Lengte overspanningen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Goede kans dat je die berekeningen binnenkort weer allemaal over kan doen.
    Ik heb kortgeleden gehoord dat ze bij Prolyte de hele bliksemse bende
    door hun 'nieuwe' ingenieursbureau Krasenbrink & Bastiaans
    (hebbik al eens gesproken, een verademing = echte alu-ingenieurs en geen staalboeren die de alu er wel even bij doen) hebben laten herberekenen.
    Overspanningen kunnen langer of lasten kunnen groter ...
    zoiets... dat zit eraan te komen.
    Maar ingenieurs geven je dan wel een hele waslijst aan voorwaarden mee,
    en die zijn in de praktijk niet altijd zo maar haalbaar.
    Dat van dat doorbuigen opmeten is slim, zou ik ook altijd doen,
    maar veel trussboeren geven niet eens de (elastische) doorbuiging op.....
    Dan ook maar geen alu van ze kopen is mijn boodschap.
    Das tenslotte net zoiets als een auto kopen waar geen
    'brandstof-voorraad-indicator' in zit... plotseling sta je leeg!
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Joost van Ens
      • Jan 2001
      • 628

citaat:Aan de hand van de gegevens in het dikke prolyte boek gaan we berekenen wat er in onze x30d gemonteerd kan worden en ja hoor we gaan tot net onder de max kwa gewicht en overspanning
      Deel je dit ook nog door 2 i.v.m. de dubbele vf?

gr.....

Comment

• major tom
        • May 2004
        • 108

NeeN, wat prolyte opgeeft daar houden we rekening mee! Prolyte zelf zal ongetwijfeld zelf een marge hebben ingebouwd! We hebben eens met x30d een over spanning gemaakt van 12 meter! vol gehangen! en er in het MIDDEN bij gaan hangen (ca.90kg) trussje boog wel door maar bleef heel, dan is het toch goed! 't was een proefopstelling op 1,5 meter hoogte, gewoon ff proberen weet je wel.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

2major tom,
          Wrong my boy...
          de waardes van Prolyte hebben dezelfde marge als een statische bouwconstructie...
          en dat is eist anders als een herhaald in allerlei verschillende situaties gemonteerde hijs- of hefconstructie.
          Dus: delen door twee als je van de laatste sitautie gebruik maakt (hijsen/heffen) en dat ook nog eens boven personen.
          Als je me niet gelooft: bel ze maar zelf!
          Tussen nu en een paar maanden is dat trouwens de praktijkrichtlijn/onwerpnorm die voor heel Nederland zal gelden.
          Dus ofwel allemaal naar Belgie verhuizen, maar ja daar zal dat ook geen 5 jaar meer duren,
          en waarheen verhuis je dan weer? Zimbabwe?
          ofwel gewoon common sense toepassen, en je afvragen waarom voor harpen en haken wel een verdubbelde veiligheid zou gelden en voor die "aluminium hijsbalken" plotseling niet?
          Overigens zijn ze bij Prolyte eerlijk: ze geven toe dat ze die verdubbelde veiligheid niet in de tabellen opnemen vanweg de Duitse markt...
          daar rekenen al die sukkels met +1,7 (voor alu verplicht in Duitsland)
          Zelfs 'Slick systems' die overal ter wereld wel met een 'verdubbelde veiligheid' rekende
          liet in Duitsland zijn tabellen zo ongeveer halveren vanwege de concurentie-overwegingen:
          het leek namelijk net of hun truss maar de helft zo sterk was als die van vergelijkbare conculega's.

Slick is inmiddels 'wijlen' (overgenomen door Total Fabrications).

En de Duitse VBG-heren geven nu wel toe dat ze met het beoordelen van dat alu als hijs-hefbalk wel een foutje hebben gemaakt.
          "Wenn dir das jetzt in die Niederlände verbessert mit genau diese Argumente, haben wir auch ein Beispiel zum änderen der Traversenbeurteilung für Hebeeinsatz im Veranstaltungtechnik in Deutschland" of woorden van gelijke strekking.

Alles wat je leest in ELKE tabel van ELKE fabrikant: HALVEREN!

Comment

• major tom
            • May 2004
            • 108

Nou mooi is dat, het kan wel (makkelijk zelfs) maar het mag niet... en als er wat mis gaat is die faktor 2 dan voldoende... Ik heb het zelf 1x mee gemaakt met ingehuurde x40v (12m op uiteinden gehesen) en een een vast gelopen handtakel bij het laten vieren maakte de konstruktie een vrije val van ca. 50cm.... je had die truss eens moeten zien buigen nou hing er niet echt veel in dus de schade viel mee (muv een grote spiegelbol die naar beneden kwam, hier hebben we ook van geleerd, alle spiegelbollen bij ons hebben een draadeind door en door!) Stel de truss had vol gehangen en het zelfde was gebeurd, wat dan met de faktor 2, de krachten die onstaan door een vrijeval van 50 cm en dus een gemaakte snelheid zijn enorm!
            Kwestie van een bouwvakkers helmpje???

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

ik geloof niet dat je een serieus antwoord op wilt hebben...
              dus:
              je kunt ook (best?) met 180 km/uur over de snelweg ................

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

het kan makkelijk lekker puh....
                Major Tom: Stop aub met jezelf volstrekt belachelijk maken!
                Ik krijg krommem tenen van de aannames die je doet, en dan ook nog een keer volhouden dat je gezond bezig bent.....wat mij betreft ben jij een mooi voorbeeld van mensen die de markt naar de kloten helpen.
                Jammer dat het bij jou nog niet is misgegaan, want ipv een spiegelbol met wat scherven had ik het best prettig gevonden als er bij jou eens iemand gewond raakt...

Niet omdat ik jouw bezoekers dat gun, maar jij verdient het wel, vanwege je houding!

Zal wel weer heel fel op gereageerd worden.....dat mijn reactie niet door de beugel kan...maar jammer dan!

Comment

• major tom
                  • May 2004
                  • 108

hohoho, het voorvalletje is er een van jaren geleden, het is moeilijk te beoordelen als je de situatie niet volledig kent! Veilig werken is ook bij ons erg belangrijk! en ook ik zie soms dingen waar ik kromme tenen van krijg (soms door grote bekende bedrijven uitgevoerd)Vergeet niet de dingen enigzins te relativeren (met autorijden gebeuren meer ongelukken en dat doen we ook allemaal)Wij zijn dan slechts discoboeren maar ook wij werken met gecertificeerde materialen! punt uit.

Comment

• axs
                    Moderator
                    • Jun 2002
                    • 2687

citaat:Geplaatst door major tom
                    Wij zijn dan slechts discoboeren maar ook wij werken met gecertificeerde materialen! punt uit.
                    Dan kan je nog zoveel gecertificeerde materialen gebruiken als je wil... als je ze niet correct weet toe te passen! [}]
                    En dat is bij jou duidelijk het geval
                    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• major tom
                      • May 2004
                      • 108

Weer zo eentje die het denkt te weten, man je kent me niet eens, je hebt ons nooit zien werken, je oordeelt over wat geleuter in een forum, sta je altijd zo snel klaar met de menig over een ander! Wanneer iemand, "anders werkt" wil dat per definitie niet zeggen dat het beter of slechter zal zijn. En trouwens ook hier is voldoende kennis in huis om op een verantwoorde wijze met al het materiaal om te gaan.

zo en nu een verstandig woord van Rinus graag.

Comment

• axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

citaat:Geplaatst door major tom

Weer zo eentje die het denkt te weten, man je kent me niet eens, je hebt ons nooit zien werken, je oordeelt over wat geleuter in een forum, sta je altijd zo snel klaar met de menig over een ander! Wanneer iemand, "anders werkt" wil dat per definitie niet zeggen dat het beter of slechter zal zijn. En trouwens ook hier is voldoende kennis in huis om op een verantwoorde wijze met al het materiaal om te gaan.

zo en nu een verstandig woord van Rinus graag.
                        Ik baseer me op je eigen uitspraken! Dus ja...

Denk dat er een heel erg verstandige zin in mijn posting stond:
                        citaat:
                        'Dan kan je nog zoveel gecertificeerde materialen gebruiken als je wil... als je ze niet correct weet toe te passen'
                        En als je het toch over auto's hebt...
                        Wat heb je aan een gekeurde auto als je er niet mee kan rijden?

I rest my case

En moet me nog wat van het hart...

Blijkbaar kunnen hier enkel verstandige woorden van Rinus komen?
                        Erg fout om iets van andere mensen NIET aan te nemen!
                        En ja, ik kan me erg goed vinden in de postings van Rinus en dat wij hij ook wel... zitten regelmatig op dezelfde golflengte.
                        Merk dikwijls genoeg dat er pas iets als waarheid wordt aangenomen als Rinus het zegt. En dit slaat niet alleen op posting van mij.
                        Beetje feit van 'Als Rinus hetzelfde had gezegd... had je je er wel bij neergelegd'

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• major tom
                          • May 2004
                          • 108

Tja onder de rivieren is het nou eenmaal anders he.. Ik zal wel ff een fotootje opzoeken, kunnen jullie nog ff lekker doorgaan met afzeiken...

Comment

• major tom
                            • May 2004
                            • 108

Axs, ik sta altijd open voor kommentaar van anderen, maar het moet wel goed onderbouwd zijn en dus niet zo van: het is zo omdat het zo is of omdat iemand anders het zo heeft gezegd!

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

hallo major tom,

vol spanning wacht ik (samen met onder andere axs) dan ook op jouw (!) onderbouwing.

Comment

Working...