Truss aan aarde .. ?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jan-Peter
    • Jan 2001
    • 311

Truss aan aarde .. ?

Tijdens één van mijn klussen, werd mij gevraagd om de truss een aarding te geven. Ik stond hier primair even verbaasd van te kijken. Truss - aarding ? Hoezo ? Ik heb inmiddels al een aantal keren in beurshallen een carré op poten neergezet, maar nog nooit iemand er over gehoord. Daarnaast heb ik ooit een cursus bij het IAB in Utrecht gevolgd over trussen en het vliegen van luidsprekers, maar ook daar is er niet over gesproken.

Wel is het mij opgevallen dat je van de vloerbedekking op beurzen altijd enorm statisch geladen kan raken. Als je dan de truss aanraakt krijg even een statische ontlading.

Eigenlijk precies hetzelfde als je uit de auto stapt en een statische ontlading krijgt. Maar om mijn auto nu met een lang snoer te aarden... Feitelijk rijdt de auto geïsoleerd rond, want de rubberen bandjes geleiden niet...

Nu zou ik natuurlijk een G-haak kunnen pakken, daar een 6 qmm aarde-snoertje aan fabrieken en aan de andere kant een rubberen randaarde stekker. Het eerste de beste stopkontakt is dan mijn aarding. Maar is dit korrekt ?

Wel ik laat nu de vakbroeders aan het woord...
    16 februari 2008... PA-markt !
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Waar is hier op dit forum de zoek funcktie? Juist rechtsboven: tussen 'leden' en 'help'.
    Ik zou haast vermoeden dat dit topic al eens besproken is.
    Aarde? aarden? aarding? of truss?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Lykle
      • Dec 2003
      • 63

Beste Jan-Peter

Volgens de NEN 1010 moet je alle vreemde metalen voorwerpen waar (door een defect) spanning op zou kunnen staan, aarden. Trussen vallen hier dus ook onder. De dikte van deze aardleiding is afhankelijk van de dikte van de toevoerende leiding [S]. De minimale dikte van de aardleiding (volgens NEN 1010 beschermingsleiding Spe) is:

voor S kleiner of gelijk aan 16mm2 -> Spe=S
      voor S is kleiner of gelijk aan 35mm2 maar groter dan 16mm2 -> Spe = 16mm2
      voor S is groter dan 35mm2 -> Spe = 0,5S

Ik zal dit toelichten met een paar voorbeelden:

~ In een truss hangt een dimmer die gevoed wordt door een 32A kabel. In deze leiding hebben de fases een kernoppervlakte van 6 mm². De truss zal dus geaard moeten worden met een PE-leiding van 6 mm².
      ~ In een container staat een dimmer die gevoed wordt door een 125A kabel. Deze leiding heeft een fasediameter van 50mm². De container zal geaard moeten worden met een beschermingsleiding van 25mm².
      ~ Aan een tribune hangen 10 Parren. Elke Par is bekabeld met een fase met een oppervlakte van 2,5mm². De totale toegevoerde oppervlakte is 25mm². De tribune dient dus geaard te worden met een PE-leiding met een doorsnede van 16 mm².
      ~ Een versterker wordt gevoed met een 2,5mm² kabel. Het metalen gestel van deze versterker dient dus te worden beschermd met een PE-leiding van 2,5mm².

De bescherminsleiding moet zo worden bevestigd dat ze niet zonder sleutel of gereedschap kan worden losgemaakt.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Groeten,

Lykle

Comment

• Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

De parren zijn ge-aard, die hangen aan de aluminium lat, die met ijzeren G-haken aan de truss hangt. Elke lat dat in de truss hangt voorziet de truss van 2 aardingspunten. Bij ons dan toch. Weet niet of het wettelijk ook voldoet, maar voor mij voldoet het althans.

Comment

• snoei
          • Apr 2003
          • 168

nope, het aarden via de parren is niet voldoende. Zijn teveel verbindingen die niet echt betrouwbaar zijn om de stroom te geleiden. Je zal dus officieel een extra aarde aan je trussframe moeten maken. EN als je het helemaal netjes wilt doen ook nog eens iedere truss verbinding een extra verbinding maken voor je aarddraad, want een normale trussverbinding is ook weer niet zeker genoeg kwa geleiding.

Comment

• Mark-LED
            • May 2004
            • 822

verbeter mij als ik het fout heb, maar hoe zit het met alu-truss dan? Aluminium geleid toch geen stroom?

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

citaat:Geplaatst door Dj Mark

verbeter mij als ik het fout heb, maar hoe zit het met alu-truss dan? Aluminium geleid toch geen stroom?
              Alle metalen geleiden stroom. Alumium is ook een metaal, dus tel uit je winst.

Metaal-oxides (meestal bekend als 'roest') geleiden niet en als er een coating om het metaal heen zit, zal er meestal ook heel weinig geleiden.

Comment

• Pieter Huijgen
                • Sep 2003
                • 766

Wij gebruiken kabels van 6 qmm met aan de ene kant een 32A stekker en aan de andere kant een scaffklem waar de kabel aan vast zit. Werkt snel en goed als aarding.
                Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Jan-Peter
                  • Jan 2001
                  • 311

2Rinus: Ik had al gezocht op de combinatie van aarde en truss, maar daar kwamen 143 pagina's met 15 topics uitrollen... 2145 topics waar het woordje aarde en/of truss in voorkwam.
                  Met je opmerking over het woordje aarding, kwam ik uiteindelijk nog 5 pagina's tegen en daarin een topic uit 2003 over dit verhaal. Dat ging echter over in de aarding van aggregaten en over PC's aan een verwarmingsleiding. OFF TOPIC dus...

Dan terug naar mijn praktijksituatie. De truss is een carré van 5 x 5 meter op 3 meter hoge trusspoten. Daaraan hangen ca. 10 stuks PAR 64 armatuurtjes met een E27 fitting en 100 Watt halogeenlamp. 1000 Watt vermogen... één groepje op de 220 Volt. Als ik de tweede reactie mag geloven is in dit geval een aarddraadje van 2,5 qmm voldoende. Om nu ieder trussdeel ook nog eens een aarddraadje te geven.. Als dat nodig zou zijn, dan zou Prolyte dit wel in de fabriek eraan vast maken, of niet ?!

Dan blijft de vraag staan, mag dit aardedraadje dan via mijn stekker in het eerste de beste stopkontakt gestopt worden of moet dit dan dezelfde aarding zijn als die van de toevoerleiding, dit dan weer ter voorkoming van aardlussen ?
                  Een aardpen slaan is geen optie, want ik denk niet dat de Jaarbeurs, Ahoy of Congrescentrum blij zijn met gaten in de betonvloer.

Dan het onlosmakelijke van het verhaal... Een trusshaak met i.p.v. de vleugelbout een zeskantbout is aan de trusszijde een oplossing. Kan niet zonder gereedschap losgemaakt worden. Maar die randaarde stekker die kan je zo los trekken...

Zo filosoferend en schrijvend, zou dus een prachtige vorm van aarding een stevige kunststof verdeeldoos (zo één uit de bouw) op een plankje schroeven. Dat plankje dan voorzien van twee G-klemmen, bout-veerring-slotmoer verbinding door het plankje en de verdeeldoos heen. Intern bedraden met 2,5 qmm aarddraadje tussen toevoerleiding en G-klemmen en het probleem helemaal opgelost...

Om vragen voor te zijn... Waarom dat plankje er tussen ? Voor de stevigheid, want dat kunststof is nu ook weer niet zo sterk. Zie het als een verdeling van de krachten.

Comment

• ralph
                    Banned
                    • Aug 2000
                    • 2649

Nou....
                    De meeste leveranciers van truss en toebehoren leveren ook gewoon aardingsklemmen voor om je truss buis, aangeziej jij je truss ook met bommetjes, pennen aan mekaar tikt...geleiding...dus "1 aardklem wil do the trick"

Op de meeste expo's wordt de stroomvoorziening verzorgd door een huis copanie, deze hebben op hun stroomverdelers doorgaans een nette mogelijkheid zitten om je aardklem op aan te sluiten.

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

citaat:Geplaatst door Jan-Peter
                      Zo filosoferend en schrijvend, zou dus een prachtige vorm van aarding een stevige kunststof verdeeldoos (zo één uit de bouw) op een plankje schroeven. Dat plankje dan voorzien van twee G-klemmen, bout-veerring-slotmoer verbinding door het plankje en de verdeeldoos heen. Intern bedraden met 2,5 qmm aarddraadje tussen toevoerleiding en G-klemmen en het probleem helemaal opgelost...

deze verdeelkasten zijn idd al te koop met 2 klemmen.
                      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Siem
                        • Jul 2003
                        • 124

Zo'n drie-en-een-half jaar geleden was het ook al verplicht: http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...,aarding,beurs
                        Met zoeken op 'aardweerstand' kom je ook in dit verband interessante topics tegen, past alleen niet echt in rigging forum.
                        Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Ik laat hier verstek gaan want 'aarde' is geen specialiteit van riggers...
                          ze proberen er juist met alle macht boven te blijven

Als riggers ervoor zorgen om geen stroom op een met de handen bereikbaar truss-systeem te zetten,
                          hoeven ze ook niet degenen te zijn die met aard-klemmen en -kabels gaat lopen slepen.
                          Dat is weliswaar een persoonlijke visie, maar ik verdedig hem graag en hartelijk!
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jan-Peter
                            • Jan 2001
                            • 311

Inmiddels kontakt gehad met Vello.

De klemmen die zij vastmaken aan de verdeelsloffen zoals in de afbeelding zijn juist dubbel geisoleerd en hebben geen aarde verbinding.

Er waren al plannen binnen het bedrijf om speciaal voor de licht- geluidsbranche een serie te gaan produceren om wel een aarding te maken naar de ingegoten M10 of M12 moer. Daarbij doen ze dan i.p.v. de gele kabel een zwarte kabel eraan vastmaken met voor de 3 en 4 shuko verdeelsloffen een 3 x 2,5 qmm rubberen kabel met rubberen steker. Ook in de krachstroomsfeer wil iets dergelijks gaan maken.

Wellicht dan toch een gat in de markt.

Comment

• Olaf Duffhuës
                              • Oct 2000
                              • 2477

Tja...het schijnt zo te horen dat je truss moet aarden...Het is iets wat pas vanaf afgelopen seizoen verplicht geworden is...Je kunt op diverese manieren aarde maken aan je truss...De ergste is natuurlijk een gat in de pijp boren en een parker met AMP erin.. Ja...dit hebben we al 1 keer meegemaakt...OOk wordt er gebruik gemaakt van slangklemmen, vezels van de kabel ergewoon omheen draaien en de halfcoupler met bout en AMP oog...

Het enige jammere in Nederland is, dat je NERGENS over ge-informeerd wordt en dat je gewoon de l*l bent als je klaar bent met je stand op de RAI, Jaarbeurs, Ahoy e.d. dat ze komen controlleren zoongeveer net voor de beurs opengaat...IK vind dat persoonlijk naaierij...Kom je in Duitsland, liggen er over het algemeen(mijn ervaring!) mooie A4 papieren, als er ergens iets gewijzigd wordt...Het zelfde geldt, de meeste weten niet dat ze als ze stroomaanleggen in een beursgebouw in Nederland, je niet meer dan 3KW op een 16A groepje mag zetten...Ik heb daar nog wel vrede mee, by the way...In Nederland is het waarschijnlijk zo, dat de stroom-toeleveranciers er beter van willen worden, als je lekker vast zit, op lokatie...En das mijn mening...
                              Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

Working...