Truss aan aarde .. ?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Reacties over parsafe verwijderd uit dit onderwerp. Mijn excuases aan de personen die een hoop tekst hebben getiept.
    Zoekfunctie rechtsboven: parsafe staan al jullie argumenten al eens genoemd.

Rigging forum, graag on topic houden: aarden van truss.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Ja, Rinus. daar heb je gelijk in, maar feit blijft dan op dat moment toch dat de aardlekschakelaar de stroomkring moet afsluiten wanneer het fout gaat.
      het is idd een beetje vergezocht, maar wat ik me nou zo afvraag is wie er nou wettelijk gezien zal worden aangeklaagd wanneer het fout gaat
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Jeroen de Goei
        • Oct 2004
        • 376

Wat ik mij nog afvraag binnen dit onderwerp, Als al die verantwoordelijke en aansprakelijke electrotechnici nou eens een spot vastschroeven aan een truss die is gecoat.
        als er dan kortsluiting komt, dan is die spot waarschijnlijk niet in verbinding met de truss.
        dan kan er ook geen stroom op de truss komen te staan.
        En als er dan toch stroom op de truss komt, dan is de persoon die de truss aanraakt beveiligt DMV coating.
        tenzij er een kleine beschadiging op de coating zit!

Mijn vraag is: is de kans op ongelukken kleiner als de truss is gecoat?

Jarenlang was jij me gabber (A Hazes)

Comment

• Dikke Foaf
          • May 2003
          • 618

De meeste gecoate trussen die ik zie zijn grotendeels nog wel gecoat, maar door regelmatig transport en bevestigen van toestellen is op zeeeeeeeer veel plaatsen de coating er dan ook wel ergens af. Ik denk dan ook niet dat je je hand ergens kan plaatsen zonder een deel metaal te raken.
          Ik zou het risico niet nemen...

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Dus je bent al gauw aan het kl*ten,
            als je je truss hebt laten coaten.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jeroen de Goei
              • Oct 2004
              • 376

Jij bedoeld dat als je truss gaat coaten, het daarna niet meer mogelijk is om een inspectie uit te voeren aan de truss.
              Zichtbare haarscheuren die zijn ontstaan, zijn dan niet meer te lokaliseren bij een inspectie.
              Ook de lassen en de spanbussen zijn dan moeilijk te inspecteren.

Dat glimmende aluminium is toch veel mooier. Vooral als er niets in hangt.
              Alleen maar takels en trussen. []
              Jammer dat ze er altijd weer iets in moeten hangen.[B)]

Comment

• Jeroen de Goei
                • Oct 2004
                • 376

citaat:Geplaatst door Dikke Foaf

De meeste gecoate trussen die ik zie zijn grotendeels nog wel gecoat, maar door regelmatig transport en bevestigen van toestellen is op zeeeeeeeer veel plaatsen de coating er dan ook wel ergens af. Ik denk dan ook niet dat je je hand ergens kan plaatsen zonder een deel metaal te raken.
                Ik zou het risico niet nemen...
                ja ik wist eigenlijk al. Had hier van de week een discussie over.
                vroeg me af wat voor een reacties er zouden komen.
                nu stop ik ook met dit onderwerp.
                Gewoon geen stroom op trussen. dat is beter.

Comment

• LJ Chris
                  • Jul 2002
                  • 477

citaat:Geplaatst door Jeroen de Goei

als er dan kortsluiting komt, dan is die spot waarschijnlijk niet in verbinding met de truss.
                  Mijn vraag is: is de kans op ongelukken kleiner als de truss is gecoat?

Nogmaals: BIj kortsluiting (Lees: Verbinding tussen twee actieve geleiders) gaat de automaat de kring onderbreken!
                  Bij een aardlek (Lees: Een verbinding tussen een actieve en een beschermingsgeleider) gaat de differentieel onderbreken.
                  Kortsluiting een aardlek worden ZOOOVEEEL met elkaar verward...

Greetz
                  Chris
                  Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• Upgrading your system
                    • May 2003
                    • 1684

ja, idd chris nu je het zegt, het was me in dat verhaal nog niet eens opgevallen,

wanneer er kortsluiting ontstaat hoeft dat niet te betekenen dat je onder spanning komt te staan wanneer het apparaat dat kortsluiting heeft in contact staat met de truss. kortsluiting ontstaat in het apparaat en daar kan het ook blijven, wanneer de spanningsbron in het apparaat niet in verbinding staat met de behuizing zal er niets aan de hand zijn als je de truss beetpakt wanneer er een kortsluiting in een apparaat is dat hiermee in verbinding staat.
                    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Bij een fijne kortsluiting ( duizenden amperes) wordt de isolatie-weerstand relatief klein, waardoor er ook spanning op je metalen omhulsel komt te staan. Vandaar dat in de meeste gevallen beide automaten ( mits snel) eruit gaan.

case : meet bij een grootverbruiker maar eens de totale aardlekstroom op.

Omdat de meeste techneuten dit verhaal niet (hoeven??te) kennen is de meest rigoreuze oplossing gewoon een aardraad aan de truss. En als de koppelingen niet de nieuwste meer zijn: zelfs de onderlinge trussdelen extra doorverbinden met een aarddraad...

Comment

• LJ Chris
                        • Jul 2002
                        • 477

citaat:Geplaatst door **************

Bij een fijne kortsluiting ( duizenden amperes) wordt de isolatie-weerstand relatief klein, waardoor er ook spanning op je metalen omhulsel komt te staan. Vandaar dat in de meeste gevallen beide automaten ( mits snel) eruit gaan.
                        Huh? Sinds wanneer verandert de grootheid weerstand als de stroom groter wordt? Nieuwe wet van Ohm??
                        Bij kortsluiting zal er geen spanning op de behuizing te komen staan, in dat geval spreken we over een aardlek!!!.

Duizenden amperes??? In dit geval heel onwaarschijnlijk hoor in de laagspanning....

Greetz
                        Chris

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

RELATIEF KLEIN, lezen is ook een vak.
                          Bij een aardfout van 10 ampere wordt de aanraakspanning over een aardweerstand van 5 ohm : 50 volt.
                          bij een aardfout van 100 ampere wordt de aanraakspanning over een aardweerstand van 0,5 ohm : 50 volt.
                          bij een aardfout van 1000 ampere wordt de aanraakspanning over een aardweerstand van 0,05 ohm : 50 volt.

En bij een echte mooie sluiting loopt er door de installatie een kortsluit stroom van 6000A, ofwel 6kA, bij een 16 A automaat. (die er dan ook binnen millisecondes uit moet gaan)
                          en kortsluiting :
                          a omdat de nul-leider ergens aan je geaarde sterpunt hangt...enz......
                          b is een zeer laag-ohmige verbinding tussen 2 geleiders.

en omdat deze discussie al genoeg stof doet opwaaien blijkbaar, en dat al tussen electro-techneuten , en de riggers deze kennis niet hoeven te hebben : knoop er maar een ( voldoende dikke...) aarddraad aan.

Comment

• LJ Chris
                            • Jul 2002
                            • 477

RELATIEF KLEIN, lezen is ook een vak.
                            Bij een aardfout van 10 ampere wordt de aanraakspanning over een aardweerstand van 5 ohm : 50 volt.
                            bij een aardfout van 100 ampere wordt de aanraakspanning over een aardweerstand van 0,5 ohm : 50 volt.
                            bij een aardfout van 1000 ampere wordt de aanraakspanning over een aardweerstand van 0,05 ohm : 50 volt.
                            Sorry dit snap ik niet, mss kan je je even nader verklaren door een schets? Of een gevarenanalyse?

En bij een echte mooie sluiting loopt er door de installatie een kortsluit stroom van 6000A, ofwel 6kA, bij een 16 A automaat. (die er dan ook binnen millisecondes uit moet gaan)
                            en kortsluiting
                            En hoe heb je deze berekend? Wat je eerst en vooral nodig hebt om de kortsluitstroom te berekenen is de impedantie van je 2 geleiders (Die natuurlijk afhankelijk is waar precies in de installatie de kortsluiting zich voordoet) en de spanning, in dit geval fasespanning van 230V.
                            Greetz
                            Chris

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Als het in een rigging forum gaat over 'spanning',
                              dan bedoelen we de kracht/oppervlakte in een metaal!

Ik ben niet zo'n type van een topic met een slot,
                              maar voor een "rigging-topic" wordt dit nu toch echt te zot.

En wie zich nog over de aardings-issue druk wil maken,
                              zal met een 'vervolgtopic' in het techniek-forum moeten geraken.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...