Regeltjes...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

citaat:Maar daarover kun je natuurlijk nog lang bekvechten met mensen die argumenten voor een andere visie hebben... als ze er zijn.
    Vast en zeker...

Maar...Rinus, jij bent toch zon beetje bezig met die ontwerp norm? Kun je die standbouwers er ook niet meteen bij trekken?
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Martin Hilbrands
      • Nov 2004
      • 13

Al surfende kwam ik dit onderwerp tegen en wat schetst mijn verbazing? Het ongeval in de RAI wordt genoemd.....

Even wat feiten:
      Beurs : IBC 2004, stand Nagravision, nagenoeg midden in Europahal 1.
      Standbouwer: KE France (doet wandjes, licht, rigging, vloer..... enz.)

Ruim voor opbouw worden keurig 16 tuidraden besteld, waaraan maximaal
      80kg per stuk mag worden gehangen. Bijgevoegd een tekening met wat kruisjes met daarop de positie van de hangpunten in de stand.
      Verder niets. Spieker Rigging BV (sinds 1 september 2004 een BV onder
      de hoed van Expotech Holding BV) verzorgt de 16 tuidraden conform overeenkomst met Amsterdam RAI (>Spieker hangt al meer dan tientallen jaren tuidraden volgens een ooit met de RAI afgesproken werkwijze).
      Als de Franse standbouwer zondag 4 september start met zijn opbouw zijn er nog enige honderden standbouwers druk doende met van alles en nog wat door de gehele RAI.
      Wij worden zo rond 12.00 uur op kantoor bezocht door een zeer nerveuze Frans sprekende meneer: er is van alles naar beneden gevallen in zijn stand > paniek!
      Zie voor details het verhaal van Paul Hoogenboom.
      Ik ben zelf persoonlijk direct daarna ter plaatse aanwezig geweest en heb leuke plaatjes beschikbaar voor de liefhebbers.
      De Fransen hebben aan de tuidraden waar maximaal 80kg aan mag hangen een 6-tal handtakels "kunstig" bevestigd. Hieraan dan been compleet trussgrid in de vorm van een # en daaronder een hele heisa aan hout en plastic met ook nog een 24 tal HTI "sportveld" bakken van 400Watt.
      Van de 16 hangpunten gebruikten ze dus 6 om het geheel even te hijsen, met als triest hoogtepunt: 1 takel in het midden van het geheel. Het blijkt dat 1 persoon (gewoon een timmerman) bezig was te hijsen en de rest was druk doende met wat anders(..) Het geheel is ongeveer 1m naar beneden gelazerd en is blijven hangen op allerlei toestanden (standmateriaal) eronder.
      Gelukkig niemand gewond, alleen een beetje schade aan wat hout.
      Verbazingwekkend genoeg is de hele truss niet beschadigd (sterk
      spul man!).
      In overleg met de hallenchef en de veiligheidskundige van de RAI hebben we eerst eea. veilig gesteld. We hebben alle hangpunten veranderd naar een versie welke 500kg kan hebben, vanuit dito punten in het RAI dak. Daarna in overleg met de Fransosen eea. anders gerigd (alle punten voorzien van takels + 12mm steels e.d.)en toen gaan hijsen (met voldoende mensen.... nog niet makkelijk maar ja... tijd).
      Daarna hele discussie met de Fransen over het totale gewicht gevoerd.
      Om niet te verzanden in welles/nietes heb ik besloten een onafhankelijke partij in te schakelen, die het gewicht per hangpunt op een onpartijdige wijze weergeeft. Daar was iedereen het mee eens.
      LGH Rigging Services heeft dit uitgevoerd en het resultaat was schokkend: totaal bijna 2500kg, met natuurlijk ruim 1400kg precies in het midden van het grid.....! Wel iets meer dan 16x80=1280kg....
      Goed.
      Schade aan het RAI dak: een windverband van 160cm lengte is uit z'n las getrokken. Totale kosten hiervan: nog niet exact bekend, wellicht ongeveer duizend euri.
      RAI stelt Spieker Rigging BV verantwoordelijk (conform contract) en vervolgens heeft Spieker Rigging BV de Franse standbouwer verantwoordelijk gesteld met daarbij ook nog de extra kosten van het vele meerwerk zoals extra takels en dergelijke.

Wij hebben dit eerste ongeval sinds Spieker in de RAI werkzaam is (en dat is alweer enige tientallen jaren...) met een naar beneden gevallen standdeel/trussgrid aangegrepen om de discussie omtrent regelgeving intern binnen de RAI goed bespreekbaar te maken.

Ook Expotech komt door heel Europa en in elk beursgebouw hebben we andere rigging regeltjes. In Porte Versailles moet je U-boutjes gebruiken terwijl dat in Dusseldorf juist streng verboden is....
      Op z'n zachtst gezegd erg lastig.

Er zijn uitvoeringsvoorschriften waaraan stands dienen te voldoen.
      Natuurlijk zijn deze per gebouw en soms zelfs per beurs verschillend. Deze worden beoordeeld door de beursorganisatie/hallenbeheerder.
      Pas na goedkeuring (beoordeling doorgaans volgens bouwbesluitno
      M.J. Hilbrands

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Hallo Martin,

Tjemig, je bent wel ruim van stof, maar er is in één klap wel het nodige opgehelderd.

Alleen verwijs je naar het verhaal van Paul Hoogenboom (?) Ik heb geen idee waar je het over hebt, of waar ik dat kan vinden. Niet in dit topic in elk geval.

Je hebt het over "Leuke plaatjes voor de liefhebbers...."
        Moet ik me daar nog apart voor bij jou gaan aanmelden? Ik dacht dat je me inmiddels wel beter kende.

En over die niet beschadigde truss... ik heb mijn bedenkingen tegen die opmerking na de beschrijving ervan.
        Wel eens gehoord van 'verborgen gebreken'. En bij truss is dat zelfs niet eens altijd verborgen, maar je moet wel weten waar en hoe je zoekt.
        Een berucht ongeval gebaseerd op dezelfde conclusie was de ingestorte Mountain-mastergrid van Garth Brooks ergens een jaar of 10 geleden.
        Veiligheid voor alles => die trussen allemaal gruwelijk goed inspecteren en desnoods beproeven.
        Dat uitvoeringsvoorschriften voor rigging van stands per gebouw verschillen OK - heeft te maken met de hal-draagconstructie.
        Maar per beurs? Dat is te idioot voor woorden. Dat is niet veiligheid voorop maar commercie voorop.
        En die opmerking van je over "ook betaalbaar blijven voor standhouders" die is in mijn ogen een tikkie overdreven. Voor de prijzen die in de standbouw worden gerekend kunnen rock-n-roll riggers echt een veelvoud aan punten ophangen (en misschien nog wel beter en veiliger ook).
        Maar ik gun jou TAO, en Van Veen echt wel hun poen.
        Al moet er voor die poen ook wel wat vakmanschap staan.
        Er zijn toch deskundigen zat op dit gebied lijkt me zo.
        Jammer dat je mij vergeten was te bellen toen je een onafhankelijke partij nodig had...
        Ik hoor daar nu hele rare verhalen over in het roddelcircuit.
        (of is LGH soms ook niet betaald?)

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Martin Hilbrands
          • Nov 2004
          • 13

Alleen verwijs je naar het verhaal van Paul Hoogenboom (?) Ik heb geen idee waar je het over hebt, of waar ik dat kan vinden. Niet in dit topic in elk geval. >>> staat even hierboven op blz 1 bij Jeroen's item. (Paul Hoogenboom was er ook een avondje bij in de RAI.....)

Je hebt het over "Leuke plaatjes voor de liefhebbers...."
          Moet ik me daar nog apart voor bij jou gaan aanmelden? Ik dacht dat je me inmiddels wel beter kende. >>> Ik stuur ze zsm. naar je toe!

En over die niet beschadigde truss... ik heb mijn bedenkingen tegen die opmerking na de beschrijving ervan >>>
          Helemaal waar, maar de plaatjes zeggen al heel veel, wij hebben eea. nauwkeurig beoordeeld. De val was "maar" 1m en is opgevangen door allerlei hout en plastic standshit....

Dat uitvoeringsvoorschriften voor rigging van stands per gebouw verschillen OK - heeft te maken met de hal-draagconstructie.
          Maar per beurs? Dat is te idioot voor woorden. Dat is niet veiligheid voorop maar commercie voorop. >>> De hal blijft natuurlijk altijd hetzelfde, hangpunten ook. Maar de uitvoeringsvoorschriften voor de stands: er zijn beurzen waar je niet boven de 4m mag bouwen, weer andere hanteren maximale wandhoogten van 275cm. AutoRAI is weer wat anders.... mag veel hoger en veel meer.......

Betaalbaar blijven.... >>> wie maakt een hangpuntje/tuidraad aan een dak van soms 20m hoogte voor vaste prijs van Euro 42,50 per stuk, ongeacht het tijdstip van opbouw, tijdstip van demontage en plaats in de hal? Waar vindt je een dergelijk laag bedrag in Europa?

Er zijn toch deskundigen zat op dit gebied lijkt me zo.
          >> Vraag maar even rond in het riggingwereldje welke vakmensen de afgelopen maanden Spieker Rigging BV hebben geholpen met het riggen tijdens grote producties als IBC, Woonbeurs, Aquatech, Hortifair... enz.

Jammer dat je mij vergeten was te bellen toen je een onafhankelijke partij nodig had...
          >> Je nam die zondagmiddag niet op, toen ben ik verder gaan zoeken...

Ik hoor daar nu hele rare verhalen over in het roddelcircuit.
          (of is LGH soms ook niet betaald?)
          >> Tsja, wie is onafhankelijk in NL.... In elk geval moest ik snel iemand hebben die verstand van zaken had, het betreffende meetinstrument accuut beschikbaar had en er ook nog mee kan omgaan, en een goed rapport kan opstellen... En we hadden al eens wat met Frank gedaan. Dus vandaar.
          Vraag maar aan Frank denk ik nu, gaarne zijn ongezouten mening over deze kwestie, incluis zijn schriftelijke betaalde bevindingen.
          Brood haal je bij de bakker! (toch Rinus?)... maar in de supermarkt is het goedkoper en soms handiger en net zo lekker, als je niet beter weet.

Roddelen is natuurlijk altijd leuk. Je afzetten tegen die ander is het makkelijkste wat er is als deze er niet bij is en zich dus niet direct kan verdedigen.
          Welke roddel hoor je dan? Het verhaal is niet anders of erger dan wat ik eerder heb omschreven. We hebben er zelf voor gekozen het aan de grote klok te hangen en te gebruiken voor een hoger doel: juiste, correcte en werkbare rigging regels in de standbouw en aanverwante gebieden.

Spieker Rigging BV
          Martin Hilbrands
          M.J. Hilbrands

Comment

• Olaf Duffhuës
            • Oct 2000
            • 2477

citaat:Vraag maar even rond in het riggingwereldje welke vakmensen de afgelopen maanden Spieker Rigging BV hebben geholpen met het riggen tijdens grote producties als IBC, Woonbeurs, Aquatech, Hortifair... enz.
            Ik zie in A'dam en Utrecht regelmatig dezelfde gezichten...Maar daar kun je niet aan zien of iemand er ook verstand van heeft...Maar dat even buiten beschouwing...

Waar het over ging was, of stand bouwers ook met hun houtbouw aan voorschriften moeten voldoen...In mijn ogen namelijk niet, maar als ik een trussje ophang, moet ik me wel aan voorschriften houden...Niet dat ik daar problemen mee heb, integendeel...Maar ik vind persoonlijk veel stands zonder enige rigging zeg maar...Levens gevaarlijk...Het zakt zowat inelkaar als je er naar kijkt...En daar ging het over...
            Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Zo, dat antwoord van Paul (vanaf de machine van Jeroen?) daar heb ik natuurlijk straal overheen gelezen.
              Ik zocht naar zijn naam in de linkerkolom bij de forumdeelnemers.

Ik denk dat je nog even de funktie van de icoontjes boven de postings, dan kun je de citaten apart houden en wordt het leesbaarder.

Qua prijzen voor een hang/hijspunt meen ik recent toch heel andere en veel gediffertieerder bedragen te hebben gehoord/gelezen.
              En ook staat mij bij dat er wel degelijk verschil in prijs is voor het tijdstip (weekeinde, snachts enz) wanneer een rigger wordt gevraagd.

Wat betreft het rare gelul dat de ronde deed:
              Ik kreeg op een vergadering van de ARGH een paar weken geleden van Paul Hoogenboom te horen dat ik door Expotech/Spieker gebeld zou zijn over het ongeval, en toen aan de telefoon iets gezegd zou hebben: "Net goed", en vervolgens de hoorn er weer zou hebben opgelegd.
              Ik weet niet wie zulke verhalen rondstrooit, ik weet wel wie daar belang bij kan hebben. Maar ook al heb ik een vermoeden, ik kan het toch niet bewijzen.
              En laten we die vergelijkingen van de Bakker, Timmerman en Slager maar verder achterwege laten.
              In al die beroepen zijn er nou eenmaal vakmensen die gewoon hun werk doen en ook prutsers die wel een grote bek hebben.
              Ik durf te beweren dat ik voor tenminste 66% van de Nederlandse populatie van riggers dat onderscheid in een half uurtje per persoon kan maken.
              En ik wil me er toch graag op voorstaan dat ik 100% onafhankelijk ben, en dat ook zal blijven.
              Als dat niet zo zou kunnen zijn, dan ga ik werken op de boerderij van mijn zwager. (Ik ken mensen die hopen dat ik daar morgen begin.)
              Hoeveel van die grootmuilen doen er mee aan ontwikkeling van normen of trainingen in organisaties als ESTA, ARGH, NEN of ETCP? Dan dunt het rijtje aan 'serieuze vakmensen' plotseling heel snel uit.
              Zolang er nog geen vakbekwaamheidseisen die door de branche worden erkend, lopen er ook nog heel wat mensen - mijns inziens - ten onrechte met een T-shirt aan met 'rigger' erop.
              Ik ken zelfs personen die lokatie-tekeningen en riggingplots hebben vervalst met een Rhino Rigs logo om hun onkunde te verstoppen.
              En ook iemand die een RhinoRigs T-shirt draagt is niet als vanzelf gevrijwaard van stommiteiten, die shirts zijn ook een paar keer gejat.

Ik geloof ook niet dat het zinvol is dit verhaal hier voort te zetten...
              Daarvoor zijn meer directe communicatie middelen.
              Waar ik wel blij om ben is dat we eindelijk leren om ongelukken niet te verzwijgen, de fouten te onderkennen en er hopelijk ook wat mee te doen = ervan leren.

groeten
              Rinus Bakker

Comment

• Diedel
                • Sep 2004
                • 24

@ Rinus:
                citaat "Nou die is wel heel erg kort door de bocht, laten we het iets nuanceren en toelichten:
                het is een staande (= niet halende = niet over schijven of trommels lopende) staalkabel.
                Bijvoorbeeld de kabels die de giek van de kraan op zijn plaats houden,
                of de mast van een zeilschip, "

een hele kleine correctie om je verhaal helemaal kloppend te houden: de staalkabels waar een mast mee vast zit op een zeilboot heten geen tuien, maar stagen, het gehele susteem van het vastzetten van de mast heet verstaging en een zo'n ding, je raad het al, een stag.

Ze worden, bij de grotere schepen iig, ook tijdens het zeilen versteld dus vallen ze als ik jou verhaal goed begrijp niet onder de afdeling tuien, omdat het geen staande kabel is. Tot zover het bijna off-topic-stukje-zeilen

Groeten,

Diederik!

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

citaat:Geplaatst door Diedel
                  een hele kleine correctie om je verhaal helemaal kloppend te houden: de staalkabels waar een mast mee vast zit op een zeilboot heten geen tuien, maar stagen, het gehele susteem van het vastzetten van de mast heet verstaging en een zo'n ding, je raad het al, een stag.
                  [:I] [:I] [:I] [:I]
                  dat is mijn verdiende loon omdat ik te gretig ben. [)]
                  100% keer mijn erkentelijkheid voor deze aanvulling / correctie. [^]
                  Zodra een kabel op schijven, rollen of kaapstaanders loopt is het echter geen tuikabel meer.
                  De giekverstelkabel voor op- en aftoppen is dus iets anders dan de tuikabel.
                  (Dus wat mij betreft zijn tuien en stagen dan ook niet synoniem!)
                  Maar nu moet ik wel oppassen voor de kraanfanatiekelingen onder ons.
                  (Voor je het weet wordt je voor dit soort opvattingen vermoord! [:0])
                  Ik zal het eens in mijn normenbijbels gaan opzoeken.
                  Nogmaals [:I] [8)]

Comment

Working...