...
                          Het EKH geeft standaard procedures voor certificering van allerhande hijs en hefmiddelen, toch zijn de prijsverschillen groot.
                          E.e.a. heeft te maken met concurentieposities.
                          Normaal als je die procedures op volgt van b.v. keuren platenklem of iets dergelijks ben je ongeveer voor een platenklem van 1,5 ton €. 30,00 kwijt, toch zie ik regelmatig aanbiedingen voorbij schiten van opeens €. 14,00 per stuk.
                          Zelfde werk, zelfde aantal uren, zelfde procedure........................

Voorbeeld jouw balkenklem, visuele inspectie, proeflast en aftekenen op certificaat koste in jouw geval €. 40,00, bij eenander EKH lid, heb de prijzen hier voor mij kost dat €. 22,80.

De meeste EKH leden geven bij elke herkeuring een nieuw certificaat af, kosten €. 5,00 per stuk, is niet nodig omdat hercertificering of keuring op de achterzijde van het certificaat mits aanwezig vermeld kan worden, ook zoiets.....

Ook ken ik een bedrijf die dit doen op urenbasis of projectbasis waardoor je ongeveer €. 15,00 kwijt zou zijn voor dezelfde handelingen.

Voor wie dus regelmatig shopt en niet blindelings alles aanneemt is er dus zo her en der heel wat geld te besparen, echter wees voorzichtig er zijn helaas nogal wat sjacheraars.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

Originally posted by Johansc

Voor wie dus regelmatig shopt en niet blindelings alles aanneemt is er dus zo her en der heel wat geld te besparen, echter wees voorzichtig er zijn helaas nogal wat sjacheraars.
                            Laten we het er dan maar op houden dat de grootste van die sjacheraars zich ook kunnen bevinden bij de bedrijven die (zichzelf en elkaar) Erkennen voor het Keuren van Hijs- en Hefmiddelen.
                            En nu maar weer terug naar het topic.
                            Wat moet er nou precies vanuit de Wetgeving gebeuren op het gebied van controleren of iets 'Veilig gebruikt kan blijven worden'.
                            Laten we dan maar eens vier concrete voorbeelden nemen:
                            1. Harpsluiting 3,25 t
                            2. Staalstrop met haak ('basket-steel')
                            3. 0,5 ton handtakel
                            4. 1 ton zelfklimmende electro-takel.
                            En dan niet meer leuteren over wat wij of EKH of Dagobert Duck graag zouden willen.
                            Nee, wat is er nu precies in onze Wetgeving daarover te vinden?
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Johansc
                              • Feb 2006
                              • 27

Laten we het er dan maar op houden dat de grootste van die sjacheraars zich ook kunnen bevinden bij de bedrijven die (zichzelf en elkaar) Erkennen voor het Keuren van Hijs- en Hefmiddelen.
                              En nu maar weer terug naar het topic.
                              Wat moet er nou precies vanuit de Wetgeving gebeuren op het gebied van controleren of iets 'Veilig gebruikt kan blijven worden'.
                              Laten we dan maar eens vier concrete voorbeelden nemen:
                              1. Harpsluiting 3,25 t
                              2. Staalstrop met haak ('basket-steel')
                              3. 0,5 ton handtakel
                              4. 1 ton zelfklimmende electro-takel.
                              En dan niet meer leuteren over wat wij of EKH of Dagobert Duck graag zouden willen.
                              Nee, wat is er nu precies in onze Wetgeving daarover te vinden?
                              Moet je zoeken in de NEN normen, die zijn er in overvloed over dit soort items.
                              Ik heb echter niet de tijd momenteel om dit op te zoeken.

kom erop terug

Denk trouwens dat meeste wel aardig uitgesproken is op dit forum.
                              Zelfs EKH methode is erkend wat dit betreft mits iedereen zich aan voorschriften houdt.
                              Wel grappig is te weten dat b.v. Green Pin harpsluitingen niet willen dat er geslepen word aan die zelfde sluitingen, toch slijpen meeste keuringsbedrijven stukje vlak voor certificaatnr......

Comment

• havvyan
                                • Mar 2005
                                • 55

Inspecties & Keuringen?

slijpen aan hijs en hef gereedschappen is niet toegestaan(verhitting van gehard matteriaal)
                                nummeren mag wel onder bepaalde voorwaarde(juiste plaats en maat)
                                is erg lastig om te doen(vooral op de kleintjes)
                                zal even kijken waar het staat?!?!
                                AI17.6.9.7
                                Last edited by havvyan; 09-04-06, 19:18.

Comment

Working...