Inspecties & Keuringen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Inspecties & Keuringen?

1) Hoe vaak doe je een visuele controle van je materiaal?

2) Hoe vaak inspecteer je al je werktuigen en gereedschappen?
    en Houd je daarvan de resultaten bij op papier?

3) Hoe vaak onderzoek en beproef je al je materiaal?
    Of besteed je dat uit? en hoe vaak gebeurd dat dan?

Doe je dat voor alles wat met hijsen heffen te maken heeft of bijvoorbeeld niet voor harpsluitingen en staalkabels,
    maar wel voor wind-sups, takels en truss?

Ben wel benieuwd hoe de (Europese) regelgeving al in ons wereldje is doorgedrongen?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

1-- als het in me handen is.
    2-- takels 1x per jaar.
    trussen bij aankoop en 1x per jaar even snelle inspectie.
    Om de 3 jaar grote inspectie zoals trussgaten opmeten enz.
    2b--ja

3-- beproeven,, je bedoeld op de trekbank zetten?
    Staalkabel kan je bekijken bij de talurit,
    of het oog verbogen is,
    of er knikken inzitten.
    zo ja: doorknippen!!

Ook de polyester rondstroppen visueel inspecteren.
    trekbank?

Harpsluitingen, topringen, inkortkettingen, kettingwerk enz.
    Het probleem is dat deze materialen wel eens op de grond stuiteren.
    hierdoor kunnen er haarscheuren ontstaan.
    deze materialen 1x per jaar even bekijken.
    Zit er wel aan te denken om alles 1x weg te brengen en te laten keuren.
    en dit dan om de 3 jaar doen.
    misschien ook niet?

maar alles hangt natuurlijk af van het gebruik.
    wie hoe wat waar en hoeveel.

Wind ups,
    weet iemand waar je die VMB statieven kan laten inspecteren keuren en repareren?

En bij die wind ups zoals VMB of Alp materiaallift kan je het niet zelf allemaal inspecteren.
    verbuigingen, staalkabelbeschadigingen enz. kan je wel zelf inspecteren,
    maar de winch en het veiligheidssysteem niet.

En met regelgeving bedoel je de machine richtlijn, NEN normen en Arbeidsinspectie bladen.

we hebben allemaal onze problemen gehad met BH sluitingen.
    afz. alexander de groote

Comment

• Kevin_DM
      • May 2003
      • 577

Rinus, hier spreek ik dan voor stageco:
      1. alle steels, straps etc worden visueel elke keer ze in magazijn terug komen van job. Hier worden ze dan gecheckt, netjes opgerold, eventueel gereinigd en onderhouden en gestockeerd, zodat ze bij volgende verhuur gewoon uit stock kunnen gehaald worden, volledig in orde.
      2. alle materiaal wordt jaarlijks volledig geïnspecteerd, en waar nodig gereinigd/gesmeerd (en dit meestal in de winter, in de rustige periodes). Alles wordt uiteraard bijgehouden op papier, maar uiteraard wordt hier niet van elke shackle, klem, strap etc een lijst bijgehouden (wordt ook moeilijk met alleen al een 20 000 shackles in stock), maar algemeen per artikel wordt er wel lijst bijgehouden. Alle motors en takels worden na elke verhuur volledig terug nagekeken (eindstop terug afstellen, hijskracht opmeten, volledig doorsmeren, ketting nakijken, kortom volledig onderhoud).
      3. Tweemaal jaarlijks worden alle materialen gecontroleerd door AIB/vincotte, die dan steekproefgewijs de materialen controleren. Van alle materialen worden dan onderhoudsfiches voorgelegd, en zij voeren dan een selectieve controle uit van enkele materialen.

Shackles, straps ed worden uiteraard niet volledig nagekeken (is praktisch onmogelijk met zo'n stock), maar er wordt van ons (personeel op de baan) wel verwacht dat we zelf een controle uitvoeren bij alles wat we monteren (wat me ook logisch lijkt).
      Alle straps en klemmen worden wel 1-maal jaarlijks doorgesmeerd (ja zelfs klemmen en shackles, even doorkuisen met WD40) en hierbij worden wel alle bouten etc gecontroleerd.

Wat zegt de europese regelgeving hiervan dan ? Lijkt me toch niet meer rendabel om nog verdere controles en onderhoud door te voeren dan hetgeen wij uitvoeren...

--- watt ever you want ---

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

citaat:Geplaatst door Kevin_DM
        1. Wat zegt de europese regelgeving hiervan dan ?
        2. Lijkt me toch niet meer rendabel om nog verdere controles en onderhoud door te voeren dan hetgeen wij uitvoeren...
        1. Dat gaat niet eens zo veel veel verder, maar Europa laat de invulling hiervan per Lidstaat verder invullen -
        - en dan kom je - zeker in Nederland - al gauw op punt
        2.
        : een balkenklem van 120 Euro, elk jaar (moeten laten) keuren a 40 Euro, terwijl ie in dat jaar maar 2 keer is gebruikt.....

Ik zal er eens een stukje aan wijden in de maandelijke reeks op de Argh site.
        Inmiddels ben ik nog steeds wel benieuwd naar de huidige stand van zaken en het hoe, en hoe vaak (laten?)inspecteren van bijvoorbeeld statieven, handtakels of truss....

Comment

• G-LiTe
          • Apr 2004
          • 196

Hoi Rinus,

Voor ons, in grote lijn:

1. Alle materialen (takels, shackles, steels, truss, ...) wordt visueel geinspecteerd tijdens load-in.

2. Takels, liften (zowel man als materiaal) worden jaarlijks gekeurd door derden.
          En uiteraard wordt dit schriftelijk bijgehouden.

3. Onderzoek, onderzoek is voor wetenschappers

Ik denk zelf dat we wat betreft, trussinspectie nog net te weinig doen, al wordt onze stock van 'afgekeurde' trussen jaarlijks groter.

Het keuren van takels en liften lieten we vroeger steeds door een Belgisch Keuringsorgaan, in de praktijk is dat een of ander door de overheid erkend bedrijfje of VZW, zoals bvb. AIB-Vincotte keuren, maar deze keuringen blijken in de werkelijkheid een lachertje te zijn.

Heb zo ooit op locatie een 'rigging-keuring' moeten ondergaan door AIB-Vincotte in opdracht van de verzekeringsmaatschappij van de eigenaar van het gebouw. Het relaas van die keuring is een verhaal apart en zeer komisch van aard.

Nu zitten onze takels in een 'onderhouds-keuringsprogramma' van Hoistpartner en onze liften gaan jaarlijks naar Alp.
          Al deze items hebben net als onze moving lights een uniek identificatienummer en alles wat eraan gebeurt wordt schgriftelijk bijgehouden, zelfs de kleinste herstelling.

G-LiTe
          Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• sss
            • Dec 2004
            • 27

Hoi Rinus,

Bij ons (is wel ma klein firmake) :
            trussen halfjaarlijks visuele controle bij de reininging
            Takels en steels 3 maandelijks door OCB en visuele controle bij 't terug in 't magazijn plaatsen
            ALP liften 3 maandelijks zelf controle en smering
            Dit alles wordt niet schriftelijk bijgehouden maar de meeste toestellen krijgen wel een label met de onderhoudsdatum erop

Greetz,

Raf

Comment

• VERVALLEN

Is in belgie een jaarlijkse keuring van wind ups en truss verplicht? Of enkel 'aanbevolen' ?

Comment

• DidierB
                • May 2003
                • 337

Elektrotakels, handtakels, beamclamps, steels, slings, Y-chains, inkortkettingen, klimpakjes en andere valbeveiliging, laddertjes enz: jaarlijkse keuring door ATK (alles, niet steekproefgewijs)

Stroomkasten, dimmers, takelsturingen: jaarlijkse keuring ATK (alles)

Elektrotakels: driemaandelijks onderhoud en nazicht (trekbank enz). Ik houd hier een spreadsheet over bij.

Hoogwerkers: driemaandelijkse keuring door ATK (allemaal)

Alpliften en hoogwerkers: jaarlijks onderhoud en nazicht door Alp.

Uiteraard wordt alle materiaal altijd visueel geïnspecteerd na job/verhuur, maar echt met de loep is dit natuurlijk niet. Alle defecten, twijfelgevallen of verdachte zaken worden aan mij gemeld en ik beslis verder wat er mee gebeurt.

Ik denk dat ik het hiermee gehad heb?

Groeten,

Beghin Didier
                Ampli bvba

Comment

• Kevin_DM
                  • May 2003
                  • 577

citaat:Geplaatst door DidierB

Elektrotakels, handtakels, beamclamps, steels, slings, Y-chains, inkortkettingen, klimpakjes en andere valbeveiliging, laddertjes enz: jaarlijkse keuring door ATK (alles, niet steekproefgewijs)
                  Alles... niet steekproefgewijs...

Hierbij wil ik nog de eerste controleur zien die alle steels, shackles, motors, takels, o-rings etc etc checkt. Als ik dit ga toepassen op onze stock alleen (dan spreken we over 360 motors, resem handtakels & camelons, tyrforts, een 5000-tal steels, een 30 000 tal shackles, en dan hebben we het nog niet gehad over alle specials, o-ringen, straps, ratels, etc etc... Laat dit alles jaarlijks controleren, en je kan meteen 4 man vast in dienst nemen.
                  Waarbij ik me dan meteen de bedenking maak van zulke controle, want dag in dag uit shackles controleren... Lijkt me toch ook geen garantie meer te geven op 100 % zekerheid (concentratie verslapt ook wel...).
                  Net daarom gebeurt er een steekproefgewijse controle van de materialen, en het controlemechanisme vertrouwd daarbij op de vakbekwaamheid van de magazijniers, onderhoudspersoneel en de mensen op de baan, die, tijdens gebruik, voor zichzelf de controle uitvoeren.

Comment

• Pieter Huijgen
                    • Sep 2003
                    • 766

Takels, tirfors e.d. zie ik wel periodiek gekeurd worden. Shackles en ander klein grut gaat zo de vuilcontainer in....... Beproeven is bijna net zo duur en zeker arbeidsintensiever dan nieuw kopen.
                    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Kevin_DM
                      • May 2003
                      • 577

citaat:Geplaatst door par-av.nl

Takels, tirfors e.d. zie ik wel periodiek gekeurd worden. Shackles en ander klein grut gaat zo de vuilcontainer in....... Beproeven is bijna net zo duur en zeker arbeidsintensiever dan nieuw kopen.
                      Uiteraard worden al onze materialen onderhouden en getest, maar bij de jaarlijkse controle halen ze echt wel niet alle 300 en zo veel motors open. Hier worden er 10-15 gecontroleerd, en de rest worden verondersteld in dezelfde staat te zijn als deze. Alle motoren enz worden wel door onze eigen techniekers afgeregeld (op eindstop, op belasting etc), gesmeerd en volledig nagekeken & getest na elk gebruik.

Comment

• DidierB
                        • May 2003
                        • 337

--> Kevin DM

Ik kan je verzekeren dat bij ons elk stuk apart gekeurd wordt. Het gaat dan wel niet over zulke aantallen zoals jij specifieert, maar daarover wat lager meer.

En gewoon voor de lol zal ik even beschrijven hoe de keuring te werk gaat met onze elektrotakels (dit is wat ik zie, niet alles wat ze doen?):

visueel inspecteren van ketting (ja, duurt best lang, maar elke takel op eindstop checken, doorslippen enz na elke job duurt nog wat langer), haken (draaien, speling onderaan, het klepje dat terugveert), trekbanktest (max trekkracht en doorslippen + remtest), doormeten aarding. Dat is het zo wat denk ik.

Ook elke staalkabel enz gaat door de hand.

In een ver en duister verleden heb ik nog bij AED rent België gewerkt. Ik werkte daar toen hoofdzakelijk in het labo en kreeg veel met hun Verlinde's te maken (newbie mag de kettingen smeren). Ik weet nog exact hoeveel takels dit waren: 272 stuks in die tijd. Er waren dagen dat ik 's avonds niet at omdat mijn eetlust verdwenen was door de stank van de verlinde olie in m'n kleren, m'n huis, ... (ik vind het trouwens met de dag lekkerder ruiken, dankjewel) Als AIB kwam keuren mocht deze newbie ook alle materiaal af- en aanrijden. De beste man controleerde de takels op net dezelfde manier als hierboven beschreven, op de trekkracht- en remtest na (dus wél doorslippen). Lees: álle 272 stuks. Ook élke staalkabel en harp ging door die man z'n handen, inclusief de staalkabeltjes voor de rigging van EAW, misschien ken je ze wel (Vele honderden dus). Het duurde wel enkele dagen voor die man naar huis ging. De periodiciteit van de keuring weet ik niet zeker meer, maar ik denk wel dat het driemaandelijks was, anders zesmaandelijks. Voor iedereen die op hun website het fotootje met de SM5-jes gezien heeft, met daaronder "safety" geschreven: zo zag het er letterlijk uit tijdens een keuring. En gezien de uitgebreidheid van de keuring mag dat woordje er van mij gerust blijven staan: het is een voorbeeld (of minimum?) voor velen.

Je moet jezelf natuurlijk afvragen waarom je laat keuren: is het je voor dat stukje papier te doen, of gaat het er ook over om een "second opinion" (zekerheid durf ik niet te beweren) over de staat en veiligheid van je materiaal te krijgen? Een steekproef van 1 op dertig takels vind ik persoonlijk niet echt representatief...

Bovendien begrijp ik niet hoe AIB een keuringsattest aflevert voor ál je takels, als ze maar 3% gecontroleerd hebben? In mijn boekje heet dit "valsheid in geschrifte", en hier tillen veel mensen heel zwaar aan.

Nu pas op: ik wijs hier niemand met de vinger of maak hier geen verwijten, laat dit duidelijk zijn, maar ik wil hier wel heel duidelijk stellen wat mijn mening (en beleid) hierrond is. Ik twijfel ook niet aan de staat van je materiaalpark, want wanneer je op zulke grote schaal werkt als jullie kan je geen enkel risico nemen (en ik hoop van harte dat er geen enkele gek op aarde rondloopt die wél bereid is van risico's te nemen op zulke schaal) qua veiligheid van je apparatuur. En ik vind het beter van vaak te onderhouden en minder vaak/veel te keuren dan omgekeerd. Maar nóg liever een combinatie van beiden, met het woordje vaak inbegrepen.

Groeten,

Beghin Didier
                        Ampli bvba

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Dat zijn duidelijke antwoorden
                          en die maken daarmee ook meteen duidelijk hoe ruim de wetgeving geinterpreteerd mag worden.

2 Kevin
                          - heeft Stageco misschien ISO 9000 of ISO 9000-2000 of zoiets?
                          Ik meen dat het bij zulke bedrijven is toegestaan om steekproeven te houden aangezien het kwaliteits en veiligheidsniveau dan al in bedrijfsmatige procedures is vastgelegd.

En tegen het domweg weggooien van shackles vanwege de prijs van de keuringen is op grond van gezond verstand toch wel wat bezwaar aan te tekenen lijkt mij.
                          Dan zijn niet de shackles per definitie al slecht maar die keuringen per definitie veel te duur!
                          Wel een prachtige uiting van onze wegwerpcultuur.
                          Ik heb dit weggooien vanwege keuringsprijzen ook al horen opperen over bijvoorbeeld handtakels.

Comment

• Jeroen de Goei
                            • Oct 2004
                            • 376

1--Nou misschien een domme vraag,
                            Maar hoe keur je shackles steekproefsgewijs.
                            Van de 30.000 shackles keur je 1% of zoiets,
                            En die trek je dan op de trekbank,
                            en die inspecteer je op verbuiging,
                            of de pen wel goed is en bij de harp past,
                            En dan kan je er vanuitgaan dat de rest goed is?
                            Het lijkt me dat een shackle in ons vak niet zo snel zal bezwijken.
                            maar het lijkt me meer nut hebben om even snel alle shackles door de hand te laten gaan en kijken of:
                            Er pisbakkenstaal tussen zit.
                            Of de pin nog bij de shackle past.

2--Ik heb vandaag polyester rondstroppen gekeurd.
                            Visuele inspectie.
                            door onduidelijke zwarte plekken en het ontbreken van een label heb ik er enkele afgekeurd.
                            Sommige van die stroppen stond geen datum op.
                            De andere waren al meer dan 10 jaar oud, maar de conditie was nog goed.
                            Toch maar even wegbrengen.
                            Of weggooien en nieuwe kopen.
                            Zit er een houdbaarheidsdatum op die dingen?

Comment

• Kevin_DM
                              • May 2003
                              • 577

Rinus, stageco heeft inderdaad een ISO keurmerk, maar vraag me niet welke, ISO 9000 klinkt me wel bekend in de oren, dus laten we het hier maar op houden.

Comment

Working...