Regeltjes...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

Regeltjes...

Nu heb ik een onderwerp, waar er waarschijnlijk meer mee te maken hebben. Ik wist niet goed waar ik het moest plaatsen, vond dit de beste plek.

Ik kom regelmatig met trussen op diverse beurzen in Nederland en daarbuiten. Als ik met mijn truss-jes aan de gang ga, moet ik aan van alle soorten aan eisen voldoen, wat natuurlijk niet onterecht is, dat voorop gesteld. Wat ik vaak meemaak zijn zogenaamde houtbouw stands. Maar zoals ik het bekijk hoeven de standbouwers zich niet aan regels te houden. Ze plaatsen vaak wandjes e.d. van: als ik erna kijk, donderen ze in elkaar...Is dat nu het tegenstrijdige in de wet? Moet er eerst een gigantisch ongeval gebeuren?

Hoe denken de mensen daarover die ook regelmatig op beurzen te vinden zijn?
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

Ik ken het probleem. En als een wandje stevig moet staan, boren ze gewoon een gaatje in jouw truss om het tegenaan te schroeven :-( Tja, je geeft t zelf al aan: standbouwers......
    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• jdegoei
      • Oct 2004
      • 1

tja, in hoe verre kunne houten wandjes letsel veroorzaken. een buil of vies pak. ken geen groote ongelukken met houten bouwstellen. een wet is er niet. hoe sterk is een schroef of spijker. je kan de wandjes meestal verstevigen door een schoor te plaatsen in de hoeken, boven op de wandjes. hoe zit het dan met rigging op beursen. de rai en jaarbeurs nemen het niet zo nauw. Er is onlangs nog een truss naar beneden gekomen is de rai. met diagonaal van het dak en al. ik denk dat we er voorlopig mee moeten leven. met die houten wandjes dan.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

citaat:Geplaatst door par-av.nl

En als een wandje stevig moet staan, boren ze gewoon een gaatje in jouw truss om het tegenaan te schroeven :-(
        Hoi Pieter,
        En dan stuur jij ze toch gewoon een faktuurtje voor een nieuwe truss!
        Wel eens van leveringsvoorwaarden gehoord, huurcontracten enz gehoord!
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

He Jeroen,
          welkom op het forum. Altijd prettig te weten dat ik (potentiele) medestanders heb.
          Vertel - als je wilt - eens wat meer over dat ongeluk in de RAI.
          Gewonden? Er waren vast geen doden, anders hadden we het wel gehoord.
          Wat was de schade?
          In welke hal van de RAI?
          Wat was het voor beurs?
          Voor wie was de stand?
          Hing het geheel aan vaste "tui-kabels" of aan takels?
          Gebeurde het tijdens de bouw van de truss of inhangen lampen?
          Van wat voor hoogte kwam die zooi naar beneden?
          Welke rigger(s)/rigging-company?
          Wat voor soort truss of truss-plafond was het?
          Voor licht of decor/hangstukken?
          Was het zwaar belast?

Ik verzamel ongeluksgegevens die met rigging te maken hebben.
          (OK OK, ik geef het toe - het is een zieke hobby!)
          Maar het steunt mij wel in het argument dat deze business (net als alle andere in de entertainment) erg goed is in het toedekken.
          Het credo is veel te vaak:
          "Opruimen, opnieuw opbouwen en verder je bek erover dichthouden"
          En als de voorstelling, show, beurs, productie - of wat ook - dan achter de rug is
          ...
          is iedereen zo opgelucht dat het allemaal zo gauw mogelijk vergeten wordt
          ...
          en niemand er dus een bal van leren zal!

Aan Olaf:
          zoals sommige mensen zich dus kennelijk rigger noemen terwijl ze geen moer vakkennis hebben,
          zo zal dat ook wel zo zijn met timmermannen/standbouwers.
          En het aantal mensen dat een hamer of makita kan vasthouden (en zich dus uitgeeft voor standbouwer) is nog weer een stuk groter dan hen die weten wat er op een harpsluiting voor informatie moet staan.

Comment

• Olaf Duffhuës
            • Oct 2000
            • 2477

Ik probeer altijd oveel mogelijk over-sized te werken...Als de stand verkoper komt van : dat kan met 500kg takels..zeg ik bijvoorbaad al nee...Afhankelijk van wat er aan komt..1 trussje van 4 meter met 6 lampen..oke..maar komplete constructies...En ik ga altijd voor het motto : takelen is goedkoper dan tuien...Het gaat sneller met hangen...Alleen jammer dat klanten dat niet zien...Die zien alleen dat een takel duurder is dan een tui kabel, die zien de elende niet die je hebt van een tui kabel...

citaat:tja, in hoe verre kunne houten wandjes letsel veroorzaken. een buil of vies pak.
            Jij mag er van mij onder gaan staan...Met van die wandjes van 5/5,5 mtr...doet het toch erg au...en als je pech voel je helemaal geen pijn meer...

citaat:boren ze gewoon een gaatje in jouw truss
            Dat mag... maar dan mag je hem ook houden, met de verantwoording voor je zelf..Plus een factuur na...Betaal je de truss niet...Krijg je een fractuur..)

Olaf Duffhuës

Comment

• Kintusch
              • Aug 2004
              • 5

Ff vraagje: wat is een tui ?

Groeten

Comment

• Olaf Duffhuës
                • Oct 2000
                • 2477

tui = staalkabeltje
                Olaf Duffhuës

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës

tui = staalkabeltje
                  Nou die is wel heel erg kort door de bocht, laten we het iets nuanceren en toelichten:
                  het is een staande (= niet halende = niet over schijven of trommels lopende) staalkabel.
                  Bijvoorbeeld de kabels die de giek van de kraan op zijn plaats houden,
                  of de mast van een zeilschip,
                  of de masten/towers van een circustent of outdoorpodium verankeren,
                  of de (op)bouw van een stand aan het dak van de hal fixeren (hopen we).

Het is een staalkabel waarmee in strikte zin NIET aan of mee wordt gehesen, en waarmee in de regelgeving soms iets 'soepeler' (Vf = 3,5 ipv Vf=5 bij kraangiek-tuien, en Vf=2a2,5 in nog weer andere toepassingen zoals de tuikabels bij een tent) mee wordt omgegaan.
                  In de standbouw 'schelden' ze echter zo ongeveer alles voor tuikabel uit, en kunnen dan gemakkelijk op hun muil gaan in regelgevings-technisch opzicht. Eigen schuld, dikke bult.

Bridles zijn géén tuien,
                  en dik 30% van wat er in de standbouw met tuien wordt aangeduid is dat NIET.

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

beurzen en rigging, dat gaat gewoon nauwelijks samen. In de Rai is volgens mij de enige regel waar ze zich aan houden dat je je tuigje aan doet in de cherrypicker.
                    Ik zie daar regelmatig op beurzen hangpunten van een ton waar ik geen 100kg aan wil hangen. Gelukkig kom ik er alleen maar met bedrijven die eigen riggers meenemen, maar als bezoeker van de laatste bedrijfsautorai ben ik maar redelijk snel door de Mercedes stand gelopen omdat ik geen helm bij me had.
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Pieter Huijgen
                      • Sep 2003
                      • 766

Ik heb vorig jaar de mercedes stand gezien: Groot gridje aan minibeam hing daar aan heeeele dunne staalkabeltjes, die gewoon vanuit de cherrypicker geperst worden.... Als je pech hebt hangt t ook nog eens aan een windverbandje (gezien o.a. op de Hiswa). Naam van het bedrijf is bij mij en Rinus (en misschien nog anderen) bekend: S.....R
                      Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• elmer
                        • Jul 2003
                        • 139

Tsja ik heb bij MTV eens een stand gezien waar je ook maar beter niet kon zijn, 4mm staaldraadjes en dan als ze niet lang genoeg waren verlengd met zadeltjes. Daar hing dan een cirkeltje aan 3m doorsnede ofzo, met 10parren wat spiegelbollen en wat doeken, tsja dan loop je wel ff verder.

Comment

• Jeroen de Goei
                          • Oct 2004
                          • 376

In de Europahal in de RAI Is een trussgrid naar beneden gevallen tijdens de bouw.
                          De ( Franse)standbouwer heeft bij de firma Spieker (Expotech) 16 takelpunten aangevraagt van 80 kg waar dus een grid aan kwam te hangen in de vorm van een dubbel kruis zoals dit "#" met een overspanning van +- 10m.
                          Expotech hangt dan 16 staalkabels in het dak aan alles wat enigzins op staal lijkt op de door de klant(standbouwer) aangegeven punten.
                          Om het even of Expotech dit goed doet( heel vaak niet namelijk!).
                          De standbouwer heeft dit grid aan 5 handtakels opgehangen tijdens de opbouw aan 5 staalkabels van Expotech.
                          4 aan de uiteinden van het grid en 1 ongeveer in het midden van het kruis.
                          Het middenpunt zal +- 62% van al het totale gewicht op zich nemen bij een gelijk verdeelde last.
                          De standbouwer is het grid gaan volhangen met licht en decor.
                          Op het moment dat ze 1 van de 4 uiteinden van het kruis belast hebben met decor op +_ 3m hoogte zijn ze gaan hijsen, met handtakels gaat dat nooit helemaal gelijk omhoog.
                          Het midden, wat toch al het grootste percentage last draagt, daarvan is de staalkabel gebroken met als gevolg reactie het breken van een diagonaal hoekprofiel uit het dak van de hal op een uiteindepunt van het kruis waar het meeste gewicht hing.
                          Dus..........dit is mijn visie op dit verhaal........Expotech hangt staalkabels aan onderdelen van dakconstructies waar men ze niet zou moeten hangen.
                          De standbouwer wilde waarschijnlijk een grid van 16 x 80kg = 1280kg of iets minder (of meer???) omhoog hijsen met 5 handtakels waar het middenpunt een kleine 800kg zou moeten torsen....tjaaaa......

Groet Paul Hoogenboom.

Wat was de schade?
                          In welke hal van de RAI?
                          Wat was het voor beurs?
                          Voor wie was de stand?
                          Hing het geheel aan vaste "tui-kabels" of aan takels?
                          Gebeurde het tijdens de bouw van de truss of inhangen lampen?
                          Van wat voor hoogte kwam die zooi naar beneden?
                          Welke rigger(s)/rigging-company?
                          Wat voor soort truss of truss-plafond was het?
                          Voor licht of decor/hangstukken?
                          Was het zwaar belast?

Comment

• Jeroen de Goei
                            • Oct 2004
                            • 376

in de rigging wordt een tui meestal gebruikt om bewegingen uit constructies te halen. We tuien dan de trussen(of wat dan ook) naar de zijkant of naar de grond. Als je iets bouwt wat kan omvallen, dan moet je even een tui spannen(of meerdere) naar de andere kant om dit te voorkomen. Ook als je een groundsupport bouwt in de open lucht, moet deze rondom met tuien vastgezet worden, zodat de wind gewoon kan waaien.
                            Rinus: begrijp ik uit jouw opmerking dat een staalkabel,die loodrecht naar beneden hangt, zoals die in de rai gebruikt worden, Ook een tui is?

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

Hoi Jeroen,
                              als er een deel van een stand(-bouwwerk) aan wordt geborgd (tegen omvallen) yes!

Bij een vrijhangende statische last (trus met wat spotjes) aan een staalkabel is dit feitelijk al geen tui meer, maar een 'ophangkabel'.
                              De ontwerpnorm prEN 1492-2 definieerde hijsen als
                              een vrijhangende last: omhooghalen + opgehangen vasthouden + laten zakken.
                              De middelste variant heb je dan toch wel te pakken.
                              Maar daarover kun je natuurlijk nog lang bekvechten met mensen die argumenten voor een andere visie hebben... als ze er zijn.
                              Het zou mooi zijn om dit in een norm met heldere definities vast te leggen.
                              Hoe benoemen we iets kwa funktie en gebruik en wat zijn de minimale sterkte en veiligheids eisen.....

Comment

Working...